Når Petter Northug skuffer

Categories Tanker 💭

Det er ikke tvil om hva tema den siste uka har vært; Petter Northug, hva mener du, hva syntes du og hva tenker du? Jeg har lyttet til mange meninger frem og tilbake, jeg har lest mange kronikker, en haug av Facebookstatuser og enda flere kommentarer på Facebook.

Selv har jeg lurt på om jeg har skulle si noe. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tenkt på hvem som bryr seg om hva jeg som J22 måtte mene og tenke, men så kom jeg til og tenke på at det kanskje er greit at en av de som har hatt Petter Northug som forbilde faktisk sier noe. For jeg har lest og hørt flere snakke om Petter som forbilde, hvor viktig rollen hans er og hvor mye han har sviktet som forbilde, og sittet igjen og lurt på hvem de egentlig snakker om. Men her er jeg, og om jeg er skuffa? Ja, det er klart jeg er skuffa.

I fjor sommer lå jeg og hørte på lydboka hans. Jeg ble hekta og da den var ferdig så ville jeg bare høre mer. Jeg slukte hans versjon om hva som skjedde da han fyllekjørte, alle historiene fra barndommen, alle tankene før, under og etter skirennene og om prestasjonene hans. Få uker senere var jeg så heldig å spille på samme fotballbane som han under Verdikampen på Norway Cup, og det var stas. Det er jo Petter Northug. 

Den siste uken har jeg lest x-antall kommentarer om hvor synd det er på Petter, etterfulgt av x-antall nye kommentarer om hvorfor det ikke er synd på han. Men ja, det er synd på Petter. Ikke fordi han ble tatt eller fordi dette er så tungt for han. Det er synd på Petter fordi han har et rusproblem, fordi han er en rusmisbruker og det er fryktelig leit. Rett og slett trist.

Jeg har vært usikker på om jeg skulle si det jeg skal si nå, men at det nærmest ikke har vært noen som har fortalt at de visste om Petter Northug sitt forhold til rus er meget spesielt. Jeg har nemlig det siste halve året sett videoer, jeg har hørt historier og jeg har møtt han, full på noe helt annet enn alkohol.

Jeg er ikke den eneste, og jeg kjenner ikke Petter.

Petter forteller om tre, til fem fester i uka, med mye rus. Jeg kan umulig være den eneste som lurer på hvem han har festet med, for han har neppe gjort det alene. De som vet de vet, og jeg tillater meg også å lure litt på hvordan reaksjonene hadde vært om det var en av de andre som ble tatt. En av de han pleier å feste med. En av de andre profilerte menneskene i landet som ble tatt. Eller hvordan reaksjonene hadde vært om det var en deltaker fra Ex On The Beach? Eller en mørk fotballspiller.

En ting er hvert fall sikkert. Vi kan ikke unnskylde Petter fordi han har gått fort på ski.

Det er mange som tenker og spør seg om “hva om”. Hva om han hadde ditt, hva om han hadde datt. Men det holder det som har skjedd, det holder faktisk i massevis. Det som ikke holder er at venner, støtteapparat og sponsorer sier at de skal hjelpe Petter på bena igjen. Det gir forhåpentligvis motivasjon og mot, noe han trenger mye av, men det holder ikke om Petter selv ikke ønsker å bli rusfri, om han ikke ønsker å motbevise og om han ikke ønsker å ta tak.

En ting er hvert fall sikkert og det er at ingen har rusa seg til toppen.

Jeg veit at de som liksom aldri har likt han kan gni seg i fingra og riste på hodet og si “hva var det jeg sa”, jeg veit at mange har mistet respekten og jeg veit at mange er ordentlig skuffa – Kanskje til og med forbanna. Det må han stå i, men ingen kan ta fra Petter Northug hans eksepsjonelle prestasjoner, medaljene hans, alt han har gjort for idretten sin og alt det han har gjort for landet vårt. All underholdninga han har gitt oss, alle oppturene han har servert og alle de fantastiske øyeblikkene.

Den kampen han har foran seg nå og den seieren han må kjempe for nå er den største han noen gang har kjempet for og som både medmenneske og fan så skal jeg heie på Petter, for han trenger det mer enn noen gang.

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Når Petter Northug skuffer

  1. Så fantastisk flott skrevet Martine.
    Jeg er så enig med deg i det du skriver… har hatt svært nære familie medlemmer der rus har vært en følgesvenn om man kan si det slik.. jeg klarer ikke annet enn ja… være skuffet.. men også masse sympati og har veldig lyst å gi han en klem å si..veitdu dette blir bedre… støtte,kjærlighet og ærlighet er det viktigste. Takk for alt det viktige du setter lys på via bloggen din.

  2. Som at han er den eneste nordmannen som har gjort tilsvarende lovbrudd.
    Det er ikke alle som må stille opp på landsdekkende intervju, bare..

    Alle så Northug, men ingen så Petter. <3

    1. 💖💖 Avhengigheten er et symptom på noe dypere. Vi bruker rus til å begrave det som virkelig plager oss. Rusen blir en tett og nær venn. Noen ganger den eneste. Vi gjør alle feil. Igjen og igjen. Men er ikke det hva livet handler om? Petter Northug trenger ikke fordømmelse. Det vil gjøre hans problemer mye sterkere. Han trenger forståelse. Tilgivelse. Og kjærlighet. Da kommer han tilbake som den personen han er. Den som gjemmer seg bak masken. Den livredde. Vi må slutte å late som, i dette landet. Vi er ikke mer enn vi er. Tusen takk for nydelig blogg, og Instagramkonto. Tusen takk for at du er akkurat som du er. Du også er et veldig godt forbilde. Selv for meg. En voksen kvinne på straks 50. Takk for at du baner vei. Tusen takk for DEG! 💖
      Hilsen en som ikke har drukket på 5 år. 💖

  3. Desidert de klokeste og fineste ordene til denne situasjonen, du er flink💞 endelig noen som klarte å sette ord på det jeg også tenker!❤️

  4. Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk føler at det er helt greit å spekulere, prate om og plukke denne mannen fra hverandre på nett bare fordi han er et kjent fjes. Ja, han har tatt forferdelige valg for seg selv og andre, men hva har hele Norge med hans liv å gjøre bortsett fra han selv og de som faktisk er i livet hans? Det blir jo nærmest en nasjonal baksnakk som faktisk ikke løser noenting. Ille nok for en «hvemsomhelst» å komme seg ut av grøfta liksom, man trenger vel ikke VG på nakken itillegg🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ eller? Åpen for innspill på denne her😅

  5. så bra skrevet å så enig 🙂 din blogg er den best å du er bare så flink til å skrive stå på martine 🙂🙂🙂🙂

  6. så bra skrevet å så enig 🙂 din blogg er den best å du er bare så flink til å skrive stå på martine 🙂🙂🙂🙂

  7. Så enig med deg. Jeg lurer på om de andre profilerte personene som også er like mye på kjøret som Petter må stå til rette for sine handlinger den dagen de trenger hjelp.
    I Trondheim er det en dårlig bevart hemmelighet hvem disse personene er og jeg syns det er tragisk hvordan denne personen er med på det meste av reality og tv show når hele byen vet hvor stort rusproblem de har. De trenger også hjelp, men trenger vel ikke å stå til rette for et helt pressenorge å svare på om de har hatt selvmordstanker……..

  8. Hei Martine, det er den EX Narkomane onkelen din og som kom igjennon det hele. Det er heldigvis ikke gått med liv i villmannskjøring, men nå blir han fotgjenger i minst 2 år. PN og flere A kjendiser jeg har møtt etter at jeg ble nykter for mange år siden er syke, de har en sykdom og det ender til slutt der det må ende, i helvete. Jeg heier på PN, Eric Clapton som jeg har møtt 2 ganger og mange andre vi vet hvem er. Overraskende mange idrettsutøvere og ellers helt vanlige mennesker du ikke ville trodd var på kjøret. Men, PN er en tøffing, han har ikke holdt på i ett par tiår slik jeg gjorde, og så vidt jeg vet holdt seg unna de værste stoffene, og så er det opp til han om han gidder. Vi snakkes og jeg stiller nykter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *