Hei du, din dritt!

Categories Tanker 💭

Ungdommen møtes, fester og deler det på sosiale medier.

Voksne arrangerer alternative sammenkomster der det skåles, drikkes og festes.

Hysteriske damer ringer til skjønnhetssalongene og tilbyr seg å betale det dobbelte for en behandling, og nærmest trygler de om å utføre behandlingene svart.

Kjendiser har plutselig nystelte negler på Instagram.

Og jeg må bare spørre… Hva er det vi holder på med? KØDDER DERE?!

Det er så forbanna dumt og det er så forbanna egoistisk.

Folk mister jobbene sine, inntektene sine og tryggheten sin. Syke mennesker får beskjed om at nødvendige operasjoner og behandlinger må settes på vent. Studentene sin fremtid er usikker og satt på vent. Leger, sykepleiere og andre viktige ansatte i helsesektoren jobber rumpa av seg med egen helse som innsats. Folk får ikke gitt klemmer til de som de er glade i. De eldre sitter ensommere enn noen gang. Altfor mange barn låses nærmest inne sammen med egne overgripere. Skal jeg fortsette?

Også har vi dere da. Ja, du! Hei du, din dritt. Dere som sutrer over at dere ikke får festet fra dere. Dere som er hysteriske over at etterveksten begynner å bli synlig, at botoxen er i ferd med å gå ut og at neglene er #NotOnFleek. Dere som samler vennegjengen, fester og skåler i solveggen. Dere som gir beng.

Er det den samme mammaen som tillater ungen sin å dra på fest, som vil betale dyre dommer for å få fikset neglene sine svart?

Slutt å drit dere ut. Gjør som dere får beskjed om. Ta en for laget. Jeg driter i om det er deilig i parken med vennene dine eller at neglene dine ikke ser ut. Folk mister jobbene sine her, folk blir syke, folk sin fremtid står på spill.

Folk dør faktisk her, og jeg lurer egentlig på hvem som må dø for at du skal forstå alvoret.

DEL GJERNE.

– Følg meg gjerne på Instagram: @martine.halvs

84 kommentarer

84 thoughts on “Hei du, din dritt!

  1. Det er selvfølgelig utfordringer ved denne dugnaden som berører alle på en eller annen måte. Det er sikkert fryktelig kjedelig å ikke få brukt hytta, eller på et eller annet vis få den personlige luksus pleien kroppen hadde trengt akkurat nå. Ja, det er luksus mye av det som folk hyler og skriker etter. Hadde folk lagt vekk sine egoistiske handlinger og tankesett, og heller forsøkt å ringe eller sende meldinger til noen som sitter alene med tunge tanker og utfordringer så håper og tror eg flere ville hatt mer ut av det på sikt. Noen har måttet arrangere begravelse uten mange av de som skulle vært der, uten å kunne gi en klem i vanskelig tid.

    1. Så enig med deg🙏 om alle bare hadde bidratt, og sluttet å være så jævla egoistiske så hadde verden blitt en bedre plass❤️

  2. Det er jo så populært å klappe for tiden. Kanskje disse burde stille seg opp på verandaene sine en kveld, sammen med de som hamstrer og som prøve å selge Antibac til 1000 kr flaske, og klappe for seg selv!

  3. Du fikk sagt det👍👏
    Synd at flere må miste noen før det kommer dem nærme nok!
    Ta en for landet!

  4. Takk. Dette burde ikke være så vanskelig for folk å forstå, men hensyn og folkeskikk er det visst ikke alle som driver med lenger. Men man skulle kansje tro at overlevelsesinnstinktet koblet inn til slutt?

  5. Besteforeldrene våre måtte ut i krig å kom ikke hjem på flere år, dere må sitte i sofaen å kose dere. HVA FAEN KLAGER DETE PÅ??? Bortskjemte drittunger hele gjengen!! Jeg sitter i Spania hvor det er VIRKELIG karantene å pansrede kjøretøy med væpnede soldater patruljerer gatene etter mørket. TA TIL VETTET, FOLK DØR I HOPETALL!!!

    1. Trist utvikling i spania og italia😢 nå håper vi at det ikke går så langt i norge 🤔😊

  6. Ja,egoister,selvdiggere,ta dere sammen og bruk energien på de som trenger en telefon,en OMTANKE i disse tider. Covid19 ser ikke forskjell på fattig eller rik. Vi kan rammes alle.
    Så alle sammen BRUK hodet ,til beste for oss alle

  7. Amen! Fatter ikke hva slike folk tenker på. Når jeg hører uttalelsen, “jammen jeg har ikke viruset”, “viruset er kun farlig for eldre folk og de som er syke. Det er ikke så farlig med dem. Det er den sterkeste rett”, får jeg lyst til å filleriste dem etter nakkeskinnet”.

  8. Tja?? Disse påleggene og arbeidsnedleggelsene. , Stengingen av skoler osv vil helt klart ødelegge økonomien og dermed ta livet av mye mer folk enn noe coranavirus greier! Ingen har hittil dødd “av Corona virus, men noen dør “med” coronavirus! Spørsmålet er om ikke disse menneskene ville dødd uansett, og at alle disse forholdsreglene for det løgnaktige Kinas coronavirus er bortkastet og gjør vondt verre!!

    1. For en dust av et troll du er. Og å bruke Erik Solbergs navn attpåtil.

      Du er ikke morsom, interessant eller intelligent. Nå fikk du litt oppmerksom, og jeg håper det var verdt det.

      1. Her inne var det mange som bryter regjeringen og Bent Høye sin innstendige oppfordring om å ” være litt snille mot hverandre, og dempe ordbruken i den offentlige debatten” Gjelder ikke reglene for dere?

    2. Her må vi bare håpe karma gjør jobben sin! For hvis det er sånn du er som menneskehår jeg ingen annen kommentar. At det går an!

    3. En del dør med viruset, saerlig i begynnelsen, der Norge er nå. Deretter er det en del som uansett ville dødd snart. Men så kommer det faktisk en del som verken er gamle eller syke, inkludert leger, sykepleiere, politi, prester, … Det har allerede dødd noen 10-talls under 40 i Italia. I mitt nabosykehus her i Italia, så er det kun intensivpasienter opp til 60 år. De som er eldre og har behov for respirator vil ikke få det, uansett hvor friske de var på forhånd. Og uten respirator, så dør de. Respiratorene blir brukt til å redde yngre, feks pasient 1, som er en 38 år gammel løper i god form. Han overlevde såvidt.

      Og i tillegg kommer verdigheten. Folk dør alene. Enker og enkemenn må sørge alene, fordi barna ikke kan besøke dem. Kanskje tiltakene kan lettes litt etter at vi vet mer, men du underdriver virkelig faren med dette viruset.

    4. Hvilken stol har du gjemt deg bak?? om folk dør AV eller MED Coronaviruset som du sier, er bare semantikk!! Viruset er et faktum! Det dreper dem med nedsatt immunforsvar, det er et faktum! Nå har det også drept både barn og unge, så det kan ikke sies å BARE drepe gamlinger og syke! Det er også et faktum!
      Jeg er (heldigvis) en kvinne, men dessverre i høyrisikogruppen… både i f.t. alder og immunforsvar angår, og når jeg hører sånn svada som du presenterer, så blir jeg flau på deres vegne!

      Å, jo – lurer du på hvorfor jeg sa “heldigvis kvinne”? Jo, for jeg har 2 x-kromosomer, som gir meg dobbelt beskyttelse – du er mann, og har xy-kromosom, altså halvparten av min genetiske beskyttelse! Dessuten har jeg vett til å holde meg inne og ikke sette hverken meg eller andre i risikosonen. Har du?

    1. Det er vel du som bør filleristes som ikke forstår problemet. Har du tenkt på alle som nå mister sine arbeids plasser og går konkurs. Mange får psykiske problemer og tar sine liv. Er det det du syns er ok. Nå dør 3-4 personer hver dag i Norge i psykiatrien og mange på grunn av diktatur bestemmelser. Som du ser er det bare bagateller at noen få eldre dør på grunn av smitte. De fleste har selv skylden for sin død eller dårlig helse på grunn av vannskjøttelse i lang tid. Helse myndighetene gir mye dårlige råd. Hva er viktigst; De få eldre som dør av smitte eller de 100 vis som dør i psykiatrien i Noge? Økonomi Krise er det nå, og ikke noe annet. Det er vel du som er tufsen? Hvorfor forteller ikke myndighetene at det er C vitan som er vidunder medisin også nå. Ta store doser C vitamin og slutt å skjell ut andre.

      Kåre H.

      De største skadene i denne sammenhengen er det våre helsemyndigheter som påfører oss. Vi som har bevart vår forstand syns dette er den største skandalen noen regjering har påført oss i Norge i fredstid.

      1. Heldigvis enda en som bevarer fatningen midt i det kollektive panikkanfallet som ikke minst folk i sosial medier skaper. Dette innlegget til Martine Halvorsen er ren mobbing og uthenging av hytteiere. OG, hun forståråpenbart ikke sammenhengen i samfunnet. Men, heiagjeng av andre uintelligente damer, det har hun .

        1. Vær så snill! Reis på hytta og få for guds skyld TV2 til å dekke saken der dere må kravle til sykehuset på egen hånd. Vær så snill, gjør det, jeg har et stort behov for å få meg en skikkelig god latter.
          Ser for meg deres stakkarslige spjelking av armer og bein, snott og tårer. Reis, break a leg!

  9. For det første vil vi alle dø en eller annen gang. Betyr det at livstiden til 1,3millioner nordmenn skal kortes ned av den grunn? Det er nemlig antallet nordmenn som idag lever med en underliggende sykdom. Betyr det at hun som kunne levd med kreft i 10 år til skal dø om bare en uke for at du skal få dra på hytta i påsken?
    Hvis viruset hadde vært en løgn tviler jeg på at verden som en helhet hadde innført slike inngripende tiltak ovenfor enkeltmenneske. Dessverre er viruset og situasjonen vi nå befinner oss i ekte, og ja de bringer med seg økonomiske konsekvenser. Men viruset og konsekvensene av det både på det sosiale, helsemessige og økonomiske planet blir bare verre jo lenger situasjonen varer. Og når folk ikke følger reglene og rådene fra myndighetene vil flere dø, ikke bare fordi viruset spres og dermed smitter flere innenfor risikogruppene, men også på grunn av dårligere økonomi hos den enkelte som du nevner som en årsak til død i denne sammenheng. Poenget til Martine blir derfor bare desto viktigere basert på de argumentene du presenterer. Derfor må vi holde oss hjemme og høre på myndighetene slik at vi som et samfunn sammen bidrar til at en fremtid hvor vi igjen kan leve som normalt mens det både er økonomisk og helsemessig gunstig kommer fortest mulig!

  10. Hei alle sammen som rakker ned på alle andre som er kaller andre egoister og mye annet. Ja jeg er en av de som ikke forstår at ikke folk skjønner alvoret i denne situasjonen.
    Men jeg er og egoisten som veldig gjerne kunne tenkt å stikke vekk fra byen, ikke for å sole meg. Eller kose meg med en kald øl etter en skitur, Men rett og slett for jeg er redd, for meg selv, min samboer som sitter hjemme og er redd pga angst. Vi er begge i risikogruppe gange mange ganger. Og jeg må si at jeg er lei meg at alle kaller meg ein sleip jævel som vil vekk fra byen. Når folk i byen er gale. Dvs å gå en tur ute i helgen for min del ville vært galskap. Å utsette meg og min familie for smitte for de halve verden absolutt skulle ut å gå tur i skog og mark. Min trygghet ligger i at vi sprer oss, og får vår egen lille flekk å kose oss på. Så tenk litt på hvilke motiver folk har for å være en jævla egoist. Før dere skriver et innlegg. Hilsen kronisk syk, kreft og lunge pasient

    1. Takk Merete.
      Martine Halvorsen rir på en bølge av hat mot hytteeiere. Antar hatet skyldes ren misunnelse som velter opp av folkesjela. Hverken Aavitsland eller Giesche, som begge er smitteverneksperter med høy utdannelse og lang erfaring, støtter hytteforbudet, som ikke er begrunnet i fakta,men ren frykt i kommunene.

      1. Dra til den hytta da vel. Men kom ikke å forlang noe når dere blir syke da. Da er det nemlig ikke plass til dere. Er det så forbanna vanskelig å forstå da.

    2. ❤️❤️❤️ stay strong ❤️❤️❤️ Forstår dere ,mine tanker går til dere som er extra utsatt og berørt i disse vanskelige tider ❤️ Håper dere klarer finne noe glede i hverdagen nå ,selv om dere ikke får dratt bort fra byen og galskapen som skjer ❤️ Hilsen ei som er livredd selv og godt kunne tenkt seg å rømt bort til ett trygt sted ❤️✌️

  11. Slutt å va så hysterisk, va heller fornuftig å bruk sunn vett. Dokk overdriv så mye. Å d hær jævla media å folk som sett heime å sutter over alt mulig å skriv innlegg å lægg ut D e no dokker som e idiotia… det e dokker som lag ett Satans oppstyr.

  12. Jeg er fullstendig enig med deg i at dette er toppen av egoisme!
    Men, samtidig er jeg ikke særlig overasket, fordi dette har vært en utvikling som har pågått gjennom mange år, i tråd med at Nordmenn generellt har fått bedere råd.
    Den kollektive tanken eksisterer kun i svært liten grad.
    Det å stille opp på dugnad f.eks. sitter veldig langt inne hos svært mange, de vil heller betale seg fra det enn å delta!
    Vi har blitt så bortskjmt av all matrialismen og indoktrinert av all amerikansk levevis, med bruk og kast og ville ha noe som er minst like flott som det naboen har.
    Hver kjernefamilie hvor begge de voksne er i jobb, har ofte to biler OG HYTTE……..!

  13. Enig.

    Vet dette ikke er realistisk, men tenk om at alle som var smittede hadde et eget “smittemerke” (eks som mønstrene på fingertuppene-alle er unike). Så når et dødsfall skjer, kunne man se hvilket “merke” vedkommende hadde blitt smittet av. For tror om folk (tenker da på de som slurver) hadde blitt konfrontert med det, hadde det straks blitt mer skjerpings.

  14. Bra skrevet 👏👏👏 Jobber som sykepleier og har pasienter som gråter av ensomhet fordi de ikke kan ha besøk. Vi som helsearbeidere er helt oppi pasientene for å kunne gi den pleien og tryggheten de trenger, mens vi risikerer vår helse. Så ser vi alle disse menneskene som gir F og er mer opptatt av å gå på hytta, eller alle på fest eller tenke på seg og sitt..

  15. Folk mister jobbene sine, inntektene sine og tryggheten sin i hyttekommunene, fordi hytte-turister uteblir …

  16. Alle kommunene med hyttegrender på størrelse med en liten landsby, er som oftest små steder med meget begrenset antall leger og helsetilbud.. Så når alle disse hodeløse egoistiske kyllingene bytter bostedsadresse for å kunne være noen dager på hytta.. Så risikerer de som faktisk bor i kommunen å måtte vente ekstra lenge på hjelp, fordi enkelte kun tenker på seg selv!! Lavmål spør du meg!!

  17. Takk for at du setter ord på dette. Det er sjokkerende å se hvor egoistiske noen er nå. Hamstrer mat, tenker at viruset ikke gjelder dem, går på fest selv om de føler seg syke (eller til og med har testet positivt på viruset). Det er på tide å tenke på hverandre nå.

  18. Er det sant…? Jeg trodde dem bytta bostedsadresse grunnet tre ukers utvidet påskeferie jeg. Må visst revurdere hva jeg tenker om det….
    Det andre har jeg igrunn ikke reflektert så mye over, men det er sjukt i disse tider å hause opp hår/negler/botox osv….

    SKUFFENDE AT DET ER SÅ MANGE EGOISTER

  19. Som min gamle stefar i England sa i går: jeg er mer redd for alle idiotene som landet myldrer av, enn coronaviruset….

  20. Dere fordømte egoister ! bruk påsken til å hjelpe et ensomt ,sykt menneske istedenfor å tenke på dere selv. Ta noen tlf til noen som er alene ,og ensomme. Meld deg inn klar for hjelp,og vær et medmenneske-isteden for å digge dere selv og bruke tiden på fyll og fest. Kanskje du el en av dine kjære er den neste som blir syk. Hva da? klager du for at ingen stiller opp for å hjelpe. Egoisme er en stor uting,lær deg å strekk ut en hånd og vær et godt medmenneske. God påske,håper den ender med god samvittighet!

  21. Bra skrevet!! Enig!!! Motbydelig oppførsel og skremmende at folk gir så faen!! Får sette ut soldater i gater her også!! Faen så forbanna jeg blir. Vi holder oss inne selvom vi ikke er syke, alle bør gjøre det!! Tre uker snart, blir gal og barna er lei av å spille..(ikke bare det de gjør altså) men vi gjør det for ikke å bli smitta av idioter som flyr rundt, eller smitte tilfelle om man har d i seg.. så ja, slutt å syt over ettervekst, hyttekos som ble avsluttet, neglene osv, bit de av isteden i redselen av at dine nærmeste skal bli syke og ikke overleve enn at du gir faen!

  22. Tusen takk for at du fikk “sagt det “. Du blir en helt i mitt syn. Håper disse oppblåste drittsekkene snart forstår alvoret. Jeg har ett fam.medl med diabetes – astma, høyt blodtrykk -lavt stoffskifte o.fl Er skitredd for at den personen skal bli rammet og død. Og d er en ung person. Skriv mer og legg ut alle dere unge som skal leve videre i uant år fremover og ha ett så godt liv som mulig.

  23. Ikke hyggelig å bli kalt dritt fordi en ønske å reise på hytta! Husk at det ikke er et smittevern tiltak. Små hyttefelt som ligg nærmere mitt sykehus vil ikke være belastning for lokalsamfunn. Så kanskje du skal nyansere din kritikk…?

    1. Jeg er helt enig med deg. Arvid Holme. Dette Martine Halvorsen holder på med her, er ren mobbing. Og,hun får den ukritiske mobben med seg, ser jeg. Skal man dømme ut ifra kommentarene her, er det ikke mye intelligens å spore i befolkningen.

      1. Live, siden du er så intelligent, kan ikke du lese artikler fra påsken i fjor?
        De er enkle å finne på nett og der kan du lese hvor om mange skadetilfeller det var ute i løypene og bakkene i 2019.
        Artiklene er veldig enkle å lese med store bokstaver, punktum og komma på riktige steder, så kanskje du lærer noe om tegnsetting i samme slengen!
        God påske 😘

  24. Erik Solberg:
    Hvilken verden lever du i egentlig? Følger du med på nyheter og hva som skjer i landet her??? I verden generelt??? Norge er bare startsfasen av denne pandemien, så du skal være glad for forhåndsreglene. Nå spres smitten over tid, så sykehusene har plass og kapasitet til de sykeste. Flere og flere yngre som blir lagt inn på sykehus nå. Kommentaren din sier mye om hva slags person du er…
    Fikk du ikke lov til å dra på hytta kanskje ? Les deg opp!

  25. Hei du. Jeg så nettopp på tv2 da du hadde blitt slått ned. Håper det går bra med deg nå og at du ikke har for mye etterplager av det. Jeg har full forståelse for at du kan ha det. Jeg kjenner store sterke menn som har pstd pga vold på gata. Så hvem som helst kan bli påvirket av noe sånt. Men jeg lurer litt på hvor bodde du henn i Sverige når dette skjedde. Også må jeg desverre spørre om hva slags etnisitet han var? Hvis du ikke vil svare her så send meg en Epost:[email protected]
    Ha en fin dag.

  26. I min verden VAR nordmenn,solidsriske,givende,som samlet penger til gode formål,tenkte på nabo’n, hjalp til med frivillighet osv..JEG SA VAR..I disse tidene med korona spredd over hele verden, fikk jeg SJOKK… normenn ER BARE bekymret for sine egne egoistiske små verďner..At vi er bortskjemte,krevende, egoister,SOM TROR VI KAN GJØRE SOM VI VIL,BARE LOMMA ER FULL AV PENGER..
    JEG skjems over det jeg leser,hører ser…SKAM DERE..

  27. HÆÆÆÆ?!? Er det sant! Er det mulig, trodde virkelig at mange startet å forstå poenget jeg! Kanskje litt feil å si, men tror noen ikke forstår alvoret før de selv blir rammet – dessverre:( Eller bare rett og slett driter i det… Nesten litt latterlig når man er så desperat for å se flott ut i denne tiden her at man kontakter skjønnhetssalongen sin, så utrolig flau og trist!

  28. Fra koronavettreglene til Røde Kors :
    “Du må ikke bidra til at frykt for viruset fører til stigmatisering av enkeltmennesker eller grupper.”

  29. Godt skrevet! Det som også tydeligvis ikke blir forstått er at jo fler som gir blaffen i «reglene» gjør at vi andre får livene våre satt på vent lenger.. At du drar på fest, stenger meg inne lenger. Kan det være så vanskelig å motta, godta og gjøre som man får beskjed om? Alle vil vi jo det samme – at alt skal bli som før. Men det forutsetter at alle drar i lag. Værsåsnill – ikke gjør noe som bidrar til at det blir enda strengere! Mitt mareritt er at det blir som i Spania, hvor man ikke kan gå mer enn 100 meter fra huset sitt. Dette kan vi klare! Jeg velger å ha trua! Tross alt!

  30. «Bytter bostedsadresse» SVADA. Flytte permanent på hytten også, da eller? Boplikt på bostedsadresse.

  31. Fra ei som faktisk er skikkelig syk og i risikogruppen:

    Jeg er helt uten ord over hva folk her kommenterer. Martine her har gitt eksempler, det er nok ikke bare hytteeiere og de som vil fikse seg hun er ute etter å henge ut. Men å vise dere eksempler på egoistiske mennesker. I Spania og Italia blir syke og eldre etterlatt alene for å dø. Tenk dere den frykten de stakkars menneskene disse har hatt.. Vil dere at det skal bli slik i Norge også?

    Personlig har jeg selv vært ganske syk i 2 uker i dag. Har måttet være i isolasjon siden 24 februar pga dårlige lunger. For 2 uker siden fikk jeg en skikkelig infeksjon etter vaksinene som skulle gjøre lungene mine sterkere til bare og takle influensa og lungebetennelse som samt kunne muligens gjort at viruset som nå herjer i verden. Ikke skulle utgjøre at jeg muligens dør om jeg får viruset i kroppen. Jeg har ikke Corona viruset. Men pga en dum vaksine, fikk jeg infeksjon som har gjort at jeg har hatt hele 3 stk som har nå endt i infeksjon i lungene. Ingen vet hva utfallet kan bli.

    Når dere sitter der og forsvarer psykiatri osv. Og rakker ned på at samfunnet skal være i isolasjon. Må dere rett og slett tenke om igjen. Jeg sliter også med angst og PTSD. Klart det er kjipt å være inne i 4 uker. Men altså, kom an folkens. Er det viktigere å gå ut å være sosiale enn at andre må nødt å dø? Kanskje nettopp dine egne besteforeldre, foreldre, søsken, barn eller venner som kan bli alvorlig syk av dette. Jeg selv merker det at å være i isolasjon pga man ikke skal bli mer syk, tærer på. Det tærer også på bestemoren min som er vandt med å få besøk av oss i familien. Men hun klarer seg bra fordi om. Jeg ringer henne nesten hver dag.

    Dette viruset er ingen spøk og her må vi alle gjøre en innsats for at alle skal føle seg trygge!

  32. Er så enig med deg! Vad feiler det folk!! Hytta står der, den kan brukes senere på året! Men blir dette viruset tar liv, og dem får vi aldrig tilbake! Skjerpings folkens! Norge har värt i krig för, da blev fedre, sönner og bestefedre sendt ut i krigen. Nå er det krig og, å allt som kreves nå er at dere blir hjemme!! Hvorfor er det så forbanna vanskeligt?? Skam dere!
    Vi klarer av dette, men da må alle gjöre sitt til.
    Ett bra blogginlegg som jeg deler.

  33. Godt skrevet.

    Skulle gjerne lagt til noen ekstra lovendringer nå som folk ikke klarer å oppføre seg:

    – Brudd på karantene 50,000 NOK i bot.
    – Bytte av bostedsadresse til ny kommune, 25,000 NOK.

    Det hadde nok gjort susen.

  34. Så enig! Eg skulle heller vært på rehab etter kreftoperasjon,men er isolert! Tøft,men eg skal klare det! Stå han av ! med mine nordnorske el finske gener!

  35. Koronakrisen er en tung tid for oss alle. Den berører alle deler av samfunnet på en negativ måte og det er viktigere enn noen gang å fostre samhold og positivitet.

    Slike idiotiske innlegg som dette er noe av det verste jeg ser i denne tiden. Bedrevitere som på død og liv skal surfe på den politisk korrekte bølgen av hat mot folk som bryter normene.
    For guds skyld, slapp av. Ja, du er utrolig flink som overholder myndighetenes råd – finnes det ikke en annen måte å få kommunisert dette på, enn å måtte spy eder og galle over andre?

    Ekspertene er uenige om så mangt – både stenging av skoler og barnehager, hytteforbudet og karantenereglene. Myndighetene har valgt en vei, som vi alle må og bør følge. Likevel, det må vere lov å stille spørsmål over hvor rigide reglene er. En viss grad av sunn fornuft må kunne komme til anvendelse, uten at folk skal ta til tastaturet og kaste seg over hverandre. Men at vi ikke skal samle hele østlandet i Hemsedal eller Geilo er selvsagt – sunn fornuft.

    Som flere andre nå våger å påpeke; den økonomiske krisen vi nå blir sendt inn i vil også ha en helsemessig effekt på samfunnet. Den er vanskelig å måle. Helsemyndigheten må hver dag ta avgjørelser, hvor man i praksis prissetter menneskeliv – Covid-19 kan ikke være noe unntak. Hold gjerne frem med de strenge tiltakene til over påske, men fram til dess må noen være såpass tøffe at de veier de totale konsekvensene av en nedstenging opp mot dødstallene Covid-19 kan påføre oss.

    Selv er jeg avhengig av både avdragsfrihet og rentekutt for å komme meg igjennom tiden etter koronakrisen. Mest sannsynlig må jeg ut på jobbjakt og privatøkonomien kan stå i fare. Ikke har jeg hytte heller. Men jeg står i krisen som de aller aller fleste, og følger myndighetenes råd. Det vil nok gå bra til slutt. Se så flink jeg er.
    Men naboen min må gjerne reise på hytten med familien sin, 15 minutt borte med bil i nabokommunen. Han havner på samme sykehuset likevel, og ikke har han planer om eller kompetanse til å holde på med noe særlig risikofylt heller.

    1. For det første..Veldig enig i det du skriver her! For det andre… Har både medfølelse, omtanke og toleranse for alle som sliter med både sykdom og andre utfordringer i livet, og faktisk så tror jeg de fleste av oss har ett el flere familiemedlemmer som har en sykdom, som er i risikogruppa, og som vi slettes ikke vil miste. Dette er en helt ny, uvant og kritisk hverdag for oss alle, og den er slettes ikke like lett for alle å takle. Utifra dette så antar jeg at enkelte kan komme til å si, mene eller gjøre ting som ikke virker helt solidarisk? eller kanskje er like gjennomtenkt…,men hva i alle dager er det som får mennesker til å være så inderlig fordømmende ovenfor andre man ikke kjenner hverdagen til?? Det er ikke alle som føler behovet for å legge ut alt om seg selv i sosiale media heller… men hvis noen skulle driste seg til å feks sette spørsmålstegn ved enkelte tiltak som myndighetene gjør b.l.a, så blir de kalt opp for å være både egoister og imbesille idioter. “Skam dere” er det mange som skriver med flere!!!!bak…. Det er helt greit å være uenig, men det er lov å tenke seg litt om innimellom også.

    2. La oss nå til Sverige. Der verdsettes et menneskeliv annerledes enn i alle andre land i Europa, egentlig det meste av verden… Du ser opp til Svenskene? Skikkelig empatiske myndigheter som sikkert knasker Plaquenil som bringebærdrops.
      Men over til denne hyttetrafikken… har du giddet å lese artikler fra påsken i 2019? Hvor belastet helsevesenet og mange andre instanser var på grunn av skader som skjedde på fjellet?
      Hva er det som er så vanskelig å forstå egentlig?

  36. Jeg er så enig med dere. Så egosentriske handlinger bør bøtelegges med store bøter som svir.
    Det er gudskjelov flertallet som velger å følge det som er bestemt. Vi får bare håpe dette stopper opp snart så alle kan nyte både hytter og ferieturer i år.

  37. Hei!
    En annen side av saken er jo at disse serveringene, hudpleiesalongen, frisørsalongene etc også er noens jobb!
    Når du skriver att folk mister Jobb, innntekt og trygghet så bidrar man 100% til dette ved å stenge ned!! Jeg bor i Sverige, her flyter forløpig alt på nesten som normalt i samfunnet, men i mindre skala. Og tenk…..Sverige ligger omtrent på samme nivå som Norge pr capita når det gjelder coronamitten. Derimot tenker man att det er bra å ha et samfunn å komme tilbake til når dette har roet seg.

  38. Ja, og tenk at det å ikke kunne dra på hytta har blitt den store nasjonale utfordringen . Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves.

  39. “Live Hansen/Live Hanse/Erik Solberg” og likesinnede: Jeg vil bare si en ting til dere: Bare vent et par uker. Det er mulig at dere da vil forstå at dette er ALVOR! Det kan virke uvirkelig og du tror sikkert at du ikke vil bli syk. Men det finnes ingen garanti. Jeg bor i Frankrike (som ligger tett bak Italia og Spania når det gjelder Corona-smitte), min familie (mann og to barn) og jeg har nå vært i isolasjon siden sist onsdag da det er høyst sannsynlig at vi er Corona-syke. I Frankrike testes kun de som må legges inn på sykehus, og det har vi så langt unngått. Vi tilhører ikke risikogruppa (høy alder, visse sykdommer, røykere, overvektige osv), men vi er blitt syke! Min mann og jeg har pusteproblemer, halsen føles “trang”, blir sliten av å gå opp en trapp. Jeg har aldri opplevd slike symptomer noensinne tidligere i mitt liv. Ellers følger vi reglene så godt som mulig. Vi vil nemlig ikke risikere å smitte noen som er i risikogruppa. Vi har gode naboer som handler mat for oss. Ellers har de her i Frankrike nå innført bot for de som bryter utgangsreglene: Dvs at man må fylle ut et skjema med gyldig grunn for å gå ut. Dette må man ha med seg, og ved oppfordring vise frem til politiet sammen med ID-kort. Man skal gå ut minst mulig, og enkeltvis. Gyldig grunn er bl.a. å gå i matbutikken (helst den nærmest boligen), gå en kort tur med hunden maks. 1 km avstand fra bolig. Restauranter, barer, alle butikker bortsett fra matbutikker og apoteker er stengt. For oss i isolasjon gjelder naturlig nok ikke dette. VÅKN OPP FOLKENS! Martine har dessverre rett! Dette kommer til å vare i mange uker fremover. Toppen av pandemiutbredelsen er ikke nådd, hverken her i Frankrike eller i Norge. Ta hensyn! Vask hender! Hold avstand! Bli mest mulig hjemme!

  40. Og mens søknadene om å flytte inn på hyttene permanent renner inn fra disse helv…. egoistene, er andre i sorg.
    Og vi begrave våre døde med bare familien til stede, en familie vi elsker mest av alt her i verden. Så mye at vi velger å ikke klemme eller trøste hverandre i sorgen.

    Måtte disse overfladiske, rike egoistene få føle på kroppen at ikke alt kan kjøpes for penger, selv ikke for dem….

  41. Prisen for Norges mest dobbeltmoralske blogger går nok en gang til deg, Martine Halvorsen. Gratulerer.

    1. Har du pokal og? Eller er det bare tøys med den «prisen» du babler om?
      Så trist at du er lei deg for ikke å kunne reise på hytta i påsken.
      Jeg synes skikkelig synd på deg. Seriøst, jeg tror jeg føler din smerte og sorg. (Telepati sikkert..)
      Jeg håper du er en av de som satser på bot og reiser opp til fjellheimen og brekker lårhalsen og 7 ribbein i en bakke.
      Ring meg da! Så skal jeg tipse TV2 om deg som sutrende må komme deg til et sykehus for egen maskin.
      Alle i Norge vil sitte og knaske popkorn mens du, med selvmedlidende tårer i øynene, bretter ut din begredelige historie.
      Uff, dette får ut det verste i meg. Jeg har blitt et nettroll 😈 Jeg er egentlig ganske snill 😘

  42. Jeg lurer på hvem skriker på luftambulanse når noen ligger med store pustevansker på hytta.Det blir påske også neste år så ta en for felleskapet og hjelp til å bidra i den kampen vi andre kjemper så kanskje flere kan dra på påsketur neste år.Desverre er det noe som kalles Ola donk og som nok kommer frem nå.Ha en god hjemmepåske så sees vi på fjellet neste år.

  43. Her inne var det mange som bryter regjeringen og Bent Høye sin innstendige oppfordring om å ” være litt snille mot hverandre, og dempe ordbruken i den offentlige debatten” Gjelder ikke reglene for dere?

    1. Hvilken regel?
      Har det kommet en regel om å være overbærende med folk som griner over knukne negler og fillers som mister formen? Eller de som mener at akkurat «MEG» ikke vil krasje på vei til hytte, få åpent brudd ute i en skiløype, eller morfar som ikke vil få hjertekramper og falle om på et øde sted. Kanskje ville ikke corona vært særlig problem på hyttene, men alt det andre som pleier å skje i en påskeutfart og påskeferie, både på fjellet og ved sjøen.
      Hvorfor skal vi være overbærende med så egoistiske folk, så lenge noen kjemper for livet og sykehuspersonell er FULLT OPPTATT med coronapasienter? Folk med kreft får utsatt behandling, men hytteeierne opptar plass i media…
      Det helt sprøtt at det virkelig er en offentlig debatt om disse hyttene.
      At vi blir oppfordret til å være snille og trøste hytteeierne.. Verden har gått av hengslene!!!

  44. så enig i alt du skriver 🙂 jobber som kokk på sjukehus å vi er oppdelt i flere parti å jobber 10timers vakter:) d er fordi vi er mindre på jobb å at vi er mindre utsatt for smitte å at vi skal klareclage mat til alle som ligger der 🙂 ha en fin dag .:) du gjør en fantastisk jobb🙂🙂🙂🙂😊

  45. Såååå bra skrevet👍👍.
    Jeg selv er i risikogruppe, og her i hus må yngste datter på 19 bare forholde seg kun til 2 venninner som også kun er med henne!!!
    Mannen min sin bedrift har strenge tiltak ihht smitte👏👏.
    Jeg går kun i MATBUTIKK OG APOTEKET, og har ellers satt meg i frivillig karantene 😉.
    Ikke heilt kult!!!!!
    MEN ETTER DI NYE UTTALELSER I FORRIGE UKE ( hvordan vi har minsket smitten)
    Skulle da ut på min ukentlige mathandel .
    Ååååå………….
    Herregud for ein galskap, det krælte a folk adle veier😳😣.
    INGEN TEGN TIL Å HOLDE AVSTAND, og om jeg prøvte på det, så tok ABSOLUTT INGEN, ingen hensyn til det😢😔.
    Eg tror at det er aaaaaalt for mange som ikke ser heilt hvor ALVORLIG dette er.
    Hverken ung eller gammel!!!!!!
    Eg tror vi åpner formye opp FOR TIDLIG, OG ER NOK REDD FOR AT ME VIL FÅ EIN NYE SMITTETOPP!!!!!!!!

    ELLER HVILKEN HOLDNINGER VIL VI HA NOR NESTE TYPE VIRUS KOMMER????
    Både ung og gammel🤔.
    Ønsker både deg Martine ( og alle andre) ein strålende og bekymringsfri dag❤️🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *