Tja, Sophie Elise eller Kristin Gjelsvik?

Categories Tanker 💭

Jeg tror det er viktig at man av og til tør å være litt upopulær, at man av og til tør å heve stemmen sin, si ifra når noe er urettferdig og ikke være redd så innmari redd for hva alle andre måtte mene.

Du vet, alle andre. Du har sikkert hørt det før. Alle andre mener også det eller det gjelder mange andre også. Okei, hvem? Hvem i alle dager er alle andre?

Siden Kristin Gjelsvik sin tale under Vixen Awards har jeg fått spørsmål fra både følgere, bekjente og journalister om hva jeg syntes. Hva jeg tenker om talen. Hva jeg syntes om Sophie Elise. Hva jeg syntes om Kristin Gjelsvik.

De fleste har også passet på å komme med et lite stikk til enten den ene eller den andre. Stikk som ikke har noen verdens ting med saken å gjøre. For dialekten til Kristin Gjelsvik eller størrelsen til Sophie Elise er ganske irrelevant her. Husk på det da. 

Det virker nemlig som at mange er opptatte av hvilke side i saken man skal velge. Skal man være enig med Sophie Elise eller skal man være enig med Kristin? For min del så handler det ikke om verken hvem man heier på eller hvem sin side man er på, for min del så handler det om saken. Og saken, den er sjukt viktig.

Dette handler om mer enn et ansikt og en virksomhet, dette er et fordømt samfunnsproblem og det både skal og må tas på alvor. Av deg og av meg. Lista med påvirkere som slenger rundt seg med farlige kostholdsråd, kritiske slanketips, overdrevent treningsfokus og blodpumpa kropper er ganske mye lenger enn Sophie Elise. Det betyr ikke at hun skal strykes av lista, men det betyr at vi må ta problemet på alvor.

Dette er ingen bloggkrig, en personsak eller en teit (kvinne)sak, dette er blodig alvor. Det kan vi jo for eksempel se når TV 2 sender rumpeoperasjonen til Sophie Elise på TV. Hva baktanken var veit jeg ikke, men jeg tviler på at den var å styrke barn og unges selvbilde og selvtillit. Jeg tror heller ikke det var baktanken til influenseren som jeg selv nylig rapporterte inn til www.fim.as, da hun delte ut en 15 % rabattkode på fillers. Jeg tror heller ikke at det er baktanken til han som viser frem en kropp som er bygd på noe helt annet enn et sunt kosthold og riktig trening på Instagram.

Men la oss være enige om en ting: Det er forbanna teit å både promotere plastisk kirurgi, å dele ut rabattkoder på utseedeforanringer og å ukritisk slenge ut slanketips (det gjelder også noen av landets største mediehus). Det er også forbanna teit å mobbe, hetse og være kjip.

Men! Det er en ting jeg reagerer på, og kanskje skjer det når voksne mennesker snakker på vegne av de, de fleste av oss tar kampen for og når det er de voksne som skriker høyest.

Kan vi slutte å undervurdere kidsa? 

Mange av de har press til opp under ørene, de kroppspresset i huet og rævva og de får utseendeforandringer slengt i fleisen mens de sitter og ser på noen av sine største forbilder. MEN! Jeg gjentar: Kan vi slutte å undervurdere de?

De aller fleste er kule, oppegående, smarte, bevisste og prøver så godt de bare kan. Ja, de er sårbare og skjøre, men de aller fleste jeg kjenner sparer ikke til en rumpeoperasjon eller til å putte ribbena sine i nesa. Mange av de sparer til bolig, studier og drømmer. Til fremtiden. Samtidig som de forsøker å slanke seg, få sixpack og mellomrom mellom låra.

Og de både har og trenger gode forbilder. Og vet du hva? Forbildene de finnes de! Det finnes enormt mange gode forbilder der ute, og ikke la de forsvinne fordi noen velger å ikke være det eller fordi noen ikke tar eller glemmer å ta det ansvaret det kreves. Glem heller ikke å forsøke og være et selv.

Jeg tror det viktigste vi kan gjøre er:

  1. Slutte å skrive dritt i kommentarfeltene til hverandre.
  2. Ruste kidsa så godt som mulig.
  3. Ta dette på alvor, en gang for alle.

… Og huske på at ingen av oss er perfekte, verken de som opererer seg både her og der, de som jukser, ja, eller meg.

Eller deg.

 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Tja, Sophie Elise eller Kristin Gjelsvik?

  1. Jeg synes at operasjonen som ble vist var fint fremstilt. Synes det handlet mer om å faktisk advare om slike operasjoner. De fremstilte det ikke akkurat glamorøst og rosenrødt. Synes det er bra å vise hvor galt det kan gå. Og realiteten er at plastisk kirurgi er kommet for å bli,og da er det bra at det kommer frem at man IKKE må ta det billigste man får,for da får man resultater deretter.

  2. Og så er Gjelsvik også en del av bloggsirkuset. Hun er på Vixen Awards og får pris fra samme jury som premierer bloggere med rumper, negler, botox, fillers, extensions og hele pakka. Det dreier seg om influenser marketing..de skal selge. Reklamere for skjønnhet, interiør, klær, sko, helse, mat, blablabla. Juryen består av sterke media- og reklamefolk. Gjelsvik bør passe seg så hun ikke blir deres “nyttige idiot”, de gir pris til hennes protester og viser at det er plass til sånt også, for å feie litt foran døra og hvitvaske litt, mens de deler ut priser i fleng til de som selger. Hun med ræva ble Årets businesskvinne..det sier jo det meste. Ja, hun er forretningskvinne. Ganske stor også på influensersiden. Det er sånne de vil ha..mens de rydder litt plass til f.eks. Gjelsvik. 😏

    Vixen opptrer litt med prisene sine som Norsk Tipping som påstår å verne folk mot spillegalskap samtidig som de gjerne vil folk skal tippe på det meste av spillene deres.

    Ganske morsomt, ikke sant? Godt man er gammel og kan gi blaffen i både rynker, grå hår, slapp hud og alskens. 😁

  3. Yes! Endelig en som bygger bro. En som forsøker å oppnå forståelse mellom mangfoldet av mennesker, fremfor å skape splid mellom ytterpunkter. Jeg tror det er der man må begynne… det å vende fokus mot det som er likt for mennesker, utfordringene alle kan kjenne seg igjen i, verdier og holdninger man ønsker å ha… Fremfor å peke på feil, mangler og ulikhet. Du er et godt forbilde, og med deg blir det stadig flere opplever jeg. . Forbilder som heier på mangfold, viser livets variasjon på godt og vondt og som sprer gode verdier og holdninger uten at det går på bekostning av andre. Du er en tydelig stemme vi trenger!

  4. «De aller fleste er kule, oppegående, smarte, bevisste og prøver så godt de bare kan. Ja, de er sårbare og skjøre, men de aller fleste jeg kjenner sparer ikke til en rumpeoperasjon eller til å putte ribbena sine i nesa. Mange av de sparer til bolig, studier og drømmer. » Takk for dette innlegget. Takk!!

  5. Hei! Så storyen din om hårvitaminer nå. Denne debatten handler jo om hvordan påvirkere faktisk påvirket og bidrar til økt utseendefokus. Og at unge jenter ofte da bruker penger på helt unødvendige ting for å få bedre selvbilde, føler du ikke at du tråkket litt feil her? Jeg støtter deg i mye og syns at du gjør mye bra, men dette her blir veldig dobbelmoral for meg… alle vet at det ikke finnes noe dokumentert effekt av slike tilskudd også, og det er du som er såpass oppegående også egentlig veldig klar over (sidenote)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *