Til deg som overfalt meg i går

Categories Tanker 💭

Hei du, du som overfalt meg utenfor mitt eget hjem i går kveld. Du som tok tak i meg, skrek til meg og slo meg ned. 

Jeg vil si noe til deg, uten å ta hensyn til verken dine følelser eller din tilstand. For du tråkket langt innen for det som er greit. Du overfalt meg, og jeg ber deg melde deg. 

Jeg er slått, men det gjør vondere at du har tråkket på min trygghet. Jeg er redd for at du har gjort meg redd for å gå ut døra. Jeg er redd for at du har tatt vekk en stor del av min tiltro til andre mennesker. Jeg er redd for at du har tatt bort min trygghet om å kunne ferdes fritt. For egentlig har du og jeg en felles trygghet, men denne har du tråkket på. 

Jeg er blå, men det gjør enda vondere at du har tråkket på min frihet. Min frihet til å være trygg, fredelig og slippe å være redd. Jeg er redd for at mennesker som deg gjør gatene utrygge, og at mennesker som meg ikke skal kunne ferdes akkurat slik som vi vil. Jeg er redd for at du har tatt fra meg friheten til å være ute i mørket, si hei til fremmede og være meg selv. 

Jeg har vondt, men det gjør enda vondere at du har tråkket på min psyke. Jeg er redd for at du har fått den til å spille meg et puss, og for at den, den neste tiden kommer til å ha det vondere enn det jeg klarer å kjenne nå. Jeg er redd for at du med dine ugjerninger har tråkket på meg som er glad, fri, trygg, leken og selvstendig. 

Jeg blør, men det gjør enda vondere at du går fri. Jeg er redd for at du skal legge en hånd på noen andre, og jeg er redd for at du skal tråkke på noen slik du har gjort med meg. Jeg er redd for at du benytter deg av muligheten til å ødelegge andre mennesker. 

Som du hører er det mye jeg er redd for, men jeg nekter å være redd for deg. Jeg nekter at du skal ta fra meg tryggheten min, friheten min eller min psyke. Jeg nekter at du skal få gjøre mot andre som du har gjort mot meg. 

Jeg vet at du ikke var klar i gjerningsøyeblikket, men hvis du leser dette og kjenner at hånden din er vond, at du selv har fått en trøkk og at stoltheten din er svekket. Se deg selv i speilet, og si at du aldri skal skade noen igjen. Etter det, så ber jeg deg melde deg, slik at jeg kan få fred. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

 

// Marty

83 kommentarer

83 thoughts on “Til deg som overfalt meg i går

    1. Wow, at det er det første du tenker på😡

      Så forferdelig vondt ut og jeg håper den som gjorde det meldte seg

  1. Dette er ikke bra. Hvem som har gjort dette.
    Men vi vet at det er uheldigvis at de multikulturelle som normalt tyr til vold. Siden det er deres kultur og innenfor religionens praksis. Propagandert av sine foreldre eller “prester”. Det som ikke fortelles i media, er at f.eks. i islam er det “lovlig” å bedra, lyve, utføre vold, voldta eller drepe hvite kvinner.
    Det er derfor jeg fremmer avskaffing av multikulturen. Fordi man ønsker å fjerne at slikt skjer. Være preventiv og proaktiv. Er ikke det fornuftig? Forhindre at ting skjer?

  2. Herregud, det skulle jo ikke være mulig! Jeg blir så sint, og lurer på hva slags menneske dette er.
    Sender deg en god klem, vet ikke hva annet jeg kan si. 🙁

  3. Det gjør meg vondt å høre at du har fått oppleve noe slikt! Av det du beskriver her så høres dette ut som blind vold…blind vold er jævlig lite morsomt når det skjer, for det skjedde meg også en gang. Om du ikke har allerede, anbefaler jeg deg å snakke med noen om det som skjedde slik at du kan få bearbeidet det du føler på i øyeblikket nå, og forhåpentligvis få en form for closure.

  4. Hvordan vet du at personen ikke var klar i gjerningsøyeblikket? Og i og med at du ikke skriver noe om det tar jeg det nesten for gitt at gjerningsmannens opphav trolig er et godt stykke unna Scandinavia. Diverse av dere idealistiske bloggere pleier å være rimelig flinke til å påpeke det motsatte når det er tilfellet for å forsvare multikulturens galskap.

  5. Fortell oss hvem dette er. Signalement! ” jeg vet at du ikke var klar i gjerningsøyeblikket” var det en narmoman?

  6. Det er unfundert av folk i kommentarfeltet å komme trekkende med spekulasjoner i den ene eller andre retningen basert på dette innlegget. Blind vold skjer.
    Martine,du er en sterk og reflektert jente og jeg tror det er fullt mulig å komme på plass igjen i seg selv med tidens hjelp. Man blir så hindret av å gå rundt og være redd og du fortjener så mye bedre enn det.

  7. Smålig og unødvendig!
    Beklager at noen mennesker har problemer å må slå!!
    Dette liker jeg ikke og føler det er leit! Håper at det etter hvert går bra med deg!

  8. Dette har nok ikke noe med svenske tilstander å gjøre.
    Det kunne vel like gjerne ha skjedd i Norge.
    Det må ha vært en fæl opplevelse, Martine!

  9. Nei, nei, nei!!! Herregud og dager, dette er ikke greit. Tonnevis med gode tanker og ord sendes til deg fine skatt <3

  10. Jeg håper du har anmeldt dette, eller at du vil gjøre det! Også håper jeg at det går bra og ordner seg for deg til slutt!
    Du skriver så utrolig bra, og du er flink til å sette ord på tanker og følelser! Bruk det! For det tror jeg er en god ting som kan hjelpe deg gjennom dette! Du er god!

  11. Uff, glad jeg fikk flyttet fra Sverige selv. Bare lurte på en ting. Jeg var litt nysgjerrig på hvordan du så at han ikke var klar i gjerningsøyeblikket?

  12. Veldig trist at slike ting skjer. Til Elin: hvem du enn er, så bør du jobbe med din evne til å føle empati.

  13. Til de som sier at dette vel ikke hadde skjedd i Norge, som Caroline: Hvor naiv/dum går det an å være? Når har du hørt om noe lignende i Norge?? Svar på det! Vi vet også at dette skjer hele tiden i Sverige og hvilken type som står bak dette. Masse blind vold i Sverige utført av innvandrere. Det er bare en drøy mnd siden en dame ble drept på åpen gate der, av blind vold utført av innvandrer. Jeg husker også hun fra tidligere som ble banket opp og spyttet på foran sine barn av en asylsøker, helt blindt! Dette er svenske tilstander! Naive naut, dere må få opp øynene og skjerpe dere, ellers blir det slik her også hvis ikke folk tar realitetene inn over seg. Skremmende at slike som dere går rundt og vifter med stemmerett.

  14. Uff! Anmeld dette og sørg for at den skyldige får noe skikkelig å gruble på! Føler veldig med deg, slikt skal IKKE skje! Man SKAL kunne gå utenfor si egen dør uten å måtte se seg over skulderen. Mange varme tanker til deg fra meg <3

  15. Å kjære vene! Dette var vondt og forferdelig å lese! Håper du får den oppfølgingen du trenger og at du har anmeldt dette.Kan bare sende noen gode tanker <3

  16. <3 1000 klemmer og varme tanker er sendt i din retning. Dette er noe ingen skal oppleve. Takk for at du tør å stå frem og deler med oss. God bedring, modige jente.

  17. Helt forferdelig at slike ting skjer i dagens samfunn mot unge jenter. Kan du gi en beskrivelse av hvordan gjerningsmannen så ut, da er det lettere å kunne finne han/henne?

  18. Hva får et menneske til å gjøre sånt mot andre.. det spørsmålet svirrer rundt i hodet mitt gang på gang.. vil bare si at, ikke la han ta friheten din, selvtilliten din, psyken din, ikke la han stjele dette fra dag. Har vært innblandet i lignende for noen år siden. Og jeg lot dem ta alt fra meg.. jeg låste meg inne, for jeg ble redd.. redd for at noe lignende skulle skje igjen, får at det var flere slemme mennesker der ute som ville meg vondt. Til slutt så gikk jeg ikke ut døra alene, ikke til postkassen engang.. endelig kjenner jeg på friheten igjen, flere år etter på. Og den er fantastisk, og jeg skal ikke la frykten for dem slemme menneskene som går rundt i gatene hindre meg fra å leve igjen. Og jeg håper virkelig at det ordner seg for deg, og at du kan føle deg trygg igjen du også❤️ Håper den som har gjort dette melder seg, eller at han blir tatt.. For ingen burde leve i frykt.. varme tanker fra meg❤️

  19. disse ønsker vi velkomene inn….
    orferdelig trist dette som skjedde, sånt skal ikke skje.
    Håper du har god støtte rundt deg <3

  20. Shit :O Dette var utrolig leit å lese, Martine 🙁 Jeg håper ikke denne kommentaren virker creepy, men jeg “møtte” deg på hockeykamp i fjorårets sesong, du og muligens svigermor(?) snakket med pappa’n min, og det slo meg at du virket som ei jente med mye livsgnist og bein i nesa, jeg håper du en dag i fremtiden kan se tilbake på denne hendelsen, og tenke at det bare gjorde deg sterkere. Også tenker jeg at det kanskje kan være lurt som noen ovenfor foreslo, snakk med noen om det. Sender deg varme og gode tanker <3

  21. Dette kommer til å bli normalen. Spesielt kvinner er utsatt. I Sverige går denne utviklingen fortere enn i Norge. Det pussige er at de som er mest positive til det multikulturelle eksperimentet er de som kommer til å måtte betale prisen.

  22. På tide å forstå at rus ikke er bra. Ikke for enkeltindividet og ikke for samfunnet. Det er ikke sikkert det er noe du gjorde, men det er utrolig synd på denne personen som åpenbart trenger hjelp. Bra du setter søkelys på dette, men det er mange offere her i verden.

  23. Utrolig leit å høre at dette har skjedd, kjære, gode Martine!! 🙁 Jeg er glad at det ikke gikk verre, og at du ikke ligger på sykehus. For dette kunne virkelig gått ille. 🙁 Grusomt at noen utsettes for sånt, og det er vanskelig å forstå motivet bak slike handlinger. Jeg håper du vil dele flere detaljer med oss når du er klar for det er viktig at slike saker kommer frem i lyset! Enn så lenge masse god bedring! Du er en vanvittig sterk jente, du kommer deg igjennom dette også! <3<3

  24. Utrulig tøff du e! Forferdelig at dette skjedde, grusomt! Da e so bra du skrive om da! Aldri gi deg Martine<3

  25. Forsvarsspray ( av lovlig type), alarm og en god porsjon stahet og forbannelse. Ta tilbake tryggheten din!
    Jeg gjorde det sånn da en kvinne ble voldtatt om kvelden i et turområde. Ikke fa** om jeg skulle la meg skremme fra å gå turer alene akkurat når på døgnet og hvor det passet meg.
    Bor i en mindre by. Jeg følte meg så hissig de første gangene etterpå at jeg nok hadde skremt fanden på flat mark om noen hadde prøvd å rane meg eller noe annet. Krigersk kjerring på tur med nøkkelringalarmen hengende rundt en finger og alarmen inni hånden. Den andre hånden var i lommen rundt sprayen. Her skulle det ikke fomles rundt på leting, nei.

  26. Stem FRP på mandag folkens, så slipper vi slike tilstander her i landet. Steng grensen og hold dritten ute.

  27. Oi. Ser ut som din tragedie ga høyre-ekstreme noe å leve for i dag? De har vel aldri brydd seg så mye om å sjekke hva som er fakta før de spyr ut hatet sitt og ypper til mer vold.
    Jeg beklager for deg Martine. Du er veldig sterk og jeg er sikker på at ved å ta tiden til hjelp så vil han ikke klare å knekke deg og den du er. Stå på. De er beintøff, han er bare en svak, ødelagt samfunnborger:(

  28. Har du meldt fra? For dette er viktig. Hvis du husker hvordan han ser ut eller noe lignende, kan politiet finne det ut. Jeg beklager at du opplevde noe grufullt som dette, og håper at det blir bedre! God bedring!

  29. Så mye unødvendige kommentarer.. Skjønner ikke hvordan folk kan se på et hovent, blått og gult ansikt og likevel lire fra seg rasistiske og kvalmende kommentarer. Jeg vil sende deg en stor klem Martine <3 Jeg er innom bloggen din flere ganger i uka, og du imponerer meg hver gang! Du er en moden, tøff, reflektert, smart og kul jente! Håper ikke dette ødelegger deg alt for mye på innsiden.. Ønsker deg masse god bedring.

  30. Anonym: Kjære anonym. Som pappa skjønner jeg at du har et horn i sia på Martine. Tenker at du umulig kan ha det godt med deg selv, la oss møtes til en kaffe i Oslo neste uke så kan du ansikt til ansikt få ut din frustrasjon og ditt sinne. Regner med at du kjenner Martine eller meg, så da vet du hvor du kan kontakte meg. Ha en fin lørdag, klem fra pappaTrond

  31. Til dere som tror dette er sminket, man ser tydelig at det det det er stor hevelse på Martines venstre kinnben og at det er stor forskjell på høyre og venstre side. Man kan ikke sminke seg til en hevelse..! Vondt å ikke bli trodd oppe i det hele!

  32. Anonym: Hei du. Dette er siste kritiske kommentaren jeg (pappaen til Martine) kommer til å godkjenne. Hvis du ser på det seneste bilde som er lagt ut tidligere idag ser du hvordan hevelsen har utviklet seg. Syntes ikke dette er annet enn respektløst og tåpelig. Hvis du har noen problemer med historien eller Martine så kan du gjerne sende meg en Mail. [email protected].

  33. Nei fyfaen altså!!! Det her er så alldeles ikke greit… Håper av hele mitt hjertet at det går bra med deg Martine. Det vil nok være en tøff tid forran deg.. lett å si det, vanskeligere når du ikke har noen valg – men vær sterk <3 Og ikke glem alle du har rundt deg, snakk med dem og bruk dem godt nå som du virkelig trenger de!! Sender en stor klem til deg.

  34. Herregud Martine..Det stakk virkelig i hjertet når jeg leste dette😭. masse god bedring!❤️

  35. Så grusomt, stakkars fine deg! Sender masse kjærlighet og medfølelse din vei, fortsett å spre alle de gode budskapene dine ❤️❤️

  36. Stakkars stakkars deg. Dette er så ufattelig urettferdig❤️❤️ Ønsker deg alt vell og at gjerrrningspersonen blir tatt for din og andres del. Du er sterk, ikke la det knekke deg. Men vit at du har all frunn til å være trist og redd.

  37. Helt forferdelig og respektløst. Det er ikke greit på noen som helst måte!!
    Håper det går bedre med deg, og at du klarer å komme sterkere ut at det❤
    Og til pappaen din: Det gjør meg så glad at du stiller opp for henne🙏 #familyfirst
    Varm klem fra meg💞

  38. Håper du har det bra Martine!❤ håper at du kommee deg over frykten selvom det er vanskelig!! Du er sterk❤
    Tåpelig hvordan folk kan kommentere så mye stygt og usakelig, på ett innlegg som dette.
    Det var veldig fint skrevet!

  39. Takk for modig innlegg! Og synd trollene ser på dette som nok en mulighet til å gulpe opp hat og fordommer, eller komme med “victim blaming” eller si dette er diktet opp. Enkelte mangler grunnleggende empati for andre mennesker, ser det ut som 🙁 .

  40. Godt skrevet. Jeg opplevde nesten det samme igår da en rusa norsk fyr gikk helt amok og fikk det for deg at jeg var doplanger. Jeg har aldri brukt dop og fulgte en venninne hjem. Dette skjedde like ved Schous plass. God bedring

  41. Hei, får vondt på dine veier kjære unge jente med verden foran seg. Håper du får den riktige hjelpen, for å fordøye dette!
    Og til mange av dere som kommenterer : er dette en pakkis? som har gjort dette!!!!? Bra sminket? Og osv……… —> Skjerp dere, voks opp!!!!! Ha litt empati til dine medmennesker!
    Slutt med rasistiske meldinger , dette kan være en helt vanlig “hvit” statsborger som har gjort (?) Slutt å døm før fakta er på bordet!

  42. Rase og opphav har lite å gjøre i denne situasjonen…
    Jeg bør forsøkt voldtatt forrige mnd på hjem fra byen.. Begge som kastet seg over meg var uten tvil norske.. Jeg har anmeldt, men politiet sier saken mest sannsynlig vil bli henlagt…
    Strengere straff er viktig!! 😈

  43. Varm klem til deg Martine og god bedring. Dette er bare trist.
    Også må trollpakket her kutte ut. Dere er bare ekle.

  44. Uff dette såg ikke godt ut,masse god bedring❤Kan ikke fatte alle de som skriver så mye nedlatende, det er helt utrolig!!!Skjerp dere. Har dere ikke noe fint og si så ikke si noe i det hele. Hold det for dere selv!!!!

  45. Det finnes syke mennesker over hele verden, og denne gangen var det tilfeldigvis du som var på feil sted til feil tid. Ingenting du har på deg eller har gjort har noe med dette å gjøre, fordi slike mennesker reagerer ikke med fornuft eller at det er en rasjonell handling. Uansett var ikke dette din skyld Martine!!
    Og til dere som må komme med noe negativt til Martine, skjerp dere! Bare fordi dere skriver på nett betyr det ikke at dere kan skrive hva som helst. Vær klar over at trakassering, hensynsløs oppførsel og mobbing kan gi dere en straff som havner på rullebladet deres og at det igjen gir dere vanskeligheter i fremtiden bl.a. ved jobbsøking eller lignende. Oppfør deg på nett som du ville gjort ellers.

  46. Kjære Martine.
    Jeg så innslaget på Tv2 og må bare skrive til deg ❤️
    Det som har hendt deg er grusomt og skal ikke skje.
    At et menneske tyr til vold og ødlegger andres trygghet er ikke greit.
    Du forteller om netttroll og ufine kommentarer, jeg vil bare si at lytt ikke til dem
    Det er ikke de som opplevde noe grusomt, de er feige bak en datamaskin.
    Også disse tankene “skulle jeg gjort noe annet?” La de ikke bli påvirket sv andre, du gjorde ikke noe galt ved å si hei til en som sitter ute, eller “hadde jeg på meg feil klær/sendte de feil signal”? Om du så gikk naken så har INGEN rett til å røre deg, ty til vold og gjøre slik som du opplevde.
    Ingen var i dine sko den kvelden, da skal ingen mene noe heller. Jeg kan bare ane hva dette ville gjort med meg hvis det er jeg som opplevde det.
    Du er modig som anmelder og som deler din vonde opplevelse, beskytt deg selv og alle gode ønske tanker til deg om at svensk politi gjør en god jobb og at rettferdigheten seirer.
    Takk for at du står frem og ikke minst GOD bedring og ønske om alt godt ❤️

  47. For det første, æ blir helt målløs å tom førr ord når æ ser kommentara som blir skreve over her – om Koffer du ikke vil beskriv gjerningsmann, Koffer ditt å Koffer datt! Dette e bare HEILT førrferdelig at folk kan sitt bak et tastatur å rakk ned på ei jenta som faktisk e blitt OVERFALT!! Tenk dåkker fanmæ om, voksne folk! Vi skal vær sjeleglad for at Martine e i live, dette kunne gått mye verre. Alkoholisme, rus…det har ikje unnskyldning på ka som skjedde!
    For det andre, Martine.. Du e så ufattelig sterk som står fram å fortell din grusomme opplevelse! Det at du tørr å stå fram, selv om det e sårt, kan få mange andre til å tørr å stå fram! Stå på, for det e beundringsverdig!❤️

  48. Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan være så grusomme! Ikke minst med tanke på hva du har opplevd, men også med tanke på hvor mye hat som blir skrevet i kommentarfeltet. Håper gjerningsmannen blir tatt så du kan sove litt bedre om natten <3 Det er også helt fantastisk at du går ut med dette, for det ER SÅ VIKTIG at dette kommer ut i lyset. Vi MÅ slutte å være så naive.

  49. Så deg på Nyhetskanalen i dag. Dette er bare trist, men du er tøff som står frem og tar kampen. Håper så inderlig at du/dere lykkes en dag og at cyberbastardene må stå til rette. Stå på videre, heier på deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *