Må du ligge med noen for å få råd til champagne?

Categories Tanker 💭

På 17.mai var jeg ute hele dagen og dagen besto stort sett av fest og moro. Jeg er på ingen måte en stor partyløve, men siden det var 17.mai slo jeg meg løs og tok på meg danseskoa, aka bunadsskoa. 

Jeg er kanskje den 20-åringen i Norge som kan minst om de forskjellige utestedene i Oslo og jeg diltet derfor bare etter de jeg var sammen med og jeg skjønte egentlig fort at stedet vi endte opp på virkelig ikke var et sted for meg. Eller et sted der jeg føler meg komfortabel. Men, siden jeg var med de jeg var med så gikk det helt fint! 

Det som sjokkerte meg var at flere av jentene som var der hang rundt de eldre, tilsynelatende rike mannfolka, med store pengetegn i øynene. Samtidig som de trippet rundt i høye heler, dyrere vesker enn studielånene deres og forstørra lepper. Og sponsa champagne. 

Samtidig som de sirklet seg rundt mennene, blafret med øyevippene og ventet på å få bli med en av de hjem – I bytte mot dyr luksus. 

Jeg har lest om det før, det har vært diskutert tidligere, jeg har sett det på film og jeg har hørt om at det eksisterer i det utlandet. Men at det skulle fungere sånn rett foran nesa mi, det hadde jeg aldri trodd – Og ja, det er mulig at jeg er litt naiv.

Det er jo heller ikke altfor lenge siden en nettside som tilbyr “byttehandler” mellom unge jenter og gutter, med rike kvinner og menn reklamerte for det på åpen gate rundt om i landet, med teksten: 

“Hei studenter! 0 i studielån? Date en sugar daddy!”. 

Den ene venninnen min som har tilbragt litt flere timer på utesteder som det vi var på fortalte at det var helt normalt og at flere og flere unge jenter bytter sex mot luksus, og at det har fungert sånn lenge. 

Og jeg ble egentlig et eneste stort spørsmålstegn. 

For MÅ disse jentene ligge med noen for å få råd til champagne? 

Er dyre vesker virkelig verdt et ligg? Eller mindre? 

Vil ikke disse dyrene gavene minne deg om det ligget for alltid? 

Er livsstilen de higer etter verdt å komme inni i form av en moderne type prostitusjon? 

For ja, i mine øyne er det prostitusjon når jenter på min egen alder ligger seg til dyre gaver, spanderte middager og opphold på de fineste hotellene. Og jeg blir faktisk skikkelig trist av at det er slik det fungerer. 

 

Noe i meg sier nemlig at det er helt feil, samtidig så har jo ikke jeg noe med hvem andre velger å spre bena for eller sette seg ned på kne for – Eller skal jeg heller si hva de gjør det for. Jeg har heller egentlig ikke noe med hva andre velger å gjøre. For grunnen til at jeg blir trist er ikke fordi en dame på 23 år bestemmer seg for at hun vil ligge med en rik mann, men fordi dette gjør kvinnekroppen til en handelsvare (ja, jeg vet at det har vært sånn gjennom alle tider) og fordi det bygger på gamle kjønnsstereotypier. At kvinnen er et objekt. 

En luksusveske, champagne eller nye bryster er ikke livet, og i mine øyne kan jeg ikke forstå at noen ligger seg til det. Ei heller at noen ønsker å betale noen for det. 

Er det ikke kulere å kjøpe det sjæl, i stedet for å være avhengig av en rik mann og et ligg? Og er det ikke kulere å få seg et ligg med en som liker deg og ikke pengene dine? 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

5 kommentarer

5 thoughts on “Må du ligge med noen for å få råd til champagne?

  1. Helt enig med deg! Det er helt ufattelig! Jeg er mulig slem når jeg sier dette, men tviler på om så mange har studielån. Tar høyere utdannelse for å si det slik. Jeg skal ikke ta alle under en kam. Men de i min krets som gjør det, studerer ikke. Jeg er også fritt vilt på byen, men hadde aldri tatt imot noe annet enn fra kjæresten. Guttene gir seg ikke de heller, når vi sier nei virker det som de ikke kan tro det. Så vanlig er det altså. Min bror er en av de kjekke rike mennene, ja han tar for seg, men hadde aldri kjøpt en veske el.

  2. Sånn har det alltid vært, dessverre.. Men, du, den Samantha-Gif’n passer ikke inn for den sier jo det motsatte av hva du ønsker å formidle, nemlig at byttehandelen sex mot penger er greit fordi det bare er et bytte av makt. Det du sier er jo at det er mannfolka som sitter med makta, og kvinnene som “lar seg bruke” for dyre vesker og luksus, hvis jeg forstår deg riktig? 🙂

  3. Hahaha ja samantha mener jo det stikk motsatte av deg marty! Syns ikke noen bør drive å dømme hva andre velger å gjøre. Du selger jo sjelen din for å blogge, bretter ut livet ditt til Gud og hvermannsen. Jeg syns ikke det er noe bedre for å si det sånn.

  4. Hahaha: Jeg stiller jo kun spørsmålstegn her 🙂 Jeg sier jo også at det er greit, men at jeg syntes det er synd at det er sånn det er – Og at jeg ikke ville gjort det selv! Det er helt i orden at du syntes det, på lik linje som at det må være greit at jeg syntes det jeg gjør 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *