Drit i det!

Categories Tanker 💭

Foto: @Ivarwj

I går ble Ada Hegerberg tidenes første kvinnelige vinner av gullballen, og det er så stort. Det er så inspirerende, det er så viktig og det er så bra. Så bra at jeg og fotballhjertet mitt gråt en skvett. For det var ikke kun en seier for Ada Hegerberg i går. Det var en seier for kvinnefotballen. En viktig og etterlengtet seier. Takk Ada. 

Hvis man har fulgt med det siste døgnet så har det også vært vanskelig å unngå og få med seg den idiotiske kommentaren til DJ-en og artisten Martin Solveig. Etter takketalen til Ada, som hun gjennomførte på både engelsk og på fransk ble hun bydd opp til dans, der han spurte han om hun kunne twerke. Altså, danse mens hun rister på rumpa mot de som ser på. 

Jeg er hun som imponerer gutta på fest, med kunnskap om fotball. Mange mener nemlig at jenter i 2018 imponerer når de kan snakke om fotball. Jeg har alltid elsket å spille fotball og allerede på barneskolen fikk jeg kommentarer om at jeg ikke kunne være med å spille fotball med gutta i friminuttet, fordi jeg var jente. Jeg husker også godt da jeg var 13 år og hadde vært med på en guttetrening. Vi lå i en sirkel og tøyde lysken, og en av gutta kommenterte at det var så hyggelig at jeg var med på trening – For rumpa mi var så fin. Jeg hører fortsatt til stadighet at “hun er god til å være jente” når det snakkes om noen av Norges fremste fotballspillere.

Forresten. Vi har vel aldri sammenliknet Petter Northug med Marit Bjørgen, så hvorfor i alle dager holder vi på med å sammenlikne kvinnelige- og mannlige utøvere i fotball?  

Jeg lærte meg fort til å vise fingeren til holdninger som det, men at holdninger som det også skulle dukke opp og bli bortforklart som en dårlig spøk under utdelingen av gullballen viser hvilken vei vi fortsatt har å gå. Og jeg må bare spørre. Hadde det noen gang skjedd at noen hadde spurt Luka Modrić det samme spørsmålet? Om han ikke kunne riste litt på rumpa? 

Neppe. 

Det jeg egentlig blir mest forbanna over er at denne prisen deles ut til en kvinne for aller første gang, og at en fyr, som er henta inn for å spille litt musikk, klarer å drite seg loddrett ut og få fokuset bort fra hvor forbanna sterk denne prestasjonen er og hvor viktig den er!

Det er én mann som har sagt noe umoderne, respektløst og idiotisk. Det at så mange reagerer og at det har kommet en enorm støtte fra kollegaer, andre idrettsmiljøer og journalister er skikkelig oppløftende. For det sender signaler om at denne type oppførsel ikke tolereres.

Så la oss være enige om at kommentaren til Solveig var helt bak mål og at kommentarer som det ikke hører hjemme noe sted. La oss alle være enige om at vi slutter å snakke nedlatende om kvinnefotball. La oss alle være enige om at vi lærer barna våre at fotball er fotball. La oss være enige om at vi slutter å se ned på kvinnelige fotballspillere. La oss være enige om at det er slutt på sexistiske drittkommentarer i idretten. Og la oss også være enige om at det ikke skal skygge over Ada sine prestasjoner, la det ikke ta fokuset fra det som kanskje er Ada sin aller største opplevelse noen gang.

Tusen takk Ada Hergerberg og gratulerer.

// Marty

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Drit i det!

  1. Gratulerer til Hegerberg, og hr.Solveig har nok fått med seg at folk synes han dreit på draget. :p

    Det er ganske så irriterende med alle som tramper i klaveret når det gjelder kvinner i posisjoner, enten det er idrett eller i bedrifter, politikk, eller annet. Man lager artikler og kommenterer kjoler, frisyrer, sminke..”hvordan klarer du jobben og samtidig ta deg av barna..”blablabla.. Sett at noen spør en mannlig konsernsjef om det samme, eller skriver om herrenes påkledning, frisyrer og sko?
    Jeg er ikke en gang rødstrømpe, liker dem ikke heller ( Ottar), – kun ei gammel kjerring som ofte må riste på hodet av enkelte ting som aldri ser ut til å bedre seg. År 2018… hehe!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *