Nå har det klikka for oss!

Categories Tanker 💭

Akkurat nå sitter jeg hjemme i sofaen, jeg er helt svett og i sjokk. Jeg har nettopp kommet over bildet over der en gjeng kommende russ har laget et søknadsskjema for alle som ønsker å være med og rulle i russetiden. På søknadsskjemaet må man blant annet svare på hvor mye man veier og hvor seksuelt aktiv man er.  Jeg kom også tidligere i dag over en artikkel der en gutt forteller om at han ikke fikk være med på russebussen fordi han hadde for få følgere på Instagram. Selv vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte, for er det i det hele tatt mulig?!

Og først og fremst så lurer jeg på en ting: HAR DET KLIKKA FOR OSS? 

Hvor skal dette ende? Hvem har vi blitt? Hvordan samfunn er det vi lager? Et samfunn bestående av blærete drittunger som kategoriserer og dømmer andre? Et samfunn der all vår verdi ligger i hvordan vi ser ut? I hvordan vi går kledd? I hvor mange vi har ligget med? Jeg orker knapt å tenke på det, for det er så fjernt, kvalmt og det er så dumt.

Jeg kjenner en jente som er innlagt på sykehus grunnet alvorlige spiseforstyrrelser. Jenta har droppet ut av videregående og kjemper hver eneste dag for å holde fast i livet. Og grunnen? Jo, hun sluttet å spise etter at noen av guttene i klassen hennes hver dag i et år sa at hun måtte slanke seg for at de skulle kunne like henne. Det var aldri meningen at det skulle gå så langt, men det har det gjort. Du vet, selv om gutta “bare” tulla.

Kan vi ta et minutts stillhet og tenke litt over det? Hvor sinnsykt det er?

Kjære foreldre som tillater dette, dere som sitter på sidelinja og ser på, som ukritisk sponser russebussene til barna deres og som har oppdratt barna deres til å holde på som dette:

Kan dere være så snill og lukke opp øya? Se opp fra telefonene deres? Dra hjem en tur fra forretningsreisen, slå hånda i bordet og ta litt grep? Stikke hodet ut av deres egne navle? Dere bidrar til et samfunn bestående av rævva holdninger, dere lager mobbere, dere er med på å sette en syk standar og dere tråkker på alt som har med sunne og gode verdier å gjøre.

Dere må slutte å argumentere om at «alle andre får lov» eller å si at «det er jo bare gøy». Dere MÅ slutte. For dette er ikke gøy, dette er sinnssykt. Barna deres MÅ ikke være med på en russebuss for å bli noe. Barna deres behøver ikke å bruke 150 000,- på noen uker av livet sitt for å bli likt. Barna deres kan ikke være med på dette sjuke presset.

Kjære ungdom som tror at dette er viktig. Hvilken russebuss du er på har ingenting å si den dagen du skal søke jobb. Verdien din måles ikke i hvor mange du har ligget med. Hvor mye du veier har ingenting å si for hvor bra du er på fest.

Kjære foreldre som har barn som er med på dette. Plis, slutt og bli litt kjipe a. Dette går faktisk ikke.

DEL GJERNE!

// Marty

68 kommentarer

68 thoughts on “Nå har det klikka for oss!

  1. Jeg ville ikke giddet å være med sånne overfladiske, tomhjernede “kompiser”. Det er så man håper livet gir dem en del kraftige ørefiker etterhvert. Men det er kanskje i overkant slemt. :/

  2. Problemet er vel at foreldrene skjønner ikke at ungdommen dems er sånn. Å joda, det er de, MNGE av dem. Gullunger hjemme og rasshøl og mobbere ute. VÅKNE !!!!¡!

    1. Bra sagt…. som forelder OG innvandrer fra Danmark er det PRESIST hva vi opplever!!! Generelt… usympatiske, velhavende mennesker, som bare tenker på seg selv og appearance! Mest mulig overflate. Så synd for det bilde, man desverre har av nordmenn generelt, nedover i Europa og resten av verden! Synd for de GODE folk som også finnes her….. og så er den norske russetiden bare noe tull!! Eneste sted i verden, der man feirer seg selv FØR eksamen og FØR man har gjort seg fortjent til feiring😡🤪CRAZY

      1. “og så er den norske russetiden bare noe tull!! Eneste sted i verden, der man feirer seg selv FØR eksamen og FØR man har gjort seg fortjent til feiring”

        Altså, jeg forsvarer hverken noe eller noen av øvrige kommentarer, men hvem er du som mener at ungdom som ikke består eksamen ikke har gjort seg fortjent til feiring etter mange års skolegang??!?
        – Har DU noen sinne tenkt på at slike nedlatende kommentarer som DIN, Sussie, kan føles som videreføring av andres mobbing?! – Eller rett og slett som ren mobbing…!!!?

        1. For noe tull.. i alle andre land er det ikke noe som ligner norsk russefeiring. Svenskene har en helg – og da etter eksamen. Norsk russefeiring er tåpelig sett fra andre lands ståsted.
          Enige med de over her – det blir for dumt å bruke så enormt mye penger og i tillegg ha så overfladiske verdier som denne «søknaden» viser. Bra blogginnlegg

          1. Jeg har levd en god stund, men har alltid lurt på hva det er for noe spesielt med ungdommer som skal bli russ? De skryter av at de har gått så mange år på skole, at de nå fortjener å feire seg selv og ha det morro. Men det gjør vel mange andre ungdommer også? Min sønn gikk tre år på yrkesskole etter ungdomsskolen, og utdannet seg til et viktig og fint yrke, men det ble ikke laget noe blest om det! Russen finner på mye som er regelrett hærverk og lovbrudd for andre. Det er blitt for mye fyll med i feiringen. Det er synd for den russen som vil ha det morsomt på en verdig måte.

        2. Det er ikke mobbing å si at russetiden er teit. Den ER teit. Fullstendig over alle støvleskaft, både når det gjelder tid, penger og fyll. Alle andre ser på Norge og rister på hodet.

        3. JANNE…Les hva jeg skriver!!!! Skriver intet om at de som ikke består, ikke fortjener feiring!!!! INGEN bør feire seg selv FØR man har prestert og ytet sitt beste på eksamen!!! Etterpå kan man feire seg selv, bestått eller ei!!!
          Sånt gjør man i resten av verden…… FØRST YTE, SÅ NYTE!!!
          I grunnen ganske fornuftig og klokt! Karaktergjennemsnittet for norske studenter ligger lavere enn de fleste vestlige lander… Hvorfor mon????

      2. Sorry Sussie,men du har tydeligvis ikke skjønt en dritt av innlegget, eller av nordmenn. Dette er bare typisk dansk arroganse. Dette har ingenting med russefeiringen å gjøre, men at enkelte gutter i den alderen er noen forferdelige mobbere. Det er så herlig å se kloke jenter sette skapet på plass. Som forelder ser jeg at barna våre er mye snillere og klokere enn det vi var på den alderen. Mobbing eksisterte minst like mye før i tiden som nå, men nå har vi heldigvis tøffe jenter som tør å si fra,og setter ignorante foreldre på plass. Skulle ønske dere hadde slike i det eneste nordiske landet som ikke har tatt metoo på alvor.

        1. Ja, jeg syns jo det er mer arrogant av deg, at du mener artiklens emne kan skilles fra russetiden….
          Nå vet du jo IKKE hvor lenge jeg, dansken, har vært i Norge….men russen og russetiden har endret seg veldig over årene… og bestemt IKKE til det positive!! Denne omtalte RULLESØKNAD ser jeg som en sørgelig, men forventet utvikling av russetradisjonen!!!! Så ikke belær meg om MEG. Èn ting vil jeg dog gi deg…. når det kommer til russ, nei da forstår jeg ikke nordmenn!! Ønsker det heller ikke rundt dette.

      3. Helt enig med deg her !!
        Som invandrer fra Nederland har jeg heller ikke kjønt hele russefeiring. Helt bak mål spør du meg 😳

  3. Vet du, jeg er så hjertens enig med.deg! Dette må stoppes NÅ! Russen finner på det ene etter drt andre verre enn fjorårets og nå går.de virkelig for langt i denne selektiviteten sin! Hvordan er det vi oppdrar ungene våre??? Jeg har oppdratt mine til å vise omsorg og være inkluderende, og de er voksne mennesker med egne barn i dag! Jeg vil ikke at barnebarna mine skal oppleve dette!

    1. Det skjønner jeg…..har IKKE lyst på at mine barn skal være del av denne «tradisjonen» heller. Heldigvis har de knapt lyst, de heller

  4. Jeg trodde først det var tull da jeg leste om han som ikke fikk være med fordi han hadde for få følgere på Instagram – og nå dette… jeg håper jo dette bare er “på kødd” fra noen umodne tenåringer men er redd det ikke er det gitt…. er så enig med deg, hodet opp fra sofaputa eller hvor f… det befinner seg for enkelte – for dette må det jo bare bli slutt på 😳😕

  5. Det har ikke bare klikka, det har gått fullstendig galt. Alt dette jaget etter flere likes, å bli likt, være bra nok. Det er så trist!! At man ikke bare kan bli godtatt for den man er uansett hvem du er, hvordan du ser ut, hvor du kommer fra osv. Takk for at du tar opp teamet. Vi har blitt et kaldere land med årene syns jeg. På tide å ta tilbake verdiene våre. De grunnleggende. Være snille med andre, godta andre. Vise folkeskikk.

  6. Legger du også merke til at bak “70-80kg” og “jomfru”, så står det “…?”. Litt som “wtf”.
    Dette er kvalmt, rett å slett.

  7. Får helt vondt i både mage og hjerte av dette som skrives. Ser heldigvis mange fine kommentarer. Men jeg er desverre redd for att dette «tar av litt» i særdeles Norge!

    Jeg er pappa til fantastiske barn, i ungdoms / tenåringsalderen, og det har vært /er en glede. Selv med mye reiser / forettninger (business) har jeg alltid, sammen med min herlige kone, vært tilstede! Både mentalt og fysisk. Vi har tatt med oss fra våre hjem, kansje litt gammeldags «vett og etikett» blandet med masse kjærlighet. Men, dersom vi så tendenser til å «spore ut / av», var vi tilstede og guidet. Noen ganger med litt barske «kommandoer» men alltid med en myk og velmenende forklaring i slutten, når det «tordnet som værst». Barn / ungdom har godt av å følge regler samt vite hvor «skapet skal stå». Til slutt, vi har som familie sjelden eller aldri manglet noe, enten det var merkesvarer, luksus, reiser, etc. Problemet er at dette må håndteres med respekt og varsomhet. Dersom man ikke blander inn denne respekten, som går på det menneskelige planet / nivå, er vi som foreldre, desverre ute «å kjøre»! I dagens samfunn ( inkludert særdeles Norge), lever vi i ett materialistisk samfunn. Du skal se bra ut, inneha som nevnt korrekte verdier / klær, kjøre korrekte biler, ha en viss status, bo på rett plass, osv. Dette gjeller hos alle, inklusive voksne. Tenk dere Hvilket press vi lever under? Dette kommer til å ta slutt i en eller annen naturlig form, og håper i mellomtiden, at alle kan i det minste forsøke å glemme profitt / kapital, og jaget etter alltid å være best! Ta vare på hverandre / andre, og dere skal se hvilken glede og hverdag dette gir dere tilbake.. 🙏🏿

  8. Legger du også merke til at bak “70-80kg” og “jomfru”, så står det “…?”. Litt sånn “wtf”..
    Rett å slett kvalmt!

  9. Dette e jo mindre begava folk!
    Hopp og drid et langt stykke i dette, skap selv et inkluderende miljø som står opp mot sånn, inviter ALLE med! Det vil raskt vise seg hvem som «søker» seg med his dem eller hos dere oppegående ungdommer!

    Lykke til med russetiden, godt det finst mange oppegående ungdommer som deg!

  10. Jeg er så sinnsykt enig med deg! Foreldre VÅKN OPP! Prøv å vær litt mindre selvopptatt, prøv å følg opp barna deres, ikke bare hjemme, men også ellers. Den verden vi lever i nå blir bare mer å mer selvopptatt, flere og flere barn lider av angst, og blir mobbet på det groveste! Er det sånn vi har lyst til å leve, er der slike barn man vil oppdra? Det vil hvertfal ikke jeg. Nå er det på tide at noen setter ned foten!

  11. For et flott blogginnlegg! 👍👌 jeg leser ALDRI blogg, men dette var rett og slett BRA skrevet! Et VIKTIG tema, nå må foreldre våkne opp! Det er faktisk HJEMME man lærer oppdragelse og respekt for andre!! Du setter lys på et viktig tema! Forsett skrive! ALLE hver og en er faktisk gode nok! Samme hvor man kommer fra ! Ha en fin dag, kjære blogger!

  12. Fantastisk bra skrevet om et alvorlig tema!
    Jeg begynner nærme meg mene at russetiden bør forbys.
    Heldigvis er det MANGE flotte ungdommer som tar avstand fra dette selv om det er vanskelig.
    Og man MÅ faktisk begynne med foreldra som tillater galskapen…

  13. Veldig bra at du skriver om dette. Slik vil vi ikke ha det. Håper i alle fall ikke det!

  14. Er i utgangspunktet veldig enig med deg, men dette er et holdningsproblem som man ikke bare finner hos de ressursrike og velbemidlede. Jeg kjenner ungdom med foreldre som har lommebok som har russebusspotensiale med utrolig gode verdier og holdninger, og jeg kjenner barn av middelklasseforeldre som har spart og jobbet siden tidlig ungdomsskole bare for å kaste vekk bussopplevelsen sin på atferd de høyst sannsynlig vil skamme seg dypt over i kommende år. Døra og fremst er vel dette en utfordring som starter tidlig. Allerede i barnehagen finner man kroppsfokus, fokus på hvilke klær og leker som er innafor. Det begynner med oss voksne- alle oss voksne. Hvordan vi prater om naboen, både hun i joggebukse og fett hår og hun i merkeklær og med veska til mange tusen. Barna blir i stor grad et produkt av våre egne holdninger

    1. Heisann! Jeg skjønner godt frustrasjonen over denne «rullesøknaden» som har oppstått de siste dagene. Men noe jeg absolutt ikke forstår er hvordan du tar deg friheten til å påstå at dagens russ er mennesker med dårlig verdier og blærete holdninger. Det er et fåtall som oppfører seg slik som media har lagt frem og de fleste tar full avstand fra dette. Det at du i tillegg nærmest henger ut foreldre som lar barna sine være med på russebuss syntes jeg er trangsynt og kvalmt. Måten du la frem hele denne saken på var skremmende. Bare fordi man er på buss så får man ikke automatisk dårlig moral. Jeg er selv med på buss og jeg angrer ikke et sekund. Felleskapet, organisering og verdien av penger er noe jeg har lært via dette prosjektet. Foreldrene mine har ikke spyttet inn en krone i dette, og verken har jeg. Vi har stått på med arbeidsdugnader og salgsdugnader uten like, så måten du fremstiller oss på er for det første feil, men også ekstremt dårlig. Vi aller fleste har foreldre som genuint bryr seg og former oss på den beste måten de klarer. Håper du har dette i bakhodet neste gang du velger å dra alle under en kam😊 Hilsen en fortvilet bussruss!

      1. Helt enig.

        I tillegg burde mer fakta sjekkes opp dersom man likevel skal henge ut flere enn nødvendig: det var visst kun én person som skulle være morsom og lage denne søknaden som forøvrig kun skulle frem til folk som kjente til hans humor. Hvordan det endte som en nyhetssak, aner jeg ikke, men bussen har offentlig beklaget seg og mener det var urettferdig fremstilt, noe jeg synes er helt fair, enten de er skyldige eller ikke. Verken media eller noen andre som har skrevet om det har giddet å snakke med de det gjelder – de bare tror og mener.

  15. Dette er jo helt forferdelig! Ser ut til at verden er i ferd med å gå helt av hengslene! Bra noen setter ord på dette!

    1. Edith , hva mener du med at verden går ut av hengslene??
      Norge er ikke verden selv om mange av dere nordmenn tror det!
      Og godt det ikke er!

  16. Hvem er det vi skal ha respekt for jo faktisk de ungdommene som har fått gode verdier med seg i ryggsekken, for det er noen av de også. Dessverre så er det nå sån at det er de voksne i samfunnet som må ta støyten for denne merkelige utviklingen. Dere foreldre som vet at dere har kontroll og er gode forbilder trenger kanskje ikke denne anonsen. Men det er vi/ dere som faktisk kan påvirke. Si noe om hva vi forventer, hvordan vi vil at samfunnet skal være og ikke minst vise det i praksis. Vi må ikke tålerere den uret som foregår blant barn, ungdom og voksne. Vi har alle et ansvar.

  17. “NB!!!! Dette er en FRIVILLIG søknad og det stilles ingen krav til søkere!”

    Sitatet er tatt fra arket du har tatt bilde av i dette innlegget. Teksten står rett under siste spørsmål. Jeg tolker det da som at dette er en spøk, og antagelig en liten parodi på et lignende ark som florerer på Facebook i disse dager, hvor jentene må huke av på om de er villige til å strippe i bussen, ta dop, om de er feite (over 70 kg), horer (har ligget med mer enn 10stk) osv.

    Jeg tror heller ikke det “har blitt” sånn. Av egne erfaringer kan jeg si at i enkelte miljøer har det alltid vært sånn. Jeg fyller 29 nå i september, og husker godt tilbake til ungdomsskolen hvor jeg med en høyde på 165 og en vekt på 55 kg ofte fikk fortalt at “sorry, du er så feit at det ikke er plass til deg” eller “ingen vil feste med feite folk”, som en unnskyldning til hvorfor alle de andre elevene på klassetrinnet var invitert på festene, utenom meg. Dette er nå langt over ti år siden, men slik var det altså til og med den gang. Ingenting nytt.

    1. enig, dette skjemaet ligner veldig på en parodi. Kan det være at russen har humor? Skandale!

  18. Det er en grunn til at jeg er pessimist-realist, anti-kapitalist, anti-materialist, anti-natalist, anti-teist og misantrop… Mennesket er det verste som har hendt universet – og det blir bare verre og verre!

    1. Enig. . . Det er ikke bare jeg altså, som har den holdningen. Det er godt å vite at én ikke er alene. Jeg har også brukt uttrykket: ” Det største feil Gud har gjordt… var da han skapte mennesket.”

  19. Hvis vi tenker at flere av disse ungdommene kan bli en del av framtidens ledere, så ser vi at #meetoo ikke kommer å forsvinne med det første. Rekruteringen av framtidas mannsgriser er sikret.

  20. Dere bloggere/”influencere” er i aller høyeste grad en del av problemet! Klær/sminke/utseende/lepper/vesker er jo sååå viktig…

    1. Den beskrivelsen passer ikke Martine i det hele tatt. Selv om noen influencere legger stor vekt på det kan du ikke dra alle under samme kam

  21. Hva er det med denne rullinga, hvorfor må de ha med andre( yngre) på tur. Er de ikke “bra nok” selv i sine medruss øyne?
    Hvem setter “standarden” eller la meg si “målene” for hva som er innafor vedr kropp?
    Hvem anser det som interessant å vite hvor seksuelt aktiv du er eller ikke, for å like en som person. Ære være de fornuftige som boikotter russ med slike holdninger og de som har mer økonomisk fornuft og selvrespekt enn å hive seg på slik håpløshet.

  22. Bra innlegg. Sterkt beklagelig. Det er viktig at ALLE de ungdommene som ikke ønsker å bli med på dette går sammen og lager SIN russefeiring som er mer menneskelig og gøy for alle. Vis at dere ikke trenger de vrengte greiene der.

  23. Hahaha! Har hørt om å være desperat, men det der tar jammen kaka! At de ikke ser det selv! 🙂

  24. Dette er snakk om en spøk fra enkeltpersoner som nå har ryddet opp, og antar at de beklager seg også. Why so much drama in this world? Vi er begge enige om at spøken ikke var særlig god eller gjennomtenkt, men seriøst. Håper du føler deg stolt av å tjene penger på å blåse opp andre nyhetsartikler. Du er tøff som deler av deg selv, egne tanker og meninger – men å gjengi dårlige førsteside-saker som i utgangspunkt var en dårlig spøk kan du holde deg for god til. Lykke til videre, du har en fin blogg i utgangspunktet!

  25. Helt enig . . . MEN…. hvor er lærerene, legene, myndighetene, politiet ??? Vi VET at dette skjer og har skjedd helt siden jeg var ung… Altså i runt 55 år… Hvorfor er det INGEN som reagerer??? Foreldrene burde i forkant bli invitert på et foreldremøte med lærere, leger og politi og få det inn med teskje…. At hvis DIT barn blir med på noe lignende, så vil det kreves erstatning fra DEM (foreldrene) Erstatning til den forulempede, timelønn til alle de der har måttet rette opp skaden der er blitt gjort (lege, politi, sosialomsorg, medisiner, etc.) Det oppstår flere og flere som ikke einer seg til å være foreldre. Det er for mange som har feilet i å oppdra sine barn… og når de har feilet i det, så kommer ikke barna dems til å bli einede foreldre. Denne type oppførsel viser mere hva slags FORELDRENE barna har hadt.

  26. Ta en “Greta”, skap en ny bevegelse der dere som tørr å bryte ut, gjør nettopp det. Ta ett oppgjør med denne kulturen og ta ansvar selv! Dere har mer makt og påvirkningskraft enn dere tror. Ta den!

  27. Helt enig . . . MEN…. hvor er lærerene, legene, myndighetene, politiet ??? Vi VET at dette skjer og har skjedd helt siden jeg var ung… Altså i runt 55 år… Hvorfor er det INGEN som reagerer??? Foreldrene burde i forkant bli invitert på et foreldremøte med lærere, leger og politi og få det inn med teskje…. At hvis DIT barn blir med på noe lignende, så vil det kreves erstatning fra DEM (foreldrene) Erstatning til den forulempede, timelønn til alle de der har måttet rette opp skaden der er blitt gjort (lege, politi, sosialomsorg, medisiner, etc.) Det oppstår flere og flere som ikke einer seg til å være foreldre. Det er for mange som har feilet i å oppdra sine barn… og når de har feilet i det, så kommer ikke barna dems til å bli einede foreldre. Denne type oppførsel viser mere hva slags FORELDRENE barna har hadt.

    Nå for tiden så er det INGEN som behøver å stå til ansvar for det som blir gjort… Hverken ungdommen eller deres foreldre… Det var jo bare for gøy… Var det ikke??? (Gøy for hvem??)

  28. Si meg … er russeherjing/russefeiring blitt obligatorisk?
    Hadde jeg vært avgangselev etter videregående i år, ville jeg bare gått av og gått videre.

  29. Hvor fjern går det an å være som foreldre?! Det er etter hvert på tide at foreldrene stiller opp for foreldrene sine og er mindre opptatt av å se ung og lekker ut, – overfor barnas venner. Man lurer bare seg selv.
    Tenker det er på tide å heve myndighetsalderen til minst 20 år.

  30. Dette handler ikke bare om russetiden synes jeg, det handler om hvor går grensene i hodet til de unge ? Hva slags verdier de har og hva er « OK» til å gjøre iht verdiene og andre rundt deg ? Det er helt feil og det vet mange , russetiden var nok tenkt noe annet tidligere og har utviklet seg helt feil retning spør du meg .. er nordmenn flink til å sette grenser når barna er små ? Lære de hva er ikke «ok» til å gjøre og si i fra på en bestemt måte ? …. mobbing er kjent problem i Norge , tørr å si større enn andre land i Europa .Ja , det er på tide til å våkne opp og lære ungene sunne verdier ..,, det har klikka helt feil hos mange dessverrre . Tror du ikke på det da har det klikka hos deg også .. 🙁 spør deg selv en gang til

  31. Dette blir for dumt å lese. Hvorfor skal du henge ut bussruss og ikke vandreruss og vanruss? Er kanskje mer fokus på bussruss men det finnes også de «populære» vandregruppene. Blir så dumt å henge ut de som er på buss, for de tror de er noe liksom. Er alltid noen mennesker som driter seg ut og gjør dumme ting, men det skjer hvem som helst uansett om man er på buss eller ikke? Vet d hvor mye bra bussruss også gjør? Et eksempel er å gi fler tusen til Kreftforeningen. Trodde vi var et bedre enn dette, for å henge ut bussruss er bare meget spesielt når det like så godt kunne vært van og vandreruss. Du er en influenser og du påvirker dermed andre til å se ned på bussruss, er det bedre? Nei absolutt ikke.

    1. Du har jo misforstått. Les innlegget en gang til og du vil se at det ikke er russen hun henger ut, men MENNESKER SOM OPPFØRER SEG SOM DRITTUNGER. Ikke russ, ikke jenter, ikke gutter, ikke barn, ikke voksne, men mennesker! Og dette “søknadsskjemaet” for å få være med å rulle er heller ikke hovedpoenget. Det er mer enn nok unge voksne som har en vond russetid fra før. Flytt fokus fra penger og heller tenk vennskap, inkludering og opplevelser.
      Du kan gi så mye penger til veldedig formål du bare vil, det vil ikke hjelpe på om du har en jævlig personlighet. Om du gir en mill til veldedig formål men lager dette søknadsskjemaet så tror jeg de veldedige organisasjonene ber de beholde pengene selv.

  32. Jeg er helt enig at disse to sakene er veldig drøye. Men jeg må også si at jeg er veldig lei at vi russ skal bli dratt under samme teppe. Dette er en hendelse, selvfølgelig ikke noe ALLE russ hadde gjort. sjansen for at de som har sendt ut dette har gjort dette på tull, er også ganske stor. Det virker på meg som om russ med buss liksom er en helt annen rase ungdom…vi er da ungdom som alle andre uavhengig om vi er på buss eller ikke. Vi jobber hardt, og ja selvfølgelig er det tullete å bruke så store summer på å kunne feste i en buss i tre uker. Jeg er også helt enig at all planlegging av russetiden har blitt helt vill, og at dette med utestenging kan være veldig vondt. Og det er ingen tvil om at russegrupper kan bidra til dette. Men vær likevel litt forsiktig med å angripe oss som blærete, bortskjemte dritt unger, bare fordi vi velger å være med på dette sirkuset. Media drar sjeldent opp de gode sakene, og liker å legge vekt på det russen gjør galt. Gleder meg til når noen skriver om hvor flott gjort det er av russen å samle inn store beløp til kreftforeningen vært år jeg..?:)

  33. Hei! Jeg er helt enig med det du skriver. Noen tenåringer må fader meg skjerpe seg, det er helt altfor drøyt. MEN. Det er ikke bare ´russebuss gutta´ dette handler om. Jeg forstår at dette er veldig lett og ta de under én kam. Det disse guttene har drevet med, er helt ubeskrivelig og kvalmt. Det jeg vil si, er at dette skjer med så mange andre og under sååå mange andre omstendigheter enn bare russebuss-gjenger. Syntes det er fantastisk at dette har fått mye oppspinn, så noen foreldre kan ta tak i unga sine, for å skape litt vett i huet deres. Men jeg vil bare så gjerne at alle skal vite, at det ikke bare er russebuss-guttegjenger som skaper denne typen kritisering og hat. Det er russe-vandregrupper, russevan-gutter/jenter, de som IKKE er russ, russebuss-jenter som er med på å skape slike konflikter. Det er mødre, fedre, internett-troll, søsken, fiender og til og med venner, som er med på dette. Det er et stort problem, som vi har hatt lenge. Det er aldri tatt opp i media på denne måte, og det er BRA at det bildet der ble lagt ut, slik at folk fikk opp øynene på at dette skjer. Denne ekle formen for hets og hat eksisterer overalt, og det burde blitt en endring for metode om hvordan slike ting skal kunne forebygges og blitt ungått i skolehverdagen til disse stakkarslige ofrene/tenåringene.

  34. Syntes det får altformye oppmerksomhet. Det er en idiotisk ting, de har sagt unnskyld, det var en joke. Folk er så jævla buthurt hele tida.

  35. Veldig bra skrivi, og SÅ ENIG i at FORELDRE MÅ TA ANSVAR!!!!VÅG Å BRY OSS MER. JEG GIKK SJØL PÅ EN RUSSEFEST FOR Å VÆRE TILSTEDE SOM VOKSEN — DA DE forsto hvorfor jeg var der, blei de glad og litt imponert!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *