La jula være i fred!

Categories Tanker 💭

Jeg liker å anse meg selv som en som har et åpent syn rundt det aller meste. Jeg forsøker å være positiv til det meste, jeg forsøker å inkludere, se og være forståelsesfull. Jeg prøver å forstå at alle mennesker er forskjellige, at vi av og til må gjøre ting vi ikke liker og at alle ikke kan være som meg. Faktisk så syntes jeg er det er ganske så bra, for jaggu – Flere av meg kunne antakeligvis vært litt for mye av det gode.

Fra spøk til alvor. 

I går traff jeg en kompis og vi pratet om hvordan årets julefeiring hadde vært. Jeg fortalte om min feiring og han fortalte om sin, og han fortalte også om fetteren hans som under middagen på julaften hadde fortalt om at det i kirken samme dag hadde blitt lest fra koranen. For å inkludere alle. Og jeg må ærlig innrømme at jeg datt litt av.

For selv om jeg forsøkte å puste med magen, tenke at “jaja” og ikke henge meg opp i det, så har jeg ikke klart å la være. For uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke og syntes at det er greit. Ikke fordi jeg ikke har forståelse for andre kulturer, religioner eller mennesker, men fordi jeg ikke under noen omstendigheter klarer å se grunnen til at man skal lese fra koranen på julaften. På samme måte som jeg ikke helt klarer å forstå at det kan oppstå diskusjoner om at barn i barnehagen ikke kan ha på seg nisseluer, fordi ikke alle feirer jul og på samme måte som jeg ikke kan forstå at vi må endre på julesanger fordi de ikke er inkluderende nok eller fordi de ikke lenger er politisk korrekte.

Det at samfunnet vårt i en økende grad består av mennesker med ulike kulturelle bakgrunner, forskjellige forståelser og oppfatninger er fint og berikende for oss alle. De fleste av oss er (heldigvis) positive til mangfold, ulikheter og forskjeller, fordi det er en god kilde til å skape nye bånd, utveksle ideer, skape fornyelse og kreativitet. Men betyr det at vi må lese fra koranen på julaften?

For meg handler nemlig julen om tradisjonene våre. Den handler om de rødkledde nissene, julesanger, ribbe, ja, og aller helst pinnekjøtt, kirkebesøk og familien min, og for meg er alle disse tingene, tja… Hellig.

For meg så handler julen om mye mer en religion, Gud og Jesus. For meg så handler julen om at vi er sammen og om å ha en tilhørighet. For meg så handler julen om tro, om håp og om kjærlighet. Julen handler om tid, at vi er sammen, at vi ser hverandre, at vi tar vare på hverandre, at vi gir varme og lys. Julen handler om at vi deler og at vi klemmer. At vi smiler, ler og synger. At vi samles, holder hender og at vi står sammen. At vi ser familie vi ikke har sett siden i fjor, at vi hører de samme røverhistoriene vi alltid har hørt og at vi følger de samme tradisjonene som vi alltid har gjort.

For meg så handler julen om empati og om ettertanke, og jeg har sagt det før, men sier det igjen: Vi styrker da på ingen måte integrasjonen eller respekten for andre kulturer og religioner ved å underkjenne at julen ikke er så viktig for oss, og gjøre om på våre egne tradisjoner i respekt eller for at flere skal inkluderes.

Jeg syntes faktisk ikke det er greit at vi endrer på våre tradisjoner fordi noen føler seg støtt eller fordi vi skal inkludere flere. Alle som vil er hjertelig velkomne til å feire jul, ta del i julens tradisjoner og la seg selv berike. Jeg melder meg faktisk frivillig til å gi kunnskap og leie noen rundt juletreet, for det er skikkelig fint og ikke minst hyggelig. Men kan vi vær så snill å ta en pust i bakken og revurdere det vi holder på med?

Hilsen en som muligens er litt for glad i den tradisjonelle jula.

Del gjerne. 

// Marty

3 kommentarer

3 thoughts on “La jula være i fred!

  1. Jeg vet ikke helt hvilken kirke eller hvilket distrikt dette liksom skulle ha funnet sted, noe jeg gjerne ville likt å visst. Men som oppvokst i en konservativ kristen familie, kan jeg forestille meg hvorfor de ville lese noe fra Koranen- og jeg er nesten sikker på at intensjonen ikke var for å inkludere alle. Verdimessig har kristendommen og islam flere likheter. Den kristene ideen om nestekjærlighet- også til de mange ikke fortjener kjærlighet (fattige, prostituerte, folk av andre religioner) råder sterkt. Også ideen om barmhjertighet, og ideen om forståelse råder sterkt. Muligens lesningen handler om å vise våre likheter? Barmhjertighet og nestekjærlighet på tross av våre ulikheter kanskje?

    Dette skjedde i et kirkerom, ikke i din egen stue. Og i kirka er ikke hva jula er for deg noe viktig. I kirka er det som er viktig, hvorvidt det passer til bibelen og det kristne budskapet. Noen passasjerer i Koranen er kompatible med bibelen, andre ikke. Jeg antar de valgte noe som var kompatibelt.

    Jeg tror deler av islam absolutt byr på utfordringer for demokratiet. Abosultt. Men dette er ikke et slikt tilfelle. Jeg tror du her bare leter etter årsaker til å bli fornærmet, uten å sette ting inn i den riktige konteksten. Dette innleget var desverre ikke så betenkt, siden alt er tatt ut av kontekst. Hilsen noen som er oppvokst i en veldig kristen, veldig konservativ familie, som både kan være islamkritiske OG snakke om våre likheter.

  2. Hei.
    I inkludering navn prøve å lese fra
    Den Testament I Moské og se
    resultatet av vekre søte tanker!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *