I kveld er jeg med på…

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

… DEBATTEN💥

Her sitter jeg og blomstrer etter å ha gått en liten tur i skogen for å klarne hodet litt etter en uke som allerede føles veldig lang😂 Jeg plukket nettopp uten en hjortelus fra håret og snart må jeg klappe igjen macen og gjøre meg klar. Jeg skal nemlig delta på Debatten på NRK 1 i kveld og det blir forhåpentligvis like bra som det er spennende.

Tema er overvekt og fedme, og jeg skal delta i det ene panelet om hvor hensiktsmessig det er å bruke KMI/BMI. Jeg er veldig spent og nysgjerrig, og jeg håper at det blir en bra, god og konstruktiv debatt.

Du kan se den fra 21.20 på NRK 1.

Takk for at du at du er du, og husk at du er mer enn et tall eller en mal. Ja, og at det viktigste er at kroppen din duger til det du vil at den skal duge til og at du har krutt og energi til å leve det livet du ønsker. ❤️

Klem fra en spent frøken!

5 kommentarer

5 thoughts on “I kveld er jeg med på…

  1. Smittevern som du har mast om, blei plutselig ikke så farlig for deg? Reiser fra Sverige til Norge uten å være 10dager i karantene og vekk fra folk? Men rett i studio å få pr. Vekk med det!

    1. Hei! Nr. 1: Jeg følger Covid 19-forskriften paragraf 6 og jeg har i tillegg avlagt to negative tester. I tillegg: Jeg har vært i Norge lenge før Debatten fant sted. Men takk for at du bryr deg og er så opptatt av smittevern – Det er jeg også! 🙂

  2. Jeg er inaktiv på grunn av psykisk helse og jeg er mange kg overvektig. Liker ikke ordet fedme, men i henhold til min BMI ligger jeg faktisk der. Jeg er 1.75 høy, men kan lett gå ned 30 kg for å komme innafor, det er faktisk mulig at jeg vil være overvektig da også. Jeg kvalifiserer faktisk til slankeoperasjon med tanke på at jeg også lider av PCOS. Jeg føler meg ikke i nærheten av stor nok til at jeg skal kunne kvalifisere for en slik operasjon. Jeg synes det er latterlig. Vekten min stopper meg ikke i dagligdagse gjøremål, men det er klart at ting hadde blitt bedre om jeg gikk ned noen kg. Jeg vil også få legge til at jeg ikke har noen livsstilsykdommer knyttet til min vekt, og faktisk veldig gode kroppslige verdier. Jeg har ingen problemer med min egen vekt bortsett fra når det kommer til selvtillit. Jeg føler meg mindre sexy, jeg ønsker ikke å bli tatt bilde av eller se meg selv på tv, det stopper meg i å melde meg på diverse konkurranser jeg kunne tenke meg å være med på osv. Allikevel er det en faen i meg som sier at disse tankene vil være der uansett hvor slank jeg en måtte bli, for blir vi egentlig noen gang fornøyd med oss selv? Jeg tenker også at skal jeg legge meg under kniven for at andre skal finne meg mer attraktiv? For at jeg skal få bedre draget, eller slipper å føle meg beglodd i svømmehallen? Gir min vekt andre tillatelse til å se ned på meg, eller å regelrett mobbe meg både direkte, men også bak min rygg? Hvorfor er det et tema i det hele tatt? Det skal jo sies at vekten min i visse tilfeller hindrer meg i å fullføre mine drømmer, og at jeg til tider føler på en enorm usikkerhet, men jeg forsøker å jobbe med meg selv.

    Jeg stiller meg også litt kritisk til dette med genetikk. Jeg var født som et stort barn. Ei jente på nesten 5kg og 50cm lang, så jeg var en liten klump. På sykehus kalte de meg for en “plugg” da jeg kom til verden. Allerede i barnehagen så var jeg større en de fleste andre både i bredde og i høyde, enda min mor var særdeles opptatt i hva jeg fikk i meg. Aldri loff, aldri sjokoladepålegg, aldri brus. I vår familie er stort sett alle på min mors side overvektige, og det er ikke en kjangs i havet at det kun skyldes matvaner og latskap. Det er genetisk også. ingen tvil!

    Sist men ikke minst vil jeg ta for meg dette med helse. Jeg vil aldri fronte overvekt! Vi vet alle sammen at det ikke er bra for oss, men heller ikke her er ting helt svart/hvitt. Vi mennesker er forskjellige, og du kan sette to mennesker ved siden av hverandre med lik alder, vekt, høyde og midje-mål. Den ene er frisk som en fisk og har ingen sykdommer knyttet til sin vekt, mens den andre har kanskje både diabetes og høyt blodtrykk. Den ene blir 66 år, mens den andre dør i en alder av 95. Helse og overvekt henger ikke alltid sammen. Slanke mennesker kan være minst like usunne, men slipper ofte unna en skjennepreken fordi de har mindre synlig fett på kroppen. “Litt urettferdig spør du?”” Ja, det er vel egentlig det svarer jeg.”

    Vi kommer i ulike former og fasonger vi mennesker, og takke faen for det!
    Det er i hvert fall bedre å ha for mye på kroppen en å ha nada i toppen!

  3. Hei, det var fine innlegg av deg og ernæringsfysiologen. De andre hadde politske agendaer som stoppet de fra å se et nyansert bilde. Overlegen hadde ett for tradisjinelt syn på det, som om hun ikke veit at fysisk og psykisk helse henger sammen. Selvfølgelig må leger ta opp spørsmål rundt helse, men hvis noen er overvektige så må de stille opp med mer enn: tren og spis mindre og variert! Det blir for mye å forholde seg til! De veit ikke hva unge jenter og gutter faktisk tenker og går igjennom og alt det kroppspresset som ligger der! Flott at du var en ung repreresentsant. Det aller viktigste var jo det ernæringsfysiologen sa: man må tenke nyansert. BMI er et bra virkemiddel for å måle nasjonal helse, men på et individ nivå så må man se på så mye mer!!! Dwt var bare du som tok opp at ofte kan folk også være overvektige pga av psykiske plager/sykdommer. Det var flott at du stilte! Jeg kan vel også tenke meg at dette kvalifiserer som jobbreise og at du passer på slikt selv! Skjønner ikke hvorfor folk er ute etter å ta deg på ting. Stå på videre 🙂 flott innlegg av deg!

  4. Jeg er enig med deg i veldig mye du sa i debatten, men for meg er det viktig å få frem at det faktisk kan være ganske farlig å være overvektig/fedme. Det er veldig viktig at det kommer frem. Det er selvfølgelig helt topp om man trives i egen kropp uansett form og vekt! Det heier jeg veeeldig på! For ja, det er viktig å trives i livet! Men uansett, er det ikke så bra for hjerte o.s.v.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *