Hvordan få seg nye venner?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️, Tanker 💭, TIPS!

Spørsmålet har dukket opp i innboksen min ved flere anledninger. Hvordan få seg nye venner? Jeg har tenkt lenge på det selv og jeg kunne ønske at jeg hadde et fasitsvar. Et svar som alle de som føler at de mangler noen i livet sitt, alle som flytter til et nytt sted og følger seg ensomme og alle som ønsker nye bekjentskaper kunne lent seg på. Et svar jeg kunne lent meg på. En suksessoppskrift.  

I 2017 flyttet jeg til Sverige sammen med C. Han skulle jobbe, jeg skulle pendle og jeg skulle skaffe meg nye venner. Jeg hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle ta fatt på en ny by, et nytt miljø og nye mennesker. Jeg husker hvordan jeg tenkte alle de teite tankene om at ingen kom til å like meg, at det kanskje ikke fantes noen der som jeg kom til å klikke med og ikke minst tanken om at jeg ikke ville få meg en eneste venn.

Det første jeg gjorde før vi flyttet ned var å finne et menneske jeg visste at bodde der, ta kontakt og avtale å treffes. Og til tross for at jeg holdt på å avlyse fordi jeg var så nervøs rett før vårt første møte, så overlevde jeg. Herregud, selvfølgelig gjorde jeg det! Vi ble jo faktisk skikkelig gode venner. Ja, og hun hadde jo andre venner der, som jeg var så heldig å bli kjent med.

Jeg skjønte fort at jeg måtte ta ansvar selv også. Jeg kunne ikke bare lene meg på alle andre og jeg kunne hvert fall ikke forvente at det bare skulle dukke opp nye potensielle venner på døra.

Jeg ble derfor en ekspert til å inviterte folk på middag, til å henge meg på ting selv om jeg egentlig ikke hadde overskudd til og til å snakke med de jeg kunne.

Faktisk traff jeg min aller beste venninne det året, og om jeg ikke hadde flyttet og om jeg ikke hadde tatt sjansen hadde jeg antakeligvis aldri truffet henne!

Det året lærte jeg meg at det finnes mennesker for alle der ute. Det er ikke sikkert at de jobber på samme jobb som deg, at de bor i nabolaget eller trener på det samme treningssenteret som deg, men de finnes. Jeg lover. 

Jeg lærte også at jeg ikke kunne forvente å få en haug av nye venner om jeg ikke gikk inn for å bli venn med meg selv først. Jeg lærte meg at jeg måtte forsøke og trives i eget selskap, at jeg faktisk var voksen nok til å sitte på kafe alene og at jeg fortjente å ha det bra selv. Å være kompis med meg sjæl. Det hender jeg glemmer det, men stort sett så går det fint.

Det er skikkelig vanskelig med relasjoner og jeg er fullt klar over at det ikke nødvendigvis blir like vellykket neste gang jeg flytter eller neste gang jeg ønsker meg en ny venn. Men jeg skal huske på å gjøre mitt, ta vare på meg selv og tørre å ta sjansen. Tørre å snakke med naboen, hun i kassa på butikken og hun jeg følger på Instagram. For alt jeg vet kan det være en ny kompis for livet, og det er kjipt om jeg ikke tar sjansen.

Jeg anbefaler forresten alle å søke opp Hey Girl! på Facebook. Finn gruppa som hører til området du bor i, meld deg inn og delta. Der er det en haug av bra damer som ønsker å treffe akkurat deg, der er det ikke flaut å invitere fremmede med på en kaffe og kanskje din nye bestis er der. Ikke vet jeg, men ta sjansen🖤 Jeg heier på deg.

Lykke til!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *