Hvor mange er det egentlig greit å ligge med?

Categories Sex- og kjærlighetsspalten

Hver fredag deler jeg et nytt innlegg i min sex og singelliv-spalte. Det er SÅ mye jeg trenger å prate om, så mye jeg ikke skjønner og så mye jeg har på hjertet. Det er som at singellivet er et konstant spill og det er så mye jeg ikke skjønner. Ja, også er det ganske mye jeg har gått lei og som jeg rett og slett syntes at det skikkelig teit… 

_____________________________________________________________________________________________________

Jeg husker første gang jeg ble kalt for en hore. Jeg gikk på barneskolen og jeg hadde nettopp vunnet en konkurranse i gymmen. Fordi jeg vant, ble jeg kalt for en hore. Ja, det sier litt. Lite visste jeg at jeg også skulle bli kalt hore når jeg stilte opp i en bursdag med lik kjole som en av de andre gjestene kort tid senere, eller når jeg hooka med en fyr på fest. Lenge før jeg i det hele tatt hadde tenkt på å ligge. Ja, han fikk for så vidt et klapp på skulderen av gutta, mens jeg ble kalt for en hore.

Du kjenner kanskje til fenomenet? Om vi i det hele tatt kan kalle det for det. Jenter som ligger med mange er horer og gutter som ligger med mange får nærmest applaus. Det er ganske enkelt forklart, men jeg vedder på at du kjenner til det – Kanskje du til og med har blitt kalt det, sånn som meg. Ja, du trenger for så vidt ikke å ha ligget med mange en gang, du kan ha ligget med feil fyr også.

Jeg har en singel venninne som i sommer ble med en fyr hjem etter en fest. De lå, det var fint og dagen etter informerte fyren om at han hadde dame. Altså, etter at de allerede hadde ligget. Venninnen min hadde ingen forutsetninger for å vite at fyren ikke var like singel som henne selv, men hvem er det som i etter tid har fått høre at hun er en hore fordi hun ligger med fyrer som allerede er i et forhold? (Ja, i fler tall. Det er alltid rart hvordan det utvikler seg etter hvert som historien går). Jo, venninna mi.

Kom an folkens. 

“Hun kler seg jo som en hore”, er noe jeg ofte har hørt. Ja, og “hun oppfører seg som en hore”. Fordi en jente for eksempel tør å snakke med en fyr, fordi hun har tatt et valg ovenfor sin egen seksualitet, ja eller fordi hun for eksempel kliner med en fyr som en annen jente er interessert i. Og apropos… Når skal vi jenter slutte å kalle hverandre for horer? Ah, jeg blir helt svett hver gang jeg hører det. Har vi ikke kommet lenger enn som så, og er vi ikke egentlig litt for bra til å kalle hverandre det? Det er jo faktisk sånn at hver gang vi kaller en jente for hore, enten man sier det som jente eller som gutt, så tråkker vi på kvinners seksualitet og selvstendighet og skyver oss et hakk bakover i tid. Sorry, men jeg vil ikke den veien. 

Jeg føler at det ofte henger sammen med en ide om at jenter aller helst ikke skal ha sex eller være kåte, akkurat som at det fortsatt er et sjokk at kvinner har en egen seksualitet og kan ta ansvar for egne lyster og behov. Og hvorfor er det fortsatt sånn at jeg føler på en skam hvis jeg skulle finne på å ha et one night stand som kvinne? Det er jo i beste fall lættis. Like lættis som når en jente er tydelig på at hun er ute etter sex, og blir opplevd som lett på tråden. For hey, kvinner skal vel for all del ikke ha behov eller være kåte?!

For hvor mange er det egentlig greit å ligge med når man er jente og finnes det egentlig et gyllent tall? Ikke vet jeg, men hvis du spør meg så vil jeg svare “ja, du ligger med så mange eller så få du vil”.

Jeg har for lengst bestemt meg for at jeg ikke skal kalle andre jenter for horer eller at jeg skal bruke hore som et skjellsord. Jeg prøver å minne meg selv på at det ikke er min oppgave å dømme, og at det faktisk ikke spiller noen rolle for meg hva andre driver med. Selv om det er lett å bruke andre til å snakke meg selv opp! 

Min konklusjon er hvert fall enkel… Du velger sjæl og du ligger med hvem du vil, når du vil 💁🏼

// Marty

6 kommentarer

6 thoughts on “Hvor mange er det egentlig greit å ligge med?

  1. Det er veldig merkelig at mange fremdeles henger fast i dette med at gutter kan ha hatt sex med en haug og det går ikke utover ryktet deres, mens jenter helst ikke skal ha sex med mer enn 1-3 stk, over det så kommer horestemplet. Det henger ikke en gang sammen logisk..gutter kan ligge med mange, jenter kan ikke. Hallo? Med mindre gutta ligger med hverandre… 🙂

  2. -Min konklusjon er hvert fall enkel… Du velger sjæl og du ligger med hvem du vil, når du vil 💁🏼

    Tenk om en gutt hadde skrevet dette! (!)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *