Til sommerens drittsekker:

Categories Tanker 💭

Jeg er en av de som ikke bryr meg så mye om hvordan jeg ser ut. Jeg prøver å være mer opptatt av at kroppen min er frisk, enn at den er deilig. Jeg prøver å være mer opptatt av at jeg har det bra, enn å bruke til på og være misfornøyd. Jeg prøver å huske at livet er mye mer enn tallet på vekta, enn å konstant være sulten.  Det er ikke alltid så enkelt, men jeg forsøker.

I går kom jeg over en kommentar i mitt eget kommentarfelt. Det var en som skrev at jeg var tjukk. En annen jente fulgte opp med å skrive at hun var enig.

De siste dagene har jeg vært så heldig å få ligge langflat på stranden, og på stranden bugner det av alle slags mulige kropper. Det er kropper med historie, med arr, med merker, med sår og kropper med sjel. Jeg ser kun skjoldet til disse menneskene, og jeg er fullstendig klar over at de er mer enn de kroppene de bærer.

Jeg er også fullstendig klar over at jeg ikke passer inn i malen det muligens forventes at man skal passe inn i – Men hvem gjør egentlig det? Gjør du det? Jeg tror alle, på en eller annen måte har noe de ikke er fornøyd med ved sin egen kropp, og jeg tror det er sånn det er å ha en kropp!

Jeg vet ikke når det ble greit å verken kritisere eller se ned på noe på grunnlag av utseende, og jeg mener at man har et problem hvis man tar seg rett til det. For andre sine kropper har ingenting å si for verken min eller for din verdi, og da syntes jeg egentlig vi kan la det ligge.

Du som skrev til meg har ikke peiling på hvordan jeg har det eller hvordan jeg tar det. Du har ikke peiling på om jeg går på medisiner som gjør at jeg ser ut om jeg gjør, du har ikke peiling på om jeg sliter med en spiseforstyrrelse eller om jeg har opplevd noe som gjør at jeg ser ut som jeg gjør. Husk litt på det neste gang du føler et behov for å fortelle noen hvordan de ser ut.

La oss la være å være noen drittsekker som bryr oss om vekta til fremmede. La oss heie, la oss la være og bry oss, la oss la folk være i fred og la oss senke terskelen for å være på stranda – Akkurat som man er. Jeg vet at jeg har mer enn nok med å bry meg om meg selv, og det tror jeg egentlig de aller fleste andre har også.

Jeg har hvert fall bestemt meg for at jeg skal bry meg om meg selv fremfor andre, framsnakke andre og gjøre at andre føler seg bra, fremfor å være en dritt og få noen til å føle seg dårlig.

Send heller en melding og minn vennen din på å huske og drikke vann i varmen, logg heller av Instagram eller gi et smil til noen du treffer på stranda. Jeg lover at det gir deg mer.

GOD sommer til store, små, høye, lave, trente, utrente, tjukke og smale💛

– Følg meg gjerne på Instagram: @Martine.halvs – 

DEL GJERNE. 

15 kommentarer

15 thoughts on “Til sommerens drittsekker:

  1. Du er en helt rå person! Jeg har ofte slitet med å være fornøyd med meg selv, og jeg har alltid brydd meg om hva andre tenker om meg og at jeg må være perfekt hele tiden. Etter jeg begynte å følge deg på instagram og lese bloggen din så endret alt seg! Du er virkelig en tøff jente og det er drit kult måten du gir faen i hva folk skriver til deg som bare er dritt. Du er et stooort forbilde, og jeg skulle virkelig ønske flere bloggere, influencere og generelt folk var som deg og tenkte som deg. Elsker bloggen din!!!!❤️

  2. For ikke å snakke om hvor idiotisk det er når folk kommer med slike “åpenbare fakta”, som jeg pleier kalle det…tror de virkelig ikke at man vet selv hva man er? “Du er gammel”.. fra nesevis guttunge i barneskolealder. ” Jada, jeg vet, og jeg håper du også får oppleve å bli gammel” sa jeg med et strålende smil…. Om han skjønte den, vet jeg ikke, men kompisen gjorde, for han flirte.
    Jeg veier noen kilo for mye. Før var jeg tynn som en strek. Jeg bryr meg ikke, – det er ikke viktig. Det er jo bare fasaden..overflaten, og de som er så opphengt i den overfor alle andre at kun ser “feil og skavanker” de absolutt MÅ kommentere, er vel kanskje nettopp de mest overfladiske menneskene i samfunnet. Samtidig lurer jeg av og til på om de selv er så perfekte…ta en ekstra selvkritisk kikk i speilet? 😁Man kan da virkelig ikke sitte og hakke på andres ytre med mindre man selv er supervakker, feilfri, sannsynligvis verdenskjent toppmodell undercover i kommentarfeltet, eller noe..haha. Jeg tenker mitt, jeg…man får litt småslemme tanker av og til.

  3. Det som irriterer og gjør at jeg blir enda mer lei meg over å ha lagt på meg mye i det siste.. er at absolutte alle skal kalle den jævla magen for «mammamagen» strekk merkene mine er fordi jeg er en «mammatiger»
    Jeg har også strekkmerker og en mage.. men jeg er ikke en mamma og jeg føler at da er det tydeligvis ikke lov å ha litt ekstra, men med engang man er en mamma kan man tydeligvis «skylde på det» og da er det plutselig greit for «omverden»

  4. Kloke ord 👌
    Eg har bestemt meg for at eg bruker tjukk og feit som beskrivande ord i stedet for slemme og stygge ord. For eg er jo litt tjukk, skjønner at folk ser på meg som feit. Men det hadde jo sjølvsagt blitt lei meg om nokon andre hadde brukt dei orda om meg.
    Men eg vil liksom eiga dei ordene, og ikkje la dei gå inn på meg, eller vera noko negativt. Men blir det negativt lada, som tjukkas eller feiting er det jo slemt. Men at eg er feit, det er jo berre fakta 🤷‍♀️
    Men, ikkje så lett å plutselig snu ord frå slem til kun beskrivande.
    Ha ein fin dag 😘

  5. YASSS!!! Utrolig bra, og ikke minst viktig innlegg! Du er bare helt rå, og du ser bra ut fra topp til tå. Du er et så sykt bra forbilde og du har fått meg til å bli komfortabel i min kropp. Stå på videre, du er best!

  6. Treklapp for deg Martine. Når ble det en “rett” å kommentere andres kropper? Kropp er kropp og alle har en og all er unike og forskjellige.

  7. Wow.. for noen utvalgte sanne og viktige ord fra Martine❤️
    For ei jente med så mye klokskap og sunn fornuft. Måtte vi hatt flere som deg i samfunnet vårt så hadde det nok vært et myye bedre sted å være.. for veldig mange sjeler✨
    Tusen takk for denne påminnelsen som vi alle trenger i hverdagen som fritiden, ferien, jobben, skolen der vi enn måtte være – HELE tiden🙏

  8. Enig!
    Jeg ser at de som forteller om bemerkninger på utseende i kommentarene, går på å ha for mye. For hva det er verdt, kan jeg rapportere om at det regelrett flommer over med kommentarer på utseendet om en befinner seg i den motsatte enden av skalaen. Her har det heller aldri vært behov for å hjemme seg som ‘anonym’ på nett, for er en tynn, er en fritt vilt..
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg praktisk talt er immun for det som kommer fra ‘nett-troll’, hvilket jeg vil tro gir vekselsvis inntrykk av naivitet og i overkant ‘cocky’ (hehe). Men det er faktisk grunnet i at jeg, som så mange andre tynne/spedbygde, kunne skilte med sånn ca 25 års praksis i kunsten å stålsette meg før jeg ble en del av blogg.no. Og det at en faktisk får de aller fleste ‘stikkpillene’ slengt rett i ansiktet slik at en ikke kan tillate seg så mye som antydningen av et ‘hakedropp’ e.l.
    Jeg var imidlertid såpass heldig at jeg var ganske så inneforstått med at negative kommentarer rettet til en om en aldri er ektefølt. De som ærlig og oppriktig måtte anse meg litt for tynn- eller deg litt for kraftig for sin smak, vil aldri kommentere det, -og iallefall ikke i form av en komnmentar til deg. For hva ville poenget vært med det!?.. De betrakter deg nemmelig ikke som misunnelsesverdig.. De som innerst inne ønsker seg former som deg, eller lange bein som meg, trakter imidlertid etter å ramme den de misunner i et forkvaklet forsøk på å føle seg bedre med seg selv. De har gjerne fått for seg at det gagner dem dersom de får deg til å føle deg værre en de selv gjør..
    Jepp, heeelt sjukhus, men så gale er faktisk folk..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *