Takk Cecilia Brækhus!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Boxing Gloves
Licensed from: Adulsak Srithilah / yayimages.com

Cecilia Brækhus har akkurat forsvart VM-beltene etter å ha vunnet på teknisk knockout mot svenske Mikaela Laurén for andre gang. Brækhus hadde lovet knockout mot Laurén og hun holdt ord. Hun sendte Laurén i bakken i sjette runde. Én runde tidligere enn da de møttes for første gang i 2010. 

Boksing har tradisjonelt vært tett tilknyttet både menn og maskulinitet. I Norge har det endret seg de siste årene. Hovedårsaken kan i stor grad sies å skyldes Cecilia Brækhus og hennes suverenitet som verdens beste profesjonelle bokser. Det at hun forsvarer tittelen sin gjør det bare enda bedre. Enda litt kulere. 

Cecilia Brækhus representerer mye. Hun representerer det å være (en av) Norges største idrettsutøvere, hun forsvarer det å være sterk, selvstendig og viktig. Men mest av alt stiller hun opp for kvinner, og det er kanskje ubevisst, men for meg er det noe av det kuleste. For Brækhus symboliserer en enorm styrke og hun er et forbilde for enormt mange. Inkludert meg. 

Det er kult at man har et forbilde som henne der karrieren, sporten og livet er viktigere enn fylte lepper, lettkledde bilder og rynkefri panner. Det er kult at vi jenter og damer har et forbilde som representerer styrke og muligheter. Det er kult at vi jenter og damer har et forbilde som viser at det er mulig å komme seg opp og frem så lenge man jobber hardt nok. Det er kult at vi jenter og damer har et forbilde som viser at det går an å gjøre en forskjell. Det er kult at vi jenter og damer har et forbilde som viser at det er lov til å vise seg frem. Det er kult at en dame som Brækhus også fungerer som et forbilde for unge gutter og menn. Det er faktisk så kult at jeg har lyst til å skrive det over alt. For Brækhus representerer så mye bra og du kan si hva du vil, men for ei dame. For en utøver. For et forbilde. 

I forbindelse med kampen har det vært mulig å gå inn på de aller fleste nettavisene i landet for å oppdatere seg på kampen, det har også i flere uker vært oppdateringer inn mot kampen og som en ung kvinne er det kult å se at kvinner som Cecilia Brækhus både tør å ta plass og får lov til å ta plass. 

Jeg er mektig imponert, og jeg er takknemlig for at det finnes forbilder som Cecilia Brækhus. Jeg er takknemlig fordi den kampen Brækhus tar i ringen symboliserer så mye mer enn en tittel og en seier. For min del gir det motivasjon og styrke til å fortsette med mitt arbeid, ha tro på meg selv og det gir en enorm motivasjon. 

Tusen takk! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

1 kommentar

1 thought on “Takk Cecilia Brækhus!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *