Sorry, jeg kommer ikke!

Categories Tanker 💭

Jeg har nettopp lest en Facebook-status skrevet av en fortvila mamma. Hun og datteren hadde vært i bursdag til en 13 års gammel jente på lørdag, der 18 stykker var invitert. Tre stykker kom, og tre stykker sa at de ikke kunne komme. Over 10 stykker lot være å gi beskjed. Én i klassen hadde også krøllet sammen invitasjonen og brekt seg (?!).

Det er ikke så lenge siden jeg selv var i et selskap der 27 stykker var invitert. Ni stykker dukket opp, tretten stykker ga ikke lyd fra seg, fire stykker endret til “kan ikke komme” på Facebook-invitasjonen etter at selskapet hadde startet. Én person sendte melding ti minutter før selskapet skulle begynne om at hun ikke rakk allikevel.

Og folkens. HVA SKJEDDE? Hva skjedde egentlig med respekten for hverandre? Når ble det sånn at det ble greit å ikke si ifra om at man ikke kommer? I GOD tid. Hvorfor tar vi det ikke seriøst når det dukker opp en invitasjon i innboksen vår på Facebook? Hvorfor tror vi at det er helt greit å trykke “KAN IKKE” en halvtime etter at selskapet har startet?

Hvordan rævva opplegg er det egentlig vi driver med?

Vi bryter avtaler hele tiden og det virker som at de fleste av oss kun sitter og venter på om det skal dukke opp noe kulere. Noe mer fristende.

Er det virkelig sånn vi vil ha det? Vil vi ha det sånn at vi kan bryte avtaler uten å stå for det? Vil vi ha det sånn at vi velger det som er kulest? Vil vi ha det sånn at det er akseptert å ikke gi beskjed?

Er det faktisk sånn at det ikke lenger er en glede å bli invitert? Er det sånn at vi har det for kult, til å glede oss over en invitasjon? Til å ikke ta den seriøst?

Når det dukker opp en invitasjon er det faktisk fordi noen ønsker at du skal komme. Noen har stelt i stand, brukt tid, penger og energi på å skape noe eller lage noe – Som også skal være fint for deg. Det er lett å føle at man selv er problemet, når nesten ingen av de inviterte dukker opp – Til fordel for noe kulere eller fordi de rett og slett ikke gidder.

Det er helt i orden å ikke kunne, men for min del så handler det om respekt. Det handler om at man faktisk må klare å si ifra i god tid, og at man faktisk må forsøke å prioritere å dra dit man er invitert.

Det er nemlig ikke den som inviterer som er problemet, til tross for at det føles sånn. Det er de som velger å ikke dukke opp.

Ikke vær den personen som ikke sier i fra eller den personen som velger det kuleste. Tenk om det hadde vært deg a! 

Og du? Hvor vanskelig er det å si ifra i god tid at: Sorry, jeg kommer ikke! Men takk for invitasjonen.

Tenk om det hadde vært deg a.

15 kommentarer

15 thoughts on “Sorry, jeg kommer ikke!

  1. Sjukt bra skrevet!!!!! Har opplevd det samme selv hvor folk setter seg på «skal», for så å sette seg på «kan ikke komme» sånn en time før det begynner…. det relaterer i at jeg har kjøpt inn for mye og brukt mere tid enn nødvendig på å lage plass til alle. Ingen hadde gjort noe sånn før et bryllup, så hvorfor skal en bursdag, fest eller sammenkomst mellom venner være annerledes?!

  2. Tusen takk for et flott innlegg❤️. Og for at du legger ansvaret på rett sted. Jeg har ofte følt at det må være min skyld, men heldigvis har jeg skjønt at det ikke er det. Men det er respekt løst å ikke si fra. Det er helt greit å takke nei, men gjør det i god tid.

    Det er så mye jobb og kostnader rundt et selskap. For ikke å snakke om bordplassering. Som vert/vertinne vil en jo at gjestene skal ha det hyggelig. At det blir en god “match”.

    Jeg er enig med deg, si fra omdu kommer eller ikke når invitasjonen kommer. Eller iallefall i god tid.

  3. Invitasjoner på FB er en uting ganske enkelt.. Hvorfor skal jeg måtte logge på FB for å se etter invitasjoner osv..? Det kan gå flere dager mellom hver gang jeg er på FB og da hender det at jeg ikke ser invitasjonen før det er for sent. Dersom noen ønsker å be meg være med på noe, er det for mye forlangt at de faktisk spør meg personlig i stedet for å legge ut en masseinvitasjon på FB?

    1. De aller fleste mennesker i dag er ofte på Facebook. Så det er ikke så veldig merkelig at invitasjoner er sendt dit.

  4. I klassen til Guttongen ser det heldigvis ut som alle foreldre er like flinke, og alle barna i klassen er like velkommen.
    Og foreldre slår ned på det med ein gang, om nokon blir behandla dårlig.
    Ved bursdag så er regelen Alle av samme kjønn, eller heile klassen, på den måten blir ingen enkeltperson utelatt.

    1. Det er sånn det skal være. Alle eller ingen. Og slå ned på urettferdig behandling og mobbing. For det er nesten form for mobbing når du føler at du erfor “kul” til å komme og får flere til å gjøre det samme. Når ble det greit å kaste bort andres tid og krefter fordi du fant noe “bedre” å gjøre uten ågi beskjed god tid i forveien. Skulle vært sånn som du skriver i alle klasser.

  5. ENDELIIIIIG!! En som tar opp dette temaet.
    Jeg irriterer meg stadig vekk grønn over hvor fjern folk er når det kommer til slike ting. Eier de ikke respekt for andre enn seg selv tenker jeg?
    Folk er lat og tar alt for lett på litt for mye syntes jeg.
    De fleste tør ikke å gi beskjed fordi de er redd for dårlig stemning, men en ting de enda ikke har skjønt er at ved å ikke gi beskjed er den beste måten for å lage dårlig stemning.
    Referer til en fest jeg hadde i sommer der ca 30 stk ble invitert og jeg spesifiserte at folk MÅ gi beskjed fordi vi kjøper inn mat etter antall pers.
    Men Neida, jeg fikk 3 avlysninger 1 time og 10 MINUTTER før festen begynte med vage unnskyldninger.
    Det er råttent gjort og spesielt når det er noen av dine nærmeste venner!! Men som du sier – dette forteller mer om de som person enn deg.
    I tillegg skulle jeg flytte vekk og spesifiserte at dette var siste mulighet for å sees ordentlig før jeg dro – Neida! Men uken etterpå hagler det med spørsmål om når vi kan henge??? Da tenker jeg bare fuck off, nytter ikke å komme med det nå..

  6. Fullstendig enig. Og vit dette dere foreldre som er sånn, dere vil bli navngitt på gjeldene Facebook innlegg. For sånn er jeg. Og sånn er det eneste som funker. Å spille på folks samvittighet funker dårlig da den er defekt hos altfor mange.

  7. Og vi som takker nei I god tidblr også respekteres for det. Ofte blir det mye gnål om hvorfor og folk gir seg ikke. Jeg gruer meg veldig til sånne sosiale ting og ønsker også å bli behandlet med respekt når jeg takker høflig nei.

  8. Viktig det du skriver om her.
    Alle trenger vi i disse datatider, og tenke på at ting er viktig,
    og de vi møter og de rundt oss er like viktige som oss selv –
    eller???
    Og en avtale er en avtale!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *