I dag er jeg forbanna!

Categories Blogg, Tanker 💭

Kjære Erna Solberg.

Jeg kunne egentlig ønske at jeg kunne skrive om hva jeg har på meg, hva jeg shoppet i går eller hva jeg skal spise til middag idag, men akkurat nå finnes det faktisk viktigere ting å skrive om.

I dag er jeg er nemlig forbanna. Jeg er forbanna på vegne av landet mitt, jeg er forbanna på vegne av min generasjon, jeg er forbanna på vegne av oss kvinner, jeg er forbanna på vegne av homofile og jeg er forbanna på vegne av alle du tillater at det køddes med.

Jeg har i utgangspunktet stor respekt for deg og jeg har støttet deg i det meste. Men at du som statsminister og som kvinne tillater at din borgerlige regjering gjennomfører den første innstrammingen av abortloven siden den ble innført gjør meg sint.

Det at en ministerpost nå er endret fordi politikeren som skal ha dette vervet synes det blir for problematisk å håndtere likestillingsspørsmål, synes jeg er rett og slett er helt på trynet.

Det gjør meg sint at likestillingsansvarlig flyttes over til kulturministeren fordi LHBT blir vanskelig for Ropstad og KrF å håndtere.

Det gjør meg sint at du tillater et parti med en oppslutning på fire prosent innskrenke mine grunnleggende rettigheter til å bestemme over egen kropp.

Det gjør meg sint at den nye barne- og familieministeren nekter å delta i homoparaden i Oslo Pride.

Det gjør meg sint at kvinnekroppen har blitt brukt som et forhandlingskort.

Det gjør meg sint at dere ber oss føde flere barn, samtidig som du gir KrF vetorett på biotekniske spørsmål.

Det gjør meg sint fordi det virker som at dere er på vei bakover, og ikke fremover.

Det er jeg og min generasjon som skal ta over. En dag er det en fra min generasjon som skal bli statsminister. Det er min generasjon som skal lage de neste barna. Det er min generasjon som skal ta over. Det er min generasjon som skal leve med de brutale klimaendringene som skjer. Det er min generasjon som skal føre videre våre verdier, hva vi står for og hvem vi er. Og i min generasjon er vi homofile. Kvinner ligger med kvinner. Menn ligger med menn. Kvinner tar abort. Menn aksepterer at vi er forskjellige. Kvinner har de samme rettighetene som menn.

Min generasjon er forbanna bra, og det gjør meg sint at du tillater at det køddes med mulighetene våre, friheten vår og livene våre.

DEL GJERNE. 

// Marty

9 kommentarer

9 thoughts on “I dag er jeg forbanna!

      1. Det er synd at du blir sint fordi det oppleves nødvendig å engasjere seg i viktige samfunnsspørsmål fremfor klær og sminke. Det er flott om flere i din generasjon faktisk engasjerer seg i hverdagen og ikke bare de gangene de blir sinte for noe.
        Det kan være mange (både kvinner og menn) som synes det er feil retning å åpne opp for fosterreduksjon av friske barn altså på grunnlag av at ett barn er velkommen, men ikke flere. Dette mener jeg er noe som reduserer våre verdier på en uheldig måte. At man ikke greier å se det mulig å skulle få barn, og dermed ta abort synes jeg er bra. Men det blir feil når man skal ta bort et barns tvilling eller trilling. Det er få som gjør dette, men tallene viser seg å være stigende; kanskje blir det mer og mer sosialt akseptert at “kvinners råderett over egen kropp” skal trumfe omtrent alt. Men poenget er at her mener jeg som kvinne at det er å strekke kvinners rettigheter for langt. Man kan ikke fjerne et barns søsken på den måten og håper virkelig at forbud mot fosterreduksjon blir stående. Enten kan man ta imot barn, eller så kan man ikke.
        Også synes jeg det er rett og slett synd at det skal kreves av politikere å gå i Pride-parade som kanskje ikke er rett for den politikeren. Folk (også politikere) må få ha sine synspunkter uten at det betyr at de med andre synspunkter ikke blir respektert (det vil jo vise seg i jobben som utføres).

        Vi i Norge trenger ikke å være så redde for at folk er ulike. Åpne opp for ulikheter også at folk har andre verdier, så lenge respekten for hverandre er tydelig og til stede.

  1. Bra skrevet, jeg er enig med deg! Jeg er også sint på Erna, og hun har skuffet meg veldig den siste uken..

    Du skriver at «han representerer et miljø som på ingen måte ser alle mennesker som likeverdige», det blir veldig ensidig og urett.. Hvem er dette miljøet han representerer? De kristne? Jeg jobber i en kirke og kan avkrefte dette en gang for alle. Ingen på min arbeidsplass stemmer en gang KrF! Jeg vil ikke bli representert av han, og det tror jeg heller ikke de fleste andre kristne i Norge vil. Jeg håper ikke at du eller andre som ikke går i et «kristent miljø» tror at det er slik det er, for det er det virkelig ikke.

  2. Er det lov å spørre hva du tenker om at hjertet begynner å slå etter 22 dager?

    Når man sier at at det kun er kvinnen sin kropp, så et det viktig å tenke på at det faktisk er et liv inni kroppen til kvinnen. Det er ikke bare snakk om kvinnen sin kropp, men barnet som er i kvinnen.
    Skjønner at det er et veldig vanskelig og ømt tema.
    Om man mener at det ikke er et Liv i 12 uke, så forhindrer man hvertfall at det blir et liv ved å ta abort.
    Synes bare det er viktig å reflektere litt rundt det.
    Ha en fin kveld videre, og takk for at du deler tanker og ord 🙂

  3. Heihei fint at du engasjerer deg. Men å forby fosterreduksjon av friske foster i et frerlingsvagerskap er egentlig ikke en «innstramming» av abortloven. Den klargjør reglene, legene som gjennomfører denne prosedyren (st Olavs hospital i Trondheim) har selv gått ut og sagt at det ikke vil føre til endringer i praksis fordi mennesker som velger å gjøre dette vil sannsynligvis få det godkjent av nemda. Uansett, jeg er selv tvilling og om ikke han hadde eksistert hadde jeg vel ikke visst noe annet- men det å få vite man egentlig skulle vært to, men mamma og pappa orket ikke få to så de fjernet en (forøvrig helt tilfeldig at den som sitter der i live er den som overlevde) det hadde vært en enorm påkjenning. Jeg blir oppriktig sjokkert over reaksjonen til bloggere og andre profilerte personer i Norge over at man skal demonstrere og skrike over rettighetene til å ta livet av en av flere barn i magen. Det er ganske villt. Er man så klar for å få barn må man rett og slett innfinne seg med at det kan bli to, eller tre.. det er virkelig andre viktigere ting som foregår i verden.

  4. Den eneste endring er er forbud mot tvilling-abort, og frem til noen gir meg et eneste godt argument på hvorfor det er ok å fjerne et friskt tvillingfoster har jeg ingen forståelse for denne hylingen. Det er nok alt for mange som hyler uten egentlig å vite hva de faktisk hyler for!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *