Sophie Elise og blablabla?

Categories Tanker 💭

Det å blogge er inspirerende, det er fargerikt, det er tullete, det er morsomt, det er teit, det er kleint, det er grisete, det er uninteressant, det er alvor og det er fjas. Det er en verden bestående av sterke personligheter, store stemmer, mennesker som elsker å inspirere, mennesker som mener mye og mennesker som brenner for å dele. 

Samtidig så er det en verden bestående av lesertall, likes og penger. Det er en verden bestående av terningkast, kritikk og meninger. Det er en verden bestående av mye kropp, opererte rumper, sponsede klær, dyre vaner og mye jobbing. Men, det er også en verden bestående av mennesker som takker nei til sponsede klær, som lar være å fikse på utseende, som er som mannen i gata og som jobber like hardt. 

Og er noen bedre enn andre? 

Hvert år blir diverse bloggerne hedret under en utdeling arrangert av Vixen, og i år inkluderer også prisutdelingen influencere – Altså, andre sosiale medier kanaler og ikke bare blogg. Jeg var selv semifinalist i utdelingen, men fikk angivelig ikke nok stemmer til å komme meg til finalen – Og ja, jeg gikk i kjelleren en liten stund. Men fant så ut av at jeg ikke kunne la stemmer, likes og trynetillegg få meg til å tro at jeg er dårlig i jobben min eller at jeg enda verre, at jeg er et dårlig menneske. 

Ulrikke Falch gikk i går ut og kritiserte utdelingen og skrev blant annet: 

«Flere som er nominert i Vixen Blog Awards fremmer et usunt utseendefokus, et ekstremt forbruk og halvt gjennomtenkte budskap om psykisk helse og plastisk kirurgi. Det er ikke beundringsverdig» 

Sophie Elise reagerte i en ny kommentar, der hun blant annet skriver at «Du fraskriver meg, og alle andre som gjør gode ting med «feil» fremtoning, all kredibilitet for de gode tingene man gjør. Samtidig blir det påstått at de eneste som får oppmerksomhet og spalteplass i norske medier, er hjernedøde influencere som snakker tomt om psykisk helse og dypt om plastisk kirurgi – der deler vi ikke samme oppfatning, for jeg må kjempe mye hardere enn mange andre for å bli tatt på alvor, nettopp på grunn av innpakningen jeg kommer i.» 

Retten til å mene, dele og inspirere er ikke forbeholdt noen, og Vixen kan ikke ta stilling til hvem som har operert rumpa si, og hvem som ikke har det. For du er ikke automatisk et dårlig menneske fordi du er utseendefiksert. Du har ikke automatisk dårligere meninger fordi du er utseendefiksert. Og du har ikke en mindre verdi som menneske fordi du er utseendefiksert. Og utseende i denne sammenhengen burde på mange måter være uviktig, selvom jeg forstår at det ikke er det. 

Samtidig er det synd og i mine øyne helt feil hvis de som lever av å fortelle om hvor mange kalorier du burde spise, hvor mange gram de har i hver pupp og hvor mye penger de bruker i måneden blir hyllet med en pris som klapp på skulderen. 

Jeg kan være så ærlig og si at jeg mye heller skulle ønske at min fremtidige datter hadde vært inspirert av en håndballspiller, en samfunnsdebattant eller en politiker, enn av en som fremmet plastisk kirurgi, et enormt pengebruk og rævva holdninger (og nei, dette er ikke et stikk mot Sophie Elise – Det gjelder dessverre altfor mange andre).

For altfor mange av mine kollegaer og bloggere fremmer urealistiske idealer og livsstiler, og de tjener gode penger på dette. De skriver om botox, fyller leppene sine og filmer det, de informerer om hvor følgerne deres kan fikse på seg selv og de fremmer en livsstil som de færreste kan relatere seg til. Og det er forbanna synd!

Jeg sliter også med å stemple de som gode forbilder og ja, enkelte burde gitt seg, rett og slett fordi de nærmest kun serverer dårlig selvfølelse og dritt på menyen. MEN! De er fortsatt en del av bransjen og folk elsker å følge de.

Løsningen her er at det nå blomstrer frem en generasjon av dyktige, inspirerende, kloke, naturlige og flotte forbilder. Mennesker som vil noe, som mener noe og som vil opp og frem. Mennesker som bryr seg mer om at du er glad, enn om at du er tjukk. Mennesker som bryr seg mer om miljøet enn om at håret henger litt på svei. Mennesker som det virkelig er verdt å følge med på! 

For vi trenger jenter og gutter som kan være en motvekt til alt det falske, jenter og gutter som kan vise at det finnes andre løsninger og at det finnes viktigere ting i livet enn om neglene er på stell. 

Og vi som følger må velge hva vi ønsker og se, og hvem vi ønsker å følge med på. Også må media ta sin del av jobben, og heller fronte sunne meninger enn hvem som har sprøyta botox i panna. 

Ps: Jeg fikk spørsmål om jeg skulle boikotte Vixen, og det har jeg valgt å ikke gjøre. Grunnen er så enkel som at jeg tror det er nyttigere å ta et spark innenfra, enn utenfra. At fokus på akkurat dette gjør at det skjer en positiv utvikling og heie på mine kollegaer som virkelig er gode forbilder! Jeg vil også bemerke at jeg gjerne stemmer på Ulrikke Falch som neste statsminister. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer

21 thoughts on “Sophie Elise og blablabla?

  1. Jeg ser poenget ditt, men jeg syns likevel det er en skummel vei når enkeltindivider påtar seg å være “den moralske” som er et bedre forbilde enn andre, og dermed gjør at andre jenter, som bukket under for skjønnhetspresset, mister sin rettighet til å kalle seg forbilder. Ja, de gjør ting du er uenig i. Men kanskje du gjør ting de er uenig i og?
    Jeg håper virkelig ikke Vixen nekter å gi priser til folk som har operert seg, fordi enkelte skriker opp om at DE syns det er urettferdig. Det finnes bedre måter å jobbe mot utseendefiksering, syns nå jeg.

  2. Ekstremt gode poeng her, Martine! Jeg kan være litt enig med FRKFrontend over her. De må få lov til å fylle seg med botox, legge seg under kniven og telle kalorier, så lenge de ikke fremmer dette til leserne sine. Hvis de har så sunne verdier, så er det nettopp dette som bør frem, og ikke noe annet. Det er min mening.

  3. “Mister sin rettighet til å kalle seg forbilder”?
    Unnskyld språket, men hvem i helv… har rett til å kalle seg forbilde? Det er da vel for f..n ingen rettighet.
    Forbilde er noe en blir i kraft av sin opptreden og det er ikke en selv som kan definere seg som det. Det er du og jeg som bestemmer våre forbilder. Ikke omvendt.
    Sophie Elise og andre “bloggkjendiser” har hatt eventyrlig suksess og er fantastiske forretningsfolk. Men forbilder er de såvisst ikke. Og det bør de være ærlig på. Nei SE har ikke holdninger som er et forbilde verdig. Hun er ekstremt kynisk og utelukkende opptatt av sin egen berømmelse. Det er ingen ulovlighet. Men vær nå ærlig på hva det er.
    At noen velger å boikotte en utdeling som et par hundre mennesker bryr seg om er jo søtt, men noe stort samfunnsengasjement er det jo ikke snakk om.
    Men man fikk jo litt omtale i den ordentlige pressen. Så da øker jo markedsverdien. Og det er jo hele poenget

  4. Støtter Ulrikke 100%!! Er så glad at det finnes noen som tørr å ta ett oppgjør med sånne bloggere som Ulrikke beskriver! Jeg er litt skuffet over deg Martine at du støtter S.E., det virker som hele bloggverdenen er redde for å kritisere S.E. selv når det er stor grunn for kritikk.

  5. Poenget til Sophie Elise er vel nettopp at hun forlanger retten til å være opptatt av både håret OG miljøet. Hun fronter at det ene ikke utelukker det andre, og det synes jeg er fint i en verden der vi er alt for opptatt av å sette hverandre i båser.

  6. Jeg kommer aldri til å støtte Sophie Elise, ikke pga. hennes valg mtp. plastisk kirurgi. Hun er en hykler når det kommer til miljøet, det er det som blant annet provoserer meg, og sikkert mange andre. Det er motsetninger i hvert eneste ord hun sier og skriver. Hun er mer “Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.”
    Å lese boka Forbilde er som å lese en bok om ironi og null selvinnsikt, samt elendig ordforråd (men det er usaklig, kun min mening, slik som at jeg ikke klarer å høre på henne synge… mens andre mener hun synger pent haha). Hadde Trump skrevet en bok om å være et forbilde, hadde det hatt samme effekten. Det kan ha med at Sophie Elise er fire år yngre enn meg. Det kan ha med å gjøre at vi kommer fra svært forskjellige bakgrunner.
    Jeg mener likevel det skal være hold i det du sier og at du klarer å stå for det, og ikke gå rundt å lyve, slik som med “dokumentaren” om kjøtt og melk som er på Netflix. Hun er god til å spre usannheter, og hun beklager aldri når hun har gjort noe feil. Null integritet. Derfor er ikke SE et forbilde, fordi jenta har ikke ryggrad. Håper fremtidens barn gjennomskuer dette og finner seg ekte forbilder som sloss for rettferdighet, like rettigheter og for miljøet vårt, jeg vet hvor jeg står i denne kampen, ikke der disse pseudo-forbildene står.

  7. Nå var det jo også Sophie som valgte å ta seg nær av det Ulrikke skrev. Det er var jo ikke akkurat sånn at hun nevnte noen navn. Hvis ikke hun trenger å forsvare seg så burde hun heller ikke gjøre det.

  8. Helt enig 🙂
    Likte spesielt dette:
    “Samtidig er det synd og i mine øyne helt feil hvis de som lever av å fortelle om hvor mange kalorier du burde spise, hvor mange gram de har i hver pupp og hvor mye penger de bruker i måneden blir hyllet med en pris som klapp på skulderen.
    Jeg kan være så ærlig og si at jeg mye heller skulle ønske at min fremtidige datter hadde vært inspirert av en håndballspiller, en samfunnsdebattant eller en politiker, enn av en som fremmet plastisk kirurgi, et enormt pengebruk og rævva holdninger”

  9. Må innrømme at jeg ikke synes Sophie Elise er noe godt forbilde for unge, usikre jenter. Med det så mener jeg selvfølgelig ikke at hun er mindre verdt som menneske, og hun har sikkert mange gode meninger, men ved å ta så mange plastiske operasjoner og være så utseendefiksert fremmer hun ikke akkurat et ideal om å være fornøyd med seg selv. Uansett om hun ikke oppfordrer folk til å ta plastiske operasjoner, så ser alle de unge følgerene hennes at hun er operert – og dette er snakk om unge sårbare jenter som er lett påvirkelige og usikre på seg selv, ikke (bare) jenter på 25 + som er sikrere på seg selv og ikke blir like påvirket som yngre jenter..
    Er selvfølgelig ikke SE sin skyld at unge jenter velger å operere seg, men hun kan være med å påvirke valget deres. Jeg håper vi får et samfunn der utseende ikke betyr så mye at folk legger seg under kniven for å endre på utseende sitt. Et samfunn der det å være god mot sine medmennesker er viktigere enn utseende. Det er så mye fokus på utseende blant unge jenter (og gutter), i media osv, og jeg tror virkelig ikke det er bra for den psykiske helsen til folk.

  10. Det ironiske her er at Vixen finalister er et resultat av hva vi som lesere har stemt frem – og det samme gjelder med “nyheter” som ligger tilgjengelig i medier, de er styrt av klikk – fra lesere.
    Så på den ene siden hyler vi fordi at SE sin siste operasjon står øverst på nyhetssider, men samtidig… det er vi som klikker oss inn på dette – om det så er fordi vi er nysgjerrige eller elsker å irritere oss over det. Uansett grunn, det vil alltid trumfe om vi gir det oppmerksomheten vårs.
    Min personlige oppfatning av Falch sin kronikk var ikke at de meninger SE (og andre utseende fokuserte bloggere) har er “tomme” – men de druker i 10 000 andre innlegg som bunner i usikkerhet, dårlig selvbilde og overfladisk utseendefokus. Og det er DISSE innleggene er “tomme” og får enormt mye spalteplass/fokus i medier.

  11. Jeg mener at Sophie Elise kan være et forbilde.. hvorfor
    1. Samfunnsengasjert – eks politikk og miljø
    2. Tørr å snakke om psykisk problemer og det kjipe i livet
    3. Hun er opptatt av hun skal lære noe i livet selv om hun ikke går på skole.
    Ingenting av det handler om kropp og operasjoner. Kan ikke en person være et forbilde uansett?
    Det er jo ikke slik at man ofte vil gjøre alt det person en gjør bare fordi det er forbile ditt?
    JEG synes ikke fotballspillere er gode forbilder for eks. Man bruker hele livet på å vinne konkurranser og bli best.. ikke på å bry seg om samfunnet og ha et engasjement for en sak for å hjelpe andre mennesker. Idrettsstjerner blir hylla fordi de jobber hardt for å bli flinke i sport og fordi de nok er et naturtalent i tillegg.
    Men fokus utenfor idrett viser de ikke utad .. og jeg snakker generelt her.
    sikkert noen idrettsutøvere som gjør dette.
    Men håper du leser denne Martine og kommer med et svar 😊

  12. Nå får du gi deg. De få gangene jeg har klikket meg inn på bloggen din har det vært et innlegg som er rettet negativt mot andre bloggere på et vis. For meg, virker det som at dette er din metode for å få flere klikk på bloggen din. Og sophieelise er jo faktisk en av de få bloggerne som har brukt stemmen sin til noe fornuftig, hun har virkelig fått til noe. Hun er samfunnsengasjert, og er ikke den som bare snakker om det, men faktisk gjør noe for å endre det. I tillegg snakker hun om psykiske lidelser og tør å vise at ting ikke alltid er så perfekt som man skulle trodd. Og uansett, et forbilde for deg, er kanskje ikke et forbilde for meg? Kan ikke alle bare tenke på seg selv og gjøre det de har lyst til. Skrive det de har lyst til å skrive om, uten at ting skal bli kommentert og latterliggjort, og bli sett på som «feil». Da tror jeg ting hadde blitt ganske mye bedre kjære deg:)
    Pleier ikke å kommentere på blogger, men kjente at jeg ble skikkelig irritert nå

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *