Hæ, trener du med sminke?!

Categories Blogg

Tidligere i uken var jeg på en gruppetime på treningsenteret. Eller, gymmen, som kjæresten min kaller det.

Samme dag hadde jeg hatt en diskusjon om sminke på trening sammen med noen kollegaer, og når en av de mest sporty sa “jeg trener nesten alltid med sminke jeg”, utbrøt jeg “hæ, trener du med sminke?”.

Jeg tillot meg derfor å observere hvor mange som egentlig bruker sminke når de er på trening senere den dagen. Før timen altså. For så fort vi er i gang har jeg nok med å holde tunga rett i munn. Ja, og være glad for at jeg slipper å få foundation på t-skjorta når jeg tørker svetta i fleisen.

Jeg trener nemlig aldri med sminke. Jeg føler at jeg ikke får gitt alt om jeg har på meg sminke. Sminka blir liksom i veien, jeg føler at jeg ikke får svettet ordentlig og at fokuset mitt blir liggende på utseende – Og ikke på det å klarer et par runder til.

Kanskje er grunnen at jeg i flere år trente opp til to ganger om dagen da jeg spilte fotball, og at det både var upraktisk og uinteressant. Eller så er kanskje grunnen at jeg bare lærte meg å gi faen. For til tross for at jeg tidvis skulle ønske at jeg var en av de freshe damene som alltid går med matchende treningstøy, en stilig frisyre og perfekt lagt sminke på trening, så kunne jeg personlig egentlig ikke brydd meg mindre.

Jeg er jo tross alt på trening for å trene, og ikke for å vise meg frem eller for å bli sjekka opp.

Jeg lurer forresten på hvorfor jeg aldri blir sjekket opp på trening:

Merkelig. Jeg skylder på dårlig matching av overdel og sko. 

Jeg kjøper absolutt greia til di som drar rett fra jobb og på trening (selv om jeg personlig hadde gnikket den av meg). Jeg klandrer heller ikke di som er mer opptatt av hvordan sminka sitter enn hva pulsklokka sier. Det viktigste er jo tross alt at vi faktisk er der og at vi kommer oss over dørstokkmila.

Men! Jeg tror at det for veldig mange handler om at man kanskje er litt ubekvem, at man tror at man blir sett på og at folk bruker energi på hvordan akkurat du ser ut.

Og for å være helt ærlig så tror jeg de aller fleste har mer enn nok med seg sjæl jeg! Jeg har hvert fall det. Og hvis man trener på et senter der det er viktigere å være perfekt enn i fysisk aktivitet, så tror jeg sannelig at jeg hadde sagt opp og funnet meg et annet.

For meg er treningssenteret en arena der jeg kan være meg selv. Der jeg slipper å holde inn magen og tenkte på om øyenbryna mine er “on fleek” eller ikke. Jeg vet at det ikke er sånn for veldig mange, men det er mulig – Og man er faktisk velkommen selv om man dropper sminka en dag. Hehe!

God trening, om du så trener uten sminke eller med💄

OOOG! Bruker du sminke på trening eller ikke?

 

 

 

 

23 kommentarer

23 thoughts on “Hæ, trener du med sminke?!

  1. Jeg sier det igjen, glad det finnes folk (unge folk) som deg på toppen der på lista! Det er liksom ikke det samme om JEG skriver dette tror jeg 😀

  2. For min del handler det om å føle meg bra. Hvis jeg føler meg bra, så presterer jeg også bedre. Har som regel bittelitt foundation, og bryn på. Også liker jeg å bruke fine treningsklær, kun for min egen del. Tar ikke bilder til Instagram, og er mest damer der jeg trener. Så alt handler om hva som får meg til å prestere bra. Om da et bryn forsvinner under trening pga svette er ikke det farlig heller haha.

  3. Jeg trener ikke! Men jeg går kilometer på kilometer i skogen med hunden hver eneste dag. Sånn litt over mila egentlig. Og ja, jeg sminker meg som vanlig før jeg går ut jeg. Med mascara og kajal. Er for gammel for brunkrem og foundation og slike sparkel-greier! Kan jo verken klø seg på nesa eller noen annen plass uten å kline det utover. Ikke kan en svette heller, og det gjør faktisk jeg når jeg går på mine trimturer … Er forresten sykt enig med Frodith, godt du er på toppen av lista her.

  4. Det varierer! Er det ettermiddag midt i uka har jeg sminke på, er det søndag gidder jeg ikke sminke meg først (den renner jo bare av uansett!)

  5. Du er superflott!! Men med løsvipper og fargede bryn så bør du kanskje unngå å kritisere de med sminke på trening!?

    1. Wii!! Dette er overhoooode ikke kritikk, for å diskutere sminke på trening eller ei! For meg har aldri sminke på trening vært en greie, og jeg har ikke alltid hatt eller har alltid vipper jeg heller <3 Jeg syntes bare det er spennende å høre og forteller min side av saken 🙂 God helg!!

  6. Ny følger . Gu eg digger deg allerede.
    Går så svært kjelden med sminke, så trener aldrig med sminke.

  7. Om jeg har på øyenbrynssminke eller maskara fra tidligere på dagen lar jeg det bare være, siden jeg ikke merker noe til det. Hudsminke bruker jeg aldri 🙂

  8. Gidder ikke å fjerne sminken før trening, den går jo av i dusjen etterpå uansett. Et lass med falske vipper derimot, det hadde jeg tatt av.

    1. Jeg har jo vippeextensions nå, og de sitter jo på samme hva – Men jeg har aldri trent med falske vipper som man tar av og på, men tenker at det må være veldig vanskelig? Hmm…

  9. Helt enig med deg! Så bra du tar det opp, siden jeg stusser også alltid på hvorfor folk i hell går med sminke på trening. Jeg går jo liksom på butikken å kjøper sminefjerner hvis jeg skal gå rett fra jobb, på trening og ikke har.

    Huden får jo ikke puste noen ting om man har sminke på den, det er jo som tortur og maske for huden. Å da får man jo bare enda mer kviser. La huden puste folkens omg

    1. Dersom du bruker sminke som tepper til hudens pusteevne så er det nok på tide å bytte produkter… En god foundation skal pleie huden, ikke skade den – uansett aktivitetsnivå.
      Personlig så beholder jeg heller sminken på enn å risikere å kjøpe en dårlig sminkefjerner i farta.

  10. Jeg er en person som ikke bryr meg om det ene eller det andre. Har jeg allerede sminket meg den dagen, så drar jeg på trening med, har jeg ikke allerede sminket meg, så drar jeg uten. Bare fordi jeg ikke gidder å bruke tid på hverken å ta den bort eller ta den på. Fokuset ligger jo på jobben jeg skal gjøre på trening, og om jeg har på maskara, bryn og farge i kinnene, så gjør jo ikke det at jeg trener noe dårligere.

    Jeg stiller aldri spørsmålstegn til de som trener med sminke, og heller ikke til de som trener uten. Ville jo vært veldig synd om de som ikke føler seg komfortabel uten sminke, føler de blir uglesett på treningssenteret, og derfor heller dropper å dra dit.

    Ha fokus på seg selv på treningssenteret, det er nok det lureste. Hva andre gjør, eller hvordan de ser ut, det burde spille liten rolle 🙂

  11. Dette utsagnet er noe av det mest irriterende “Har du på deg sminke for å trene!??!???” Nei, jeg har det ikke på meg FOR å trene. Den er allerede på da jeg liker å stelle meg for dagen, også skal jeg på trening og da tar jeg den ikke av. Har jeg ikke på meg sminke fra før drar jeg sminkeløs. Og hva så om noen velger å sminke seg for å dra på trening? Hvorfor skal vi alltid være så dømmende mot folk som ikke gjør ting likt som oss selv og når skal folk lære å mind their own business:'((((

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *