Det er søren ikke greit!

Categories Tanker 💭

FOTO: Skjermdump: Dplay.no

Reality-hjertet mitt og jeg behøver å ta opp en ting. Jeg har gledet meg skikkelig til denne TV-høsten bestående av flere kleine, deilige og morsomme realityprogrammer. En av seriene jeg har sett spesielt frem til er Ex On The Beach, som allerede etter første episode rakk å sjokkere meg

I går leste jeg et innlegg publisert på Si;D-sidene hos Aftenposten skrevet av Åsmund Stemland. Han stilte spørsmål rundt tirsdagens episode av Ex On The Beach der vi fikk se at to av de kvinnelige deltakerne tok med seg Daniel inn på et soverom for å snakke, der de forteller at intensjonen deres er å ha en trekant med han.

I episoden ser vi at de tar på han, kysser han, klorer han, beføler han og at han gang på gang sier nei. Tydelig. Jentene argumenterer med at de vet at han egentlig vil, blant annet fordi han tidligere har sagt at han kunne tenke seg å ligge med en av de.

I samme episode, neste morgen, får vi se at Daniel er full av kloremerker og at de to jentene sier unnskyld for at det ble litt mye. Og som Åsmund skriver i Aftenposten: 

“Mannen sier nei, men kvinnene fortsetter. Ville TV-produksjonen tillatt dette hvis situasjonen var omvendt?”

Produksjonen hadde neppe tillat dette om det var en tydelig beruset jente som lå i sengen, med to menn som gjorde alt de kunne for å få ligge med henne, samtidig. Det hadde neppe blitt sett på som underholdning at to menn ikke stoppet selvom kvinnen hadde sagt nei. Og nei, det er faktisk ikke underholdning at en mann blir presset til sex av to kvinner, og det gjør meg skikkelig forbanna at det blir fremstilt som det. 

For blir det sett på som underholdning fordi han er mann? Fordi det liksom er en drømmesituasjon for enhver mann? Fordi menn burde tåle såpass? Fordi menn bare burde ta det som et kompliment at to digge damer vil ligge med han? At menn burde være mandige nok til å håndtere situasjonen? 

Sorry, men jeg kjøper det ikke og det er søren ikke greit. I episoden forklarer Daniel at han sa nei av prinsipp og at det går helt fint med han. Det kan selvfølgelig være at det gikk helt fint, men signalene som blir sendt er i beste fall katastrofale. Og hvem hadde Daniel egentlig vært om han hadde begynt å grine og sagt at det ikke var greit? 

Han hadde antakeligvis fort fått høre at han ikke er mandig nok og blitt bedt om å skjerpe seg, samtidig som resten hadde ledd. Det er nemlig slik min generasjon er opplært av de tidligere generasjonene, nemlig at alle menn skal være tøffe, barske og ordentlige menn, og ingen ordentlige menn syntes det er feil at to damer ønsker trekant med han. Ingen. Og syntes du det er feil, da er du i beste fall homo. 

Vi kan jo godt fnyse av dette og bare la det gå forbi, sånn vi stort sett pleier – Men hvilke signaler sender egentlig det? Hvilke signaler sender det til 16 åringene som sitter og ser på Ex On The Beach? 

I mine øyne sender det signaler om at vi damer kan gjøre akkurat hva vi vil, og at menn bare må finne seg i det. Og sånn er det faktisk ikke. Jeg føler at dette setter oss noen hakk tilbake i den kampen vi kvinner kjemper om at våre grenser skal respekteres. Og vi kvinner kan ikke tro at vi kan forvente at menn skal respektere våre grenser om vi ikke respekterer deres. 

Jeg kjenner jeg er så lei den tanken om at menn alltid skal ha lyst på sex, at en mann burde digge å skulle ha trekant med to damer og at menn er seksuelle rovdyr som ikke tenker på noe annet. Det er en eldgammel stereotypi som gjør meg skikkelig trist. 

Alle argumentene som blir brukt i denne situasjonen er de som blir brukt i alle liknende situasjoner. Forskjellen er bare at det stort sett er jenta som er i Daniel sin situasjon. Argumenter som at “hun ville egentlig”, “hun hadde sagt at hun egentlig ville ligge med meg” og at “hun spiller bare kostbar”, og det er kanskje det som skremmer meg mest. At situasjoner som dette havner i en gråsonebås og at det blir forsvart, på bakgrunn av rævva unnskyldninger. 

Jeg elsker reality-TV og jeg både ler og skammer meg når jeg ser på Ex On The Beach, men jeg syntes faktisk ikke det er greit å sitte og se på at en mann blir presset til sex. Og jeg er lei av at det skal være mer greit enn når det skjer med en kvinne. Sex er frivillig, og det gjelder begge veier – Ekte mann eller ei. Det skuffer meg faktisk at det går så lett forbi, fordi det gjelder enn mann. 

Takk Åsmund, for at du tok opp dette. Generasjonen vår trenger menn som sier ifra. 
 

Les også: Jeg er mann og jeg har blitt voldtatt 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

15 kommentarer

15 thoughts on “Det er søren ikke greit!

  1. Jeg er SÅ forbanna enig!!! Jeg ble kvalm når jeg så den episoden på TV. Jeg syns det værste er at kommunikasjonsansvarlig for programmet fraskriver seg hvert ansvar hun har hver gang hun får et kritisk spørsmål relatert til programmet. Om dette hadde vært motsatt vei, at en jente hadde sagt klart og tydelig NEI til to gutter som ikke ga seg hadde det blitt ramaskrik.
    Jeg er så DRITLEI av at jenter kan rope “metoo når det måtte passe seg, men at ingen hever en finger når det er trakassering motsatt vei. Vi må for all del ikke glemme at seksuell trakassering ikke er forbeholdt kvinner.

  2. Var så forbanna selv. Stakkars gutt. Der mistet de meg som «seer» for sånn er uaktuelt. Ikke bra. Ikke riktig. Og bare kvalmt.

  3. Jeg kommenterer egentlig aldri på blogger – men MÅ bare få si det! TUSEN HJERTELIG TAKK for at du tar dette opp og jeg er så sinnssykt enig!! Dette er virkelig ikke greit..

  4. Du tar opp noe viktig.
    Dette er overhodet ikke greit og sender mange feil signaler til en aldersgruppe også under lavalderen. Men også en del voksne.
    Programmet er smaksløst.

  5. Syns det er utrolig at det ikke har vært på fremsiden av alle avisene. Det hadde det nemlig vært hadde det vært motsatt. Absolutt helt enig med deg og jeg sa AKKURAT det samme når jeg så det!

  6. takk og lov at det er flere som tenkte det samme!! Latterlig at alt er greit så lenge det ikke er en kvinne som blir presset til noe.

  7. Han kunne jo sagt at han ville ut av rommet…han var ikke helt borte vekk full. Jeg sitter å ser på episoden..
    Men jeg er litt enig i at det er litt ekstremt mye masing. De damene der oppfører seg veldig desperate..

  8. Helt enig med deg. Dette var direkte kvalmt. Jeg synes disse menneskene i dette programmet oppføre seg til tider ufyselig. “Det er bare sex” liksom – puppene flagrer i alle retninger. Lapdance på et nivå som ikke engang kan beskrives. “Love island” er uskyldig i forhold til dette her.

  9. Takk for at du leste innlegget og fortsetter diskusjonen, det er slik vi skaper forandring! Vi kan endre holdningene i samfunnet ved aa ikke tillate at slike hendelser gaar forbi ukritisert, og mener det er vaart alles ansvar aa gjore det. Saa tusen takk for at du ogsaa tar det opp.

  10. Jeg har (dessverre) aldri viet så mye tid eller så mange tanker til voldtekt og seksuell trakassering av menn.. Helt til en god kamerat av meg fortalte meg at han hadde blitt voldtatt av ei dame. Det startet frivillig, men dama ble etter hvert voldelig uten at det var en “del” av akten. Han sa nei, gjentatte ganger, men volden og utskjellingen fortsatte.
    Det er dessverre høye mørketall når det kommer til voldtekt og seksuell trakassering av damer, hvordan er disse mørketallene for menn? Det er jo enda mer tabu for en mann å innrømme slike traumer, og dessverre er det holdninger i samfunnet som tilsier at menn burde tåle såpass, eller føle seg ettertraktet når slike ting skjer. Det er dessverre ekstrem dobbelmoral ute og går.
    På talkshow som feks Ellen så viser man bilder av mannlige skuespillere halvnakne på en forside av et magasin, på show som Grammy’s, Academy Awards, Emmy Awards osv så spøker verten/vertinnene med de sexy skuespillerne og kroppene deres. Hva slags reaksjoner hadde det vekket om de gjorde det med damene? Vi må begynne å fremme ekte feminisme, likestilling for begge kjønn! Når en mannlig skuespiller går ut med historien om at han ble voldtatt, så spør folk om han er homofil, hvorfor kjempet han ikke tilbake, hvorfor sa han ikke nei, kanskje han likte det? Skuffende at norsk tv fremmer slike holdninger!

  11. Takk for at du skrev om dette! Jeg har selv boikottet Ex on the beach selv om jeg finner det underholdene til tider.
    Håper flere slutter å se det av prinsipp. For dette er faen meg ikke greit!
    Oppfordrer også folk til å gi tilbakemeldinger til kanalen som står inne for en slik alvorlig oppførsel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *