Mine nyttårsforsetter

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Kan jeg få by på et innlegg om nyttårsforsetter uten “sånn skal jeg bli perfekt-metoder?”.

Nydelig, tusen takk!

Jeg tror faktisk at jeg aldri har klart å holde et nyttårsforsett noen gang jeg. Kanskje i en uke, maks tre, også glemmer jeg det. Eller, i fjor så holdt jeg et til midten av mars, også glemte jeg det.

Ofte går det i det samme. Gå ned de kiloene jeg kan finne på å irritere meg over, alltid ha et ryddig klesskap, alltid planlegge hva vi skal ha til middag og aldri bruke penger på ting jeg ikke trenger. For eksempel.

Det lar seg liksom ikke gjøre i lengden. For plutselig så kommer det en travel morgen, og da ryker klesskapet, for eksempel.

Det er aldri dumt å sette seg mål, ønsker og drømmer, men det er jo kanskje en god ide å huske på at man skal være et menneske oppi det hele også. At man skal leve og at man skal fungere.

Om jeg har et nyttårsforsett som går på min egen helse? JA! Uten tvil. Jeg skal forsøke være i så mye fysisk aktivitet som mulig, fordi jeg vet at jeg har godt av det og fordi det gjør at jeg føler meg bra. Det trenger ikke å bety at jeg må henge på gymmet hver dag, for en liten tur etter jobb kan være nok. Litt hver dag, og går det ikke en dag, så går det ikke en dag.

Det skal ikke være tvang, men et ønske om å gjøre noe bra for meg selv. Og jeg vet at det er lurt å spise mat som gjør meg godt, og at det er viktig å spise nok – Og ofte nok. Det siste der har jeg en tendens til å glemme i en hektisk hverdag, og det gjør at jeg fungerer litt dårligere. Og DET vil jeg jo hvert fall ikke!

Men nok om det. Jeg tenkte nemlig å servere dere noen av de andre nyttårsforsettene mine. De nyttårsforsettene som forhåpentligvis skal gjøre meg til et bedre menneske, og ikke fordi jeg skal bli penere eller rikere, men fordi jeg skal ha det best mulig selv – Og med de rundt meg.

✗ Jeg skal bli litt kjipere. Jeg skal nemlig bli flinkere til å sette grenser for meg selv, å si nei og til å slutte og bli med på og gjøre ting jeg ikke har lyst til. Av og til må vi gjøre ting vi ikke syntes er så kult, men jeg vil kutte ut de tingene skal bare suger energi!

✗ Jeg vil bli flinkere til å logge av! Jeg skammer meg når jeg tenker over hvor mye jeg for eksempel er på mobilen helt unødvendig. Jeg vil bli flinkere til å kunne sitte i sofaen, uten mobilen i hånden og uten å automatisk klikke meg inn på Instagram å skrolle.

✗ Jeg vil ut av komfortsonen! Eller nei, det vil jeg aldeles ikke, men det skal jeg. Jeg trenger det. Jeg vet ikke hvordan, men jeg skal tørre å sette meg ut der, hoppe i det og ta utfordringene som måtte komme.

✗ Jeg vil klage mindre, og gjøre mer. Jeg vil ikke bruke tid på å klage over hva jeg må eller skal, jeg vil mye heller få det gjort og fullføre.

For eksempel.

Har du noen nyttårsforsetter? Da vil jeg gjerne høre de❤️

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *