Det er på tide å vise dere det

Categories Tanker 💭

Da jeg gikk i barnehagen lånte jeg sminken til mamma i skjul, jeg brukte ammeinnleggene hennes for å late som at jeg hadde store pupper og jeg pyntet meg med alt jeg kunne finne av smykker. Og vesker. Som jeg elsket vesker.

Rettelse: Elsker.

Mamma har aldri vært spesielt opptatt av sminke, så det kom kanskje litt overraskende på da Martine (5 år) skulle sminke seg, helst hele tiden. Jeg kunne stå i timevis på badet, jeg fulgte nøye med når mamma sminket seg og jeg elsket å dolle opp Barbie-dukkene mine.

Da jeg gikk i barnehagen lekte jeg bare, jeg tulla og jeg elsket å late som at jeg var eldre enn jeg var. Jeg drømte meg bort, gikk inn i roller og malte meg i fjeset. Det var ikke sjeldent at Martine (5 år) hadde tatt med seg leppestiften til mamma i barnehagen, ei eller at hun fikk for seg at hun skulle sminke de andre i barnehagen også. Hurra!

På et tidspunkt så sluttet sminke å være bare gøy og bare på tull. Jeg var 11 år gammel og jeg hadde akkurat mistet en venn i en bilulykke. Jeg var sint, jeg var lei meg og jeg følte meg stygg.

Da jeg var 11 år begynte jeg nemlig med sminke på ordentlig. Ikke bare fordi jeg syntes at det var gøy, fordi jeg tulla eller fordi jeg syntes at det var spennende. Jeg trengte å føle meg litt fresh. Eller, litt penere.

Nå river det i hjertet mitt at 11 år gamle Martine ikke følte det sånn.

Jeg bestemte meg for at jeg måtte lage meg en maske. Et skjold mot alt det vonde. Et skjold bestående av sminke, så ingen skulle se hvordan jeg egentlig hadde det.

Når jeg sminket meg tok jeg nemlig på en maske som gjorde at jeg ikke gråt. Jeg ble på mange måter en annen. Jeg ble tøff. Ufølsom. Pen. Og jeg trivdes som det en ganske lang stund. Helt til jeg forsto at jeg ikke kunne fake meg gjennom livet.

Vel, av og til er det lov, men det er fryktelig slitsomt å alltid måtte være perfekt for å komme seg gjennom en dag. Faktisk så er det ikke bare slitsomt, det er umulig. Hvert fall på sikt.

Den dag i jobber jeg fortsatt med at jeg ikke måtte noe som helst. Jeg begynner nemlig å forstå at jeg fint kan dra på trening sminkefri, at jeg har lov til å sove en halvtime ekstra om morgenen i stedet for å bruke tid jeg egentlig ikke vil på å se perfekt ut og at jeg er fin nok som jeg er, med arrene mine, fregnene mine og med det som gjør meg, til meg. Jeg har lov til å være lei meg og sint, og jeg trenger ikke å sette opp et skjold for å slippe og håndtere det.

Jeg kan finne på å ødelegge en hyggelig kveld med venner fordi jeg ikke føler meg pen nok. Jeg kan bli hysterisk fordi jeg føler meg stygg. Jeg kan avlyse noe fordi jeg ikke føler meg bra nok. Ja, det er tullete, men det er blodig alvor. 

Livet er sminka. De aller fleste av oss tar på oss en maske nå og da, eller, skal vi kalle det et filter? Vi later som, fremstiller oss selv på en best mulig måte, vi dekker arrene våre med foundation og vi retusjerer oss penest mulig.

Jeg har gjort det i ganske mange år, først fordi jeg syntes det var gøy, men så fordi jeg følte at jeg ikke hadde noe annet valg.

De siste årene har jeg begynt å forstå at jeg har et valg. Vi har et valg. For min del handler ikke valget om å droppe mascaraen eller ikke, for jeg liker meg selv med mascara, og det er helt greit, for jeg liker meg selv uten også. Men vi har et valg om å prøve og være oss sjæl, om å akseptere hvordan vi ser ut uten retusjering og ikke minst hvordan vi har det, helt uten filter.

Selvfølgelig er det greit å gjøre det som gjør at man føler seg best mulig, men ikke fordi man føler at man må. At man ikke er seg selv uten.

Jeg går mye uten sminke, men det er ikke så ofte at jeg har vist meg selv helt uten vipper og stæsj.

Dere får ofte se den filtrerte utgaven av meg, og jeg liker meg selv sånn, ikke misforstå meg. Jeg tenkte bare det var på tide at dere får bli litt kjent med meg sånn som dette også, for jeg liker nemlig meg selv ganske godt sånn.

Sånn helt ufiltrert. Akkurat sånn som jeg er💛

29 kommentarer

29 thoughts on “Det er på tide å vise dere det

  1. Wow, dette overraska meg og på samme tid er det veldig forståelig. Når eg såg bildet nederst i teksten tenkte eg “herregud så nydelig”. Det er nok sant det ordtaket “Et smil er det fineste du kan ha på deg”.

  2. Herlighet så fin du er. Du er jo både søt og nydelig og vakker uten sminke og filter. Du ser nesten ut som en konfirmant (ta det positivt), en mye yngre utgave enn med sminke.

    Jeg er glad jeg er noen år eldre enn deg, jeg vokste opp i en verden der det ikke var nødvendig å ‘kle inne’ huden hver dag. Brunkrem var til fest. Tenker ofte på at det kan ikke være bra for huden at den ikke får ‘puste’ under flere lag med kremer og dritt. Selv bruker jeg helt vanlig fuktighetskrem dag/kveld, renser huden og tar maske en gang i uka, ellers vasker jeg ansiktet med reint vann. Til daglig bruker jeg bare litt skygge på øyelokkene, mascara og en fuktighetsgivende lipstick med litt farge. Trenger ikke mer. Mascaraen er i tillegg ikke vannfast så den vaskes bort med vann. Når jeg skal pynte meg bruker jeg både primer, foundation og det meste og fjerner det selvsagt med rensevann etterpå. Av og til…da føler man seg og mer pyntet og fin.
    Det er noe med det gamle uttrykket alltid pyntet er som aldri pyntet, man ser ikke forskjellen.

    Så Martine, fortsett med din vakre, (så mye som mulig) usminkede versjon av deg selv. Og la aldri noen lure deg til å tro at rynker kan fjernes med krem. Det kan de ikke, kun dempes, og husk at for å forebygge er fuktighet viktig. Men rynker kan kun fjernes fysisk (operasjon, osv) og du kan tilføre collagen via inntak (spises) når du blir litt eldre.

    Klemz

  3. Martine, du er en skikkelig stor inspirasjon, og du har så mye bra å komme med!! Du er forbildet mitt, og jeg elsker virkelig bloggen din! Du er helt nydelig, både utenpå og inni! Klem!

  4. Så naturlig fin på alle måter☺️
    Vi trenger en ærlig, sprudlende og god person som deg i samfunnet. Du har gjort dagen min bedre mange ganger🥰

  5. Jeg syns falske vipper er sååå ute. Sorry, det er bare min mening. Det tar vekk fokuset for resten av ansiktet, av smilet… Håååper influensere, og andre fokuserer mer på det naturlige etter denne korona krisen. Vi er fin nok naturlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *