Jeg er lesbisk, men jeg holder det hemmelig

Categories Tanker 💭

Lesbian couple holding hands
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Spalte: Helseøster svarer! 

Jeg får ofte spørsmål her på bloggen som jeg ikke har nok kunnskap eller erfaring til å svare på. Enkelte spørsmål mener jeg fortjener svar allikevel, fordi de er så dype, store og viktige. Jeg har derfor temaet opp med helsesøster Eva Brandt, som jobber på helsestasjon for ungdom på Nesodden. Jeg har selv snakket masse med Eva oppgjennom og hun er både klok og dyktig! Målet er at Eva hver fredag fremover skal kunne besvare de spørsmålene jeg ikke kan svare på. Idag svarer Eva en 19 år gammel jente som ikke vet hvordan hun kan fortelle foreldrene at hun er lesbisk. 
________________________________________________________________________________________________________________________________

– Hei. Jeg er en 19 gammel jente. Jeg fremstår veldig selvsikker og tøff og det er jeg også på mange måter. Jeg har mange venner og en familie som er glad i meg. Helt siden jeg var liten har jeg følt at det har vært en forventing til at jeg skal være heterofil. Mamma og stefar har alltid snakket om hvor viktig det er å finne en bra mann og hvor mye de gleder seg til jeg skal stifte familie. Problemet er bare at jeg er helt sikker på at jeg er lesbisk og innerst inne så tror jeg at de vet det. Hvert fall mamma.

Jeg har visst det selv i mange år og jeg har også “testet” det. Jeg har aldri hatt med meg en gutt hjem og stefaren min tuller ofte med at det er fordi jeg fortsatt er redd for guttelus… Jeg aner ikke hvordan jeg kan fortelle familien min det og jeg er redd for at de skal bli skuffet. Jeg er jo 19 år gammel og jeg er sliten av å føle at jeg lyver om hvem jeg er. Jeg vil også tørre å forelske meg og vise frem en eventuell kjæreste for familien min, selv om det ikke er en mann. Jeg håper at du kan svare meg og at du har noen tips til hva jeg kan gjøre <3

SVAR FRA HELSESØSTER:


Eva Brandt

Hei, kjære jente på 19! Så bra at du tar opp dette temaet. Det å kunne få sterke følelser og kjenne på kjærlighet til den du måtte finne tenker jeg er en glede! Hurra for det! 

Mange mennesker ønsker å kalle sin seksuelle identitet noe, gjerne gjennom hvem og hva vi tiltrekkes av. Som for eksempel bifil, lebisk, panfil, aseksuell, homo, skeiv, trans, CIS osv. En slik «merkelapp» sier lite om hvem vi er som mennesker ellers. Vi er jo mer enn hvem vi elsker og hva vi tiltrekkes av! Det at du har funnet en ro og en trygghet på at du er lesbisk er flott, og jeg håper at det er en av mange ting du er stolt av ved deg selv. 

Det er fint å høre at du har mange som er glad i deg. Hvem du forelsker deg i burde ikke ha noen betydning for dette. Mange opplever, som du beskriver, at foreldrene kanskje i ubetenksomhet skaper en forventing om at «hetero-normen» skal være drømmen for at barna (og de selv) blir lykkelige. Som helsesøster håper jeg voksne bare blir mer og mer bevisste på å støtte barna sine i å få leve ut den de er med den de blir glad i, uavhengig av seksuell identitet. 

Alle foreldre er ulike. Noen har religiøse hensyn og overbevisninger som gjør det vanskelig for barna å stå frem med sin kjønnsidentitet. Da kan det være lurt å finne andre som kan støtte og gi råd på veien.

Heldigvis er det også mange som møter støtte og aksept hos annen familie og venner. Det å skjule en side av deg selv forstår jeg at du opplever som slitsomt. Prosessen med å «komme ut» må hver og en få kjenne etter i hvilket tempo som føles rett og hvem man ønsker å dele det med. Det at man velger å ikke utlevere seg helt til alle, tenker jeg ikke handler om å lyve. Vi har jo alle rett til å være private! 

Det finnes gratis ungdomshelsestasjoner over hele landet, og ungdomsorganisasjoner for kjønn og seksuell identitet dersom du har lyst til å snakke med noen og høre andre sine erfaringer. I ditt tilfelle høres det ut som om foreldrene dine kanskje forstår at du liker jenter, men ikke tør å spørre deg rett ut? Noen ganger kan det å skrive et brev, eller legge en lapp på bordet gjøre det enklere å få sagt det du har på hjertet. 

Jeg håper for deg at de blir glade på dine vegne og at de setter pris på tilliten du viser dem ved å dele. Du skal IKKE skamme deg over hvem du er og hva du liker. Følg hjertet ditt! Jeg heier masse på deg og alle dere som opplever å stå i liknende situasjoner. 

Klem fra Eva, helsesøster. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

3 kommentarer

3 thoughts on “Jeg er lesbisk, men jeg holder det hemmelig

  1. Ofte vet foreldrene hva det går i, men avventer til man finner ut av det selv og velger å komme ut.
    Det er jo ingen som vil presse noen til komme ut selv om man har sine anelser.
    Dvs. foreldre kan like gjerne prate om et heteroliv for sine barn nettopp for å legge opp til at man selv kan si man er noe annet…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *