Hei du som sitter alene, for en taper du er!

Categories Tanker 💭

Jeg er ikke kjedelig, jeg er introvert – Og det er HELT greit.

Det er lørdagkveld og mine sosiale medier bugner av folk som er på fest, i bursdager og i andre sosiale sammenkomster. Selv sitter jeg hjemme og er storfornøyd. Det er nemlig ikke så viktig for meg.

Jeg tror veldig mange anser meg som veldig sosial, at jeg er hun som alltid gjør kule ting og hun som alltid henger med masse folk, men sannheten er at jeg egentlig er skikkelig kjedelig. Eller nei, ikke kjedelig. Jeg er meg sjæl. For jeg er ikke så sosial av meg, snarere tvert i mot.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet på de villeste unnskyldninger for å slippe unna de store og sosiale sammenkomstene. Det er liksom ikke helt meg, jeg syntes ikke det er kult og det eneste jeg egentlig vil er å dra hjem. Være alene og gjøre noe jeg syntes er ålreit. Mens andre har jublet for å få invitasjoner til store bursdagsselskaper har jeg blitt svett og prøvd å finne en unnskyldning til å ikke komme. Ikke alltid, men ofte. Til mamma sin store frustrasjon. For hun har prøvd å overtale meg. Hun har nærmest smisket for å få meg ut døra. Jeg klandrer hun ikke, og jeg vet at hun er ganske så lik selv, men hun har vel kanskje vært redd for at jeg skal føle meg alene. Jeg vet ikke. 

Sist jeg var i en stor sosial sammenkomst var jeg der i to timer, og sendt melding til mamma der jeg rett etter 21.00 skrev:

«Nå har jeg vel vært her lenge nok, så nå kan jeg vel dra?»

Det handler ikke om at jeg ikke liker menneskene jeg er sammen med eller at jeg ikke har det bra, det bare er liksom ikke min greie.

Jeg har alltid beundret de som alltid er sosiale, de som alltid er sammen med andre, som planlegger, som fester (helst hele tiden) og som virker å aldri bli slitne av det. Jeg tror kanskje at jeg har beundret de fordi jeg har følt at det er det som er rett. Det som er kult. For vi blir jo opplært til at vi aller helst skal være så kule som mulig, at vi burde ha flest venner som mulig og at det er fett å være sosial hele tiden.

For man blir jo sett på som litt annerledes og rar hvis man ikke blir med, hvis man sier nei og hvis man faktisk foretrekker å sitte alene hjemme.

Jeg skriver dette fordi jeg for noen timer siden fikk melding fra en jente som følte seg skikkelig teit som heller ville sitte hjemme en lørdagskveld enn å dra på fest. Hun følte seg rett og slett som en skikkelig taper. Men, hun er ikke teit og hun er ikke en taper. Hun er seg sjæl – Og det er helt greit. Vi er for søren ikke tapere fordi vi er annerledes enn noen andre, eller fordi vi er annerledes enn det vi vanligvis snakker om.

Vi må ikke gjøre som alle andre eller gjøre det vi føler at kreves av oss. Vi har lov til å ta valg utifra det som vi liker best og det som er best for oss. Det er helt greit å sitte alene hjemme en lørdagskveld, og man trenger for all del ikke å føle seg verken annerledes eller rar.

Så, hei til du som sitter alene hjemme i sofaen, på rommet ditt eller som gleder deg til å kunne flykte fra festen du er på – Hjem til bobla di. Du er ikke teit, du er ikke kjedelig og du er ikke alene. Ja, selv om du sitter alene hjemme🖤

12 kommentarer

12 thoughts on “Hei du som sitter alene, for en taper du er!

  1. Viktig innlegg😊💖 folk må få være som de er! Vi må slutte å late som om ekstraversjon er det normale, og behandle alt annet som avvik.

  2. Alle liker å gjøre ting litt forskjellig, noen trives mer alene, andre elsker å få masse oppmerksomhet og vise seg hele tiden. Hvem er taperen av disse to egentlig? Jeg mener at man må få lov til å gjøre som man vil, vi alle nyter ulike ting, og det er bare positivt, uansett om man er introvert eller ekstrovert! 🙂

  3. Er så enig. Ikke det at jeg ikke liker folka, får bare ikke noe særlig ut av det når det er så mange av dem på en gang 😀

  4. Viktig å være seg selv og finnes virkelig ikke noe bedre en tiden hjemme alene. Gjøre det man selv har lyst og til, kanskje se ut som den “dass” og ikke bry seg om noe annet en seg selv om en god serie under et mykt pledd. Vi er ikke “tapere” fordi om vi velger å være hjemme uten å være med på alt som skjer.

  5. Elsker å være alene og være hjemme. Hater å være med mange, overnattingsturer og generelt sammenkomster. Du er så forbanna viktig❤️❤️

  6. Godt å se at unge mennesker som andre ser opp til innrømmer å være “seg sjæl”😘
    Er selv 55 år, gift og har 3 barn. Eldstemann har alltid vært opptatt av at vi ikke har mer omgang med venner. Hun er selv helt annerledes, og har den sosiale energien bestandig. Mens sønnene våre er som oss. De synes det er helt topp å være i eget selskap.
    Tror man skal få være 100% helt seg selv, så lenge det ikke skader andre. Tenk så kjedelig hvis vi alle var like😁

  7. Kjempe viktig innlegg! 🙏🏼 Jeg ser nesten daglig at folk er ute med venner, drar på stranda sammen, har jentekvelder, osv. Jeg har ingen å være med på fritiden og må derfor gjøre disse tingene alene eventuelt. Før var det kjipt, men nå går det liksom greit. Har funnet ut at jeg ikke er den typen som elsker sosiale events uansett! Og det er helt greit ❤️ Håper du får en kjempefin helg videre!

  8. Thank youuu!! Det er ikke mange dager sider jeg fikk en melding fra en vennegjeng om at jeg aldri tok kontakt og inviterte med på ting. Jeg liker meg veldig godt alene – og kan likevel storkose meg når jeg er med noen. Men man trenger tid til å innhente seg og tenke på seg selv først!!😍😍😍

  9. Sykt bra skrevet! Er litt morsomt egentlig, fordi jeg føler det samme som deg bare omvendt. Jeg er ekstrovert og jeg elsker å være sosial og er som oftest med på alt, ikke ofte jeg sier nei. Og jeg beundrer de som bare klarer å si nei noen ganger til ting som skjer fordi de ønsker å holde seg hjemme og kose seg alene med hva enn de ønsker å finne på. Før følte jeg faktisk at de var «bedre» enn meg fordi de klarte å si nei eller bare holde seg hjemme, mens jeg valgte å alltid si ja til en fest eller noe sosialt. Men har innsett at ingen er bedre enn den andre og det viktigste er at valget kommer fra det man selv ønske. Så fra nå av, sier jeg ja når jeg vil og nei akkurat når jeg vil – ikke fordi jeg føler jeg må bli med eller må bli hjemme. Og begge to er drit bra 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *