Ja, eller nei?

Categories Tanker 💭

En mannlig Molde-spiller er tiltalt for sovevoldtekt og det er tatt ut tiltale etter straffelovens paragraf 291 b – et lovbrudd som har en minstestraff på tre års fengsel, dersom vedkommende blir dømt. Mens han venter på en eventuell dom får han lov til å fortsette og spille kamper for klubben, på lik linje som en annen hadde fortsatt i sin vanlige jobb. 

I går under kampen Vålerenga-Molde stilte Klanen, fansen til Vålerenga opp med store bannere der det sto: 

«Heller horesønn enn voldtektsmann»
«Sex krever samtykke ? håper du mister såpestykket»
«Straffeloven kapittel 26»
«Fuck sensur»
«#Moldetoo»
«Selv om noen sover gjelder fortsatt Norges lover»

Forrige uke gjorde Lillestrøm sine fans det samme, men da ble bannerne fjernet av Molde. 

Er det egentlig greit at Molde lar han fortsette å spille kamper? Eller burde de ta et standpunkt og sende signaler om at dette er noe de tar sterk avstand fra? Uten dom eller ei? 

Lise Klavenes som er jurist og fotballekspert uttalte til Dagsnytt 18 i forrige uke at: 

– Da mener jeg Molde gjør det riktige ved å avvente dommen. Hvis de hadde suspenderte spilleren nå, mener jeg det ville vært brudd på spillerkontrakten. Det skal mye til å suspendere folk for kriminelle handlinger når det ikke er knyttet til ditt arbeidsforhold.

La meg nevne at 1 av 10 norsk kvinner har blitt voldtatt. Kun 11 % av de 1 av 10 anmelder. Av disse sakene bli 8 av 10 saker henlagt. 

I Norge gjelder prinsippet med at man er uskyldig frem til motsatte er bevist og jeg er takknemlig for at det er sånn. Jeg sitter ikke på noen grunn til å i utgangspunktet tro på den ene eller den andre, men i dette tilfellet så handler det kanskje heller ikke om hvem man skal tro – Men å faktisk ta ansvar. Ansvar for et offer, for ofre, for rævva holdninger og de som ikke tør å anmelde. For ikke å snakke om tillit! Og det er for meg her det skurrer mest. 

For spilleren skal uten tvil beskyttes og tas vare på, og han skal behandles på den måten loven sier. Men når det kommer til tillit så mener jeg at Molde har bomma. 

For er det å gi den voldtekts-titalte mannen spilletid, som igjen handler om tillit riktig? For hvilke signaler sender dette til andre? Til klubben? Til de yngre lagene? Til byen? Til supporterne? Til de andre spillerne? Til fotball-Norge? Til voldtektsofre? Til de som ser opp til han?

Jeg forstår at Molde ikke sier “ja til voldtekt” og jeg håper og tror at det ikke er noe noen kan stille seg bak. Jeg forstår også at man som fotballspiller er i en unik situasjon til å utnytte, til å tro at man har rett til og få mye av det man ønsker. Jeg forstår også at man er utsatt for anklager når man driver med idrett og når man er profilert. 

Jeg skulle ønske meg et enda tydeligere standpunkt fra Molde, om at dette ikke er noe de stiller seg bak. Samtidig så tror jeg det er ekstremt viktig å ikke dømme noen, før de faktisk er dømt. 

Og huske på at nei faktisk er nei. Og at bare ja, betyr ja. Fotballspiller, bussjåfør eller journalist eller ei. 

Hva mener du?

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Ja, eller nei?

  1. På en og samme tid sier du uskyldig til det motsatte er bevist og indirekte at Molde burde suspendert spilleren 🤔
    Her sier du fryktelig i mot deg selv!

  2. du har jo alltid støttet å dømme noen før du har alle fakta på bordet. du ville legge ut en liste av folk du trodde hadde spredd nakenbilde for å henge dem ut på nett uten at du viste om di var skyldige eller ikke. du har en tentdens til å kaste stein i glasshuss

  3. Hei! Du har selvfølgelig helt rett i at voldtekt er galt (wow, oppsiktsvekkende). Du har også rett i at vi ikke vet mer om saken enn det som står i media. Likevel presterer du jo å si at Molde burde ta affære. Det gir jo null mening med tanke på at du også sier at “I Norge gjelder prinsippet med at man er uskyldig frem til motsatte er bevist(…)” Du mener altså at Molde skal utestenge ham fra jobben hans selv om han ikke er dømt for noe, samtidig som du sier at man er uskyldig til det motsatte er bevist?
    Ingen i Molde sier ja til voldtekt, og alle i Molde vil være enige i at dersom man kommer fram til at han har gjort urett, så vil han også fortjene straffen han får. INGEN liker voldtekt. Men å utestenge noen på bakgrunn av en tiltale vil være skivebom. Satt på spissen, mener du man burde permittere alle som er under tiltale for noe?
    Nei, her bommer du. Molde støttet sin spiller fram til han faktisk eventuelt blir dømt. Fram til da ville det vært illojalt å stå og se på at han hetses, eller sette ham ut av laget. Opp i ringa, Halvorsen! Her traff du ikke 🙂

  4. Du har skrevet mange sårende og ikke minst proveserende innlegg. Kan du ikke tenke litt over iverfall overskriftene. Er mange saker som du ikke vet åssen budskap du sender ut.

  5. Line: Hei Line 🙂 Jeg forstår ikke helt kommentaren din. Jeg føler ikke selv at budskapet med dette innlegget er feil. Jeg prøver iherdig å se to sider av en sak som hat engasjert meg mye, og tittelen står jeg inne for. Send meg gjerne en privat melding med hva du egentlig mener!

  6. Hei. Jeg synes at man ikke skal dømme noen før det motsatte er bevist. Hvis molde hadde ikke gitt spilleren spilletid så ville det jo visst at de automatisert tror han har gjort det selvom de ikke har noe bevis (annet enn jenta som sier at hun ble voldtatt).
    Det er det som alle disse hollywood skuespillerne som blir tatt av serier og filmer pga ANKLAGELSER fra jenter.
    Når det gjelder kjente folk.. fotballspillere, skuespillere, politikere.. så synes jeg ikke at vi skal tro på absolutt alt vi hører. det finnes mange utspekulerte jenter her i verden som vil lure og ødelegge for en mann som har makt og status. Så nei jeg synes ikke man burde miste enn jobb eller mulighetene i jobben (eks spilletid) fordi noen sier at du har gjort noe.
    Det er en annen ting vis skuespilleren eller fotballspilleren blir dømt eller har tidligere vært straffet for voldtekt. DA synes jeg ikke du burde få lov til å være fotballspiller eller tjene mye penger på å være skuespiller.
    Men selvom mange jenter blir voldtatt så blir det også MANGE som juger om voldtekten. Selvom disse menneskene ødelegger for alle andre jenter her i verden så er det faktisk sånn det er.
    Det er også mange jenter som blir veldig fulle også antar at de har blitt voldtatt fordi de egentlig ikke ville eller fordi de faktisk ikke husker sexen. Det er ikke alltid jenter klarer å si nei, for eks fordi de føler et press for å si ja DET er ikke voldtekt i mine øyne. At du ikke klarer å si til gutten du er med “jeg vil ikke”. er faktisk din egen feil. Han kan jo faktisk tro at du vil det, og du kanskje oppfører deg som om du vil det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *