Bare for å ha sagt det:

Categories Tanker 💭

Jeg har ikke fulgt spesielt godt med på TV 2 programmet ‘Sommerhytta’, men i går sto det tilfeldigvis på i bakgrunnen. Lite visste jeg at det var finale, men jeg fikk med meg paret som vant og tenkte ikke spesielt mye over det.

Vel, helt til jeg i nysgjerrighetens navn klikket meg inn på en sak som informerte meg om at de andre deltakerne i konkurransen var svært misfornøyde og mente at vinnerne ikke var kåret rettferdig. Deltakerne føler seg ført bak lyset, lurt og ydmyket.

Noe sier meg at saken må ha lest veldig godt ettersom den fortsatt ligger nesten øver hos flere av landets største nettaviser. Klikk, klikk, klikk. Vi elsker jo sånn, gjør vi ikke? Hehe. Det gjør hvert fall jeg.

I ren nysgjerrighet sjekket jeg kommentarfeltene på Facebook under sakene og makan til engasjement skal du lete lenge etter.

I kommentarfeltetene var det tusenvis av kommentarer fra folk som fløy i tottene på hverandre og som var så forbanna at de ikke visste hvor de skulle gjøre av seg. Jeg, som vil kalle meg selv utenomforstående, kunne ikke unngå og tenke tanken om hvor fantastisk det hadde vært om folk alltid hadde engasjert seg så mye. Som for eksempel i debatter om klima, i at Alabama nærmest forbyr abort i alle tilfeller eller at 1 av 10 norske kvinner forteller at de har blitt voldtatt.

Herregud, uten sammenlinkning selvfølgelig. Selv om engasjementet hadde vært fint og brukt et annet sted. Kanskje. 

Jeg skjønner jo at det er grisekjipt om man har bygd en hytte som man ikke får beholde, og spesielt om det er noen ugler i mosen som gjør at du ikke får det. Rett skal jo tross alt være rett.

I går morges fikk jeg en invitasjon til å delta i et spleiselag via siden Spleis. Det var en bekjent som inviterte meg til å støtte kreftforskning og kreftsyke barn. Den bekjente av meg var frustrert fordi det var overraskende vanskelig og fordi det var så få som ønsket og bidra.

Sent i går kveld fikk jeg en annen invitasjon til et spleiselag via siden Spleis. Noen hadde opprettet et spleiselag for de to som angivelig ble snytt for seieren i programmet Sommerhytta. Målet er å samle inn nok til at de to kan få den hytta de fortjener.

Det har blitt samlet inn over 100 000,- på godt under et døgn. Det er rørende og fint. Se hvor mye makt og engasjement man kan skape sammen, liksom.

Jeg mener bare: Tenk hvor fint det hadde vært om alle hadde engasjert seg like mye i kreftsyke barn, hungersnød og andre grusomme ting, som de gjør i Sommerhytta a.

 

23 kommentarer

23 thoughts on “Bare for å ha sagt det:

  1. Jeg skjønner poenget ditt, men nå må du heller ikke glemme at veldig mange gir årlig, månedlig og under andre arrangementer som støtter feks fluktkrisen, hungersnød osv osv. Man kan ikke støtte alt, men mange støtter allerede mye! Om de velger å Vipse 100kr til en sommerhytte så må de få lov til det, og tipper mange av de samme folka støtter mye annet ellers også, men det er ikke like «synlig» siden det er så sinnsykt mye forskjellig man kan støtte 🙂 jeg selv støtter ofte Kreftforeningen, redd barna, og jeg sender alltid klærna mine til uff og ikke Fretex konsekvent. I tillegg gir Norge som et land mange millioner til ulike land, og ja da må folk også få lov til å bruke litt på slikt som kan virke unødvendig og tullete, dersom de skulle ønske det.

    1. Men det er jo sykt å gi penger til to vanlige ressurssterke folk så de kan kjøpe seg hytte. For de pengene kunne man hjulpet mennesker (eller dyr) som virkelig trenger det!

    2. Preach! Så enig! Er så lett å henge seg opp i det andre man gjør og ikke alt det fine man gjør også.

  2. Kjære deg, du må ikke lete etter feil hos andre hele tiden. Greit at du prøver å lyse ut temaer, men er også veldig mye syting. Folk bryr seg like mye om andre utfordringer i livet. Er ikke slik at bare fordi de kommenterer mye på en sak så er alt det andre glemt. Folk kan engasjere seg i flere ting.

    1. Hei! Dette mener jeg ikke handler om å lete etter feil, men at jeg tenkte over dette og valgte å dele tanken her inne 🙂 Folk kan selvfølgelig engasjere seg i forskjellige ting, og jeg skriver ikke at det er dumt å engasjere seg i dette – Men at det hadde vært kult om engasjementet også kunne vært like sterkt flere steder! Ha en fin helg 🙂

      1. Om du ser hva Pia skriver så er engasjementet like stort om ikke større i de sakene du nevner 🙂

  3. Det er ingen menneskerett å ha hytte.
    Norge skal spleise, så de kan få kjøpt seg hytte?
    Finnes viktigere saker å bruke pengene sine på.
    Blir sjokkert jeg

  4. Hei Marty! Meeeget enig! Samle inn til luksus, det kommer jeg aldri til å stötte ass!!! Det får väre makan til feilprioritering ass! Helgeklem til deg! <3

    1. Har du tatt på deg oppgaven som rikskritiker? Du minnet en smule om hun finske brøleapa som håner oss nordmenn fordi vi visstnok er for hjertegode, for empatiske….med Hva med å være positiv og synes det er fint at noen tar et sånt initiativ? At rettferdigheten fortsatt sitter sterkt i det norske folket?

      Merkelig, men er det blitt sånn på TV2 at vinnere må være (kjæreste/samboer) homofil/lesbisk for å vinne? For meg, som har fulgt med på Sommerhytta fra start, som har et av feltene som fag, ble det noe sært og jeg fikk en ekkel følelse da hammer nr en ikke gikk til de som hadde gjort den beste jobben gjennom hele prosessen (i følge fagdommeren), da hammer to ble utdelt og de som fikk hammer 1 dermed falt ut av konkurransen, var det flere enn meg som tenkte sitt.
      Hvem blomsterdekoratøren sjøll (Finn Schjøll), som forøvrig hadde vært i middagsselskap (10 år tilbake) med én av vinnerne, visst vi. Krake søker make.
      Stylisten hadde stylet (for et magasin) leiligheten til vinnerne til jul, rett nok ikke hilst på dem, men hun kjente igjen adressen deres.
      Vinnerne har også bindinger til de som sponset blomster og pynt til hagen. Selv om de ikke kan påvirke selve prosessen så er det mange tips og råd å hente, som kanskje ikke andre fikk….

      Når to dommere og en sponsor har en eller annen for binding til ett av parene (vinnerparet) burde det kanskje ringe noen bjeller hos produksjonsselskapet?
      Spesielt med tanke på rabalderet etter siste Farmen-sesong.

      Forøvrig blir hele innlegget ditt veldig søkt og spesielt når du drar inn barn og kreft. Barnekreftforeningen får penger, de får mye, selv om det aldri blir nok. Derimot kan jeg fortelle deg at det finnes barnesykdommer som (nesten) ikke får penger til forskning fordi deres sykdom er så sjelden. Kanskje du skulle starte en spleis på det i stedet for å spinne rundt din egen akse og late som du tilfeldigvis fikk to speisforspørsler samme dag, spesielt siden barnekreftforeningen ikke har noen aktiv gående spleis (tror jeg så en privatperson som har en spleis på vegne av barnekreftforeningen, for du vet vel at det er to ulike organisasjoner (bernekreftfor og kreftfor?).

      Og hvor mye ga du til den pågående spleisen?
      Kan du ikke legge den ut her siden jeg ikke fant den? Ser du har lagt ut bilde av den andre.

      De som gir til taperne er sommerhytta er faktisk hjertegode mennesker som bryr seg mer om andre enn sitt eget speilbilde, de gir helt sikkert til andre organinsasjoner og. Tror ikke du skal være så redd for det.

      Kanskje dere bloggerne kunne gå sammen om en spleis til en av de sjeldne barnesykdommene med dødelig utgang? Gi det veska koster.
      Her er link tilinnlegget i VG
      https://www.vg.no/rampelys/i/kJmob9/sommerhytta-deltagere-i-oppvaskmoeter-med-tv-2-foeler-seg-foert-bak-lyset-lurt-og-ydmyket

      1. Tenker at det her var dårlige tapere. De bindingene du insinuerer er gjort kjent før serien. Jeg tenker du skal ære forsiktig med å beskylde andre for juks.

  5. Helt enig med deg. Sykt at det har blitt samlet inn over 100 000 så to stk kan få seg hytte. Folk burde engasjere seg i (og bruke penger) på viktigere saker!

  6. Jeg ser det er flere som har opprettet spleis, håper de rette personene får pengene og gir de videre til et godt formål. Alle parene visste hva de gikk til, så å begynne å samle inn til de som ikke vant er vannvittig. Rettferdig eller ikke hvem som vant tar jeg ikke stilling til. Ser forresten fler har startet spleis til far og datter. Hvorfor? Det er da mer enn nok men en spleis til samme formål. Håper bare ingen ser dette som lettjente penger.

    1. Ja de visste de meldte seg på, men det var med utgangspunkt i at alle parene stilte med like forutsetninger – noe som ikke var tilfellet.

  7. Det er frivillig hva folk vil spleise på via spleis.no Nå synes ikke jeg personlig at en hytte er viktig, og jeg har heller ikke sett på noe tv om sommerhytte. Men jeg forstår at enkelte saker engasjerer mer enn andre, særlig når tv er involvert.
    Det er veldig mange kreftsaker..flere blir det, siden man nå regner at annenhver person får kreft. Det meste går via statskassen, altså alles penger. Men det er ikke så mange sommerhytter det samles penger til.
    Det går mye penger til kreft, til hungersnød, til annet..både via statsbudsjettet og via hjelpeorganisasjoner. Det er et sluk som aldri kan fylles igjen. Ingen ende på pengebehovet, men det gis jo vanvittig mye, og pengene kommer fra folkets felleskasse og lommebøker. Nå er det bevilget en norsk milliard til ..hva var det..voldtektsofre o.l. i krigsherjede land. La folk få lov å være med på ei hytte om de vil, det har faktisk en ende, og de velger det selv. Vi er ikke SÅ dårlige på å gi pengestøtte i dette landet, nemlig!
    At jeg selv har måttet kutte ned på loddkjøp og innsamlinger av ulike slag skyldes at jeg som havnet på uføretrygd ikke akkurat har overflod av penger. Jeg klarer meg og sutrer ikke, men det er ingen tvil om at man må stramme inn på flere områder når økonomien endrer seg. Jeg skulle gjerne hjulpet mange jeg leser om, men jeg kan ikke. Jeg må være veldig selektiv der. På den annen side behøver jeg ikke gå på spleis og be om støtte til noe sånn rett før jul o.l., men det tror jeg folk i samme situasjon og med høye boutgifter har måttet gjøre. Jeg bor heldigvis ikke svindyrt i f.eks. hovedstaden, og jeg er vant til et beskjedent levesett fra jeg var barn.

  8. Jeg er en av de som har fulgt programmet hele veien. Selvfølgelig er det utrolig sårt for de andre deltagerne som ikke vant, men som i alle konkurranser vet man jo at det kun kan være en vinner. Det er flott gjort at folk engasjerer seg og ønsker at sin favoritt skal kunne få sin hytte, men jeg er veldig så enig med deg i at det føles feil.
    .Jeg har selv delt spleis til forskning på ME feks, og det ramler virkelig ikke inn store summer der. Selv håravfall på menn får mer penger enn forskning på denne sykdommen, så jeg synes også det blir ganske så feil med et sånt fokus. Hytta er så klart en stor drøm deltagerne har lagt ned enormt med jobb i, men den er en “ting” og noe eksklusivt kun enkelte har råd til. Det er veldig mye annet det er veldig så viktig å fokusere en spleis på ja.

  9. Men det trenger jo ikke nødvendigvis å være enten/eller? Det er ikke slik at alle som sponser ei hyttespleis bruker pengene der til fordel for Kreftinnsamling og lignende? Det er ikke nødvendigvis slik at det ene utelukker det andre. Du stiller gode spørsmål her, men slik er det med alt. Hvorfor ha underholdningsprogrammer på TV? Tenk om like mange hadde sett på nyheter a? Hvorfor har nordmenn 100 plagg hver? Tenk om alle heller kjøpte klær til U-land a? Slik kan man fortsette i det uendelige. Jeg er selvfølgelig enig. Men det høres litt ut som om denne hytteinnsamlingen “stjeler” noe som opprinnelig skulle gått til veldedighet. Å være med på nettopp denne spleisen er ikke så samfunnsnyttig med tanke på fattige som du ønsker, men den bidrar faktisk til en hel del andre ting. Det symboliserer et opprør mot produksjon og er noe som engasjerer en hel gruppe.

  10. Når jeg opprettet en spleis for å få hjelp til å betale regninger og kjøpe mat fikk jeg høre at det var en unødvendig og idiotisk spleis, og at det var min egen feil at jeg ikke hadde penger. Kronisk syk og på NAV, sant. Snylter allerede på staten og prøvde å snylte mer på “folk som jobber for pengene sine i motsetning til deg”. Men når to sikkert oppegående mennesker med levelig lønn ikke får seg en hytte, da er det krise? Jeg måtte slette hele spleisen min pga. hets og tør ikke opprette ny. Så får vi satse på at 9 kr rekker i to uker til. Liker vanligvis ikke å snakke om sånt men det kokte litt over for meg nå…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *