Kutt ut a!

Categories Tanker 💭

Foto: Paul Laukli/Tiden Norsk Forslag

Gjør sånn, sier de. Men ikke så mye sånn. Gjør litt mindre av det, og litt mer av dette, men for all del! Pass på at det ikke blir for mye nå da.

Vær deg selv, men ikke så mye av deg selv. Gjør som du vil, men ikke dette, dette og dette. Kle deg i akkurat hva du vil, men for all del ikke det. Hallo, ikke det heller da!

Smil litt da. Rett opp ryggen! Slå ut håret. Sitt med bena pent i kors. Vis hud, men ikke så mye hud. Gå i heler, men ikke for høye heler. Bruk leppestift, men ikke for mye. Er du sliten? Ta på deg litt sminke, så ser du ikke så sliten ut. Pass bare på at det ikke blir for mye.

Sørg for å oppføre deg nå da. Ikke vær for vågal! Du skal være ordentlig, ikke sexy. Kanskje litt, men ikke for mye. Du trenger jo kanskje ikke å være så kjedelig heller. Har du lagt på deg?

Dette er ting jeg har fått høre på skolen. På jobben. På kjøpesenteret. På internett. Hjemme. På trening. I møter. Av bekjente. Av venner. Av familie. For eksempel.

Du kan bli hva du vil har jeg alltid fått høre, men gjør aller helst dette. Eller dette, men for all del ikke det da.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er møkkalei. Jeg er lei av å bli fortalt om hvordan jeg burde se ut, hvordan jeg ikke burde se ut, hva jeg burde gjøre og hva jeg ikke burde gjøre. At jeg er litt for mye sånn, at jeg er litt for lite sånn.

I helgen kom jeg over et kronikk skrevet i Stavanger Aftenblad der en kvinne, forteller en annen kvinne, eller rettere sagt Hadia Tajik at hun ødelegger for seg selv med coveret på sin nye bok«Frihet». Hvorfor? Jo, fordi hun poserer på forsiden av boka si i en blå, dødslekker velurdress. Man kan skimte en blonde singlet under, og Tajik sitter bestemt, hot og fremoverlent på coveret. Jeg ser en sterk, tøff og dyktig kvinne, som er sårbar, sterk og fremoverlent.

Karoline Holmboe Høibo som har skrevet kronikken mener at det setter Arbeiderpartiet i uheldig lys etter deres Me Too-utfordringer og hun skriver blant annet at:

«Er fargevalet og posituren meint å leie tankane mot 50 Shades of Grey? Det er i så fall eit underleg val, sett i lys av dei interne utfordringane dei har hatt i Arbeidarpartiet dei siste åra, der nettopp eldre menn i maktposisjonar sitt seksualiserte blikk på unge kvinnelege partikollegaer, har vore kjernen i problema.»

Et seksualisert portrett, med andre ord.

Og jeg veit ikke med deg, men jeg sier det rett ut jeg…: Kutt ut a. Det er nok. Det er så jævla gammeldags. I 2020 så finnes det kvinner i alle farger, former og fasonger. Kvinner som tar på seg kjeledressen hver morgen, kvinner som lever av å sminke seg, kvinner som ikke gidder å sminke seg, kvinner som kler seg som menn, menn som kler seg som kvinner, kvinner som pynter seg, kvinner i skjørt, kvinner i bukser, kvinner i akkurat hva søren de vil. Og som er dyktige, smarte, kompetente, flotte og profesjonelle. Ja, og kanskje til og med sexy. Og bare for å ha det sagt: Høye heler, blonde bluser og velur gir ikke grunnlag for å verken seksualisere eller trakassere, det er vi ferdig med.

Jeg tror kanskje at jeg skal ta på meg de høye helene mine på jobb i morgen, og kanskje til og med en blondesinglet. Og jeg både skal og vil gjøre jobben min like bra, like seriøst og jeg kommer til å være like dyktig. Når det er sagt så setter jeg pris på om vi kan slutte å seksualisere kvinner, diskutere antrekk og være enige om at det går an å være råflott og proff samtidig.

Haida Tajik viser oss jo det.

Del gjerne.

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Kutt ut a!

  1. Herregud, Amen!

    Akkurat sånn tenker æ også å har virkelig fått høre et å annet om hvordan æ kler meg å venner av meg kler seg. Vi e i 2020 for faen. Ikke på 1800-tallet.

  2. Bra skrevet Martine!! Ble helt sjokka når jeg leste kronikken. Fy søren. Trodde vi var kommet lenger. Hvorfor skal det trekkes linjer mellom om man liker å pynte seg og hvorvidt man fortjener å bli tatt på alvor? Kvinner kommer i alle former, og man skal ikke måtte skjule femininiteten sin for å bli tatt seriøst.

  3. Hadia Tajik er ei flott dame. Og da mener jeg flott på langt flere områder enn bare det visuelle. Den som evner å seksualisere det bokomslaget, ja i mine øyne må den personen være litt vel opptatt av sex.

  4. Du får sagt det Martine, igjen og igjen og jeg heier på deg som står på for å komme slike, og andre gamneldagse/feige holdninger til livs. Ei dame av vår tid må da kunne kle seg flott selv om hun også har noe i hodet, og må bli respektert for begge deler. Eller det motsatte, hvilken som helst kvinne, og mann, er mer enn sitt ytre.

  5. Nei ikke kutt ut! Synes Karoline Høibo sin kronikk var akuratt det vi trenger i dag! Ble faktisk veldig glad for at hun er modig nok til å skrive om det. Det jeg synes er synd, er alle som føler for å trykke ned andres mening på noe som er politisk og for samfunnet viktig, med tanke på frigjøring av patrialske kjønnsroller. Føler det slik at med en gang, hvis en kvinne er modig nok til å skrive noe som høres litt radikal feministisk ut, så skal hun få så det smeller, helst frysest ut! Kronikken til Karoline er alt annet en gammeldags. Den er nytenkende og frigjørende, synes jeg og sikkert mange andre, men kan jo ikke si det høyt for all del.. Tenk om vi kunne lære noe, analysere? Snakke med respekt, heie på hverandre? Også de med kritisk tenkning? Når ble vi så hårsåre? Hvorfor går ikke menn med stiletter?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *