Selvfølgelig er det greit å være sexy!

Categories Tanker 💭

… På lik linje som det er greit å være høy, lav, blid, gretten, introvert, ekstrovert, morsom, smart, sliten, energisk, påkledd og engasjert. 

I går fikk jeg en melding fra en jente som var så lei av jenter som viste seg frem på sosiale medier. Jenta mente at vi som gjorde det var så selvopptatte og fornøyde med oss selv, og at det var lite sexy. Meldingen fikk meg til å tenke og ikke minst til å reagere. 

Ikke det at jeg skal sammenlikne meg selv med Kim Kardashian, men hun postet et bilde for under et døgn siden der hun viser seg frem, og kommentarene om at hun burde kle på seg og slutte å leke så sexy lot ikke vente på seg hos henne heller. 

Jeg er så lei av å lese kommentarer og meninger som snakker ned jenter som viser seg frem. Kommentarer og meninger som sier at man kun vil vise hvor deilig man er og at man burde kle på seg i respekt for andre jenter. At man ikke skal tro at man er noe. Det verste er at det for det stort sett er jenter som står bak disse kommentarene til andre jenter. Og la oss være ærlige… Hvor mange av oss har ikke snakket negativt om en annen? Ledd av noen eller himlet med øynene? 

Selv vurderte jeg å slette noen av bildene mine etter kommentaren fra jenta, fordi jeg ble redd for at noen skulle tro at jeg syntes at jeg selv er digg og at jeg tror at jeg er noe. Fordi jeg er redd for at noen si til noen andre at “hun tror seriøst at hun er så deilig hun” eller “hvem er det hun prøver å herme etter a”, ja, du skjønner – Og hvor tullete er ikke det? Hvorfor i alle dager er det feil av meg å syntes at jeg er fin? Deilig? Pen? Flink? 

I dagens samfunn blir vi lært opp til at vi skal være perfekte, men vi må for all del ikke finne på å være fornøyde med oss selv – For da tror vi at vi er noe. Herregud, jeg blir helt sliten av hele den mentaliteten. 

Vi må slutte å fortelle hverandre hva som er greit og ikke. Og vi må slutte å si at det er feil å stikke frem nesa si eller å vise seg frem. 

Jeg skal virkelig forsøke å slutte og gjøre narr av andre, snakke stygt om andre og le av andre. Jeg skal begynne å heie på andre, uansett frisyre, størrelse, farge, etnisitet, religion, legning, meninger, drømmer og valg. For jeg trenger at folk heier på meg. Vi behøver jenter som heier på jenter. 

Hver gang vi kritiserer en annen jente, så gjør vi det litt vanskeligere å faktisk være jente. Hver gang vi kritiserer en annen sin kropp så gjør vi det litt vanskeligere å like sin egen kropp. Hver gang vi kritiserer en annen sine valg, så gjør vi det litt vanskeligere å stå for det man mener. Hver gang vi kritiserer en annen, så tillater vi at noen kritiserer oss. 

Meldinger som denne jenta skrev til meg blir det samme som å si at vi jenter ikke skal være stolte, at vi ikke skal vise oss frem og at vi ikke skal tro at vi er noe. Og det er jeg så forbanna lei. For jeg er stolt, og det burde en hver annen kvinne også være – Og slutt å si at det er feil. 

Jeg er stolt av å være kvinne og jeg er stolt av at jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil med min egen kropp og at jeg kan ta egne valg. Alle er nemlig ikke så heldige som meg. 

Det er greit å være sexy, det er greit å være smart, det er greit å være glad, det er greit å være trist, det er greit å være morsom og det er greit å være annerledes. 

Det er kult å være seg sjæl og det er kult å heie på hverandre! 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

4 kommentarer

4 thoughts on “Selvfølgelig er det greit å være sexy!

  1. Hehe, om man deler et bilde med gammel joggis og fett hår får man ikke akkurat noen bedre kommentarer av det :p Er vel bare normalt at folk vil vise seg på sitt beste? Hvem legger ut et dritstygt bilde av seg selv uten når det er noe ironi og tull..? Folk må tåle at vi er forskjellige..

  2. Hva er behovet ved å legge ut bilder på insta og hige etter likes? Jeg er en eldre generasjon enn din og har ikke engang FB. Jeg var modell når jeg studerte, men de ligger ikke på sosiale medier. Jeg er ung i kropp og sinn, alltid Ganni klær, og up to date med sminke. Har en tenåringssønn som er aktiv på dette selvsagt.

  3. Helt enig med deg, jeg er enig at man for lov å føle seg sexy, digg og fin. Det er bare fint tenker jeg.
    Men er det nødvendig å spille på sex?
    Det forstår ikke jeg. Jeg liker mye av det du ønsker å formidle, men kanskje ikke måten det bringes fram. Men det skal ikke være lett og man skal heller ei alltid være enig😎 . Uannsett, syns du er flott, og en jente med mye bra i toppen jeg da 🙂

  4. Jeg kan være enig med deg til en viss grad.. Imidlertid syntes jeg det må være lov å rette en kritisk pekefinger hvor det å figurere lettkledd innebærer å promotere, normalisere og bidra til å fremme et skjønnhetsideal som i praksis ikke lar seg realisere operative inngrep og fillers. En kan ikke frita folk for kritikk selv om de er jenter/kvinner! Men kritiserer jeg, skal jeg oxo stå for det 100% Dette medfører f.eks at det neppe vil bli noen bikini/undertøysbilder av meg på bloggen, fordi jeg er klar over at dette vil innebære å nettopp fremme et urealistisk ideal, -selv uten så mye som et kram kunstige ingredienser i kroppen. Dette innebærer jo at jeg oxo har det som følger, hvilket f.eks utelukker slikt som en d-cup og Kardashian rumpe med dronning Mauds midjemål. Ikke desto mindre, er har jeg møtt færre enn du kan telle på en hånd med en såpass smal beinbygning som meg, og med dette kommer oxo en del av de trekk som andre har sultet seg for i mange tiår nå.. Vi skal oxo aksepteres, for all del! Irriterer meg grenseløst over alle de som skal fremme mangfold, og samtidig ekskluderer naturlig tynne. Men slik det er blitt, lever folk med et knippe ‘fasiter’ på hvordan en skal se ut. Jeg oppfyller (dog naturlig) en del av disse, og inntil mangfoldet blir idealet, får det desverre bli sånn.. Jeg har opplevd at to venninner har utviklet anoreksi/bulimi pga min blotte eksistens, og gidder ikke fler av de på samvittigheten, for å si det sånn..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *