Til dere kjipe voksne:

Categories Blogg, Tanker 💭

Til dere kjipe voksne.

Dere som ler av barna som streiker for miljøet.

Dere som ber de ta seg sammen og være realistiske.

Dere som sier at det ikke er vits.

Dere som sier at ungdommen er dumme.

Ja, du ja. Ja, ikke det at du innrømmer det sjæl – Men jeg har sett deg jeg. I flere kommentarfelt faktisk.

Jeg har sett at Øyvind på 55 år fra Porsgrunn syntes at de som streiker er idioter. Jeg har sett at Vigdis på 68 år syntes at ungdommen er hjernevaska. Jeg har sett at Tom syntes at barna er en gjeng med tapere som like godt kan “legge på røret” hvis de tror at dette tøvet skal hjelpe.

Jeg skjønner at det er vanskelig for voksne med endringer. Jeg skjønner det. Det er kanskje både kjipt og slitsomt å måtte endre på gamle vaner. Det er kanskje kjipt å måtte kjøre litt mindre bil, kildesortere, droppe en tur til Granca i året og forurense litt mindre. Jeg skjønner det.

Bestefar syntes jo det var tåpelig når man skulle begynne å betale regninger på nett, fordi han ikke kunne det. Neida, han innrømmet jo ikke det. Han skyldte på at han hadde gjort det i “alle år” og at det var håpløst å skulle endre på det.

Mamma likte også dårlig når hun måtte begynne å bestille frisørtimen sin på nett, i stedet for å ringe. Hun truet med å skifte frisør, for hun syntes virkelig ingenting om den endringen.

Endringer er litt skummelt, det er nytt og ja, det kan faktisk være litt ubehagelig å måtte forandre på vanene sine.

Det kan hende at de voksene, både lærerne våre, foreldrene våre og besteforeldrene våre syntes at vi er teite som vil at jorda skal ha det best mulig, at vi streiker for å bli hørt og at vi forsøker å gjøre både små og store endringer for miljøet. Det kan hende at de truer med færre sydenturer eller kortere dusjer om morgenen. Men, det går fint. For heldigvis finnes det faktisk viktigere ting.

Jeg heier på alle barn og unge som engasjerer seg. Det hender faktisk at de voksne, selv om de liker det dårlig, må lytte litt til oss også. Det er tross alt vi som skal overta jorda, ikke Vigdis på 68 år som syntes at vi er hjernevaska.

Ungdom har utgjort en forskjell før og det gleder meg å se at vi kan få det til igjen.

Heia min generasjon, la oss bruke stemmene våre og den kraften vi har. Verden trenger oss!

PS: Det er faktisk til bestefar sitt beste å dra ut nettkabelen hans hvis ikke han klarer å oppføre seg på nett. Sånn hvis han skriver at 13 åringer er dumme eller noe sånt. 

// Marty

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *