Jeg møtte veggen

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

På bildet ser du en jente. Det er tatt for to år siden. 

På bildet ser du en jente som fra 9.klasse til andre året på videregående hadde et sykehusopphold i året. På grunn av stress.

På bildet ser du en jente som er mer opptatt av å være flink, enn glad.

På bildet ser du en jente som har det vondt, og ikke fordi hun ligger der – Men fordi hun føler seg mislykket. Fordi hun ikke klarte alt hun selv ville. 

På bildet ser du en jente med store blå ringer under øynene. De er der fordi hun ikke har pustet, sovet og spist som hun burde og fordi hodepinen nesten er uutholdelig. 

På bildet ser du en jente med en kropp som er så sliten at den ikke orker mer. 

På bildet ser du en jente som alltid er blid og glad og en jente som ingen kunne skjønne at ikke fikk til alt. 

På bildet ser du en jente som alltid er opptatt av å være godt likt, pen og perfekt, sånn at alle snakker godt om henne.

På bildet ser du en jente som får vondt i magen av en 4-er på prøver, som ikke skjønner hvordan hun kan være så dårlig. 

På bildet ser du en jente som forsøker å være perfekt. 

På bildet ser du en jente som har møtt veggen, og den jenta er meg. Og det gjorde jævlig vondt. 

Jeg har aldri før turt å si at jeg gikk på veggen. Men nå skal jeg være tøff nok til å si det for alle de gangene jeg ikke har turt å innrømme det ovenfor meg selv:

JEG HAR GÅTT PÅ VEGGEN. Jeg var ikke så perfekt som jeg trodde. Som jeg ville. 

I disse dager er det tusenvis av studenter som har både tentamener og eksamener og det er klart vi skal gjøre vårt beste – Men ikke på bekostning av oss selv. Vi er bare mennesker som gjør så godt vi kan. Vi må slutte å tro at prestasjonene våre er alt her i livet og vi må puste, nyte sola og gjør det vi kan. Vi er ikke dårlige mennesker hvis det ikke går helt vår vei, vi er ikke mislykket fordi det virker som at alle andre klarer det så mye bedre enn oss og livet er faktisk for kort til å ha blå ringer under øynene. 

Vi er unge for søren! Det er klart at vi skal studere, jobbe og lære. Det er klart vi skal bygge oss en fremtid og finne ut av hvem vi er, men vi har faktisk lov til å ha det litt gøy på veien. Vi har lov til å danse når vi vil, vi har lov til å kjenne at sola varmer i fjeset, vi har lov til å elske med den vi vil og vi har lov til å bare være. Og, det er faktisk nok å gjøre vårt beste. Noe bedre kan vi jo faktisk ikke. 

Jeg har ikke mulighet til å være flink hvis jeg ligger utmattet i en sykehusseng, og det har ikke du heller! 

Husk at verden ikke går under – Og at en karakter ikke har noen ting å si for hvem du er som menneske. Lykke til. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

10 kommentarer

10 thoughts on “Jeg møtte veggen

  1. Hei! Trengte virkelig å det der nå!
    For en stund siden bestemte jeg meg for å utsette innleveringen av bacheloroppgaven til neste sommer (skulle leveres neste uke). Jeg er mentalt sliten, har null motivasjon og kroppen er trett. Jeg angrer fordi jeg føler meg mislykket, jeg føler jeg skuffer de rundt meg, de som alltid har hatt troen på meg. MEN jeg angrer ikke når jeg tenker på meg selv, for dette er noe jeg virkelig trenger akkurat nå – noe kroppen og psyken i aller høyeste grad trenger.
    Trist at det måtte gå så langt for deg, men et meget viktig tema som blir tatt opp.

  2. Tusen hjertelig takk for at du skrev dette innlegget! For et viktig tema. Vi må ikke glemme hva som er viktig her i livet – vi må leve mens vi kan. Takk for at du satte ord på det!

  3. TAKK, Martine. Tusen hjertelig takk. Tror du akkurat løftet 50 kilo vekk fra skuldrene mine. Stor klem fra en student som er sliten. ❤️

  4. Noe av det beste og mest motiverende jeg har lest på lenge❤️ Dette blir ikke snakket nok om, og blir lettet at det er ikke er «bare» jeg som har det sånn.

  5. Har aldri kommentert noe på en blogg før, men dette fortjener en takk!
    Takk for at du tar opp et tema mange unngår å snakke om, men som er så utrolig aktuelt. Jeg har alltid vært flink fremfor glad. Alltid gjort det som er forventet av meg, og mer til. Jeg har presset meg selv så hardt at jeg nå har møtt veggen.For meg er dette et stort nederlag, og jeg føler meg misslykket. Jeg har dårlig samvittighet for å være sykemledt fra jobb og studie, jeg er jo frisk er jeg ikke? Det er i alle fall det jeg forteller meg selv. Men jeg er ikke det, jeg er mentalt utslitt.

  6. Takk Martine! Er noen år eldre, men var og hun som var flink!
    Nå har jeg nettopp hatt 4 eksamener på 2 dager, (fordi jeg feila på oppmelding i februar da 2 av de skulle vært..)tar min andre bachelor. På nett denne gangen, og eksamen hjemme i egen stue!
    Det er så genialt, jeg kan høre musikk og jeg kan ligge på mage. For sånn funker det best for meg. Og av alle ting, midt i ene eksamen i går..så var jeg drittlei, sliten og ville bare gi opp. Tok en Meredith og Christina fra greys og dansa det av meg. Satte meg ned og fullførte eksamen. Får jeg A? Neppe. Består jeg? Visst faen! Og det er det som er viktig.
    Til Mali lengre opp her, jeg gjorde det samme som deg i 2016. Men først ba jeg om ny frist i august, det fikk jeg.. klarte ikke levere da heller.. leverte våren 2017, med et bedre resultat enn jeg kunne drømt om! Det gjorde vondt der og da, men var så viktig for at jeg skulle ha det bra.
    Så viktig avgjørelse at jeg bare et halvt år etter meldte meg opp til enda en bachelor. Fordi jeg ikke var utslitt og ønsker å lære mer. Og denne bacheloren, skal jeg lære meg ting fordi jeg skal kunne bruke kunnskapen, ikke for å bestå eksamen med toppkarakter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *