Mistenkt og dømt for mord

Categories Podkast 🎧

Del 1 av 4. 

Hver dag blir 137 kvinner verden over av drept av en partner eller et familiemedlem. Hver tredje uke drepes en kvinne i Sverige av sin mannlige partner. Hver 4.kvinne i både Norge og Sverige har blitt utsatt for en eller annen form for vold. De siste tjue årene har 151 kvinner i Norge blitt drept av sin partner.

Jeg har alltid lurt på hvorfor dette skjer. Hva er det som gjør at man blir voldelig? At man tyr til vold? At man blir en voldsutøver?   Hva er det som gjør at noen tråkker over grensa?

Hva var det som gjorde at Abbe “Blattelito” Alsaadi gjorde det? Allerede i en alder av 12 år?

I 2019 ble Alsaadi dømt til 18 år fengsel i Tingsretten for å ha drept ekskjæresten sin gjennom å dope henne ned og legge henne i et badekar. Han anket dommen og kort tid senere ble han frikjent for mordet i Lagmannsretten. Dommen endte på 3 år og seks måneder for blant annet grovt overgrep mot kvinner, overfall i to tilfeller, grov våpenovertredelse, ulovlige trusler i to saker, seksuell trakassering, mindre narkotikakriminalitet, mindre dopingforbrytelse og hærverk i fem saker.

Jeg har den siste tiden jobbet med podkastserie om vold mot kvinner. Jeg har fått høre historier fra kvinner som har vært utsatt for ting jeg ikke en gang kan forestille meg, jeg har pratet med de som jobber med vold i nære relasjoner og jeg har valgt å prate med en som har utført det, for å få innsikt i hva som foregår i en voldsutøver sitt hode og hvordan det kan gå så galt. 

I de neste fire episodene i podkasten min Sykt Ærlig med Martine skal vi få høre Abbe “Blattelito” Alsaadi sin versjon, om hva som skjedd, hvorfor dette skjedde og hvordan det kunne gå så langt.

For hvordan tenker en voldsutøver?

Episoden finner du overalt hvor du finner podkast ved å søke etter Sykt Ærlig Med Martine. Episodene med Alsaadi vil bli publisert de neste fire dagene klokken 05.00. 

Om du er utsatt for vold i nære relasjoner eller er bekymret for en du er glad i kan du alltid ringe VO-linjen i Norge på telefonnummer 116 006 og du kan ringe Kvinnofridslinjen i Sverige på 020-50 50 50. 💜 


10 kommentarer

10 thoughts on “Mistenkt og dømt for mord

  1. Jeg vet ikke hva jeg tenker om dette. Dette er ikke en person som “bare” har utøvd vold, dette er en person med et sterkt mindreverdig syn på kvinner generelt (ref. Seksuell trakkasering, overgrep). Slike mennesker bør ikke få oppmerksomhet og få tjene penger på dette. Hadde det kun vært vold (som f.eks. har en biologisk komponent) så hadde dette vært en kjempeinteressant og tøff serie. Men nå gir du et talerom for menn som ser på kvinner som mindreverdige objekter… blir dessverre ikke å høre på og gi oppmerksomhet til dette. 🙁

    1. Hei Trude!
      Det er jeg fullstendig klar over, og dette handler på INGEN måte om å gi han oppmerksomhet. Dette er en del av en lenger podkastserie om vold mot kvinner, og for å forsøke å forstå hvorfor dette skjer. Hva gjør at noen blir voldsutøvere? Hva foregår i hodet? Hvor går det galt? Jeg er helt enig i at dette er veldig ubehagelig. Han tjener på ingen måte penger på dette. Det respekterer jeg, men jeg håper du vil høre på de neste som også handler om vold mot kvinner – Men fra et annen vinkel. Ha en flott dag! 😃

      1. Dette er så bs. Om du liker tramadol frivillig så digger du effekten. Plutselig har noen gitt ho for mye. Feil og feil … mulig han har gjort mye feil , men ikke dette !!!

    2. Hmm, kanskje kvinnesynet kommer ifra kulturen? Kanskje fordi han er innvandrer så er det vanlig å slå kvinner så han tar det til det ekstreme? Eller blir det for lite feministisk syn på problemet ? Alle hvite menn er jo onde voldelige og vill voldta vi vet jo dette innen nå. Dumme kvinner……

  2. Synes disse episodene var veldig fine, og jeg ble på mange måter ganske fascinert over hans væremåte, hans måte å snakke på, og hvordan du la frem historien. Men en ting forsto jeg ikke! Dette var i episode tre, og slik jeg forsto det kom han seg ikke inn til henne, ungen var også der inne, men klarte ikke låse opp døren. Han kom seg inn etterhvert, fant ungen i live og lei seg, og henne død. Var det slik det foregikk, eller har jeg misforstått noe? 😅 Hørte alle fire på rad, så fullt mulig hodet mitt surrer litt 🤯

  3. Hei!
    Jeg må bare først å fremt si at jeg digger deg og dine kanaler!

    Når det kommer til dette svært viktige temaet vold i nære relasjoner deler jeg din nysgjerrighet og syntes du stiller sinnsykt viktige spørsmål. Som et offer selv av partnervold syntes jeg det er så viktig at dette blir satt på agendaen.

    På en annen side vil jeg også si at jeg likte den serien med Abbe Alsaadi svært dårlig. Jeg opplever at han har fått en plattform for å fortelle sin egen historie, uten noe form for motstykke. At han får fortelle sin historie er noe som er i og for seg bra og viktig, men på din plattform? Jeg opplever ikke at vi får noen svar på de viktige spørsmålene du stiller om hvorfor de tenker som de gjør og hvor det går galt hen. Min opplevelse er heller at podkastserien er svært lite lærerik og gir meg ingen innblikk i hvordan der ble som det ble. Ei heller i de tankene han hadde, det blir nevnt kort, men uten noe form for særlig oppfølgingsspørsmål fra din side. Jeg syntes det er viktig å få tilbakemelding på produktene man lager, på godt og vondt.
    Jeg tenker at for min del, jeg er kanskje litt inhabil, så ga denne podkastserien meg intet annet inntrykk enn at han bortforklarer seg fra handligene han har gjennomført på tross av at han i episode 4 sier han har innrømmet alt. Det føles mer ut som at han nå etter rettssak og alt trengte å fortelle sin historie fra ende til annen.
    Når jeg lytter på podkastserien får jeg en følelse av å høre min egen voldsmann underdriver og downplaye alt det vonde han har utsatt meg og andre for når han blir konfrontert med det. Det er lite til ingen form for refleksjon rundt hendelser og tanker omkring handlingene han har utført, noe som er et stort savn fra min side.

    Som nevnt syntes jeg det er sinnsykt viktig at viktige personer som deg selv tar opp svært viktige og tabubelagte temaer som dette.

    1. Hei Helene! Tusen takk for fine ord og for ærlig tilbakemelding. Det setter jeg stor pris på! Jeg er overhode ikke uenig i hva du skriver, og jeg tar med meg enhver tilbakemelding.

  4. Podcasten blir meningsløs når du ikke har satt deg inn i kultur. Du får google individuelle kulturer vs. kollektive kulturer. I Vesten har vi individuelle rettigheter, mens utenfor gjelder kollektive verdier. I stammer og klaner vil familiens ære ligge på de unge kvinnenes skuldre. Menn fra kollektive kultuer ser på norske kvinner som horer fordi de har sex før ekteskapet. Du må ikke være så naiv at du tror at folk i andre kulturer har de samme verdier som de du selv har. Hvis du ønsker å lese mer om tradisjonelle stammekultuer (dvs. den vanlige organiseringen av samfunnslivet utenfor Vesten), kan du begynne med å lese den norske sosialantropologen Fredrik Barth.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *