Er pedofile monstere?

Categories Podkast 🎧

I dagens podkastepisode skal vi snakke om det vondeste og verste jeg kan tenke meg. Jeg sliter sånn med å forstå, og for å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg vil det en gang. Det er jo så brutalt, så mørkt, så vondt og så… Ugreit. Kanskje er det for mørkt og for vondt til at vi egentlig klarer å gjøre noe med det? Å ta i det? Å forstå det? Å hjelpe? 

I dag skal vi snakke om pedofili, om overgrep mot barn. For hvordan kan vi forebygge seksuelle overgrep mot barn? 

Therese har fordypet seg i dette vonde tema og hun har skrevet side opp og side ned om det vi egentlig ikke prater om. Det som egentlig er for vondt til å prate om. Therese mener at det er viktig, til og med livsviktig at vi gjør det. Og jeg gjør jo egentlig det jeg også. For hvordan skal vi kunne forebygge, om vi ikke gjøre noe konkret? Om vi ikke prater om det? Om vi lukker øynene fordi det er så ubehagelig og vondt? 

Er pedofili en legning eller en lidelse? Hvordan kan vi hjelpe? Er de som begår seksuelle overgrep mot barn monstere? Hvordan kan vi forhindre seksuelle overgrep mot barn? En ting er hvert fall sikkert, og det er at Therese har helt rett i det hun sier. Nemlig at om det ikke er noen utøvere, er det eller ingen ofre.

Tjenesten Det finnes hjelp er for personer over 18 år med seksuell interesse for barn, som har en selvidentifisert risiko, og som ønsker hjelp til å unngå å handle på sin seksuelle interesse.

Behandlingstilbudet er åpent også for personer med tidligere straffesakshistorikk, men tar ikke imot personer som for øyeblikket er under etterforsking for seksuallovbrudd. Du finner hjelp på detfinneshjelp.no. 

Du finner episoden der man finner podkast ved å søke etter ‘Sykt Ærlig Med Martine’ på feks iTunes, Spotify eller i podkastappen (kan lastes ned for de med Android eller andre mobiler)🖤

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *