Kan dere gi faen i å slå?

Categories Tanker 💭

Foto: Astrid-Helen Holm

Det florerer nå en historie rundt på nettet av svenske Sophie som ble befølt, slått og overfalt med en flaske i ansiktet når hun var på et utested. Når jeg leste historien til Sophie begynte jeg å gråte og jeg begynte å gråte fordi historiene våre var skremmende like. Fordi Sophie og jeg er like gamle, vi skjønte ikke hva som skjedde og vi kunne ikke kontrollere situasjonen. 

Og vet dere hva den største fellesnevneren i våre historier er? 

At det var en mann. Og vet dere hva? Det er ALLTID menn. Det er nemlig menn som begynner å slåss på utestedene, det er menn som voldtar, det er menn som bryter loven og det er menn som overfaller kvinner på gata. Det er menn som krangler med dommeren på kampene til barna, det er menn som bråker på ishockeykamper og det er menn som kjører villest i trafikken. 

Og nei, jeg hater ikke menn: Men jeg hater menn som misbruker sin styrke, sin makt og menn som utøver vold. Menn som ikke forstår spillereglene og menn som ikke klarer å tilpasse seg. Menn som tror de er bedre enn andre og menn som tråkker ned kvinner. Menn som tror de kan gjøre hva de vil, fordi de er menn. 

Jeg vet at det finnes haugevis av bra menn, og jeg er så heldige å ha flere av de i mitt eget liv. Du vet de mannfolka som kjører på trening, lager middag, vasker bad, bruker refleksvest og synger nattasanger. Ikke de som overfaller noen i en park, trykker hånda si opp i skrittet på en fremmed dame eller de som slår andre. 

Egentlig sitter jeg med et eneste spørsmål: Kan ikke mannfolka bare gi faen å slå? Kan ikke mannfolka gi faen i å voldta? Kan ikke mannfolka gi faen i å bryte loven? 

For hvor lite mandig er det ikke å slå ned meg når jeg går i søpla? Hvor lite mandig er det ikke å overfalle Sophie fordi hun ikke vil at du skal ta på henne? Hvor lite mandig er det ikke å stikke av? 

Både Sophie og min gjerningsmann er på frifot – Og hvem har vondest? 

Jo, Sophie og jeg. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “Kan dere gi faen i å slå?

  1. Liker som regel innleggene dine og som regel er jeg nokså enig i det du skriver. Men her,ja her synes jeg det ble veldig snevert og rett og slett mangel på kunnskap. Du skriver at det alltid er menn,men vet du hva? Faktisk er det kvinner også. Kvinner som slåss,kvinner som slår andre kvinner,slå menn og barn. Noen kvinner voldtar og noen misbruker barn. Så dette var rett og slett et trist innlegg å lese og veldig urettferdig skrevet .

  2. Hei Martine! Jeg jobber i helsevesenet og får inn mange skadede mennesker på jobben min. Mange av disse er utsatt for vold, enten tilfeldige angrep “på byen” eller i hjemmet. Noen av ofrene er barn, noen av ofrene er godt voksne. Noen ganger er det de voksne som har slått barna, noen ganger har barna slått de voksne og noen ganger slår voksne hverandre.
    Men, når de voksne slår hverandre så er det ikke slik du fremstiller det. Jeg har møtt mange menn som blir alvorlig mishandlet fysisk av kjæresten/kona, og jeg har fått inn barn som er slått av mammaen sin. Jeg har også fått inn unge jenter som har blitt angrepet av andre jenter på utesteder.
    Statistisk sett ser vi nok at menn driver mer med “fylle-vold” og overgrep enn jenter, men totalt sett handler ikke dette så enkelt som kun om kjønn. Dette handler om mennesker som slår, ikke gutter som slår eller jenter som slår.
    Jeg opplever deg som en jente som skal være politisk korrekt i meningene dine, så her synes jeg du er ute på ville veier og retter fokuset helt feil. Fokuset her bør være på enkeltmennesket som slår, og ikke hvilket kjønn/rase/alder/legning etc dette mennesket har.
    Jeg håper veien mot rettferdighet for den grusomme opplevelsen din snart når mål og at du kommer deg videre sterk, men husk å tenke fornuftig når du plasserer sinnet ditt.
    Ha en fin helg, Martine!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *