Jeg er glad for at jeg kan være naken!

Categories Tanker 💭

De siste dagene har det vært mye kropp i sosiale medier. Egentlig har det vært det lenge. Noen drar feministkortet, mens andre (inkludert meg selv) kun har gjort det på gøy. Samtidig legger jeg merke til enkelte av kommentarene som dukker opp hver eneste gang noen velger å kaste klærne. 

Enkelte mener at kvinner som kaster klærne tråkker på likestillingen og at de misbruker feminismen. Det finnes antakeligvis kvinner som har et behov for å kle av seg, som skylder på at de gjør det for å fremme kvinnekroppen og samtidig dra feministkortet. Men til tross for at noen syntes det er feil, så tenker jeg egentlig at det er fantastisk. 

Du må ikke misforstå meg, for jeg mener ikke at en pupp får oss videre i verden, at det gir oss likelønn eller at det gjør at vi unngår kommentarer som “Jøss, har det vært litt lite pikk i det siste”, hvis vi er litt slitne på jobben. Men jeg mener at det er flott at feminismen og likestillingen har gjort så kvinner faktisk har mulighet til å ta egne valg knyttet til kropp. 

For vi har ingen grunn til å dømme andre som kaster klærne eller som har et behov for å vise seg frem. For jeg mener at likestilling og feminisme er for stort til å diskutere enkeltes valg, fordi det finnes ingen fasit på det å være er kvinne – Takket være at vi har kommet så langt som vi har. 

Vi har nemlig viktigere oppgaver å tenke gjennom, enn at noen ønsker å kle av seg. 

Vi har blant annet oppgaver som:

At 1 av 10 norske kvinner oppgir at de har blitt voldtatt. 

At det har kommet frem at flere land i Latin-Amerika tvinger små jenter til å føde sine egne søsken etter å ha blitt voldtatt. 

At tall fra 2015 viser at norske menn i gjennomsnitt tjente 176 100 mer enn norske kvinner. 

At mange norske kvinner lever under en ekstrem sosial kontroll, noe som betyr at de ikke bestemmer over eget liv. 

At det fortsatt er uaktuelt med abort i Irland, og at kvinner dør av dette. 

At mer enn 60 millioner jenter i verden blir giftet bort før de er 18 år. Flesteparten av disse jentene har større risiko for sykdommer og for å bli gravide før kroppen er moden. For mange av disse unge jentene blir barneekteskapet en dødsdom. 

Jeg vil tørre å påstå at alle disse oppgavene er viktigere enn av noen av oss kler av seg på Instagram. For egentlig handler dette om at kvinner har et valg, og jeg mener at det er fantastisk, og hvor vidt vi er enig i andre sine avgjørelser tenker jeg nesten ikke spiller noen rolle. 

For ja, pupp er helt naturlig, kropp er helt naturlig og rumpe er helt naturlig. Det er naturlig å være kvinne, på lik linje som at det er naturlig å være mann. Men! For mange er det ikke naturlig å ha kontroll over egen kropp, eller å bestemme over egen kropp, noe jeg vil påstå er langt viktigere. 

Det verste som kan skje når jeg poster bildet under er at noen slenger en kommentar om at jeg ikke eier verdighet eller at jeg er en hore. Men fy søren så glad jeg er for at jeg kan poste dette uten å bli bannlyst, satt i fengsel eller å be om å bli voldtatt. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

9 kommentarer

9 thoughts on “Jeg er glad for at jeg kan være naken!

  1. Er ikke grunnen til at norske menn tjener mer en kvinner fordi norske menn velger jobber med høyere lønn i gjennomsnitt og kvinner velger jobber med lavere lønn i gjennomsnitt ?
    Er det virkelig slik at en mann som jobber i kassa på rimi tjener mer en en dame som jobber i kassa på rimi ?

  2. A: Jupp! Vet ikke hvordan det er i dagligvarebutikker, men det er generelt at menn får mer betalt for å utføre samme arbeid.

  3. hjelpe ikke med like stilling når mannfolka ikke tar blottingen til jenter som en fille ting som på seg selv
    Dei ser bare på det som seksualitet
    Ser jo det på den teite kommentaren han fyren gjøre her,han tar deg ikke seriøst
    Er mannfolka som må skjerpe seg

  4. 1) Kvinner tjener like mye som menn dersom man undersøker personer i SAMME yrke og med SAMME utdanning. Grunnen til at menn tjener mer er fordi de (i snitt) jobber mer, og (i snitt) tar bedre betalte jobber. De som hevder noe annet kan godt vise meg en link til en studie som viser noe annet (men tipper ingen vil gjøre det)
    Eller bør kvinner få mer betalt for å jobbe mindre?
    2) Norske jenter lever under en ekstrem sosial kontroll sier du? Og så linker du til en artikkel om jenter i innvandrerfamilier?
    Vi er alle enig i at mange kvinner er mindreverdige i noen innvandrerkulturer, men ikke i Norge. Du må slutte å fremstille norske kvinner som svake! De er like sterke som menn!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *