Hils på meg og magen min!

Categories Tanker 💭

Dette er meg og magen min. Jeg har flere dager i måneden der den ser sånn ut og jeg har enda flere dager i måneden der jeg vrir meg i smerter. Jeg har nemlig noe som heter endometriose.

Jeg er en av de som vrir meg i smerter når jeg har mensen og ofte når jeg ikke har det også, jeg er en av de som blir sengeliggende når det står på som verst og jeg er en av de som kaster opp når smertene blir uutholdelige. Mange dager i måneden.

Jeg er en av de som tisser så ofte at du syntes det er rart, jeg er en av de som flere ganger i måneden sliter med å gå på do fordi tilstanden gjør det smertefullt og jeg er en av de som mange dager i måneden er hindret i å ha sex, fordi smertene gjør det umulig.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått beskjed om å skjerpe meg. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har grått meg i søvn fordi smertene er for sterke.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre at “det er jo bare mensen”. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har blødd i stykker sengetøyet mitt.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre “så ille kan det ikke være”. Jeg har heller ikke tall på hvor mange dager jeg har vært sengeliggende.

Jeg har ikke tall på hvor mange leger som har sagt ting som “du er sikker på at du ikke bare har spist noe dårlig da?” eller “ta en paracet og sov deg bedre”. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har ligget i fosterstilling på baderomsgulvet.

En av mine største drømmer er å kunne bære frem et barn en vakker dag, men jeg vet at tilstanden min kan gjøre veien både vanskelig og utfordrende.

Jeg har i altfor mange år gått rundt og trodd at jeg har måtte skjerpe meg, fordi jeg har fått høre at jeg er en kjerring som klager og at alle andre fint klarer å ha mensen uten å sutre. Helt til jeg i desperasjon oppsøkte en gynekolog i fjor, og fikk høre om endometriose – Som jeg i løpet av 13 års skolegang aldri hadde hørt om.

1 av 10 kvinner er rammet av endometriose og jeg vil anbefale alle jenter og kvinner som lider av ekstreme smerter, ubehag og som på en eller annen måte hindres på grunn av smertene til å oppsøke en gynekolog eller en lege. Jeg sier ikke at man automatisk har det samme som meg, men snakk med noen, ta tak og ikke gå rundt å tro at det er sånn det skal være!

Vi blir stadig vekk fortalt at det “bare er mensen” og at det er årsaken til hvordan vi har det, men hey – Det skal faktisk ikke være sånn og mensen skal ikke hindre oss i å leve normalt. Mange kvinner opplever få eller ingen problemer knyttet til mensen, men MANGE kvinner opplever uutholdelige mensensmerter og noen så ille at det går utover livskvaliteten. Sånn som meg. 

Det er ikke vits i å gå rundt og ikke ha det bra, og vi må ta vare på kroppen vår så godt vi kan. Vi skal ikke bare finne oss i at “det er sånn det er” og vi må tørre å snakke om tilstander som min – For det er faktisk blodig alvor. Og vi må huske på at det ikke er noen verdens ting å skamme seg over!

Kjære alle jenter og damer der ute som lider av det samme som meg: Dere er ikke alene, selv om det veldig ofte føles sånn❤️

 

 

 

 

 

27 kommentarer

27 thoughts on “Hils på meg og magen min!

  1. Kjenner meg så godt igjen i beskrivelsen din, i tillegg føles det som om en knallhard influensa intar kroppen hver mnd når mensen kommer. Alt gjøre vondt i absolutt hele kroppen. Endometriose er langt fra noen dans på roser, men viser seg å være vanskelig å forklare for andre. Jeg har også møtt på gynekologer og leger som ikke tar dette på alvor i det hele tatt. Heldigvis har sykdommen fått mer oppmerksomhet de siste par årene, og det er ting som skjer i forskningen rundt dette. Takk for at du som har et navn i bloggverdenen også setter ord på dette! Jo mer oppmerksomhet endometriose får, jo mer forskning blir det kanskje gjort på området.

    Klem fra en med-endosøster 🙂

  2. Ja! Sånn kan det være! Jeg har bært fram to prøverørsbarn og jeg synes at «mensriene» var vondere enn åpningsriene under fødselen. Under fødselen fikk jeg jo pauser, det fikk jeg ikke under «mensenrier». Heier på alle jenter der ute med endometrioise❤️

  3. Fikk nettopp påvist dette selv, gikk til gynekolog for den vanlige celleprøven og fortalte at jeg hadde helt ville smerter under mens og på de værste dagene kunne jeg ikke dra på jobb engang. Hun tok ultralyd og så dette med en gang. Trodde først ikke på henne, for jeg har jo 2 barn som ble unnfanget på første forsøk. Men hun sa at det kunne ha kommet etter fødslene.
    Men hun hadde mange forslag til hva vi kunne prøve for å bedre situasjonen, så første punkt var å prøve seg på ppiller uten å ha pause fra dem i 3 mnd, og dette har mildnet det mye.

    Anbefaler varmt gynekologen ved Embla-klinikken i Fredrikstad, veldig varm og løsningsorientert dame 😊

    1. Man kan vel kun påvise endometriose ved hjelp av lapraskopi. Rart at gynekologen din påviste det uten operasjon. Jeg har hatt mistenkt endometriose i et år og skal nå utføre lapraskopi for å avkrefte/bekrefte diagnosen.

  4. Jeg har mistenkt at jeg har endometriose i mange år nå, da jeg var 17 år MÅTTE jeg begynne på p-piller, fordi mensensmertene mine var så ille, at jeg ikke en gang klarte å gå. Da hadde jeg forsøkt naproxen, sammen med smertestillende, og det hadde null effekt. Hvis jeg ikke går på prevensjon, har jeg mensen i 7-8 dager, hvor de første 4 dagene er helt uutholdelige. Folk ser bare rart på meg når jeg sier at jeg har mensensmerter, uten å ha mensen. Og når jeg får mensen? Jepp, mensensmerter i magen, korsryggen OG lårene. Jeg vil så gjerne finne ut om jeg faktisk har endometriose, men er samtidig skikkelig redd, jeg vet at jeg må gjennom en laparoskopi for å få det bekreftet.

  5. Hei!
    Har selv vært innlagt to ganger på sykehus med så sterke smerter at de begge gangene trodde det var blindtarmbetennelse. De fant aldri ut hva smertene var. Har også i alle år slitt med helt sinnsyke mensensmerter, så jeg hoppet alltid over mensen og hadde det ca 1-2 ganger i året. For 2,5 år siden fikk jeg disse smertene igjen og nevnte endometriose for legen, ligger tydeligvis i slekten min. Hun byttet ut p-pillene mine med minipille, cerazette. Nå har jeg aldri mensen og kjenner aldri på smertene.
    Lurer på om gynekologen kunne gjøre noe mot det? Vet jeg holder det i «sjakk» nå, men risikoen for å ikke kunne bli gravid er jo der..

  6. Jeg fikk påvist endometriose for ca. 10 år siden, fikk operasjon som jeg egentlig ikke følte hjalp så mye, men hormonspiral har vært min o store redning🙏🏻 Er sikkert ikke sånn for alle, men for meg har det funket som gull og tenkte jeg ville dele det tipset her. Gynekologen sa at jeg kanskje måtte bytte den hvert tredje år i steder for hvert femte år fordi man som regel trenger en god dose med hormoner. Den virker lokalt, og har gitt null bivirkninger. Nok en gang gjelder det meg og ikke nødvendigvis alle….

    Jeg var også mentalt innstilt på at det kunne bli vanskelig å bli gravid, og derfor tenkte jeg at vi minst kom til å bruke ett år. Det gikk mye raskere enn vi kunne ha håpa på🙏🏻 Nå venter vi i tillegg nr to, så er evig takknemlig for det💕

    Så det kan jo se ut som min endometriose er småtterier i forhold til andre, men jeg har definitivt vært gjennom mine runder med heftige smerter hvor jeg har tenkt at jeg er pyse og må ta meg sammen. Men da jeg fikk diagnosen opplevde jeg å få god hjelp, og har nok vært heldig sånn sett sammenliknet med andre🙏🏻 Stå på, ikke gi dere før dere får hjelp👊🏻

  7. Tusen takk for at du opplyser om denne sykdommen ,som jeg har lidd med over halve livet og endte opp med å måtte fjerne alt og på grunn av uavbrutte blødninger med rie smerter på grunn adenmyose og endoemtriose og ble satt rett i for tidlig overgangsalderen, og har fortsatt store smerter . Endometriose er mer alvolig enn bare mens smerter og blødninger som det ikke finnes noe medisin for . Jeg under ingen å gå glipp av så mye i livet slik jeg selv har på grunn av de grusomme smertene. Jeg har lidd siden jeg var 11-45 . Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver . Alle jenter som tror det er normalt med menssmerter ,tar feil slik jeg selv gjorde. Jeg trodde alle hadde slik som meg ,men der tok jeg feil .

  8. Jeg heter også Martine og er Født i 98. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var meg selv som hadde skrevet. Jeg har også endometriose. Anbefaler deg å prøve og få en operajon, jeg pleier hverfall å være bedre noen mnd etter operasjonen før det er i gang igjen. I fjor og 2017 hadde jeg 3 operasjoner innen 12 mnd! Håper du får hjelpen du fortjener! Dessverre er det jo ingen kur men Ullevål er hverfall veldig flinke og forståelses fulle❤️

  9. Hei, jeg er bare 13 år og skal begynne på ungdomskolen nå etter sommeren. Men jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i beskrivelsene dine, hver måned ligger jeg hjemme i fosterstilling i sengen men forferdelige mensensmerter og i tilleg mye diare (sorry for detaljer😬). Min mor har endometriose og fjernet livmoren pga smertene… Så jeg tror at det kan være sannsynlig at jeg har det selv 🙁

    1. Uff! Så kjipt å høre. Mitt beste tips er å prate med moren din om det er mulig, sånn at hun kan hjelpe deg på vei. Om ikke så ville jeg tatt en prat med helsesykepleier på skolen. Krysser fingrene for deg og lykke til på ungdomsskolen <3

  10. Hei, har endo selv, å vet godt hva det går i.

    Forresten, den spiralen du satte inn, håper ikke du har blitt fortalt at det vil hjelpe på vekst av endo, for det vil det ikke.
    Spiralen hjelper kun lokalt i livmor, å vil dermed ikke påvirke omkringliggende vev i buken.

    Men spiralen kan hjelpe smertemessigt.

  11. Hei du tøffe jente! Jeg har levd med endometriosesiden tenårene men fikk diagnosen først i 2003. Jeg har også pulmonal endometriose. Dette har medført ufattelig mange vonde laaange smertefulle dager. Sykehusinnleggelser, operasjoner og pillespising er blitt en nødvendighet. Men det går an å leve med. Etter jeg tok ut livmor har jeg det mye bedre. Nå er jeg så gammel at jeg kan se frem til at overgangsalderen kommer så blir jeg kvitt de verste plagene. Jeg fikk mitt første barn som 17 åring og har siden blitt velsignet med fem barn. Den beste behandling mot endometriose er svangerskap hvis man er så heldig å bli gravid. Hold humøret oppe og stå på. Det er lov å synes synd på seg selv på de verste dagene for dette er virkelig vondt…..fødsel er bare småtteri i forhold. Oppsøk ekspertise på området for det finnes mye god behandling. Å husk å ruste opp din kjæreste så han er der for deg for det er VIKTIG!!! Lykke til❤❤

  12. Tusen takk for at du deler og dermed sprer kunnskap om denne overraskende ukjente, men relativt utbredte sykdommen! Jeg har selv den mest dyptgående graden av endometriose og har blant annet måttet fjerne en liten del av tarmen. Gladnyheten er at operasjonen hjalp veldig for min del, og nå er jeg endelig også gravid! Det er så mange skrekkhistorier der ute, men vit at det er masse håp både med medisiner og operasjoner! Jeg anbefaler alle med endometriose å stå hardt på sin sak for å bli utredet (selvom det kan være veldig tungt når legene ikke tror deg og f.eks. isteden antyder at du har psykiske problemer), og be om henvisning til Ullevål og som er landets beste fagmiljø for behandling av denne tilstanden (prøv å få komme til Anton Langebrekke, han er Norges beste på endometriose). Lykke til, og god klem til deg <3

  13. Jeg fikk påvist endo da jeg var 28 år etter MYE smerter siden tenårere. Ble oppdaget under operasjon. Det var godt å få svar. Skulle tro legene var mer opplyst nå for tiden. Dette var på 90 tallet. Du burde få lapraskopi for ultralyd er ikke nok for og se omfanget. Er nå passert 50 og er bedre pga overgangsalder. Spiral passer ikke for alle med endo. Endometrioseforeningen har mye gode tips. Det er hjelp å få. Ikke alle blir hardt rammet som meg.

  14. Takk for du står frem og forteller om kvinners med denne «lavstatus» sykdommen! Aner ikke hvor mange år av livet mitt som har gått med til smerter grunnet endometriose. Som du tok opp på nyhetene i går, man blir møtt med så mye uvitenhet. Etter x antall laptaskopi behandlinger hvor utdannede mennesker så faenskapen inni meg og vet at man sliter med å få barn (mange mislykkede IVF forsøk på baken her ) klarer disse utdannede menneskene likevel å komme med tips som «det er bare å bli gravid, så blir det bedre». Dette er ganske hardt å få slengt i trynet når du ligger nyoperert og er ute etter tips for hvordan leve med smerten!
    Hadde jeg visst at jeg skulle ha så mange missed abortions og mislykkede IVF forsøk hadde jeg droppet det og fått hormonspiral for lenge siden iom det har hjulpet meg..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *