Ti tanker på en tirsdag

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

✗ Det koker litt akkurat nå, og jeg prøver iherdig å holde tunga rett i munnen. Telefonen ringer i ett kjør, det koker i innboksene mine, jeg har litt lyst til å bare sette meg i sofaen og spise sjokkis akkurat nå og jeg prøver å puste med magen. Det ekke så lett, men jeg prøver! Kanskje sjokkis i sofaen hadde hjulpet akkurat nå? Hmm…

✗ Apropos sjokolade. Har du smakt Stratos med karamell? NAM!

✗ Jeg syntes det er skikkelig kjipt at folk ikke klarer å skille sak fra person, og at innboksen min, kommentarfelt og lukkede griper har vært full av kjipe folk idag. Jeg er verken en fitte, hore eller drittkjerring fordi jeg syntes det er kjipt at barn og unge blir mobba fordi de liksom ikke har riktige klær. Den tar jeg ikke, sorry. Vi kan godt diskutere og debattere, men la oss holde oss til saken a!

✗ I dag har jeg hatt podkastinnspilling med en helt spesiell person! Episoden kommer på torsdag og jeg gleder meg skikkelig til å dele den med dere. Den er personlig, fin og veldig viktig for meg, og jeg er sikker på at dere kommer til å bli både overraska og glade.

✗ Jeg har alltid lurt litt på hva folk som kommenterer skrivefeil eller annerledes formuleringsmåter enn man selv ville brukt, tenker på. Det må jo være et eller annet veldig spesielt markeringsbehov?

✗ Har du sett den siste sesongen av Neste Sommer? Jeg koser meg GLØGG! Hører at jeg burde benke meg foran TV-en og se 71 grader nord også…

✗ Det har strømmet inn med meldinger, kommentarer og meninger i løpet av helgen og det som fascinerer meg mest er de som skal ta meg på ting. At jeg for eksempel har en dyr vinterjakke, en fin vase (?!) eller at jeg fikser neglene mine noen ganger. Jeg føler liksom at man ikke helt tar poenget. For det første så er jeg voksen (sier de hvert fall), jeg tjener mine egne penger og jeg bruker mine egne penger på alt. Om jeg har på meg en dyr jakke, så går jeg ikke rundt og kaller venninnene mine for First Price og mobber de, og det er jo hele poenget her. Det er foreldre som tar opp forbrukslån for å finansiere livsstilen til barna sine, og det vitner om hvor langt dette har gått. Kan vi ikke heller snakke om det, enn at jeg jobber og trener med Nike-joggesko? Vi har jo alle lyst til å være fine, ha fine ting og ta oss godt ut, og det er jo helt normalt! Men, det er verken greit eller normalt å utestenge eller mobbe. Og, det er bare kult om vi kan slå et slag for vintage og gjenbruk i samme sleng! Det er jo bare noen som elsker å arrestere andre og jekke ned folk, og det er jo sjeldent mine bestevenner for å si’re sånn.

✗ Det er noen som har lurt på om jeg skal på Vixen på fredag ettersom jeg ikke er nominert selv. Jeg har vært litt usikker, men det er mest fordi jeg ikke er så høy i hatten når det kommer til rød løper, glitter og fjas, men jeg skal kvinne meg opp og dra for å heie frem alle de fine folka som er nominert!

✗ Jeg veit ikke alt, jeg kan ikke alt og jeg lærer hver eneste dag. Jeg er ikke feilfri og jeg både bommer og driter meg ut stadig. Men, er det ikke sånn livet er da? Lurer på om bedreviterne er feilfrie. I så fall vil jeg gjerne lære noen triks!

✗ Lenge leve janteloven❤️ Nå skal jeg ta på meg joggeskoa og lufte hodet litt, det trengs! Så skal jeg krasjlande i sofaen, legge mobilen i en skuff og kanskje spise litt sjokkis… Hehe!

Jeg håper du har hatt en fin, givende og bra dag. Klem fra meg!

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Ti tanker på en tirsdag

  1. Det er ikke kult å juge på seg historier for å få klikk på bloggen heller. Du er en parasitt i bloggverdenen, og debattinnlegget fra Simen Almås synes jeg du skal lese 10 ganger.

  2. Du er helt fantastisk. Du tar opp riktige temaer. Og det er veldig viktig. Barn må lære å verdsette ting.

  3. Men Martine, hvor kommer ønsket om å ha merkeklær fra? Hvem påvirker unge? Er det ikke sannsynlig at det å se bloggere, youtubere og andre påvirkere gå rundt i merkeklær og legge til seg dyre livsstiler, noe som enten setter i gang et behov eller opprettholder det hos de unge? Jeg tror det er vel så viktig som å se hva foreldre gjør i dagens samfunn, der barn får mobiler tidlig. Og jeg mener ikke at du eller noen andre burde slutte å gå med merkeklær (eller at påvirkere er skyldig alene) men synes det er et poeng å reflektere litt over hvor behovet kommer fra😅 Og det er nok ikke slik at mobberne hadde vært så sykt snille om de ikke kunne mobbe folk for hva de går med, de som faktisk er slemme hadde nok vært det uansett, men muligens er det en annen gruppe som rammes–barn av arbeidsklasseforeldrw og uføretrygdede. Påvirkere er ikke som kjendiser den tid vi vokste opp, som du sier selv så er du en normal kvinne, dermed vil barn i dag identifisere seg med påvirkere i en helt annen grad enn når vi vokste opp..

  4. Supert at du tar opp viktige temaer som dette! Heier på deg! Slike folk som ikke kan holde seg sakelige får bare sitte å blomstre i det usakelige hjørne enn så lenge. #Keepit100.

  5. Svar på den saklige kritikken du får i stedet for å kun trekke fram de få usaklige hat-kommentarene! Har lest svaret ditt i VG og synes absolutt ikke du har argumentert godt på det du faktisk får kritikk på. Svar, eller legg deg flat.

    Minner også om det innlegg du skrev før jul om innvandrere som ødela jula di, hvor mange enda venter på ditt svar på kritikken du fikk.

  6. Si “hei” hvis du kommer på Vixen 🙂 Hilsen hu som delte bord med deg i fjor! Heia gode debattinnlegg. Der er du en ener har jeg sett i det siste.

  7. Jeg håper virkelig at trenden med normal-kroppen som bøyer seg fremover for å få mer valker eller tar bilder i «dårlige» vinkler dør ut snart. Og innlegg om «FØLG DRØMMENE DINE», og at folk kan slutte å poste masse motivasjons blogg-innlegg og quotes på IG, uten og i det hele tatt komme med råd til hvordan man kan komme seg dit. Bare fordi folk er politisk korrekte så skal de bli hyllet? «Dette skaper kroppspress» «dansk influencer blablabla», SLUTT og legg ut bilder og poster om det. Mange fler får med seg den konkurransen siden politisk korrekte influencere skriver og deler om det f.eks. Plis, slutt.

  8. Okei, til dere som kommenterer ‘hvem sin skyld er det som lager dette presset blandt unge, ditten og datten’ LES INNLEGGET TIL MARTINE EN GANG TIL ER DERE GREI;

    Her kommer Martine med et heidundrende innlegg – en vinkel på et stadig økende problem i samfunnet; for hvor mange ganger er det ikke blitt skrevet avisinnlegg tideligere om unge som blir mobbet på skolen fordi de bruker søsteren sin gamle ballkjole?

    Eller foreldre som tar opp forbrukslån for å kjøpa skolevesker til ungdommen til mangfoldig 1000kr?

    Å peke fingre her og rette alt mot influenserene blir også feil; vi som foreldre HAR ET ANSVAR PÅ LIK LINJE som de som promoterer og reklamerer for ‘dyre’ting. Vi må sette grenser.

    Selv har jeg to gutter i barnehagealder, og for å si det slik; tilogmed i BARNEHAGEN er foreldrene opptatt av hvilke merke klærne er, og skal helst ha en parkdress til nærmere 2000,- goretex sko, luer til flere hundre kroner – og ikke minst, klærne de springer rundt i, kryper på gulvet, spler på og lager hull i – må jo også koste…

    Jeg FORSTÅR at foreldre og mennesker generelt vil se bra ut og kle seg i flotte dyre klær, ikke bli holdt utenfor å vær en del av ‘gjengen’, men kom ann igjen folkens; hvor faen blir det av godheten blandt menneskene? Hvor faen gikk det feil?

    NÅR ble det greit og slenge med kjeften og hakke i vei når mennesker bruker stemmen sin for å sette ting litt på spissen og vise problemer fra andre synsvinkler? VI ER FORSKJELLIG, og om du ikke mener at DU er en av foreldrene som drar kortet en gang og to for ofte, eller mener at du er et menneske som har gode verdier og holdninger : BRA for deg, fortsett slik, men kutt nå ut barnslighetene med og rakke nedpå mennesker som når ut og som faktisk har et poeng.

    Vi kan ikke skylde på KUN foreldre eller KUN influensere; vi må skylde på OSS SELV. Vi er en del av dette idiotiske opplegget som har bygd seg opp over tid, og di eneste som kan gjør noe med det, er VI.

    Fantastisk innlegg, Martine. Du har virkelig fått til en sinnsyk bølge her – husk at det er mange som støtter deg i det du skriver, voksne mennesker som kan kombinere dine synspunkter med våre egne og se at vi alle har del i dette. Godklem ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *