Jeg er ikke en stripper!

Categories Tanker 💭

I går skrev min blogg-kollega Andrea om kleskodene for 17.mai. Tittelen på innlegget var “Ikke kle deg som en stripper på 17.mai”. 

Etter å ha lest innlegget sendte jeg en melding til Andrea der jeg spurte om det var greit at jeg svarte, og ikke for at jeg skal arrestere Andrea – Men fordi jeg er så lei av at vi jenter og kvinner blir satt i bås på grunn av antrekket vårt.

Jeg er takknemlig for at vi bor i et land der vi har lov til å si akkurat hva vi mener, der folk kan mene at man ikke skal gå med korte kjoler på 17.mai – Og jeg er så glad for at jeg kan være uenig. For jeg er faktisk ikke en stripper fordi jeg viser frem kløft eller fordi jeg går med en kjole som viser frem kroppen min, verken på 17.mai eller på hvilken som helst annen dag. På lik linje som at jeg ikke er en stripper, eller en hore fordi jeg viser meg i bikini. 

For 17.mai er vår nasjonal dag, og alle er velkomne til å feire – Uansett hudfarge, religion, legning og antrekk. 

Faktisk kjenner jeg at jeg er litt lei av lister og tips til hva vi ikke kan gå med og lister over hvordan vi burde kle oss. Jeg er lei av artikler som forteller oss at striper gjør oss tjukke, at prikker gjør oss smalere og at om du bruker utringning så er du en hore. 

Jeg er helt enig i at 17.mai er en dag vi skal ha respekt for og at det er en dag der vi skal oppføre oss anstendig, men at jenter, i 2018 fortsatt blir stemplet som horer for antrekket sitt gjør meg faktisk ganske forbanna. I mitt hode er det holdninger som hører til den gangen grunnloven ble skrevet, og ikke nå. 

Og hvem bestemmer egentlig hva som er innafor og hva som ikke er det? Hvem bestemmer at den kjolen er innafor, men at den kjolen ikke er det? Hvem bestemmer hva som er rett og galt? 

Et av de viktigste prinsippene i grunnloven som ble vedtatt i 1814, er enkeltmennenskets medbestemmelsesrett og rett til å bestemme over sitt eget liv. Når du moraliserer over hvordan folk bør gå kledd på 17. mai, så motsier du i mine øyne viktig kjerneverdier som hele 17. maifeiringen egentlig dreier seg om. 

Man er faktisk ikke en stripper, fordi man går i lårkort kjole! Man er ikke en stripper fordi man viser hud og man er ikke en stripper fordi man viser kløft. 

Det som teller på 17.mai er at vi feirer landet vårt, at vi skåler, danser, synger og koser oss. Ikke om vi bruker lårkort kjole eller om vi svinger oss i bunad. Og det er jo egentlig barnas dag! 

La folk gjøre som de vil, gå kledd som de vil og feire 17.mai som de vil – Det er jo egentlig det vi feirer! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

8 kommentarer

8 thoughts on “Jeg er ikke en stripper!

  1. Jeg er delvis enig, men for meg finnes det en grense når halve rumpa ikke dekkes av kjolen. Utenom det er jeg for at man skal gå med det man vil ! 🙂

  2. Halleluja! Du setter ord på det jeg følte da jeg leste innlegget hennes. Veldig bra og viktig innlegg!!

  3. Jeg er veldig enig i at folk skal få avgjøre helt selv hva de vil gå med, og man er på ingen måte “horete” hverken med dyp utringning eller korte skjørt (synes faktisk det er rart at det fremdeles er noen som virkelig mener dette i 2018)
    Samtidig kan jeg skjønne at mange vil at man skal fremstå som itt pyntet hvis man deltar i 17. maifeiringen, det er jo bursdagen til landet vårt 🙂

  4. Amen til det! Så enig med deg her. La nå folk få gå i akkurat det dem vil uten at noen skal ha noe å si på det også 🙋‍♂️

  5. Har alltid vært sånn at man går i bunad
    Så ikke gidd å forsvar korte kjoler på nasjonaldagen og at dei er drita på dagen når det er barnetog
    å bruke korte kjoler/skjørt og stor utrigning og være fulle kan dei gjøre på kvelden eller når 17 mai feiringen er over

  6. Du hadde meg på gli til du sa “det er egentlig barnas dag”.. det er det IKKE! Det er NORGES dag, nasjonaldagen,dagen vi feirer grunnloven vår! Så barn og voksne er like viktige, så spar oss neste innlegg som garantert oppfordrer til å være klink edru på (også) denne dagen. Feir med snørr og iskrem eller med sjampanje og fest, begge deler er lov:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *