Når mamma drikker

Categories Tanker 💭

Jeg skriver dette med fare for å tråkke noen festglade mennesker på tærne og for å gjøre noen som er langt nede i vinflaska forbanna.

Men når jeg tenker meg om så kunne jeg egentlig ikke brydd meg mindre om det. Jeg bryr meg nemlig veldig mye mer om alle de barna som i disse dager er innestengt sammen med overgriperen sin, sammen med en voldelig forelder og de som føler seg utrygge, enn at noen skal få ha vinglasset sitt fred.

Vi vet at ett av fem barn blir slått, kløpet eller lugget av en av foreldrene sine.

Vi vet at mellom 10 og 20 prosent av norske jenter har opplevd seksuelle overgrep før fylte 18 år.

Vi vet også at nesten 1 av 10 menn oppgir å bli utsatt for seksuelle overgrep i barndommen.

Vi vet at nesten 1 av 10 barn vokser opp i hjem der mamma eller pappa drikker for mye alkohol.

Vi vet at 90 000 barn gruer seg til jul på grunn av foreldrenes misbruk, og at mørketallene er gigantiske.

Disse barna har det neppe noe kulere i dag. Eller neste uke. Eller uken etter. Antakeligvis så blir det verre for hver dag som går.

Og hva i alle dager gjør vi for å ivareta alle disse barna?

Norge er stengt, og fristedene til disse barna er stengt, men polet er åpent og Vinmonopolet går ut og sier dette:

Disse barna har ikke den trygge læreren å støtte seg på i disse dager. Fotballtreneren som ser de og sier hei. Speiderlederen som gir en tommel opp. Barnehagelæreren som gir en klem.

Og jeg veit ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg vet ikke om du vet at Vinmonopolet er et norsk aksjeselskap eid av staten ved Helse- og omsorgsdepartementet?

Er det ikke på tide å ta ansvar for disse barna? For hva vet vi om sammenhengen mellom alkoholbruk og vold?

Jo, at voldsutøverne ofte er påvirket av alkohol under voldshandlingen.

Vi er alle ganske forvirra, kanskje redde og engstelige i disse dager, og hjertet mitt gråter for alle de barna som har det ekstra vanskelig og som ikke en gang kan få en klem som ikke stinker alkohol.

Trenger du noen å prate med ring: 

Mental Helse: 116 123
Vold- og overgrepslinjen: 116 006

DEL GJERNE. 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Når mamma drikker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *