Kjære mamma, slapp av!

Categories Tanker 💭

Kjære mamma,

Kan du være så snill å puste med magen? Kan du være så snill å se meg? Kan du være så snill å slutte og stresse?

Kan du vær så snill å lytte til meg? For jeg vil ikke ha en utbrent, utslitt og sur mamma i jula.

Jeg vil ikke ha en mamma som stresser livet av seg for å rekke og kjøpe julegaver til hele familien. Jeg vil ikke ha en mamma som er sur fordi hun aldri strekker til. Jeg vil ikke ha en mamma som gråter seg i søvn fordi det ikke ser bra nok ut hjemme. Jeg vil ikke ha en mamma som går med dårlig samvittighet hvis ikke hun rekker å bake syv slag eller å lage hjemmelagde medisterkaker. Jeg vil ikke ha en mamma som ikke gjør annet enn å fikse, fikse og fikse.

Jeg vil ikke ha en mamma som tror at alt må være perfekt for at jula skal bli bra. 

Jeg vil ha en mamma som ikke er så nøye på om vegger, vinduer og gulv er vaska til jul. For det er ikke så nøye. Vi søler pepperkakersmuler der uansett.

Jeg vil ha en mamma som ikke er så nøye på om alle pakkene er pakket inn perfekt. For det er ikke så nøye. Papiret skal jo av uansett.

Jeg vil ha en mamma som ikke er så nøye på om huset er pyntet fint nok. For det er ikke så nøye. Vi koser oss jo uansett.

Jeg vil ha en mamma som ikke er så nøye på om potetene blir litt harde. For det er ikke så nøye. Det smaker jo godt uansett.

Jeg vil ha en mamma som ikke er så nøye på om alt er perfekt. Vi trenger mammaer som ikke sliter seg ut i jula, fordi pakkene skal handles, fordi huset skal være perfekt og aller helst Instagram-vennlig. Vi trenger mammaer som er mer opptatt av å være tilstede på juleavslutningen enn å planlegge hvor mange gjester det er plass til rundt bordet 2.juledag. Vi trenger mammaer som er tilstede og mammaer som ikke sliter seg ut.

Jula handler nemlig ikke om å løpe rundt som en strikkball for å gjøre alle til lags hele tiden. Jula handler ikke om at alt skal være perfekt, flott og #vakkert. Jula handler ikke om at maten skal være identisk som den i kokeboka.

Kjære mamma, jula handler da om at vi skal være sammen, at vi skal ta vare på hverandre og bry oss? Ikke om du har pyntet enda finere enn naboen. Eller om svoren blir litt brent.

Kjære mamma. Det er viktig at du viser at du setter litt pris på livet, at du kan slappe av, at du ikke bare stresser avgårde og at du aldri blir fornøyd. Dere mammaer er våre rollemodeller, så dere må slutte å klage på at dere ikke strekker til og dere må slutte å tro at det dere gjør ikke er bra nok. For kjære mamma. Det tar tid å skulle pynte hele huset, kjøpe inn gaver, lage fem familiemiddager, huske spinninga, arrangere pepperkakebaking(er), dra på grøtfest, dra i tre juleavslutninger, være på fire julebord og samtidig huske å være mamma. Vi lever i et av verdens rikeste land og mange av oss er skikkelig heldige, så kan vi ikke prøve å nyte litt, uten å bruke penger vi ikke har for å kjøpe de flotteste gavene og uten å gå i veggen fordi “jula skal være perfekt?”.

Kjære mamma, du er bra nok, syv slag eller ei – Og jul blir det uansett.

// Marty

8 kommentarer

8 thoughts on “Kjære mamma, slapp av!

  1. Jeg tror folk stresser for mye med jula. Vi er kommet til et punkt der Forventningene blitt skyhøye og vi vanlige folk blir klamme i hendene bare av å tenke på jula. Lommeboka skal ikke skrike og gråte første juledag. Jula kommer og jeg tror at barn har alt de trenger, voksne har alt vi trenger og vi glemmer det litt.. Ivertfall så kan jeg med hånda på hjertet si at vi har alt. Så jeg vil bare spise god mat, kjenne på god stemning og ha gode samtaler med folk jeg får muligheten til å møte i julestria. Sitte foran peisen og drikke gløgg eller kaffe? Unger trenger ikke alt mulig. Voksne har alt vi trenger og de som ikke har det får det ikke bedre av jula. I verdens rikeste land omgir vi oss med alt for mange ting. Det er ikke lykke å drukne i ting. De gamle og ensomme blir ikke mindre ensom av jul. Ensomheten blir bare enda mer synlig og enda tristere. De som er gått bort er savnet enda mer i julen fordi det mangler noen rundt bordet. Lillesøsteren min, bestemoren min og svigerfar mangler rundt middagsbordet i år også.. Det er det ingenting som kan erstatte. Men i sorgen av det sitter jeg der og er takknemlig for de som sitter sammen med meg. Jeg tror folk må åpne hjertene sine (og øynene) og se ut av sine egne liv. Gled noen som ikke har det fint i jula og vær takknemlig for det du har. For ingenting varer evig. God jul! <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *