Jeg tror det har klikka for oss!

Categories Tanker 💭

Det er en del ting jeg ikke skjønner her i verden. Som for eksempel hvordan man skrur et møbel fra IKEA, hvordan man lager risgrøt uten å brenne den og hvorfor noen tar to parkeringsplasser i stedet for en. Det er noen av tingene jeg ikke skjønner, men jeg skjønner heller ikke hvorfor noen voldtar, hvorfor noen misbruker andre og hvorfor noen skriver hat til andre på sosiale medier.

For å nevne noe. 

Men i dag er det en annen ting som gjør meg til et eneste stort spørsmålstegn. For jeg har nemlig, som veldig mange andre, fått med meg bråken rundt Farmen. Intrigene, isfrontene mellom de to finaledeltakerne og den eventuelle juksinga, #DRAMA. Personlig kjenner jeg at jeg ikke skal si så mye om det, for det vet jeg i utgangspunktet ingenting om. Men det jeg vet noe om er at Denis Mukwege og Nadia Murad får fredsprisen for sin kamp mot seksualisert vold brukt som våpen i krig idag. Og at FNs menneskerettighetserklæring fyller 70 år. Eller at 90 000 barn gruer seg til jul fordi noen i familien deres drikker seg dritings i jula.

Du vet, for å nevne noe. 

Jeg er jo ikke i tvil om hva jeg syntes er mest interessant eller om hva som samfunnet kanskje burde brydd seg mest om, men det viser seg jo at noen er totalt uenig.

For ja, jaggu. Farmen, fredsprisen, Farmen, fredsprisen, Farmen, fredsprisen? Farmen. Uten tvil. Farmen selger nemlig, for vi ELSKER drama. Vi elsker å diskutere, spekulere og mene. Om ting som er totalt uviktig. Joda, vi skal av og til få lov til å bry oss om ting som er totalt uviktig, for av og til har jeg også nok med å bestemme hvilken farge jeg skal ha på gardinene – Men la oss være enige… Alt med måte a.

Det er jo kanskje i beste fall temmelig deprimerende hvor fokuset vårt ligger når forsidene på to av landets største aviser ser sånn ut i dag:

Det virker jo nesten som at det har klikka for oss. Klikk, klikk og atter klikk.

… Og du. Tenk om alle som engasjerer seg i intrigene på Farmen kunne engasjert seg like mye i menneskerettigheter, Fredsprisen eller i å for eksempel plukke søppel a. Da hadde verden antakeligvis vært et litt bedre sted. 

// Marty

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Jeg tror det har klikka for oss!

  1. Farmen? Hva er det? Denne orddelingen (eller mangel på sådan) i det nye blogformat er irriterende. Eller hva mener De?
    Forresten, har hørt om en dyrefarm en gang. Kanskje tabloidavisene kunne bruke noen hjerneceller på noe seriøst også. Jeg har mine sterke tvil, sirkus for folket har eksistert siden Romerriket.

    1. Kjære Martin
      Farmen er et TV program som handler om noen folk og noen ganger kjendiser som reiser til en gård og skal drive den en stund ( flere uker)

    1. Hei! Nå driver jo jeg en blogg, og velger jo selv hvilken seriøsitet jeg ønsker å ha. Jeg forstår at både VG og Dagbladet skriver det som folk flest interesserer seg for, men det jeg syntes er trist er jo at folk interesserer seg for det – Og ikke viktigere ting! Ha en fin dag videre 🙂

  2. Da er det vel like trist at folk interesserer seg for det du skriver og? Kan da ikke se at du har hedret fredsprisen så mye inne på bloggen din. VG og Dagbladet skriver om det folk interesserer seg for, slik at de får lesere – just like you. “Nå driver jeg en blogg, og velger jo selv hvilken seriøsitet jeg skal ha” – det gjør da VG også, det? Her skjønner jeg virkelig ikke hvem du er til å klage på dette, ble veldig teit. Du får skrive om fredsprisen du, da. Du mener vel her at VG burde bruke den makten de har på noe viktigere, men du som influencer burde vel også det – hvis de burde det?

    1. Er vel ett stort sprik mellom en blogg og landet største tabloid avis vil jeg påpeke, eller mener du at VG og Dagbladet ikke er aviser men bloggere? Avisene får statstøtte for å spre nyheter og informasjon. Støtter Martine her. De burde hatt andre ting å skrive om. Politikerne gjør hva de vil på tinget for pressen har meldt sitt fravær for lengst 😢 ingen passer på de.

  3. Enig at FOKUS er på ville veier når ‘underholdning’ virker mer intresangt for folk enn virkelighet. Men når virkeligheten er så kjip ønsker mange å blokkere den ute 😥😥😥

  4. Hun har jo skrevet om fredsprisen ved at hun ville at avisene skulle hatt om dette på fremsiden og ikke underholdning. Hvis hun ikke hadde skrevet noe om fredsprisen hadde hun ikke skrevet innlegget. De må bare ha om farmen dramaet på fremsiden. Det er ikke noe galt i det. Problemet er vel at de burde prioritert viktigere ting. Hun skriver jo navnet på fredsprisvinnerne og hva de har fått prisen for. Så det med farmen, fredsprisen, farmen, fredsprisen, farmen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *