Kjære mamma og pappa

Categories Tanker 💭

Takk mamma, for at du henta meg når jeg ikke rakk siste bussen da jeg var på den festen.

Takk for at du tok med deg venninna mi også. Hun som ikke en gang klarte å huske sitt eget navn.

Takk for at du fulgte henne helt hjem og passet på at hun var i trygg hender.

Takk pappa, for at du tok telefonen da jeg var redd for å gå alene.

Takk for at du heiv deg rundt og møtte meg.

Takk for at du kom, selv om du egentlig hadde lagt deg.

Takk mamma, for at du sa nei når jeg påsto at alle andre fikk et ja.

Takk for at du lærte meg at det finnes mye kjærlighet i et nei.

Takk for at du forsto at du ikke skulle være kul og la meg få lov.

Takk pappa, for at du nektet meg å bli med russen da jeg var 15 år.

Takk for at du fortalte meg om livet.

Takk for at du sa nei av kjærlighet.

Takk for at du ikke turte å ta sjansen.

Takk mamma, for at du ikke kjøpte alkohol til meg da jeg var mindreårig.

Takk for at du fortalte meg om konsekvensene.

Takk for at du satte grenser.

Takk.

Kjære mammaer og pappaer. Vi går nå inn i en måned der mange kommer til å feste mye. Det er russetid, natt til 1.mai, natt til 17.mai og 17.mai. Det drikkes mye alkohol, noen kommer til å oppleve ting ingen burde oppleve, noen kommer til å ruse seg og noen kommer til å miste kontrollen.

Ikke misforstå meg. For det er klart vi skal få lov til å ha det gøy! Det er klart vi skal leve livet, danse, le og nyte. Det er klart vi skal ha det kult.

Jeg vil derfor på forhånd si takk for at dere ser opp fra telefonene deres. Fra de dødsviktige mailene. Fra vinglasset.

Takk for at dere av og til sier nei. For at dere av og til er kjipe. For at dere setter grenser. For at dere tar alle forhåndsreglene.

Takk for at dere tar ansvar, ser og ivaretar.

Takk for at dere minner sønnen deres om at nei er nei. Takk for at dere minner datteren deres på at hun bare er 16 år. Takk for at dere tar praten.

Det blir nemlig kulest da. Tross alt. Jeg er nemlig skjønt det nå, selv om det tok litt tid.

Så takk. Takk mamma og takk pappa.

… Og til den mammaen som kjørte hjem meg og venninna mi for noen siden. Hun hadde ikke trengt det, men jeg er glad hun ikke tok sjansen.

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Kjære mamma og pappa

  1. Hei Marty
    Jeg har en sønn selv som er russ nå..han er avholds og det er et valg han selv har tatt..men fy for et er ikke press det for den alderen nå,de må jo nesten gå en “gyldig” grunn for å si nei takk..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *