Når mamma og pappa er narkomane

Categories Podkast 🎧

Jeg husker en i klassen min spurte meg om jeg noen gang hadde sett mamma eller pappa fulle da jeg gikk på barneskolen. Jeg husker enda hvordan jeg svarte ‘nei’ som at det var det dummeste i verden å spørre om. For jeg hadde aldri sett mamma og pappa fulle. Faktisk drakk de nesten aldri.

Jeg har aldri opplevd at mammaen og pappaen min ikke har kunnet hente meg, fordi de har vært påvirka.

Jeg har aldri opplevd å satt meg på fanget til pappa og merket at han var annerledes.

Jeg har aldri opplevd at mamma har sovna på sofaen før jeg har lagt meg, fordi hun har vært full.

Klassekameraten min hadde opplevd det. Mange ganger. 

For veldig mange barn og unge så er rus og alkohol en stor del av livet. Og for Martine har livet alltid vært sånn.

I dagens episode av podkasten treffer jeg Martine. I dag er Martine voksen og jobber for BAR, som er en organisasjon for barn av rusmisbrukere.

Martine vokste opp med rusavhengige foreldre og sommeren før hun skulle begynne i femte klasse flyttet Martine i fosterhjem.

I dag får vi høre historien til Martine, som handler om en oppvekst med både en mor og en far som er rusmisbrukere. En historie som har berørt meg skikkelig. En historie jeg skulle ønske var unik.

Både jeg og Martine tenker på alle dere som ikke vet hvor mamma er, som aldri vet hvordan det hjemme når dere kommer hjem og alle dere som kjenner dere igjen i historien til Martine. Ingen skal behøve å bære på det alene og den fine jobben til Martine har en tjeneste som heter www.barsnakk.no der man tre dager i uken anonymt kan snakke med noen om hvordan man har det.

Du finner denne viktige episoden der man finner podkast ved å søke etter ‘Sykt Ærlig Med Martine’ på feks iTunes, Spotify eller i Podkastappen (kan lastes ned for de med Android eller andre mobiler)🖤

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *