Hei du, din dritt!

Categories Tanker 💭

Hei! Jeg vil at dere skal hilse på Nusse.

Nusse ble funnet på lyse dagen av tanten og kusinen min for en stund siden. Noen hadde dumpet henne i grøfta rett ved en bilvei. Dyrlegen anslo at hun var rundt tre uker gammel. Nusse var livredd og utsultet, men ble heldigvis funnet av noen som tok hun til seg.

Akkurat nå sitter jeg hjemme i sofaen og jeg er i sjokk. Jeg har nettopp lest en artikkel som forteller om hvor mange som dumper kattene sine nå rett før sommerferien. Jeg vet ikke en gang om jeg skal le eller gråte, for det er så tragisk. Jeg klarer faktisk ikke i min villeste fantasi å forestille meg det en gang. Er det i det hele tatt mulig?

For hvem er disse menneskene som gjør dette? Hvem er disse menneskene som dumper dyrene sine i en grøft akkurat som at det skulle ha vært søppel? Hvem er disse menneskene som mishandler dyrene sine på denne måten?

Er det naboen min? En gammel lærer? En venninne?

Jeg klarer ikke å forstå det, men er ting er sikkert og visst: Om jeg kjenner deg, og du er en som dumper katten din i en grøft for et par uker på solsenga på Mallorca – Da slår jeg opp, her og nå.

For kom igjen a folkens! Det er dyr, og de skal verken behandles som kasteballer eller som søppel. Det krever et enormt ansvar å ha dyr, og hjertet mitt gråter av å tenke på alle de kattene som blir behandlet dårlig.

Katter er ikke noe vi kan skaffe oss bare for at de er søte. Katter er ikke noe vi bare kan kvitte oss med når vi går lei eller når det ikke passer så bra å ha de. Katter er ikke noe vi kan gi i gave til noen som er interessert i et kvarter. Og forresten: Katter er ikke en gave, de er et familiemedlem.

Så til deg som skal på ferie, og som dumper katten din i en grøft: Jeg håper ferien din blir skikkelig dritt, akkurat som deg.

DEL GJERNE, så kanskje vi kan stoppe noen som holder på å gjøre noe skikkelig dumt. 

Hilsen meg, og Nusse.

23 kommentarer

23 thoughts on “Hei du, din dritt!

  1. Fantastisk! Elsker at du er så direkte om sånne temaer. La dem høre det! Hytt hytt! 😬🐱👍🏻

    1. Fra ei som jobber i dyrebeskyttelsen: TAKK! TAKK for at du tar opp dette! Takk for at du når ut til langt fler enn hva den “vanlige mann i gata” gjør! Takk for at du bryr deg og taler for de som ikke kan snakke med språk vi forstår!
      Du belyser et stooort problem! Håper flere bloggere, influencere og gjerne også andre kjente personer, følger ditt eksempel! Takk!

  2. TAKK for at du setter ord på mine følelser. som jeg skulle ha skrevet det sjøl. blir å dele dette på min fb. for å få ut disse ordene er VIKTIG. å kanskje er det en av de som gjør slikt leser det. det hadde kanskje fått de til å tenke litt. Tommelen opp for oss som verdsetter dyr å ikke behandler de som søppel og kasteball. Hilsen mæ som har 2 katter selv. den eldste er 16 år💗👍

  3. Digger at du tar opp dette temaet 🙂 Det er helt forkastelig at folk kan behandle dyrene sine sånn! Håper “karma” slår til med full kraft!

  4. Ja, hvem er det som gjør slikt? Har fundert på det, men etter å ha sett dokumentaren om svinebøndene i går ble jeg litt klokere. Det er urovekkende at så mange mennesker har mangelfullt utviklet empati og følelsesregister. Det virker som disse menneskene skjønner at det de gjør ikke er rett, for det har de kanskje lært en gang. Men der stopper det. Når den følelsesmessige mekanismen er borte blir et lite liv bare en ting. Skremmende! Men hvorfor skal slike mennesker ha dyr, når de egentlig ikke føler noe for de?

  5. Den fantastiske jentepusen min ble funnet på den måten…. Alt for liten til å være borte fra mammaen, ble hun og resten av kullet funnet i en pappeske ved Mosseveien. Forlatt til å dø.
    I fjor måtte hun avlives etter et hjerneslag og sviktende organer. Da var hun NITTEN år gammel. Snakk om å lure skjebnen 😍 Grusomme mennesker – fabelaktig pus – og flotte Dyrebeskyttelsen som sørget for at hun fant veien fra dødsdommen i pappesken og til livet med meg.

    1. Min pus ble funnet sammen med en av søsknene sine i en plastpose med et skittent teppe og en halv pose kattemat. Hu er nå 4 og både hun og den andre pusen har kommet til en familie som elsker dem. 😊

  6. Godt at det er noen som passer på her i verden 🙂 😃 du er helt fantastisk 🙂

  7. Sommeren for 10 år siden dukket det opp en kattunge i nabolaget, jeg var bare hjemme for å vaske klær og dro igjen. Den var så tillitsfull og kosete, jeg satte ut mat de dagene jeg var hjemme og kikket på Dyrebar om den var savnet. Men ingenting. Jeg satte opp lapper la ut på Dyrbar men ikke noe svar. Første natta den sov inne sov den hele dagen etter. Var nok veldig sliten etter å ha vært ute. Jeg tok den med til dyrlegen og fikk den sjekket og den var frisk og rask. En guttepus. Jeg skulle kontakte noen for å komme å hente han, men fant fort ut at han her beholder jeg selv. Nå idag er han her fortsatt og jeg har aldri hatt en så spesiell og snill katt. Han er kjendisen i nabolaget og han besøker de alle. Etter mange år fikk jeg vite hvor han kom fra og hvem som hadde hatt han. Familien som hadde han egentlig, de bare solgte huset og flyttet fra han. Sånne mennesker har jeg ikke ord for og at noen mennesker er så slemme mot dyr kan ikke jeg fatte. Historien til min katt endte lykkelig men er ikke alle andre katter som får et sånt liv.

  8. Takk for at du belyser et så viktig tema. Politikere i Norge gir blanke faen i dyrevelferd her i landet, og da spesielt temaet dumping av katter (og også kaniner og andre smådyr). Katteorganisasjoner rundt om i Norge drukner i hjemløse dyr, hvor de aller fleste faktisk har hatt et hjem da vi ikke har villkatter i Norge. Frivillige fantastiske mennesker dropper sommerferien og ellers det meste av fritid for å rydde opp etter empatiløse drittfolk som behandler dyr som søppel. Selv jobber jeg som frivillig forvakt hos den lokale dyrebeskyttelsen. Vaske, kose og og mate hjelpesløse, redde, uforstående katter som må sitte i bur dag etter dag, uke etter uke fordi hjemmet de engang fikk ikke ville ha dem lenger, eller ikke tok seg bryet med å kastrere og chippe slik at det er umulig å finne ut hvem som faktisk eier dem når de naturlige driftene tok overhånd og de kom for langt unna hjemmet og ikke finner tilbake, eller ble sluppet ut alt for tidlig etter flytting. Faen altså – folk på skjerpe seg.

  9. Jeg er involvert i Dyrebeskyttelsen og jeg kaster av meg hatten og trampeklapper for slike innlegg! Helt fantastisk! Endelig en blogger som drar frem dette på en ordentlig måte og belyser problemet i stedet for å vinkle det mot at dyrene er søte og fine, for hvilket publikum når man da!? Enda flere som skaffer seg katt fordi den er søt og ønsker å gi et hjem, men som ikke er tilstrekkelig informert om alg ansvaret, den økonomiske delen og ikke minst, hvor lenge en katt faktisk lever!
    Sannheten er at dyrevelferden for spesielt katter er helt grusom!!
    Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har revet meg i håret av fortvilelse og nærmest stablet katter oppå hverandre i mitt eget hjem fordi kapasiteten er sprengt og det andre alternativet er at de fortsatt går ute eller avlives.
    Det å jobbe i en frivillig organisasjon burde alle gjøre slik at de får øynene opp for all den jobben som legges ned og de situasjonene vi møter hver dag. Det er helt forferdelig å stå å si nei til å ta inn eide dyr, vi jobber jo hovedsaklig for hjemløse og prioriterer dem, for så å få slengt i trynet at siden vi ikke kan ta katten (gjerne på veldig kort varsel) så må den avlives. Tenk å få seg til å si noe sånt! Dette er også en vanlig mann i gata, de du møter på butikken som handler inn til fredagstaco-de dumper katten sin på fremmede mennesker og skylder på deres kapasitet for at katten da “må avlives”.
    Må legge til at det heller ikke mangler andre tilbud som kennel,pensjonater osv, men det koster jo penger! Og dette er gjerne mennesker som ikke har påspandert katten sin hverken kastrering, chip eller vaksine.
    På denne måten blir kattens verdi redusert til null, for det koster ingenting å skaffe seg en.Legger man ut et innlegg på Facebook får man hauger av svar med folk som har kattunger som gies bort (gjerne før de er 12 uker også), man tar aldri pus til dyrlegen og kjøper billig fôr fra matvarebutikken, deretter dumpes den i en grøft eller i fanget på en frivillig organisasjon som ikke får endene til å møtes. For å kunne slikke litt sol på Granca!
    Håper disse menneskene blir kraftig solbrent første dagen Og ligger inne med matforgiftning hele ferien, at flyet hjem kanselleres, bagasjen mistes og at samvittigheten biter dem I den såre ræva diarebefengte ræva.

    Dagens utblåsning, til vanlig er jeg veldig hyggelig 🙂

  10. Det er dessverre mange som aldri skulle hatt dyr. Ikke katt og ikke hund! Bare på en dag kom det inn 59 henvendelser fra folk som var blitt «akutt» allergisk mot hund, de er litt vanskeligere å dumpe 🤬. Det burde vært plikt å ta dyresertifikat!!! Så mange onde mennesker som ALDRI skulle fått lov å ha dyr 🤬

  11. Tusen Takk til deg som tar dette opp pga det fins for mange sånne Drittfolk som gjør akurat det,og de burde fått samme behandling! De skulle vært nødt og være utendørs når det blåser og regner som verst uten mulighet til og komme seg under ett tak og uten mat og drikke i flere dager eller uker så skulle vi hørt og sett hvordan de syns det føltes! Det er hvertfall min mening om slike hjerteløse folk! Jeg er helt enig i og ha dyr er ett stort ansvar og dem som ikke synes det,de tar ikke godt nok vare på dyret da!- Sånn er det bare! Jeg har nulltoleranse for dyremishandling og de som setter seg selv før dyret dem tar heller ikke vare på dyret sitt! Dyr er ikke en leke som man bare kan gi vekk til andre når dem ikke orker mer,og ta dyret tilbake igjen når dem finner det for godt ! Det mener jeg er Dyreishandling pga dyr har også følelser og kan gå i savn og sorg over og ha vært i mange år hos den andre personen og selvsagt knyttet sterke bånd!- Jeg snakker av egen erfaring og etter og ha oppfostret,tatt godt vare på ,betalt alt for dyret ,med glede i 5 år så fant personen som anskaffet seg dyret,ut at nå passer det for meg og ha dyret ! Helt sykt og behandle dyr som de skulle vært en leke,og det verste av alt er at dyret får ikke være hos meg mer !Det kaller jeg Dyremishandling og en egoisme uten like og la dyret gå i savn og sorg og la meg gå i savn og sorg pga jeg vet at dyret er det! Nei,det er mange som ikke skulle hatt Lov og ha Dyr i det hele tatt,men så flott at noen gir beskjed om dette store problemet ! Tusen Takk <3

  12. Våre to svarte pusejenter ble dumpet 3-4 år gamle i skogen ved et hotell i Asker. De lever i beste velgående, adpotert av dyrebeskyttelsen. Helt grusomt at noen klarer å gjøre dette mot disse små nurkene

  13. hei. takk for ett godt innlegg. jeg er så enig. jeg har 2 katter og en papegøye. styr å ha de på kennel og.. det har jeg gjort en gang, og aldri mer.. jeg er lærer i den videregående skolen så sommerferien min er lang. jeg koser meg med dyra, mitt valg og sånn er det, dyra mine er dyrbare, de fortjener kun det beste. eneste som funker som dyrepasser er muttern, dyra er trygg på henne.. men hu å fattern reiser på turer hele sommerhalvåret så da blir jeg hjemme da 🙂
    nok om det supert at du tar deg av lille nurket, kjempesøt 🙂 ønsker dere alt godt og god sommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *