“Jeg tar kokain”

Categories Tanker 💭

Det er vanskelig å skulle si det her, og det hadde jeg kanskje ikke trodd at det noen gang skulle bli. At det å si at jeg ikke tar kokain nesten skulle oppleves som å si at jeg ikke drikker, og at reaksjonene skulle være nogenlunde de samme. Fordi dokøene på utestedene ikke er lange på grunn av jenter som må på do, fordi festivalsommeren har vært fylt med hvitt pulver og fordi kokain ikke lenger er noe som tilhører eliten. Det tilhører plutselig 17-åringene på sommerfest.

Jeg tror kanskje at dette egentlig er en advarsel, et nødvarsel. For om du for eksempel har en som nå skal starte på videregående, så er jeg redd det ikke tar lang tid før tilbudet kommer, eller at man opplever det. Fordi hjemmebrent er byttet ut med cola. Fordi kokain er trendy. Fordi det flyter. Og det skremmer meg.

Det verste er kanskje at jeg nesten føler meg som en festbrems som rekker opp hånda og sier at jeg ikke synes noe om det. Men vi snakker ikke om det, og det må vi faktisk. At Ritalin brukes for å holde seg i gang på jobb, at hasj brukes for å chille og at kokain er den nye festen. Det har eskalert. Det kan hende at noen er uenig med meg, men det er i beste fall naivt eller så sitter man kanskje i saksa. For det er ikke et hovedstad-problem. Langt ifra. Det er et problem. Et stort, rødt og blinkende problem. For hva skjedde egentlig?

Jeg har aldri testet kokain selv, så jeg kjenner ikke følelsen. Men jeg opplever til stadighet at jeg treffer mennesker som sier at de gjør det. Litt som at de snuser. Og de fleste har et behov for å fortelle meg om følelsen, og hva jeg går glipp av. Litt som når jeg takker nei til å drikke alkohol, nei til en sigg eller til en snus.

Vi lever i et samfunn der vi skal prestere, levere og være på topp. Vi skal konstant være den beste utgaven av oss selv. På mange måter er kanskje ikke det helt forenlig med fest. Jeg er redd det er en av grunnene til at kokainen er byttet med alkohol. Fordi de som velger festen, er mer opptatt av kaloriinntaket og rusen det gir – Enn hva det gjør meg deg.

Jeg får kanskje ikke invitasjon til en ny fest av å skrive dette, men det gjør ingenting. For jeg vil heller benytte muligheten til å si ifra, enn å bare stå og se på. For jeg veit hvordan det er å være glad i en som ruser seg, og hva det gjør meg en familie. Selv om det bare er på gøy, eller noe man gjør i blant. Det er det som er problemet, for festen, den stopper aldri.

Følg meg på Instagram: @martine.halvs 

19 kommentarer

19 thoughts on ““Jeg tar kokain”

  1. Jeg er fullstendig enig med deg at det er et STORT problem, og mange forstår ikke hvor sinnsykt avhengighetsskapende det er og som du sier kan ødelegge en person og familien deres. Akkurat endt et forhold med en som har brukt/bruker kokain, gjorde det bak min rygg og når jeg oppdaget det så kom manipuleringen, unnskyldningene osv.. Det ødelegger personer, forhold og alt rundt deg. Er et helt forferdelig stoff som jeg ikke unner noen å prøve! Det er så forferdelig vondt å se på en person du elsker ødelegge livet sitt på en sånn måte.

  2. Fantastisk at du belyser et så viktig tema! Du er et flott & naturlig forbilde, både for unge & ‘gamle’ som meg selv(jeg er 40 og ELSKER å følge deg). Hva med å belyse enda mer eksagte fakta om hvilken ødeleggende effekt kokain har på hjernen, nervekoblinger, og hvilke ødeleggelser det fører til i sjelsliv & følelsesliv? Hjernen blir jo omprogrammert & man mister empati & normale koblinger i hjernen. Stå på Martine<3

    1. At kokain kan forandre følelseliv er naturligvis sant, men EMPATI- den kan du kanskje komme med noen kilder for selv? Det er en ganske drøy påstand og misbrukes til å medføre stigma mot rusmisbrukere… Men jeg holder meg åpen, du kan ha rett- vil gjerne se faktaene som backer dette.

      1. Kanskje du bare skal google det selv.

        New research from the University of Zurich in Switzerland suggests that people who regularly use cocaine struggle to feel empathy for others and are less likely to enjoy social interactions, compared with individuals who do not use the drug.

        The research team says their findings, published in the Proceedings of the National Academy of Sciences, suggest that treatment for cocaine addicts should include social skill training.

      2. Finnes masse forskning som viser dette, blant annet forskningsartikkelen “Impaired emotional empathy and related social network deficits in cocaine users” – gjør et søk på nett, så finner du masse om det.

      3. Hvorfor opplever du påstanden som drøy(at empati forsvinner) ? Det er et faktum at høyt forbruk av kokain fører til svekket empati. Man må tåle å forholde seg til fakta, selv om fakta er skremmende. Man kan ikke la ens følelser rundt et tema overskygge fakta/sannheter. Påstanden missbrukes IKKE for å påføre rusmissbrukere stigma nei,det er isåfall din personlige mening. Fakta er fakta.

      4. https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/tsb/verktoy-for-fagutvikling/fakta-om-rusmidler/kokain#virkninger

        Når man bruker rusmidler stimulerer du naturlige hormoner og følelser i livet ditt. Koakin kan blant annet føre til økt empati mens du er påvirket. Se for deg at følelseslivet ditt er en rett linje med noen små dumper og topper. Når du tar stimulerende rusmidler blir toppene unaturlig store, og når rusen går ut av kroppen blir dumpene også dype. Rusmidler blir en nødvendighet for å komme opp på den rette linjen igjen, ved hyppig bruk kan du avhengig av rusmiddelet for å komme på «normalen». Blir man rusavhengig vil ettersvært store deler av livet ditt handle om å få rus, du blir mer selvsentrert.

  3. Dette er så viktig at blir belyst. Jeg flyttet fra en by (ikke Oslo). Fordi uansett hvor jeg var på fest fløyt det over av kokain. Jeg ble sett rart på. Jeg var den eneste som ikke ruset meg, på noe annet enn alkohol. Det værste er at de bytter ikke ut alkoholen, kokain kommer i tillegg. (De følte de ble mer edru, og kunne holde festen gående lenger). Mistet flere gode venner til narkotika. Det er veldig trist. Spesielt når man selv jobber med narkomane.

  4. Hei! Wow, du er modig! Dette er ett tema som mange mener mye om. Som fagperson mener jeg også mye om dette, og forsøker i mitt fora å formidle det! Jeg vil gjerne høre av deg, vil drøfte en ting. Mvh

  5. Så utrolig bra at du setter ord på normaliseringen av drugs.

    Folk trenger kunnskap og innsikt om realitetene, så takk for at du deler hvordan du opplever at det er.

    I Usynlige tigre 🐯 er vi søsken, mødre, fedre, besteforeldre, barn av, tanter, onkler, kolleger, venner, kjærester, ex’er, ektefeller (+++) av personer som ruser seg såpass mye at det påvirker våre liv.

    Vi er tusenvis som vet – som deg – at det ikke nødvendigvis er slik at den som ruser seg ser det problematiske i bruken. Vedkommende mener det ikke er noe problem, og gjerne at hen har «full kontroll».

    Vi som er berørt av andres rusbruk føler oss ofte alene. Veldig mange av oss blir syke – både fysisk og psykisk – av å leve i den utmattende alarmberedskapen over tid.

    Vi har en podcast om det å være berørt av andres rusbruk. Om hvordan det påvirker oss rundt, hvor det finnes hjelp.

    Vekk med skam, vekk med tabu. Rusproblemer skjer i alle familier.

    Frem med åpenhet. For sammen er vi sterkere ❤️

  6. Flott innlegg og at det er en fra din egen generasjon som sier noe om det; deg!!
    Selv har jeg sett baksiden av rusmisbruk i altfor mange år. Jeg har ikke ett eneste godt ord å si om det.

  7. Takk for at du belyser og deler en super viktig sak!!! Jeg er selv tenåringsmor og livredd for barna mine som vokser opp blandt dette.

  8. Jeg opplever ikke så mye kokainbruk, selv om jeg er i et ganske festglad miljø. Ketamin virker mer utbredt, siden det er billigere og heldigvis tryggere og mye mindre vanedannende:) Så satser på at observasjonene/opplevelsene du har hatt med kokain ikke gjelder alle grupper. Basert på mine egne observasjoner/opplevelser er iallefall kokainbruk ikke så utbredt.

  9. Alltså TACK för det här inlägget!!! Detta MÅ det snackas mer om. Utvecklingen går åt helt fel håll 😭

  10. Fantastisk at du tar opp dette. Jeg har lenge tenkt nå MÅ det skje noe. Det er på tide at politi og politikere skjønner alvoret.

  11. ENDELIG noen som skriver om dette! Dette bør belyses enda mere, det kan faktisk ikke nevnes nok. For det er helt SINNSYKT at dette er 110% SANT! Bra skrevet Martine👏🏻

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *