I kveld er det lov å være hore

Categories Tanker 💭

Russesangene har fått mye oppmerksomhet, og spesielt etter at en russebuss fra Bergen kom ut med en sang som blant annet fikk oppmerksomhet for linjen som lød som følger: 

«Er du 13, er du med. Når du suger, så gå ned»

Jeg personlig reagerte kraftig og til tross for at russeguttene har vært ute og beklaget seg og at sangen nå skal være fjernet klarer jeg ikke gi slipp på dette. For i mine øyne unnskylder ikke dette noen ting, for det er ikke bare én sang det er snakk om, det er haugevis. Gamle, som nye. Sanger som sjikanerer og sanger som oppfordrer til voldtekt, misbruk og overdoser. Sanger som i mine øyne er på jordet.
Jeg personlig får meg nemlig ikke til å danse til sanger som handler om voldtekt, et nedlatende kvinnesyn og kriminalitet. Dette handler ikke om å være hårsår eller bitter, det handler om å være lei av at vi aksepterer rævva holdninger.
 

Les også: Når du suger, så gå ned
 

Russetiden braker snart i gang, noe jeg har valgt å la være å delta på. Jeg vet at disse holdningene i utgangspunktet ikke representerer enkelt personene, men, disse enkelt personene er sammen med på å lage et syn og en holdning som er skremmende. For det er enkelt personer som sammen danner en gruppe, en gruppe som høyt sier at jenter er horer og at de har lov til å gjøre som de vil. Jeg er lei av at vi aksepterer unnskyldingene og at vi lar dette skje. Og det som skremmer meg mest, er at det er mine jevngamle som støtter disse sangene, og som aksepterer de. At de som er russ i år forsvarer dette. For hvorfor tillater vi at noen kaller oss horer og luremuser? Fitter og knulledukker? Tøser og skitne? Når vi spiller av disse sangene og danser til de, og ikke minst produserer de, er da poenget å støtte opp under et mannsjåvinistisk forvrengt syn?

Denne debatten må tas, for det handler om selvrespekt, både som russejente, russegutt, russemamma og russepappa. Det handler om oppdragelse. Det handler om holdninger. Det finnes ingen unnskyldninger som aksepterer disse sangene, og vi må slutte og bortforklare det. Dette er ikke uskyldig morro, og det er ikke bare en sang. 

Hvert år blir det anmeldt flere russevoldtekter, og det skjer flere enn vi hører om. Vi lærer om at voldtekt er feil, hva vi må gjøre for å unngå å bli voldtatt, hva vi må ha på oss og hva vi ikke må finne på å gjøre. Vi lærer om konsekvensene og om hva som kan skje, samtidig som vi står og synger til: 

 «I kveld er det lov å være hore, vil du være med meg hjem når vi drikkes under bordet?». 

Er vi dobbeltmoralske, naive, eller bare dumme? Jeg nekter å holde munn før disse sangene er borte, og du må gjerne le, syntes det er håpløst eller barnslig – Men jeg føler et ansvar, for generasjonen som vokser opp og for at jeg en dag skal ha barn som skal vokse opp. Jeg ønsker ikke at de skal vokse opp med at det er greit å kall hverandre horer og fitter fordi min generasjon dreit i likestillingskampen. 

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

 

// Marty

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “I kveld er det lov å være hore

  1. Syns ikke det er greit at mindreårige blir dratt inni seksuelle sanger ,mannfolk blir bare verre og verre ,men skjønne ikke hvorfor jenter lar dem holde på,sånt ,dei burde sette di på plass

  2. Greit at vi lærer om hvordan vi skal unngå å bli voldtatt, men det viktige er jo å lære at man IKKE SKAL VOLDTA. Selv om jeg danser til “I kveld er det lov å være hore…”, så ber jeg ikke om det. Selv om jeg har på meg det trangeste og korteste skjører, og utrigning til navelen, ber jeg ikke om å bli voldtatt.

  3. Er så utrolig enig. Jeg har forbud på russesanger på alle fester jeg arrangerer nettopp på grunn av dette. Det ødelegger stemningen og jeg blir direkte kvalm.
    Er også en grunn til at jeg ikke ønsker å bli russ selv, slike holdninger som mange ungdommer har i dag er helt forkastelige.

  4. Du sier du ikke danser til slik musikk: du danser fint til engelske låter med akkurat samme budskap. Blir det bedre når det er på engelsk?
    Du liker Criminal Minds der det ofte blir visst kvinner som blir voldtatt og drept. Er det bedre å vise det på en realistisk måte enn å synge om det i en sang?
    Du liker South Park som gjør narr av feminister, homofile, transer, ALT: men det er vel greitt om du ler av det? Om det blir sagt med en melodi så liker du det ikke vel?
    Fin dobbeltmoral du viser!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *