Disse byttereglene må du kunne!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️, Inspirasjon

I går hadde jeg satt av ettermiddagen til å bytte det lille som skulle byttes av julegaver, til å kanskje sniktitte litt på salget (som jeg forøvrig føler at det har vært i et år i strekk nå) og for å bare gjøre noe annet enn juleting. Jeg skal ikke skryte på meg haugevis av familieselskaper, haugevis av ribbemåltider og ting som ikke har skjedd, men jeg har klart å få dosa mi av julegreier og julemat nå, det skal sies. Jeg gikk inn i en “hvordan-menneske-er-jeg”-boble kvelden på 1.juledag, noe som resulterte i at jeg dro hjem til min egen leilighet, vasket, ryddet, spiste kinamat og så på Sex and The City. Jeg hadde rett og slett et behov for å gjøre noe annet enn å høre på julemusikk, ha det skikkelig koselig og trøkke i meg godteri jeg egentlig ikke liker.

Men ja, tilbake til årets store byttedag. Jeg dro avgårde, glad og fornøyd, i ført et par nye tilskudd i garderoben i form av julegaver og en Pepsi Max i hånda. Og tror du jeg byttet noe som helst? Nei. Og tror du jeg handlet på salg? Ja.

Jeg kom hjem med noen nye ting på salg, en tilgodelapp og en tom Pepsi Max-flaske, og var faktisk strålende fornøyd.

Nok fjas. Det er kanskje på tide å komme inn på det innlegget egentlig skulle formidle… Nemlig litt fakta om bytting. Siden jeg er en såkalt selvutnevnt bytteekspert. 

Jeg har jobbet mange år i butikk og jeg har tatt i mot haugevis av varer som skal byttes, og mange tror faktisk at kunden alltid har rett – Altså, at man som kunde automatisk har enten rett på pengene tilbake eller et nytt produkt. Men sånn er det nødvendigvis ikke. Faktisk er det de aller, aller færreste som gir pengene tilbake når det kommer til julegaver. Dessverre.

 

Bytting av julegaver i butikk

 

– Det er dessverre ingen lovfestet bytterett. Det betyr at du ikke kan kreve å få byttet en vare uten at du har byttelapp eller kvittering. Faktisk så er det butikkene selv som bestemmer betingelsene for bytting og retur av varer!

– Og, pengene tilbake kan du heller ikke kreve. Det meste kommer an på informasjonen enten på kvitteringen eller byttelappen. Dersom det ikke står på kvitteringen eller at det på forhånd er avtalt et åpent kjøp med selger kan du faktisk ikke kreve pengene tilbake. Er det feil på varen er reglene litt annerledes. Etter forbrukerkjøpsloven har du som kjøper rett til å få en helt ny vare, prisavslag eller reparasjon av varen – Hvis den er ødelagt.

Men… Jeg har opplevd at kunder selv har ødelagt varen for å få byttet den inn i noe annet, og det er IKKE greit.

De fleste butikker ønsker å gi best mulig service og de aller fleste butikker lar deg bytte varen så lenge den er ubrukt og som ny, altså at den er i sin originale emballasje eller at lappen er på.

– Etter jul kommer ofte varer på salg, du risikerer da at varen du har fått har blitt en salgsvare og at du må bytte den inn til en lavere pris enn det gaven opprinnelig ble kjøpt for! Det betyr at du rett og slett kan tape penger på at varen du vil bytte har kommet på salg. Det er kjipt, men det er ikke vits å krangle med mennesket i kassen på grunn av det.

– Mange av oss ønsker oss gavekort til jul, fordi vi da selv kan velge hva vi vil kjøpe! Det skal jeg huske på til neste år. Har du fått gavekort må du passe på at du bruker det før det går ut. Det er også en ide og sjekke hva det kan brukes på, i og med at noen gavekort ikke kan brukes på salgsvarer (Sleipt og litt kjipt, ja). Du kan heller ikke bytte gavekortet inn i kontanter… Står det ikke utløpsdato på kortet er det med stor sannsynlighet gyldig i tre år!

– Hvis du har fått undertøy, sminke som ikke er forseglet eller andre intime varer så er det stor sannsynlighet for at du ikke får byttet. Det sier seg vel kanskje selv hva grunnen er?

– Jeg har stadig vekk opplevd at kunder har kommet inn lenge etter at den avtalte bytteretten (datoen på kvitteringen) har vært. Ofte er forklaringene da at de har vært på hytta, i Syden eller at de har hatt så veldig mye å gjøre. Sånt ordner seg stort sett, men husk at det da er du som kunde som har overgått fristen, og ikke butikken. Ser man at man ikke er hjemme til tidspunktet er det lurt å kontakte butikken for å eventuelt finne en løsning!

Regel nummer én som kunde: Vær raskt ute med å bytte (spesielt uten kvittering og byttelapp), vær hyggelig og ha forståelse for at butikkene også må ha regler. De aller fleste ønsker å gjøre det beste for deg som kunde! 

 

Bytte julegaver på nett?

 

Det er kanskje ingen hemmelighet at det er er litt større jobb å skulle bytte julegaver som er kjøpt på nettet. Men når du har fått en vare som er kjøpt over nett, så er det angreretten som gjelder. Det betyr at du har 14 dager fra du har mottatt varen, i og med at det er fristen i Norge.

Det som er digg med å få gaver over nett er at du kan åpne emballasjen, prøve og undersøke produktet nøye, og allikevel levere det tilbake. Men, det betyr ikke at du kan ta på deg kjolen og ta deg en sving, for også bytte den… Er varen tydelig brukt eller ødelagt er det ingen garanti for at du får hele beløpet tilbake eller en ny vare.

Bare husk at fristen for angrerett er 14 dager fra KJØPEREN mottok gaven, ikke fra da du pakket den opp. Sjekk også om nettbutikken tilbyr utvidet angrerett eller bytterett etter jul – For noen vil være ekstra hjelpsomme og gavmilde.

Lykke til og god bytting a 😎

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *