Nei, jeg skammer meg ikke!

Categories Tanker 💭

I går tok jeg bilder av meg selv i speilet hjemme i leiligheten min. Planen var å legge ut et av bildene på Instagram og skrive en forklarende tekst til hvorfor jeg postet et bilde der jeg poserte i trusa. (Akkurat som at jeg må unnskylde meg for å vise meg frem). Men etter å ha knipset en del bilder la jeg merke til at bindet mitt var synlig på bildene. Jeg sluttet derfor å ta bilder og jeg bestemte meg egentlig for å droppe å poste det. 

Etter å ha tenkt litt bestemte jeg meg for å poste det likevel. Til tross for at bindet mitt var synlig. For jeg hadde først tenkt til å dele bildet fordi jeg syntes at bildet var fint, men fordi bindet mitt var synlig tenkte jeg at jeg ikke var noe fint lenger. Men så kom jeg på at det faktisk ikke er noen grunn til at jeg ikke kan være fin selv om jeg har mensen! Eller sexy. Og jeg har faktisk lov til å vise meg frem, mensen eller ei. 

Etter at jeg publiserte bildet fikk jeg masse hyggelige tilbakemeldinger, men det var spesielt en melding som fikk meg til å tenke. Nemlig meldingen var fra en 14 års gammel jente som nylig hadde fått mensen. Jenta hadde ikke turt å fortelle det til foreldrene sine fordi hun var flau og fordi hun ikke visste hvordan hun skulle gå frem. Etter å ha sett bildet hadde hun bestemt seg for å gjøre det, og det hadde gått kjempe fint. 

1. FANTASTISK at hun delte det med foreldrene sine – Det er jo ingenting å skamme seg over. 

2. Tenk at vi fortsatt i 2018 skammer oss over mensen a. Her har vi sekskant på TV og viser oss klissnakne på skjermen i beste sendetid, mens mensen fortsatt er kleint, flaut og tabu. 

Det er bare mensen og det er noe halvparten av oss har. Ja, det kan suge skikkelig – Men det er faktisk et tegn på liv og at vi er friske.

Faktisk vil jeg gi alle damer et klapp på skulderen for at vi tar mensen på strak arm måned etter måned. Tenk om det hadde vært gutta som hadde hatt mensen a! Da hadde antakeligvis Zlatan lansert egne supertøffe tamponger og vi hadde hatt mensenfester den dagen gutta fikk mensen. Det hadde hvert fall ikke vært sånn at man kom til et toalett uten søppelbøtter eller at mensen var tabu. Antakeligvis hadde det blitt skrytt av hvem som blødde mest og lengst. Haha! Ikke vet jeg, jeg vet hvert fall at mensen er normalt og at det ikke er noe vi damer skal skamme oss over å ha. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Nei, jeg skammer meg ikke!

  1. La faktisk ut et innlegg om tabu og fordommer selv i dag, er rart hvordan de to ordene kan styre mennesker. Gjelder bare å slippe seg litt løs og gi mer faen 😉 vi er bare mennesker 🙂

  2. Er enig i det du sier. Er rart at vi mennesker er falue over mensen, men kan godt ha tre kant på tv.
    Jeg er glad for at jeg ikke er flau over at jeg har mensen, og blir flau av og se reality tv. Så er noen som har skjønt det.

  3. Det særlig to ting dere kvinner ALDRI bør trenge å unnskylde/forklare/forsvare. Det er mensen og amming. Dette har faktisk vært ganske så naturlig i mange tusen år. Enhver annen som sier noe annet trenger å ta seg en bolle

  4. Flott at du skriver så åpent om mensen, men for mange er det ikke synonymt med at man er frisk eller tegn på “liv” 1 av 10 jenter/damer har en sykdom som kalles endometriose, der symptomene blant annet kan være ekstreme menssmerter og infertilitet. Kanskje du kunne skrevet noe om det?:) relativt ukjent sykdom, som flere bør få vite om.

  5. Et tegn på at vi er friske? Har du hørt om endometriose? En sykdom som fratar ca 1 av 10 kvinner både fertiliteten og livskvaliteten hver eneste dag.
    En sykdom som er såpass tabubelagt og lite opplyst om at det ofte tar 10-30 år å få en diagnose. En sykdom som sperrer kvinner i menstruerende alder inne, fordi de har så sterke smerter at de bokstavelig talt tror de skal dø – og som blør så mye at det omtrent er umulig å gjøre noe som helst annet enn å sitte på toalettet under mensperioden. Jeg bare sier det; kunnskap er makt, og vi trenger å opplyses så mye mer om nettopp denne sykdommen.
    Så, til slutt:
    Dersom du/dere har så sterke smerter under menstruasjonen, samleie eller eggløsning at dere nesten ikke får puste – krev bedre hjelp!

  6. «Mensen er et tegn på at vi er friske» har du hørt om endometeriose? 1 av 10 kvinner har det. Man er ikke nødvendigvis frisk når man får mensen.

  7. Sophia: Hei! Ja, det utredes jeg for selv – Så vet alt om det 🙂 Poenget mitt er at mensen er et tegn på at kroppen fungerer, til tross for at mensen kan medføre seg lidelser som endometriose.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *