12 ting jeg er lei av å høre når jeg ikke drikker

Categories Skrivehjertet ✏️

Det hender jeg føler meg som verdens kjedeligste, og jeg pleier ofte å fleipe om det til andre. Jeg skulle gjerne sagt at jeg elsker å feste, for det virker så enkelt, gøy og ikke minst festlig. Men sannheten er at jeg faktisk mye heller velger en rolig kveld hjemme, enn en svett kveld på byen. Selv om jeg ikke er tidenes partyløve, elsker jeg å danse. Jeg elsker å danse. 

Som jeg har fortalt tidligere har jeg valgt å ikke drikke alkohol. Jeg har testet det, og jeg har funnet ut at det ikke gir meg noen verdens ting. Jeg blir en skikkelig dårlig utgave av meg selv, jeg blir ordentlig dårlig og jeg stopper ikke. Og, en ganske vesentlig grunn: Jeg liker faktisk ikke smaken av alkohol og tar mye heller en Pepsi Max enn et glass vin. 

Er det noe jeg syntes er skikkelig kjipt, så er det at jeg må forsvare hvorfor jeg ikke ønsker å drikke alkohol. Jeg opplever nemlig den konstante forventingen til at jeg burde drikke og at alkohol er det mest naturlige i hele verden. Jeg tenkte spesielt på det når jeg snakket med en fyr forrige helg som lurte på om jeg begynte å bli fin i farta mens han sjekket meg opp. Når jeg sa jeg ikke hadde drukket trakk han seg helt unna. Hmm… Spess. 

Jeg har hvert fall skrevet ned 12 ting jeg ofte får høre når jeg ikke drikker, og som jeg ærlig må innrømme at jeg er ganske så lei av å høre: 

Er du gravid?

– Nei, jeg er ikke gravid fordi jeg ikke drikker alkohol. Jeg føler bare ikke for det, og må jeg virkelig ha en slik grunn for å la være?

Hvordan kan du ha det gøy?

– Jeg syntes det er synd at vi har bygget oss opp en mentalitet om at vi må ha alkohol for å ha det gøy. Du kan fint danse uten å ha noe og skylde på! De gangene jeg har drukket har jeg hatt det gøy, men jeg klarer fint å ha det gøy uten også. 

Hvordan slapper du av da?

– Slappe av? Jeg lurer heller på hvorfor du må ha alkohol for å slappe av. Det syntes jeg i såfall er ganske trist! 

Er du ikke redd for å være kjedelig? 

– Fordi jeg ikke drikker alkohol? Jeg har aldri forstått hvorfor man må drikke på seg selvtillit, og hvorfor man blir stemplet som kjedelig når man ikke drikker. Tro meg at jeg fint kan le, danse og være sosial (også på byen) uten alkohol. Bli med meg en tur på byen, så skal du få se! 🎉

Tar du noe annet i stedet?

– Hva sa du, sa du?! Nei, overhode ikke. Igjen… MÅ man ta noe eller drikke noe for å feste? 

Jeg har dessverre ikke noe alkoholfritt, men jeg har vann i springen. Det går vel fint?

– Dette skjer ofte. I mine øyne sier det litt om hvilke forventinger vi har til at alle drikker alkohol. Det går helt fint med bunnslammet fra colaen din eller vann fra springen, det er ikke det. Jeg skal faktisk være så kjip og si at jeg kan føle meg litt mindre velkommen når noen sier det! 

Suger det ikke å ikke drikke alkohol?

– Nei, det suger ikke. Jeg velger jo det selv? 

Hva skal du skylde på hvis du gjør noe dumt? 

– Dette lurer jeg så ofte på. Hvorfor må vi ha noe å skylde på? Hvorfor er det akseptert å drite seg ut hvis man har drukket? 

Hvordan kan du slå deg løs?

– Med å tråkke ut fra den firkantede boksen vi nordmenn trives så godt i vel! Ved å ta på danseskoa og ikke ta meg selv så sinnsykt høytidelig! Det er fett og det føles bra. 

Hva gjør du når andre drikker? 

– Da slår jeg de ofte med en flaske i hodet.
Nei, jeg gjør vel akkurat det samme som deg? Jeg har ikke noe med hva andre drikker, eller hva de gjør. Jeg aksepterer at de drikker, på lik linje som de burde akseptere at jeg ikke gjør det. Du må gjerne drikke vin hvis vi spiser middag sammen, ser film sammen eller hvis vi skal ut å danse. 

Det er best at du ikke kommer, siden du ikke drikker. Det blir så kjedelig for de andre. 

– Den setningen der har jeg fått slengt etter meg altfor ofte. På ungdomsskolen kom det flere ganger, og nå i etterkant er jeg glad for at jeg hevet hodet og så forbi det. Hvordan signaler er det man egentlig sender med å si ting som dette? Det har blitt bedre med alderen, kanskje også fordi jeg har trukket meg unna de som forventer at jeg må drikke for å passe inn. Alkohol er ikke limet i noe som helst vennskap, tro meg. Ironisk nok har jeg juridisk sett bare hatt lov til å drikke alkohol i to år… Forresten! Jeg tror at holdninger som dette har presset ganske mange som kanskje egentlig ikke ønsker å drikke, til å drikke. 

Fester man kun for å drikke? 

HVA? Du drikker jo, jeg trodde du var sånn avholds jeg. Pass på å ikke bli alkis nå da, og ikke drite deg ut.

– Jeg trenger ikke drikke meg dritings hvis det skulle falle meg inn å ta en øl (det har faktisk aldri skjedd, haha), og hvis jeg skulle finne på å gjøre det betyr det ikke at jeg er nødt til å drite meg ut. 

Det er nemlig ingen sykdom å takke nei til alkohol. Jeg spør ikke deg hvorfor du velger å drikke, så hvorfor skal du spørre meg hvorfor jeg velger å ikke drikke?

Jeg syntes at det er ordentlig synd at alkohol er en av de viktigste ingrediensene på de fleste sosiale sammenkomster! 

Jeg ønsker ikke et klapp på skulderen eller skryt for at jeg velger å ikke drikke alkohol, og egentlig burde det være minst like naturlig som å drikke. Men jeg tror vi trenger å prate litt om dette, normalisere det litt og at vi trenger at noen strekker hånda i været med beskjed om at det er helt kult å la være. Neste gang du ser meg ute så håper jeg du spør om jeg vil være med å danse, så kan jeg vise deg at det funker helt fint – Uten alkohol! Ses på fest a 🥂

HER er forresten tips til noen digge alkoholfri drinker. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

8 kommentarer

8 thoughts on “12 ting jeg er lei av å høre når jeg ikke drikker

  1. Alkohol og sukker = «høyoktan» energi rett og slett. Blokkerer ellers for næringsopptaket i tarmen pga Leveren er opptatt med reparasjon.
    Samt da også veldig sannsynlig er de to eneste direkteårsakene til manier og psykoser, faktisk. Skummelt + enklere..
    Ellers cred for flott artikkel. 👌🏻

  2. Jeg blir ofte invitert på fest med venner, men sier ofte nei da jeg ikke alltid vil drikke alkohol da jeg skal jobbe dagen etter eller kjører selv osv. For noen dager siden sa jeg ja til tross for at jeg ikke ville drikke alko (for jeg vil jo ha det gøy og møte vennene mine uansett), jeg grudde meg så mye – men ble heldigvis positivt overrasket da alle aksepterte at jeg drakk cola. De ble bare glad for at jeg kom. Så takknemlig for at det finnes folk som aksepterer at man ikke nødvendigvis må drikke alkohol på fest, og glad for at du setter lys på det <3

  3. «Hvordan kan du ha det gøy» Jeg bruker som regel å svare slik: Så du må drikke for å ha det gøy? Hvordan er du da i edru tilstand? Verdens gråeste person?

  4. Når de spør om du er gravid,så svar at du er gravid med David Bowie’s starchild elle rnoe i den dueren..Dumme spørsmål fortjener dumme svar.
    Eller du kan ta den helt ut.Med og bare si ja,og spørre om de ikke kan se det på deg etc

  5. Må alle spørsmål oppfattes negativt lurer jeg på da🤗 slapp av, du har tatt dine valg, og fortell om det når du får spørsmål rundt dette😊 det er jo tydelig et bevisst valg du har tatt, all ære til deg, men da må du også ha skjønt at det ikke helt var «normen» når du gjorde det? På lik linje med de som stiller deg spørsmål rundt dette? Du har hatt all din tid til å tenke på dette, mens det kommer mer «bardus» på andre? Misforstå meg rett, det burde vært den andre veien; mer vanlig å ikke drikke alkohol👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *