Til deg som bare er bussjåfør:

Categories Takk til...❤️

I går leste jeg gjennom et kommentarfelt på Facebook som handlet om den pågående busstreiken. Flere personer diskuterte seg i mellom og meningene var mange. To av personene diskuterte spesielt ivrig og skrev ting som at “har du valgt å bli noe så tåpelig som bussjåfør, så får du skylde seg selv”, der den andre fulgte opp med at “herregud, hva forventer man egentlig når man bare er en bussjåfør”.

Jeg har tatt mye buss i mitt liv. Jeg har tatt bussen for å komme meg til skolen, jeg har tatt bussen for å rekke fotballtreninger, jeg har tatt bussen for å besøke venner, jeg har tatt bussen for å komme meg til flyplassen, jeg har tatt bussen for å skvære opp med kjæresten min og jeg har tatt bussen for å besøke besteforeldrene mine. Jeg har tatt bussen når jeg har vært glad, når jeg har vært sint, når jeg har vært trist, når jeg har vært sliten og når jeg har vært full. Jeg har tatt bussen midt på natta, mens sola har stått opp og på julaften.

For å nevne noe.

Og jeg må bare spørre: Hvordan hadde din hverdag vært uten disse menneskene?

Om ingen kunne sørge for at dine barn kom seg trygt til skolen?

Om ingen kunne sørge for at du rakk det dødsviktige møtet ditt?

Om ingen kunne sørge for at du rakk fotballkampen din?

Om ingen kunne sørge for at du fikk besøkt vennene dine?

Om ingen kunne sørge for at du kom deg hjem etter en kveld på byen?

Om ingen kunne sørge for at du rakk daten du har gledet deg til?

Om ingen kunne sørge for at du ble plukket opp etter en lang dag på jobb?

Hvordan hadde din hverdag vært uten disse menneskene?

Nettopp, jeg tenkte meg det. Vi er nemlig helt avhengig av disse menneskene OGSÅ. Disse som veldig mange andre. Disse som sørger for at samfunnet vårt går rundt og som gjør det mulig for oss å rekke alt det viktige vi vil rekke.

Så takk til deg som drar på jobb hver eneste dag for å frakte meg til jobb, for å frakte skolebarna trygt til skolen, for å frakte bestefar til lunsjen i pensjonistklubben og for at dere sørger for at vi kommer oss trygt frem dit vi skal. Takk til deg som smiler og ønsker meg en fin dag når jeg behøver det. Takk til deg som sørger for at lillesøsteren min kommer seg trygt frem til skolen hver eneste dag. Takk for at du sørger for en trygg reiserute, takk for at du holder orden og takk for at du jobber både tidlig og seint.

Takk til deg som har valgt å bli bussjåfør, sånn at vi andre rekker alt det viktige vi skal. Som jobben vår, som håndballtreninga, som daten vår, som foreldremøtet og alt det andre.

Takk kjære bussjåfør.

 

 

 

45 kommentarer

45 thoughts on “Til deg som bare er bussjåfør:

  1. På vegne av meg, og andre sjåfører her i landet
    Tusen hjertelig takk for støtte og forståelse

  2. Som 1 av dem 3800 sjåførene ute i streik, så er det fint å lese dette fra deg Martine 🙂

    Mangen folk ser på oss som et “nødvendig” onde for dem.
    Denne streiken rammer desverre mangen folk, men det er det en streik er ment å gjøre.
    Den får folk til å bli oppmerksome på hva som skjer.

    Noen sier at det er en jobb uten “utdanning”. Dette kan stemme hvis man bare tenker på skolebenken, men et førerkort til buss koster nær 100.000. I tillegg trenger du bilserfikat.

    En annen ting som dem ikke tenker på. En jobb som sjåfør i dagens samfunn er ikke en dans på roser. Spesielt i Oslo er det anstrengende.
    Her må vi passe på andre trafikanter som i mangen tilfeller ikke følger med i det heletatt.

    For å nevne noen: Fotgjengere med musikk på øra, og telefonen foran ansiktet, syklister som plutslig bestemmer seg for å svinge rett over kjørebanen, elsparkesykler som ikke har noen annen trafikkforståelse enn “meg først”, billister som ikke forstår at vi trenger plass osv.

    Så har vi noe av det vi streiker for. Blant annet deltskiftene som er grusomt lange.
    Hvor mangen mennesker som jobber kjenner du som vil jobbe 2 ganger på samme dag, for samme arbeidsgiver, og ikke få betalt for en opp til 5 timer lang pause. Dette kalles Deltskift.

    Vi kan ta et eksempel.

    Starte på jobb kl 5. Kjøre bussen jeg har fra 5 til 9. Så fri fra 9 til 14, for så å kjøre til 17. Dette er da 12 timer som vi er på “jobb”, men får bare betalt for 8 av dem.

    I tillegg har vi uttakstider på busser som ikke holder. 6 minutter fra vi starter, da skal vi finne skift, finne ut hvilken buss vi skal ha, ta sikkerhetskontroll, dokumentere, og kjøre ut en buss. Dette går ikke.

    I gjennomsnitt starter jeg på jobb 10 til 15 minutter tidligere hver dag, for å kunne ta min sikkerhetskontroll av bussen, så dere skal ha det trygt. Det er da over 1 time gratis arbeid i uka, eller over 46 timer i året.

    Jeg kan ramse opp mere her hvorfor vi streiker, men vil ikke virke som en sutre kjerring 😀

    Ha en fantasktisk dag alle sammen 🙂

    1. Kjære Martine❤️Heldige er vi som får kjøre på sånne kunder som du som faktisk ser oss🥰vet at der er mange som du og er veldig takknemlig for det😊du er god til å sette ord på trykk også👏Takk😊

    2. Derfor støtter jeg streiken. Og jeg merker jo hvor avhengig vi er av bussen, håper det løser seg snart.

  3. På vegne av våre sjåfører;
    Takk for kloke ord.

    Vennlig hilsen en Trafikkleder i et busselskap i Midt-Norge 🙂

  4. Tusen takk for at støtter oss! Dine ord betyr mye i en tid der kritikken hagler ❤️

  5. Takk for støtten ❤ Faktisk er det få som vet hvor mange unge mennesker vi har hørt tålmodig på og gitt gode råd når de har vært fortvilet og det har hjulpet de. Hvor mange ganger har jeg ikke kjørt hjem passasjerer som har sovnet og våknet på endestasjonen. Vi er nere viktig enn folk tror.

  6. Tusen takk for gode ord. Dette varmer en bussjåførs hjerte ❤🚍. Det er som du skriver hva skulle folk gjør om det ikke var for oss busssjåfører som står opp kl 4 om morgenen for de skal komme seg på jobb eller til skolen. Skulle alle sammen kjøpe seg bil eller moped. Hva med miljøet da. Igjen TUSEN TAKK FOR ET GODT INNLEGG. 🙂👍

  7. Tusen takk for fine ord. Vi vet så inderlig vel at denne streiken rammer veldig mange, og det er vi forferdelig lei oss for. Streiken er imidlertid helt nødvendig, og langt på overtid.
    Er sikker på at de fleste av våre passasjerer tenker akkurat som deg, og det er jeg takknemlig for.
    Vi verdsetter våre passasjerer. Vi kjenner på ansvaret for at alle skal komme seg trygt og sikkert frem til der de skal. Spesielt kjenner vi på det når vi kjører skolebarn til og fra skolen.
    Igjen, tusen takk til deg

    Hilsen en sjåfør som skal streike i Bergen fra lørdag.

  8. Som du ser er det mange er det mange som har problemer med sirkulasjonen i toppen , hvis det i det hele tatt er noe som sirkulerer…Dette med henvisning til de to kommentarene du referer i starten av ditt innlegg….”bare en bussjåfør “…hørt på maken til piss….
    Takk for det flotte innlegget ditt..

  9. Tusen takk for forståelsen <3
    Hilsen en enkel bussjåfør på avd. Leire.
    Jeg har egentlig en helt annen utdanning, men måtte over som bussjåfør grunnet kneskade. Da er det synd man som singel sliter med å få huslån fordi inntekten er for lav.

  10. Takk for støtte og mange av oss
    ” busjåfører” har veldig god utdanning ( ikke bare kjøring)og vi jober her til dere.
    Vi har det vanskelig hverdag av og til men jeg er glad når kan hjelpe for eks eldre folk som kommer ut helt alene og jeg kan gjøre sin dag bedre. Vi kan gjøre gode ting hver dag for samfunet. Takk til alle som støtte oss og gjør våre dager hyggelig og lettete.🥰

  11. Takk til bussjåførene som kjører i all slags vær og vind også! Som kjører selv de gangene vi andre ikke tørr annet enn å la bilen stå! Det finnes så mye dårlige veier og dårlig vær, at de burde hatt så mye høyere lønn!

  12. Kjære Martine ❤️. Så utrolig flott skrevet❤️. Etter at jeg begynte som bussjåfør, har jeg bare elsket denne jobbet, – stort sett ihvertfall 😀❤️👍… Og lurt på hvordan jeg som sjåfør på en ekspressbuss(kjører 55 mil pr dag) , kan ha så Stort ansvar og så lite lønn..?.. Og så lite fordeler? Mange profesjoner kjører også buss, kan da nevne jeg som har mange års erfaring som sykepleier, mange med årevis erfaring fra Politiet, samt mange mange med annen yrkesbakrunn. Men viktigst av alt : Den som sittet bak rattet skal behandles med respekt – dyp respekt ❤️Tusen takk for omtanken Martine. Du er klok❤️👍Stor hilsen fra Trulte ❤️

  13. Sinnsykt bra skreve Martine.
    Eg e så enig med deg.❤

    Heia busssjåførene. Stå på.

  14. Jeg er ikke bussjåfør, men synes det du har skrevet er veldig bra. Jeg kjenner flere bussjåfører og vet hvilke ubekvem arbeidstid de har, Helsevesenet hadde delte vakter tidligere, men de er mer eller mindre borte nå. Noen steder har de kanskje denne ordningen enda. Har gått dem selv for mange år siden og vet nøyaktig hvor utfordrende det er. En streik kommer aldri beleilig, og ingen ønsker i utgangspunktet å streike, men når der ikke er igjen noen andre alternativer, da tyr man til siste utvei. Stå på sjåfører. Dere er viktige i våre liv, og fortjener ordentlige lønn. og arbeidsvilkår. Og all ære til dere for den jobben dere gjør.

  15. Takk for flott innlegg, hilsen en med ca 40år bak rattet og over halvdelen i buss.. kjører fortsatt buss…😊

  16. Jeg må takke for den gode tilbakemeldingen du gir til oss sjåfører, dette varmer en sjåførs hjerte, vi gjør alltid vårt beste for kundene våre,med dette så er det som du så klokt har skrevet.

    Vh: busssjåfør.

  17. Tusen takk for et flott innlegg. Vi trenger flere som deg.

    Hilsen en som kjører den mest verdifulle verditransporten i verden, flere hundre skolebarn i uken – noe jeg stortrives med.

  18. Utrolig stolt av å lese alle det gode innlegger som skrives her. Håper ord blir til handling. Og jeg må takke alle her som skriver og ikke minst de som leser Martines blogg. Mange bloggere der ute utnytter akurat slike sitvasjoner til å gjøre seg bemerket , håper inderlig dette er ikke er så tilfelle.<3

  19. Jeg støtter så absolutt buss sjaførerene og deres rett til å streike. Jeg skulle bare ønske at mitt fagforbund hadde også hatt baller nok til å ikke akseptere vårt lønnsoppgjør. 1400 kr er vel og bra, kan forstå i den situasjonen vi er i. Men å si til helsefagarbeider , sykepleiere og andre helsepersonell at «Takk for jobben dere har gjort, spesielt under korona krisa, men det vi kan gi er bare 76-78 øre i timen er en skam og fornærmelse.
    Lurer på om folk flest hadde reagert det samme om helsearbeidere som hadde gått i streik som buss sjafører gjør nå?
    Viktig at vi alle står sammen å støtter hverandre!

  20. Godt sagt, Martine👍…Og når man skal være grønn, bærekraftig, kjøre flere sammen, er det jo viktig at noen, eller mange, gjør nettopp den jobben…for alle over hele landet vårt. Takk for den jobben dere gjør.🎂🇳🇴

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *