Hvorfor vil du ikke ha sex?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

– Fordi jeg ikke er keen.

– Fordi jeg er sliten.

– Fordi hodet tenker på alt mulig annet.

– Fordi kroppen stritter i mot. 

– Fordi humøret ikke er på topp. 

– Fordi jeg er trøtt.

– Fordi jeg er stressa. 

– Fordi jeg rett og slett ikke har lyst! 

“Er det unormalt å ikke ha sex” spurte en venninne meg om for noen uker siden. Hun fortalte om at hun og kjæresten hennes ikke hadde hatt sex på mange måneder og lurte på om det var unormalt. Hun lurte også på om jeg trodde at det var unormalt at kjæresten hennes ikke hadde lyst hele tiden, og om det var henne det var noe feil med når han ikke hadde lyst. Jeg fortalte å at jeg ikke visste, men kunne fint bekrefte at det for mitt vedkommende ikke er så unormalt, og at jeg heller tror det er en forventing at man skulle ha lyst hele tiden, og kanskje spesielt som gutt.

Og vi var begge enige om at det kanskje ikke var så rart som vi trodde, og jeg var egentlig ganske takknemlig for at hun i det hele tatt turte å ta det opp. 

Nylig skrev Sofie Nilsen om at hun ikke har et behov for å ha sex og at hun klarer seg fint uten. Sofie skrev også at hun følte seg ganske alene om å føle det sånn, men det er hun ikke på noen som helst måte. Faktisk er jeg ganske glad for at jeg ikke er den eneste som har det sånn og den eneste som har tenkt disse tankene. Det samme er venninnen min. For ja, det føles ensomt å kjenne seg så alene rundt et tema det stadig er så mye fokus på. 

For det handler ikke om at noe er rett eller galt, det handler bare om en forventing til hvordan hvert fall jeg tror ting skal og burde være. 

Jeg husker for en tid tilbake at det i en Facebook-gruppe ble stilt spørsmål om hvor ofte medlemmene i gruppa hadde sex. Mange svarte hver dag, og flere svarte flere ganger daglig. Jeg husker at jeg måtte google hva som var vanlig etter å ha lest hva andre skrev, fordi jeg selv følte meg så uvanlig og rar. Fordi jeg ikke var en av de som kunne skrive at “jeg ELSKER sex og vil egentlig ha det hele tiden”. 

Vi blir stadig vekk eksponert for sex på den ene eller andre måten. Om det i reklamer, på nett eller i filmer. Vi hører om hva ting vi selv anser som normalt og vi lager oss ett bilde av hvordan ting er. Vi skaper et bilde av hva som forventes av oss og om hva som er rett og galt. Vi hører om andre som er ekstremt aktive og tror automatisk at det er sånn det skal være. Det gjør hvert fall jeg. 

Men jeg klarer ikke under noen omstendigheter å leve opp til det jeg tror er normalt, og ja, det gjør at jeg føler meg unormal. Det gjør faktisk at jeg føler meg ganske så feil! 

Jeg tror personlig at mye av det handler om at man skal leve opp etter denne standaren og at sex også er en av de tingene som forventes at skal være perfekt, noe det svært sjeldent er. 

Sex er fint, men jeg har ikke lyst på det hele tiden – Og nei, de andre som føler det sånn er faktisk ikke alene. Ikke i det hele tatt. Verken menn eller damer. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

1 kommentar

1 thought on “Hvorfor vil du ikke ha sex?

  1. Sex er jo sunt og fint. Så det bør man ha. Om forholdet har god “trøkk”.
    Noen mennesker lever jo ikke i forhold. For dem er jo sex mer risikabelt.
    Og noen, som du sier, har ikke lyst på sex. Men sex er jo fint da. Og sunt.
    Kanskje folk burde bli flinkere til å være seg sjøl i senga? At da hadde det blitt litt oftere? Kanskje vi gjør for mye “greier” ut av det? Man gjør det om til en prestasjon? En jobb? Da er det jo ikke så rart at man skyr det.
    Det er med sex som det å gå på besøk. Man burde ikke lage så mye greier ut av det. Ta det som det kommer og ha lave forventninger og prøv å gjøre noe hyggelig ut av det. Kanskje blir det bare litt kosing i stedet? Går bra det!
    Takk for at du tar opp et viktig tema! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *