Hvem skal betale for dårlig sex?

Categories Tanker 💭

I dag er vi nødt til å ta en prat om abort, ansvar rundt sex og enda litt mer rundt abort: I dag er det fri abort frem til uke 12. Et flertall i Aust-Agder Fremskrittsparti, mener at det er feil at staten skal betale for konsekvensene av egne valg. 

Og jeg sitter på haugevis av spørsmål, som blant annet: 

Er sex alltid et valg?

Har ikke mannen et ansvar hvis en kvinne blir gravid?

Hva om man har beskyttelse og den ikke fungerer som den skal? 

Hva om man ikke er skikket til å få barn? 

Hva om man ikke er frisk nok til å bære frem et barn?

Silje Flaten Haugeli Aust-Agder Fremskrittsparti sier blant annet at:

 Det handler om å ta konsekvensene av handlingene en gjør, og man vet hva konsekvensene av ubeskyttet samleie er. Det er alltid en risiko å bli gravid og da må du kunne ta de økonomiske konsekvensene av det. Staten skal ikke finansiere at du har vært uforsiktig. Det er klart at det har sine baksider, men dette er prinsipielle grunner.”

Og etter det utsagnet har jeg (med veldig mange fler) enda fler spørsmål: 

Betyr det at staten skal slutte å betale hvis noen er uheldige å kjører av veien og blir lamme også?

Betyr det at staten skal slutte å betale hvis noen kapper av seg et ben ved et uhell i en arbeidsulykke?

Betyr det at staten skal slutte å betale for de som får kreft etter å ha røyket i mange år?

Betyr det at staten skal slutte å betale for fødsler også?

Fordi det er konsekvenser av handlingene man utfører og valg man tar?

Det er ikke sånn at noen tar abort, fordi det er moro eller fordi man ønsker å være et dårlig menneske. Noen har ufrivillig sex, noen glemmer å beskytte seg i fylla, noen glemmer seg og noen ombestemmer seg. Noen ganger fungerer ikke p-pillene slik de skal. Og i mine øyne er ikke grunnen så viktig, for det viktigste er at man har muligheten til å ta det rette valget for seg selv (og det eventuelle fremtidige barnet) og at vi som land har et kollektivt system som gjør det mulig – For ALLE. Ikke bare de som kan betale for seg. 

Jeg viser til en kommentar skrevet av en dame i kommentarfeltet:

“Det er jeg helt enig i. Det er på tide at jenter/kvinner også tar ansvar for egne handlinger og konsekvenser dette gir. Det er altfor mange som hopper fra seng til seng og tenker kun i øyeblikket, og ikke konsekvenser.” 

En annen i kommentarfeltet skriver “Hvem skal betale for dårlig sex? Jo, damene!”. 

Holdninger som dette gjør meg trist. Det gjør meg trist først og fremst fordi vi jenter blir fremstilt som det eneste problemet i saker som dette. Og hvorfor er det sånn at så mange sitter på holdninger om at det kun er vi kvinner som har ansvar for å beskytte oss under sex? 

Hvis kjæresten min og jeg bestemmer oss for å ha sex, er det like mye han sitt ansvar å beskytte seg som mitt – Og blir jeg gravid er det like mye hans som mitt. 

Abort er mye mer enn et økonomisk spørsmål og at vi i det hele tatt diskuterer dette skremmer meg. Jeg skulle mye heller ønske at vi fjernet tabuet rundt abort og skammen rundt det som mange føler på, enn at vi diskuterte hvem som skal betale for det. 
 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

25 kommentarer

25 thoughts on “Hvem skal betale for dårlig sex?

  1. Hei. Ja, sex er alltid er valg, såfremt det ikke er voldtekt. Hvis du og en partner velger å ha ubeskyttet sex, da skulle det bare mangle at du betaler selv

  2. Ofte blir det jo slik på grunn av damene bestemmer alt i abortsaker.
    Om mannen vil beholde barnet, men ikke damen.. Abort
    Om mannen vil abortere, men ikke damen… barnet blir beholdt, og mannen må betale for det i 18 år.
    Poengterer dette da jeg følte kanskje innlegget var litt lite nyansert

  3. Jo. Det er like mye mannens ansvar om jena blir gravid. Men pr nå har mannen ikke noe han skal ha sagt om han ønsker å beholde det eller ikke. Så helt rettferdig sammenligning blir det ikke. Da mannen faktisk sitter igjen med *hele* ansvaret uten en eneste mulighet å påpeke kvinnens beslutning. Så om dette bidrar til at jenta tenker seg *litt* mere om så støttes det. Selv om forslaget i prinsippet er på trynet.

  4. Tore: det er kvinnen som bærer fram barnet, og som da også må ta de helsemessige risikoene og sosioøkonomiske risikoene / konsekvensene av å børe fram et barn. Ikke bare er det å gå gravid risiko for helse, men også potensielle komplikasjoner under og etter en fødsel. Både fysisk og psykisk. Så det er helt riktig at kvinner selv skal kunne velge om dem ønsker å bære fram barnet eller ikke.
    Det er selvbestemt abort og slik bør det også være.
    Men om barnet blir født – så er det på sin plass at mannen tar ansvar med at han må betale bidrag for barnet. Det er jo ikke for å betale kvinnen, men for å sikkre at barnet får vokse opp under så gode forhold som mulig og unngå at dem vokser opp i fattigdom – dette er også gunstig for samfunnet, da barn som vokser opp under dårlige sosioøkonomiske forhold har større sjans for å Ikke fullføre skole, ikke ta høyere utdanning, høyere risiko for fysiske/ psykiske lidelser , dårlig skole prestasjoner etc. Så det skulle bare mangle at menn tar sin del av oppgaven hvis dem ikke kan bruke kondom eller avstå helt fra sex med mindre du vet du vil ha barn med vedkommende.

  5. Her har du nok misforstått både hensikten med forslaget, årsaken til forslaget og argumentasjonen bak forslaget.
    Årsaken til forslaget er nok et “stikk” til forvirrede amerikanske feminister som nektet å forstå hva Trump har sagt om abort. Han er abortmotstander, men vil ikke innskrenke retten til abort, men han vil ikke at skattebetalerne skal betale for det.
    Hensikten med forslaget er ifølge FpU å skape debatt om hvilke deler av velferdsstaten vi kan redusere. De har lagt i enn hel haug med unntak. Ved voldtekt, svangerskapskomplikasjoner, mindreårige osv osv osv skal man slippe å betale.
    Det er altså kun friske myndige kvinner som ikke er utsatt for noe kriminelt som skal betale for abortene selv.
    Argumentasjonen er at man må tenke litt mer gjennom hva man gjør og det er faktisk svært sjeldent at man blir gravid selv om man bruker prevensjon selv om disse ikke er 100% sikre. Majoriteten av vanlige aborter er fordi de ikke brukte prevensjon.
    Idag er det billigere for friske myndige kvinner uten fast partner å bruke abort som prevensjon enn å bruke prevensjon.
    FpU har også uttalt at de regner med at kvinner er voksne nok til å be om at mannen er med på å betale.
    Så her har du nok bommet på det meste…
    Det eneste du har rett i er at dette er et dumt forslag. Aborten i seg selv er relativt rimelig for staten. Det å måtte betale for aborten selv vil for det første gjøre at enkelte kvinner vil ha en høyere terskel for å ta abort, og/eller vente lenger. Dess lengre man venter dess mer inngripende blir aborten. Så er det alltids noen som unnlater å ta abort fordi det koster noen få tusenlapper. Da ender man opp med flere alenemødre som i utgangspunktet ikke ville ha barnet, eller egnet seg til å ha barn på det tidspunktet. Det er svært svært svært kostbart for staten.
    Men, når det er sagt, så kunne man kanskje sett litt på ordningen. For det er faktisk litt snodig at man til og med får gratis reise for å ta abort, og gratis fastlegetime i forkant av aborten.

  6. Din kommentar “Hvis kjæresten min og jeg bestemmer oss for å ha sex, er det like mye han sitt ansvar å beskytte seg som mitt – Og blir jeg gravid er det like mye hans som mitt.”
    burde han da ikke ha like mye å så ang. abort som deg?

  7. Jeg har ikke hatt sex, siden 1990 (eller noe sånt vel).
    Så det her problemet, engasjerer meg ikke, vil jeg si.
    Og jeg foretrekker å prompe, istedenfor å ha sex da. Det er mye bedre (vil jeg si)
    Og jeg har fått et bedre liv, fordi jeg promper (kan det virke som)

  8. Her er problemet til abortforkjempere. Man prøver å omformulere det generelle etiske spørsmålet til de få spesialtilfeller.
    Selvfølgelig så vil gravididet ved voldtekt eller ekstrem sykdomsbekymringer være unntak for en innskrenkning.
    Om man ikke er skikket så adopterer man det bort.
    Selvfølgelig har mannen et ansvar, ved betaling av et sånt inngrep så er det selvfølgelig at også mannen skal dekke dette. De to som har sex er ansvarlige for dette, og kvinnen skal selvfølgelig kunne saksøke sin mannlige motpart om han nekter å betale for inngrepet. Men at jeg som ikke kjenner noen av dere to skal betale for det, det blir helt feil.
    De to første eksemplene dine over er uhell ved skaping av verdier for storsamfunnet. Da man har betalt skatt så er dette en del av sikkerhetsnettet. Den tredje mener jeg svaret er nei, i hvertfall disse dager. Røyker man i 2018 så vet man risikoen for kreft er stor.

  9. «Så det skulle bare mangle at menn tar sin del av oppgaven hvis dem ikke kan bruke kondom eller avstå helt fra sex med mindre du vet du vil ha barn med vedkommende«.
    Hvilket underbygger hele argumentasjonen for det forslaget som ligger til grunn. Vil du ikke betale for abort? Dropp å ha sex! Går begge veier.

  10. Et lite gjennomarbeidet innlegg, som blander sammen mange aspekter og det kan virke som forfatter blant annet har oversett hva som Silje Flaten Haugeli Aust-Agder Fremskrittsparti faktisk sa:
    “Det handler om å ta konsekvensene av handlingene en gjør, og man vet hva konsekvensene av ubeskyttet samleie er.
    Merk deg: ‘Ubeskyttet’. For egen del legger jeg til at hun nok snakker om frivillig sex og ingenting annet.
    Og med det blir dine søkte spørsmål etter det bare tøysete, om skader etter bilulykker, arbeidsulykker osv.
    Du skriver også: ‘Hvis kjæresten min og jeg bestemmer oss for å ha sex, er det like mye han sitt ansvar å beskytte seg som mitt – Og blir jeg gravid er det like mye hans som mitt.’
    Til en viss grad ja. Men er du og kjæresten inneforstått med at du tar den daglige pillen og av en eller annen årsak ikke gjør det, så er det ikke din kjærestes ansvar. Hvis du da ikke ønsker at han skal fotefølge deg å påse daglig at du faktisk gjør det.
    Dette var to momenter som umiddelbart slo meg etter å ha lest dette. Mye mer kunne vært skrevet men tar meg like lite tid til å kommentere som du har brukt på gjennomarbeidingen av ditt innlegg.

  11. Når man har ansvar for egen kropp må man vel ta ansvar for egen kropp. Hvor lavt skal kvinnen egentlig komme??

  12. Så lenge damer har alle valg i henhold til om de vil beholde barnet, skal det være sånn at dama også betaler for det. En mann som ikke vil ha barn, skal ikke betale for dette. Prevensjon er ikke 100% sikkert, så uhell kan skje selv om man beskytter seg.

  13. De ressurssterke vil ha råd til abort, de fattige ikke. Frem med strikkepinnen igjen, tenker jeg. Eller mener Frp at ungene skal bæres frem og tvangsadopteres bort, eller havne i dyre fosterhjem?
    Å ja, kanskje foreldre skal betale for fosterhjemmene selv? Siden de nå en gang har pult på seg unge de ikke klarer å ta seg av…
    Jeg ville aldri tatt abort selv, men jeg er for fri abort, rett og slett fordi det er hauger av vonde årsaker til disse abortene. De færreste gjør det med glede. I gamle dager hadde man en abortnemnd som gjerne bestod av noen eldre, kristne MANNLIGE leger med fordømmende blikk og alvorlig oppsyn, og den gravide måtte ydmyke seg med sin fortelling og forklaring på hvorfor hun ønsket abort.

  14. Hvis ansvaret er 100% delt regner jeg da med at han har like mye å si som seg for om du skal ta abort eller ikke ved uønsket graviditet.

  15. Merkelig hvordan mannen får ansvaret så fort det er snakk om penger.
    Men når det gjelder tid med det barnet så er det ikke så viktig. For en egoistisk dobbelt-moral.
    Når skal disse papp-feministene forstå at det kanskje ikke er så enkelt for mannen heller. Voks opp og skaff deg en forståelse for begge kjønn og ikke bare ditt eget.
    Personen valgte selv å ha sex. Ta ansvar for det. Innbærer det abort, så er det ditt valg, ditt ansvar.
    Det at dere bekymrer dere for kostnaden er ganske patetisk. Det burde heller være viktig å sette ned et system som gir begge kjønn like rettigheter rundt abort og barn.
    Hilsen
    En som bryr seg.

  16. Sia dama må bere fram og føde barnet, sorry mannfolk,so er det henna og ingen andre sitt val!!!

  17. Helt enig Martine! Tenker det er viktigst at det er et alternativ for alle! En skyggeside kan være at de som ikke har råd tyr til andre, langt mer farlige metoder, eller i verstefall at man må bære frem er barn som man i utganspunktet ikke kan ta vare på. Som student, og hvis «uhellet» skulle skje, ville jeg aldri hatt råd til denne utgiften! Bra du tar opp dette temaet og flott skrevet ❤️

  18. Og etter noen-og-tyve kommentarer har Halvorsen blitt uinteressant ved at hun har sluttet å delta i kommentarfeltet. Jeg har har tidligere hatt sansen for Halvorsen siden hun forsvarer sitt standpunkt i kommentarene, men nå tror hun åpenbart at hun kan fremme sine standpunkter uten å forsvare seg. Jeg lukter “klikkhore”. “Publisert noe ekstremt dumt” og vent på vent på klikkene…. Det er ikke en positiv utvikling for Halvorsen.

  19. Du kan ikke sammenligne det å bli gravid uønsket, med å få kappet av seg beinet på arbeidsplassen? Halloo….!?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *