Til deg som tørker folk i rumpa:

Categories Takk til...❤️, Tanker 💭

Her om dagen overhørte jeg en samtale mellom tre unge jenter mens jeg gikk på tredemølla på treningssenteret. Innimellom min egen pusting og pesing hørte jeg jentene prate om hva de ville studere og om hvordan de håpte fremtiden deres skulle se ut.

Under samtalen sa den ene jenta at “jeg skal hvert fall ikke drive å tørke gamle folk som ikke husker sitt eget navn en gang, i rumpa”, der den andre svarte “nei, æsj. Hvem er det som egentlig vil det egentlig? De må jo være ganske desperate”.

Akkurat som at det var det aller dummeste man kunne finne på.

Flere av mine nærmeste jobber på sykehjem og jeg vet at jobben de gjør er livsviktig. Bokstavlig talt. 

For tenk om det en dag er du som havner på sykehjem. Kanskje du ikke klarer å gå lengre, kanskje du ikke har noen pårørende lengre eller kanskje du har blitt dement?

Kanskje du er en av de som blir møtt av en ansatt på sykehjemmet hver morgen og som er livredd, eller kanskje sint, fordi du ikke husker verken hvem du er, eller hvem personen er? Da er det ganske fint med ansatte som tar seg tid til å snakke rolig til deg, til å forstå deg og til å få deg til og føle deg trygg.

Kanskje du er en av de som hver morgen må ha hjelp til å spise frokost, gå på do eller pusse tennene? Da er det ganske fint at noen har valgt å bruke sin tid på å hjelpe nettopp deg med disse tingene.

Kanskje du er en av de som trenger hjelp til å vaske deg ren og til å vaske bort uhellet du nettopp hadde? Da er det jo ganske fint at det er en på jobb som møter deg med et smil og hjelper deg.

Kanskje du er en av de som er skikkelig ensomme og ikke har noen å prate med? Da er det ganske fint at du møter sånne som venninna mi som stryker deg på ryggen og spør hvordan du har det.

Kanskje du skal huske på det neste gang du snakker nedlatende om de som gjør en av landets viktigste jobber. For en dag så sitter du der kanskje selv og er avhengig av at noen tar seg et minutt til å stelle håret ditt, til å spørre om du har hatt en fin dag eller til å tørke deg i rumpa.

Det er nemlig ingen straff å jobbe på sykehjem. Og de er ikke “bare rumpetørkere” eller “desperate”. De er sinnssykt viktige.

Så takk. Takk til deg som går på jobb og tar vare på de eldre. Til deg som bruker et ekstra minutt selv om du kanskje ikke har det. Til deg som sørger for verdighet og trygghet til siste slutt.

Takk!

– Følg meg gjerne på Instagram: @Martine.halvs – 

75 kommentarer

75 thoughts on “Til deg som tørker folk i rumpa:

  1. Så stor respekt, for di som har disse jobbene.
    Di gjør ein så viktig jobb for landet, og for den enkelte som trenger hjelpen deres.

  2. Felte noen tårer nå og takker for at du fikk meg til å føle meg viktig!
    Jobber døgnet rundt på en demensavdelig, hvor de som bor der er helt avhengig av meg. Jeg elsker jobben min. Og nå fikk du meg til å elske den enda mer!
    Takk for at du deler hvor viktig vi er, for de som blir glemt og plassert på et sykehjem. Som selv ikke vet hvorfor de er der..
    Livet på sykehjem er så uendelig mye mer enn å kun tørke rumper. Livet på sykehjemmet er fantastisk vakkert

  3. Takk for at du tar opp akkurat dette! Som du sier, de som jobber i sykehus, i sykehjem eller i hjemmetjenesten, de er utrolig viktige! Jeg har selv jobbet i sykehus og i sykehjem og vet hvor viktig den jobben er. Jeg har også opplevd at noen har sagt: du må gå på do med h*n fordi jeg har aldri gjort det.
    Vel, en gang må være den første selv om du har jobbet i et omsorgsyrke i x-antall år og aldri har fulgt noen på do.
    Det å jobbe med mennesker er en flott og givende jobb. Det å få tusen takk for hjelpa når man er ferdig med stellet, og se at de er godt fornøyd er så fint.
    Omsorgsyrke er et godt valg!

  4. Hei, Martine!
    Dette var utrolig hyggelig å lese, hilsen en av oss, som jobber med dette. Jeg er nesten ferdig utdannet sykepleier, og ser virkelig viktigheten av alle som tar seg tiden til å jobbe med de eldre. Takk for at du satt et lys på dem idag. Det er ikke alltid nok fokus på hvor utrolig viktig eldreomsorg er, og ikke minst kommer til å bli.

  5. Takk for at du ser oss og tar opp den viktige jobben vi gjør på en sykeheim👏💕💕

  6. Hei! Veldig viktig det du deler! Tusen takk! Jeg er sykepleier. Tørker både romper og tiss på sykehuset jeg jobbet i 8 år og! Disse jentene var kanskje for små til å forså. Håper de leser bloggen din. Men det du deler er veldig viktig! Tusen takk ❤️

  7. Vel, det er ikkje berre eldre som treng hjelp til den type ting. Eg trengte hjelp både som tenåring etter ein operasjon, og på barselavdelinga ti år seinare. Ære vere sjukepleiarane. Ikkje berre for slike praktiske ting, men også for å vere der for å lytte (sjølv om dei spring beina av seg når dei er ute på gangen igjen).

  8. All ære til de som jobber med syke og gamle, de har også rett på et verdig liv. Så det står stor respekt av den jobben dere gjør.

  9. De som jobber på helsehus, aldershjem, sykehjem og i helsevesenet generelt, gjør en utrolig viktig jobb. Blant noen av de viktigste jobbene i landet vårt. Det er en beinhard arbeidshverdag som krever mye både fysisk og psykisk. Selv har jeg fått gleden av å jobbe deltid med demente eldre, og noen yngre, i nærmere sju år. De som står i det arbeidet dag ut og dag inn, år etter år har min evige respekt. En mer fin, slitsom og givende jobb har jeg ikke hatt verken før eller etter!

  10. Takk for et meget bra innlegg! Jeg bor ikke på aldershjem, men trenger likefrem hjelp hele døgnet, til mat, toalett, handling, bading etc.

    Den jobben som gjøres av hjemmehjelp, hjelpepleier, sykepleier og andre er så utrolig viktig. De er rett og slett forskjellen på liv og død.

    Takk igjen!

  11. Sier bare takk! Jobber på sykehjem og det er en fantastisk jobb! Det å kunne være med dem som Har bygget opp dette landet og kunne høre alle gode historier og det er d mange av!

    Og den gleden dem får av at vi kan sette oss ned å snakke med dem! Ikke alle som har så mye familie dessverre. Har vørt borti folk iver 101år 🙂

  12. Jeg tørker uhell, men det er ikke den største delen av jobben min. Den største delen av jobben min er å trygge, gi omsorg, kjærlighet og vise respekt. Det jeg får igjen for jobben min kan ikke betales i penger! Alle historier jeg får møte, alle livshistorier jeg får del ta i og alle klemmene jeg får tilbake, det er ubetalelig! Å gå på jobb og aldri vite hva som skjer denne dagen, det er ganske spennende. Å gi en klem, trøste en utrøstelig, gi smil og ros til en som virkelig behøver det. Det setter store spor. Når man vet at man var der helt på slutten og gir pasienten en god slutt på livet, den følelsen kan ikke måles i penger.
    Kanskje de jentene synes jeg er desperat, jeg synes jentene er fryktelig uvitende..

  13. Har selv vært borti og hørt om en som sa akkurat det samme. Selv er jeg andreårs sykepleierstudent som i flere år har vært i kontakt med eldre både på sykehjem og i hjemmetjenesten. Jeg velger heller å snu flaska å si at det ikke er mange som føler det er noe særlig greit at de trenger hjelp til ting de før greide selv.
    Dessuten så er det synd at de kun ser den delen av å vaske folk nedentil. Å jobbe med eldre er en fantastisk jobb. Du kan lære mye av dem, du lærer verdier som du aldri har tenkt på, du lærer å sette pris på nåtiden fordi neste dag kan bli helt ulik. 👨‍🦳👩‍🔬👱‍♂️

  14. Jeg har jobbet på sykehjem for demente nå i snart 2 år og jeg kjenner meg igjen i alt du skriver! jobben er så mye mer enn å bare “tørke ræv”! pasientene har blitt mine hjertebarn, selv om jeg aldri kunne se for meg at jeg skulle trives på sykehjem 😊

  15. Denne gjor dagen min etter en tung kveldsvakt på sykehjemmet! Sitter på tbanen med tårer i øynene på vei hjem og er stolt over å være sykepleier!

  16. Hei Martine! Takk for dette viktige innlegget. Jeg er selv helsefagarbeider og jobber på sykehjem. Jeg elsker jobben min såpass at jeg nå holder på med videreutdanning i faget. Jobben er som du sier en av landets viktigste og det er så forbanna synd at en stor andel av Norges befolkning kaller yrket/jobben for «rumpe tørking». Ja, vi tørker rumpe, men det er faktisk bare 1% av jobben vi gjør. (Det er faktisk ikke hver dag vi gjør det engang). Vi er helsepersonell, de fleste med utdannelse, som hjelper, forebygger og behandler svært syke mennesker.

    Men det stemmer det disse jentene sa, at dette er noe dem aldri kunne jobbet med. For å jobbe på sykehjem må man nemlig være omtenksom og ha sympati og empati for andre mennesker og det virker det ikke som disse jentene har så mye av 🙂

  17. Felte noen tårer etter og lest dette, føler meg viktig, glede meg til å gå på jobb nå etter det flotte du skriver 😊

  18. Jobber selv på gamlehjem, og er så mye mer enn akkurat å tørke folk i rumpa. Den sosiale biten sammen med de eldre å at jeg går følelsen av at jeg er viktig for dem!!

    Og man må faktisk huske på at pasientene ofte synes det er enda verre å bli tørket enn vi synes det er å tørke, og mange av dem merker hva vi tenker og føler rundt stell av dem og det kan føre til at de nekter stell😞

    Nei jeg er rett og slett stolt over at jeg får lov til å jobbe med så herlige personer å få ta del i denne delen av livet, de gamle sitter på så mye kunnskap så da synes jeg det er rett å rimelig at jeg gir dem noe tilbake❤️

  19. Takk for dette innlegget! Jobber på sykehjem og dette viser at folk er ignorante ovenfor hva denne jobben er. For det er så mye mer enn “rompevasking” , vi gir kjærlighet og trygget, vi gir glede og vi FÅR glede og vi gjør vårt ytterste for at de eldre skal føle at de er noe og betyr noe selv om de kanskje bare er sengeliggende. Takk ♥️

  20. Herlighet så fint skreve! Du fikk virkelig satt ord på det.
    Må bare sei at det å jobbe på en sjukeheim e så utrulig fint, dei eldre og pårørande e som oftest så utrulig takknemlig for alt vi gjer for dei, og bare det gjer jobben verdt det. Det e så dumt at det e så mange yngre som ser på det som en dårlig jobb.. Ej kunna virkelig ikkje tenkt mej en anna jobb enn dinna, på en sjukeheim.

  21. Tre unge jenter sa du? Ikke døm de for hardt. Her er det nok andre som har feilet i oppdragelsen! Og honnør til alle dere som har slike jobber. Det er noe av det viktigste man kan gjøre i et samfunn.

  22. Dette fik meg til å oppleve ett minne igjen. Jeg er utdannet sykepleier men pga egen helse har jeg ikke jobbet i yrke på mange, mange år. Jeg kaller henne Kari…navnet husker jeg ikke, men nok om det….
    Kari pleide alltid å sitte på stua, men denne formiddagen gjorde hun ikke det… jeg gikk å leitet etter henne og helt innerst i avdelingen i en krok finner jeg Kari, med tårer nedover kinnene. Jeg setter meg ned og begynner prøvende på hva det er som gjør at tårene renner…. er det avdelingen, er det familien, etter ett kvarter så kommer det frem… Kari har så vondt i hodet, det er derfor hun gjemmer seg. Jeg spør Kari om hun vil ha en tabilett som tar bort smerten, jeg ser ett lysglimt i øye hennes for så å slukke fort. Jeg reiser meg og sier at jeg er snart tilbake. Henter en Paracet og et vannglass og gir henne det. Hun vil sitte litt der for seg selv, jeg må dessverre gå videre. 1 time senere går jeg for å sjekke, og jeg finner Kari igjen i stua, hun reiser seg kommer bort til meg og sier: Hva kan jeg gjøre for seg? Ingenting, svarer jeg. Jeg vil gjerne takke deg ved å skrubbe gulvet ditt, for det du gjorde mot meg, sier Kari. Hjerte mitt smeltet.

  23. Takk! Tusen takk for at du skriver dette innlegget som er så viktig. Takk for at du får oss til å føle oss viktig.

  24. Takk for denne. Som ung, er man ofte “udødelig” – man har ikke sett hva som kan eller vil skje med kroppen og forakter alle hvor det allerede har skjedd. Her treffer du spikeren på hodet!

  25. Leste denne i Aftenposten. Takk for det du skrev. Det arbeidet som gjøres på sykehjem er så utrolig verdifullt. Ikke alle er modne nok til å skjønne/ se det.

  26. Tenk på andre drittjobber som er viktige. Søppeltømmere. Arbeidere i vannverket (min far jobbet hele livet på et renseanlegg for kloakk). Alt dette er nødvendig for at samfunnet skal fungere. Hvis ingen vil gjøre disse jobbene, hva gjør vi da?

  27. Faren min lå de 3 siste mnd av livet på et sykehjem..
    De hang opp ringe knappen, flaska sto på badet så han pisset i kaffekoppen, fikk suppe med gaffel,
    ble bedt om å drite i buksa fordi alle skulle ut å røyke,han fikk paracet i stedet for morfin.
    For en plass i “verdens beste land”.
    Jeg gjør selvmord før jeg skal et slikt sted. Innfør aktiv dødshjelp NÅ.
    PS lønn kan ikke bedre inkompetanse og slasker av ansatte.
    MEN, noen få ødelegger for alle de som gjør en god jobb, og de burte vert sparket fra jobben!

  28. Jeg har vært både den som har vasket rumper, og fått hjelp til det! En veldig viktig jobb, å kunne hjelpe andre. Men så vanskelig når man selv virkelig trengte den hjelpen ( dusjing, vasking, og tørking ). Jeg er glad for at de som hjalp meg , hadde både humor og hadde varme, ærlige hender! Takk til alle som hjelper oss i kort eller lang tid!

  29. Alle tror at det og jobbe på et sykehjem handler om og tørke romper men det er helt feil. Jeg jobber på et sykehjem og jeg elsker jobben min. Ja det og tørke romper er en viktig del for de eldre som ikke klarer det selv og trenger hjelp til det. Men vi er der for at de skal ha et lyspungt på dagen og glede de og spre latter. Jeg jeg holdt de i hånda i det de tar sit siste åndedrag fra denne værden og pårørende har vert så takknemerlige for at vi har vert der for de og beboeren hele tiden. Vi som jobber i helse på sykehjem gjør en stor jobb. jeg er utrolig stolt for at jeg jobber på et sykehjem. Hadde ikke vi jobbet på sykehjem så hadde ingen av de eldre klart seg.
    så folk som tror vi bare tørker romper burde og tenke seg om to ganger før de sier noe.

  30. Veldig viktige ord.❤️ Har selv jobbet med eldre, det var den fineste å mest verdifulle jobben jeg har hatt.❤️ Blir så glad i dem, å se at alt vi gjør blir satt så utrolig stor pris på.❤️ Håper jentene som syntes dette ikke var noen jobb å ha får en annen mening seinere i livet.❤️ Når jeg var yngre syntes jeg også sånt kunne være litt rart å ekkelt. Men ble mere voksen og fikk et annet syn på det etter hvor eldre jeg ble, å etter jeg jobbet i dette yrket.❤️❤️❤️ Så til dere som jobber som helsearbeidere: Stå på, dere er så utrolig gode å ha.❤️ Klem.❤️

  31. Eg overhørte også ei jente på treningssenter ein gang. Ho var nettopp utdanna sjukepleier og omtalte seg sjøl som “kvalifisert rumpetørker”. Kjente eg vart målløs over holdning og nedgraderinga av eget yrke!

  32. Står stor respekt av de som jobber på sykehjem og de som tar vare på de som ikke klarer å ta vare på seg selv lengre. De skulle hatt mye høyere lønn og fått mye mer respekt for jobben de gjør.

  33. Det kommer vel kanskje en dag at dem tre. På tredemølla må bli tørket bak selv tenker eg lurer på hva dem vil si da den dagen kan komme. Før dem er gamle skammelig av folk å si sånt

  34. Jeg er veldig glad for at disse 3 jentene ikke skal jobbe med eldre. For å arbeide med samfunnets eldre kreves gjennomtenkte og reflekterte holdninger og gode verdier. Holdningene jentene viser med disse utsagnene har ingen ting på et sykehjem å gjøre. Vi trenger gode og reflekterte omsorgsmennesker som verdsetter det enkelte individ, og som evner å se mennesket bak rynkene.

  35. Helt enig! Disse menneskene fortjener en medalje. Jeg tror nok ikke disse to jentene helt forstod hva de snakket om. De blir nok voksne en gang de også.

    Til dere som jobber med de eldre vil jeg bare si tusen, tusen takk! Dere har for lite betalt, mange har ugunstige arbeidstider, dere får altfor få folk per avdeling og dere gir og gir av dere selv! Dere skulle byttet lønning og status med politikerne som setter dere i situasjoner der presset til tider er enormt.
    Dere skal gå med hodet HØYT hevet for jobben dere gjør er en av de aller viktigste! Jeg ser opp til dere og respekterer dere enormt høyt!

    Vær stolt av yrket ditt!

  36. Hadde ikkje greid den jo ven sjøl ( har prøvd) men stor respekt til dei som gjer den! Uendelige glad for alle som hjelper mine nærmeste som trenger hjelp.

  37. Dette er vel noe jeg ville ha avfeid med “Bortskjemte drittunger” Men det er jo egentlig ganske tydelig at det er uvitenhet som har rammet disse, og det an sikkert spores tilbake til foreldrene. Uansett yrke, væremåte eller annet, så er det en uting at folk skal bruke tiden sin på å snakke nedlatende om andre og andres valg. Hva med å få opp framsnakkingen igjen? Øke forståelsen for hvorfor mennesker gjør det de gjør og tar sine valg? Hadde disse som snakket nedlatende om det å jobbe på et sykehjem, visst mer om hva jobben innebærer så kanskje de hadde forstått viktigheten av den. Dessuten så er vel den jobben så langt mye mer enn det å tørke folk bak? Jeg tror at for det meste så er dette en givende jobb for mange, med mange fine øyeblikk blant de som er pasienter og medarbedere. De gjør en utrolig viktig jobb. La oss heve statusen for de. 🙂

  38. Takk for denne bloggposten! Jeg vil bare få si at det er ikke bare eldre på sykehjem som er avhengig av hjelp. Vi er mange som til tider er avhengig av hjemmesykepleie for å holde oss i gang og kunne bo hjemme. Jeg er en av dem på grunn av en skulderskade som gjør at jeg ikke greier forflytning fra/til rullestol en periode.
    Så jeg skriver under på din takk til alle dem som jobber med eldre og inkluderer med dette alle dem som jobber i andre omsorgsyrker. Hjemmesykepleien, sykepleiere og hjelpepleiere på sykehus og alle dem jeg har glemt. Tusen takk for jobben dere gjør <3

  39. Jeg vil også stille meg i køen av alle de som takker deg for å sette lyset på alle de ENGLENE som gjør så utrolig mye mer enn å vaske rumper 🙂

    Jeg har vært innlagt på sykehus endel ganger for alvorlige lidelser som gjorde meg fullstendig hjelpeløs og pleietrengende…

    Når jeg våknet etter narkosen etter første operasjon satt det en engel ved siden av senga og holdt meg i hånda…Jaja, tenkte jeg…så gikk ikke operasjonen greit likevel.

    Etterhvert skjønte jeg at jeg var i live, men personen ved siden av senga var ikke mindre engel av den grunn…

    I flere uker var jeg HELT avhengig av hjelp til det aller meste, og denne hjelpen fikk jeg av forskjellige sykepleiere/hjelpepleiere, fram til opptrening kunne begynne ved hjelp av flere typer terapeuter.
    Selv da fikk jeg uvurderlig hjelp av pleierne til å takle opptreningen, og jeg har så mange å takke for at jeg kom meg på beina igjen den gang.

    Ti år seinere fikk jeg lymfekreft og havna på nytt i en situasjon der jeg var HELT avhengig av pleierne, som også denne gang gjorde en helt uvurderlig innsats!
    Uten å gå i detalj vil jeg påstå at det er nettopp rumpetørkerne som jeg kan takke for at jeg sitter her i dag!

    Så igjen en STOR takk til Deg for at du tar opp dette temaet (Og flere andre temaer du har tatt opp tidligere)

  40. Husk på at ingen vet hva morgendagen bringer! Så nyt tiden du er frisk, kan være at en våkner i morgen med en alvorlig sykdom! All ære til dem som jobber med de eldre og føler glede over det!!

  41. Har akkurat ligget på sykehus en uke og hva skulle vi gjort uten disse som gir pleie, omsorg og kjærlighet. All ære til alle i omsorgsyrker som gir av seg selv hver dag 💞

  42. Fint at noen tar opp temaet😅 Tusen takk✨💛 klem fra meg som jobber på eldrehjem og studerer sykepleie

  43. Veldig bra skrevet. Jeg er selv en rompe tørker i hjemmetjenesten og en av de viktigste jobbene. Trives godt med det.😊❤❤❤❤

  44. Er godt skrevet,jeg har selv et barnebarn som jobber på pleiehjem,di eldre er veldig glad når hun kommer på vakt for hun er blid og tar seg av hver enkelt.Vi trenger dere i aller høyeste grad men skulle vært flere.stå på og lykke til.fra en som respektere den jobben dere gjør.

  45. Så enig med deg! De ender nok opp på det sykehjemmet selv en dag, uten å vite hva de heter 😏 Jeg har to søstre og en mor som daglig jobber med demente. Er utrolig stolt over jobben de gjør! Selv har jeg valgt å være lærer på barneskolen. Var vikar som rumpetørker før jeg fikk jobb innenfor selvvalgt yrke 🙂

  46. Ja og så er det morro med! Rompetørk er såååå liten del av jobben pleier jeg å si når folk sier det. Gjort på et blunk og så kan enn omgås de gamle etterpå og lære om gamle tider. Veldig fin jobb .👍 Erika Sykepleier

  47. Med den holdningen de jentene der har, er vi helsepersonell glad for at vi slipper å ha dem k helsevesenet. Lurer på om de tenker det samme om de selv skulle trenge hjelp en dag. Takk for oppløftende ord.

  48. Visst vi som jobber med eldre ikke hadde tørket bestemoren eller bestefaren i rumpa når de ikke klarer det selv, hva då? Lurer på om disse jentene ønsker at noen hjelper moren eller bestemoren istedenfor at hun må ligge flere timer i sin egen urin eller avføring.

  49. Tusen takk for at du gjorde dagen min bedre! ❤️ Jeg jobber på sykehjem, og hver eneste dag er jeg takknemlig for å være en av ‘’rumpetørkene’’. Jeg er stolt over jobben jeg gjør og det faktumet at de gamle har hele livet vært der for oss barna, barnebarn og oldebarn. Nå er det vår tur å gjøre gjengjeld og være der for dem! Noen har ikke pårørende, så derfor gjør det ekstra godt å hjelpe dem med hva enn de trenger hjelp med. Bare det å sitte ved siden av en pasient og holde hender er utrolig herlig. Man skal sette pris på jobben vi gjør og ikke snakke nedlatende om yrket. Jeg vil si at dette er det beste yrket som finnes❤️

  50. dem gjør en viktig å fantastisk jobb.😊😊👍sjelv jobber jeg som kokk på sjukehus 🙂 hva man tjener er ikke viktigest for mæ 🙂 så lenge man har til regninger å mat er d viktigere man trives å har d bra i sin jobb å at man gjør noe nyttig mener æ 🙂 så bra du tat opp sånne ting martine 😊😊😊😊👍

  51. Jeg jobber selv med den eldre generasjon har gjort det nå i snart 30. Det er en livs viktig jobb. For de, å familien rundt. Å det er krevende. Vi er viktig for familien.

    Å samfunnet.

  52. En ungdom kan befinne seg avhengig av hjelp bare ved å stå opp om morgenen! Noe er veldig galt i vår oppdragelse og skolegang. Alle elever og studenter må hvert år ha minst tre dager på forskjellige arbeidsplasser. Og det er mange å ta av. Sykehus, sykehjem, barnehager, offentlige transportmidler, industriplasser, byggeplasser, renhold, gartnerier, storkjøkken! De kommer til å lære mer og bedre enn de vil på skolebenken.

  53. Pleide å tenke det samme før… at dersom jeg noen gang skulle gjøre en sånn jobb, må det være fordi jeg har 0 kr på konto og av en eller annen grunn er helt arbeidsledig eller noe annet slikt. På videregående ble det allikevel nødvendig for meg å skaffe meg en jobb, og avgjørelsen ble et år i hjemmetjenesten. Det er det mest givende året i mitt liv!!

    For sett bort i fra rumpetørking, bleieskift, dusjing og ille lukt hele dagen, som til tider kunne være trått å komme seg gjennom, møter du mennester med helt utrolige historier, mennesker som har opplevd både det verste, men også noen ganger det råeste man kan tenke seg. Mennesker som er takknemlgie for hver minste lille ting man gjør, som man selv tar for gitt, som å ordne de på håret, eller brette klær.. De som jobber med dette på daglig basis er virkelig superhelter – det er det ingen tvil om❤️

  54. Jeg jobber på sykehjem med demente i 60-70års alderen. Det kunne ha vært bestemoren eller bestefaren til disse jentene som var så syke at de trengte denne hjelpen, men det tenkte de nok ikke på. For da skulle kanskje bestemor ha bæsjet seg ut i sitt eget hjem eller kanskje ikke ha klart å laget seg mat hjemme..?

    Nei, denne jobben er så viktig! Våre besteforeldre har vært med på å bygge landet vårt, og hjulpet oss når vi var barn. Det minste vi kan gjøre er å passe på dem så de har det trygt og godt når hodet ikke henger med på samme måte som før lengre. ❤️❤️

    Og det er mye mer enn å tørke rumper 🙌🏼😅 hehe!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *